Roydata geeft aan dat er geen schadevrije jaren zijn

Andere onderwerpen over auto en vervoer
HenriZ

Re: Roydata geeft aan dat er geen schadevrije jaren zijn

Ongelezen bericht door HenriZ »

Je stapt even heel makkelijk over het voorbeeld heen wat jouw verhaal onderuit haalt. Namelijk het stuk 1 auto twee bestuurders.

Los daarvan; wat hier ook onderbelicht blijft nu, is het gedrag van verzekeringen. Zo houdt men roy-data niet bij, zodat je als consument niet snel kunt overstappen. Pas als je beëindigt wordt het bijgewerkt. Zo gebruiken verzekeraars het als machtsmiddel en misbruiken dit.

Voorbeeld; er is discussie over een factuur. Klant zegt '**** jullie, ik stap over'. Dan komt ie bij nieuwe verzekeraar, die zegt : '0 schadevrije jaren'. Dan moet je bellen met de oude verzekeraar en drie keer raden wat die gaat zeggen.

'Eerst betalen, anders geven we schadevrije jaren niet vrij'.

Los van wie er schuld heeft met de factuur, hier is dat systeem niet voor bedoeld.

HenriZ

Har45: je verhaal klopt niet. Stel ik koop een auto, hij staat dus op mijn naam, en jij rijdt er mee, en ik geef jou op als vaste bestuurder.

Dan bouw jij NIETS op. Nee, je bouwt dan niets op.

Wat wel kan, en dat klopt, is je kunt jaren heen en weer laten schuiven tussen personen. Maar het concept waarin beide personen jaren krijgen en dus beiden wat opbouwen, bestaat niet. Is niet waar. Als je dat denkt, ben je verkeerd geinformeerd en snap je niet hoe het werkt.

HenriZ

Met betrekking tot de definitie..

HEt woordenboek zegt bij schadevrij: 'zonder schade'. Het woord verzekering komt niet voor in de definitie.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

J. Deltoer schreef:
09 apr 2025 18:49
Roydata zet ik op de lijst.
Gelijk heb je! Er zullen vast betere aanbieders zijn!

Maarrehh.. ik snap het niet helemaal. Op de polis van de huidige verzekering staat toch het aantal schadevrije jaren? Dat staat in Roy-data. Als je een nieuwe verzekering afsluit geef je dat aantal jaren op. Dat wordt gecontroleerd, inderdaad nadat je de oude verzekering hebt opgezegd. Mocht er iets niet kloppen, dan wordt dat gecorrigeerd. Bij mijn weten werkt het prima.

Wat alleen niet werkt is twee auto's bij verschillende maatschappijen verzekeren, en dan verwachten dat je de schadevrije jaren bij beide verzekeringen kunt houden. Als ze dat zouden doen, hebben beide maatschappijen geen zicht op wat er op de andere polis gebeurt. Met als gevolg dat ze de risico's niet goed in kunnen schatten.

Har45

Ongelezen bericht door Har45 »

HenriZ schreef:
09 apr 2025 19:49
Har45: je verhaal klopt niet. Stel ik koop een auto, hij staat dus op mijn naam, en jij rijdt er mee, en ik geef jou op als vaste bestuurder.

Dan bouw jij NIETS op. Nee, je bouwt dan niets op.

Wat wel kan, en dat klopt, is je kunt jaren heen en weer laten schuiven tussen personen. Maar het concept waarin beide personen jaren krijgen en dus beiden wat opbouwen, bestaat niet. Is niet waar. Als je dat denkt, ben je verkeerd geinformeerd en snap je niet hoe het werkt.
Ik was misschien niet geheel duidelijk maar als het gaat om een échte levenspartner is dit dus wel mogelijk.

HenriZ

Nee. Op de huidige polis staat het aantal jaren dat je bij die verzekering geen schade geclaimed hebt. Dat is iets anders dan schadevrije jaren. En dat getal staat dan NIET in roy-data. Het komt pas in roy-data, als je je verzekering beëindigt, niet eerder.

HenriZ

@har45: nee dat is dus niet mogelijk. Zie ook de pagina van de consumentenbond waar dit uitgelegd staat. In dit topic legt ook iemand het uit. 1 verzekering 1 persoon.

Vertel anders eens bij welke verzekeraar jij zit, dan zoek ik daar op dat wat jij zegt niet klopt.

Har45

HenriZ schreef:
09 apr 2025 19:58
@har45: nee dat is dus niet mogelijk. Zie ook de pagina van de consumentenbond waar dit uitgelegd staat. In dit topic legt ook iemand het uit. 1 verzekering 1 persoon.

Vertel anders eens bij welke verzekeraar jij zit, dan zoek ik daar op dat wat jij zegt niet klopt.
https://www.unitedconsumers.com/autover ... laring#no1

HenriZ

aha.. dus precies wat ik zeg. Je kunt schadevrije jaren heen en weer schuiven.

Maar als jij 1 jaar rijdt zonder schade te claimen, komt er 1 schadevrij jaar bij. Ook als je met z'n tweeën gereden hebt.

Het helpt als je goed leest wat er staat. Je bouwt dus NIET samen op.

HenriZ

Het staat er zelfs letterlijk:

"Ga je bijvoorbeeld scheiden en krijgt jouw partner de tweede auto, terwijl de schadevrije jaren op jouw naam staan, dan kun je die overdragen naar jouw ex-partner. Daar heb je een afstandsverklaring voor nodig. Het is niet mogelijk om de schadevrije jaren eerlijk te verdelen onder beiden. Met de afstandsverklaring draag je ze in één keer aan je partner over."

Maw. óf jij hebt ze, óf de ander. Een sitatuatie waarin beiden ze krijgen, bestaat niet.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Schadevrij rijden is voor de verzekering zeker anders dan een jaar echt schadevrij rijden.
Als ik in een jaar het achterlicht van de buurman eraf rij maar de schade met hem regel en zo betaal dan heb ik niet schadevrij gereden maar krijg er van de verzekering wel een schadevrij jaar bij. ;-)

Har45

HenriZ schreef:
09 apr 2025 20:08
Het staat er zelfs letterlijk:

"Ga je bijvoorbeeld scheiden en krijgt jouw partner de tweede auto, terwijl de schadevrije jaren op jouw naam staan, dan kun je die overdragen naar jouw ex-partner. Daar heb je een afstandsverklaring voor nodig. Het is niet mogelijk om de schadevrije jaren eerlijk te verdelen onder beiden. Met de afstandsverklaring draag je ze in één keer aan je partner over."

Maw. óf jij hebt ze, óf de ander. Een sitatuatie waarin beiden ze krijgen, bestaat niet.
Daarin betaald dus de verzekeringsadviseur ( tussenpersoon) zich terug kost een paar centjes maar dan heb je wel wat :)

De tweede bestuurder bouwt over het algemeen geen schadevrije jaren op. Ook al staan beide als regelmatige bestuurders bekend bij de verzekeraar. Er zijn echter een aantal verzekeraars waarbij u in een aantal gevallen wel no claim korting kunt opbouwen als tweede bestuurder. Kijk voor meer informatie in uw polisvoorwaarden of neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Dit is zomaar een willekeurig parij ik heb hier geen ervaring mee weet niet of die goed of slecht is...

Link : https://www.alpina.nl/autoverzekering/s ... /opbouwen/

HenriZ

Har, ga nu even goed lezen en nadenken.

Ik herhaal het nog één keer:

JE KUNT NIET MET 2 PERSONEN SAMEN SCHADEVRIJE JAREN OPBOUWEN

Nee, dat kan niet. Ook niet volgens de pagina's die jij aanhaalt, sterker nog, die zeggen letterlijk dat dat niet kan.

Daar gaat geen tussenpersooon wat aan veranderen.

Nu nog een keer hetzelfde gaan stellen, doe maar niet.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Het is toch geheel logisch dat de schadevrije jaren op een polis op naam komen van de polishouder, en niet van een andere gebruiker.
En als jij niet opzegt maar opschort, komen inderdaad je jaren niet in het syteem terecht, dat gebeurt pas bij opzeggen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

HenriZ schreef:
09 apr 2025 19:46
Je stapt even heel makkelijk over het voorbeeld heen wat jouw verhaal onderuit haalt. Namelijk het stuk 1 auto twee bestuurders.
Eén verzekering, één verzekeringnemer is bij geen schade één schadevrij jaar erbij voor de verzekeringnemer. Zo werkt de kortingsregeling die men aanbiedt.

De bestuurder is totaal niet relevant. Als u de verzekeringnemer bent en uw vrouw rijdt schade dan verliest u schadevrije jaren indien er geclaimd wordt.
HenriZ schreef:
Los daarvan; wat hier ook onderbelicht blijft nu, is het gedrag van verzekeringen. Zo houdt men roy-data niet bij, zodat je als consument niet snel kunt overstappen. Pas als je beëindigt wordt het bijgewerkt. Zo gebruiken verzekeraars het als machtsmiddel en misbruiken dit.
Complete onzin, ik stap regelmatig over. Op de polis staat het aantal schade vrije jaren. Na zes maanden in het lopende jar mag u er een jaartje bijtellen en overstappen maar.
HenriZ schreef:
Voorbeeld; er is discussie over een factuur. Klant zegt '**** jullie, ik stap over'. Dan komt ie bij nieuwe verzekeraar, die zegt : '0 schadevrije jaren'. Dan moet je bellen met de oude verzekeraar en drie keer raden wat die gaat zeggen.

'Eerst betalen, anders geven we schadevrije jaren niet vrij'.
Complete onzin, heb ik nog nooit meegemaakt, bij geen enkele verzekeraar en ik stap dus regelmatig over.
HenriZ schreef:
Los van wie er schuld heeft met de factuur, hier is dat systeem niet voor bedoeld.
Het systeem werkt proces zoals de verzekeraars het bedoelt hebben. Een kortingsregeling voor verzekeringnemers die geen claims indienen.

HenriZ

A) ik heb niet opgeschort, in had opgezegd. Telefonisch.

B) waarom komen jaren alleen bij be-eindiging in het systeem?

MEnsen moeten kunnen overstappen. Bij dat overstappen zijn die jaren nodig. De enige reden om die jaren niet in roy data te zetten, is om ze te misbruiken als machtsmiddel, wat verzekeraars dus ook doen.

@speedy: liegen kun je wel. Bij ELKE overstap is het een issue. Je moet altijd zelf je schadevrije jaren doorgeven, en dan na 3-4 maanden controleert men dat tegen roy data.

Dat is hoe het werkt. En niet anders.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

HenriZ schreef:

Los daarvan; wat hier ook onderbelicht blijft nu, is het gedrag van verzekeringen. Zo houdt men roy-data niet bij, zodat je als consument niet snel kunt overstappen. Pas als je beëindigt wordt het bijgewerkt.
.
Wat ook logisch is, immers loopt het door tot je stopt. Verder is dit vooral een theoretisch probleem tenzij je een volledig verkeerde voorstelling van zaken geeft richting de nieuwe verzekeraar, maar dat is natuurlijk dan je eigen fout. Als je gewoon overstapt kan je tijdens de overstap een opgave doen van je schadevrije jaren. Schat dit enigszins redelijk, als je zeker wil zijn, wat conservatief in, en je komt niet voor verrassingen te staan zodra de laatste stand opgegeven is door de oude verzekeraar.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Bij overstappen zijn die jaren niet nodig. Jij geeft je schadevrije jaren op, en aan de hand van roy-data controleert je nieuwe verzekering of dat klopt.
En ja, kan een paar weken duren voor ze dat controleren, maar het systeem zoals het is werkt eigenlijk best goed.
Dat jij het er niet mee eens bent is jammer, maar een heel ander verhaal.

HenriZ

Er is niets logisch aan. Het is NIET een theoretisch probleem, problemen treden in de praktijk op. Waarom denk je dat de consumentenbond hier al zo lang mee bezig is, omdat het probleemvrij is?

Logisch is als men je aanmeld in dat systeem als verzekerde of bestuurder. En dat systeeem vanaf dan telt. En als er schades zijn, zet en het er ook in. En dan wordt het in mindering gebracht.

DAT is logisch. HEt misbruiken om klanten te dwingen facturen te betalen waar discussie over is, is NIET logisch.

HenriZ

@Arizonakid hou nou op met liegen. Zodra je wil overstappen is het EERSTE wat men je vraagt, je aantal schadevrije jaren. OVERAL.

Plaats reactie