Dat klopt. Bij ons is een aantal jaren geleden ook zo'n programma gestart. Iedere dag dat het geld eerder binnen was, leverde 1,8 miljoen per jaar op. De kosten van geld dat je nog tegoed zijn gigantisch. Bedrijven moeten vaak kredieten hebben om te blijven ondernemen terwijl ze op papier gewoon geld hebben. Het zit alleen ergens waar ze niet bij kunnen.NeoDutchio schreef: ↑04 jun 2025 18:53Het bedrijf waar ik voor werk heeft het in 1 jaar voor elkaar gekregen om openstaande vorderingen met 5 dagen omlaag te brengen. U kunt zich niet voorstellen wat dat op jaarbasis oplevert.lansdroppie schreef: ↑04 jun 2025 17:07Voor mij geen probleem als CZ eerder incasseert maar hun motivatie deugt niet. Ze beweren, dat ze daardoor misschien geld kunnen besparen omdat ze meer rente krijgen en dit ook voordelig kan zijn voor de consumenten. Ik zou liever hebben, dat ze eerlijk zeggen, dat dit is omdat het voorkomt, dat er op de 1e van de maand geen geld meer op de rekeningen staat van sommige mensen en dat dat de reden is. Dat zou ik wel geloven
CZ heeft een goede 4.000.000 klanten. Een verzekering begint bij €150 per maand, dat gaat over serieuze bedragen wat ze eerder in kas hebben.
Cz wijzigt eenzijding incassomoment
Re: Cz wijzigt eenzijding incassomoment
Precies. Bedrijven gaan vaak failliet op de cashflow, niet omdat er feitelijk onvoldoende geld is. Daarom kan een wijziging van een dag of een paar dagen gigantisch verschil maken. Iets waar iedere klant vervolgens ook profijt van heeft.
Een eerder incassomoment vergroot de kans dat een andere rekening onbetaald achter blijft. Dit is dus enkel het verplaatsen van het probleem naar een andere schuldeiser.
Nee. Het is meer dan dat. De praktijk is dat, als huur en zorgverzekering maar zijn betaald, de kans op andere schulden kleiner is. En als die kleine schulden wel ontstaan, zijn de gevolgen veel minder groot dan de gevolgen als je een verhuurder of zorgverzekeraar niet betaalt.
-
witte angora
Je kan volgens mij beter je telefoonabonnement kwijtraken omdat je de nota niet betaalt, als je huis...
-
Methusalah
De consequenties voor het niet betalen van je zorgverzekering zijn echt wat ernstiger. Om te beginnen met de bestuursrechtelijke premie. Die ligt een stukje hoger dan je normale premie.
witte angora
vindt dit leuk
-
witte angora
Dus eigenlijk zou het slimmer zijn als de huur niet op de 1e van de maand af wordt geschreven (want dan zijn de meeste nota's al betaald), maar een paar dagen eerder, als het loon/uitkering/pensioen op de rekening staan? In de meeste gevallen is dat al rond de 24e/25e.
Het is maar een open vraag, maar het zou misschien niet verkeerd zijn als daar serieus naar wordt gekeken.
Sowieso is het slimmer om zoveel mogelijk alle incasso's in de laatste week van de maand, dus tussen de dag dat het geld binnenkomt en de 1e van de volgende maand, af te laten schrijven. Dan heb je de rest van de maand veel meer overzicht wat je nog vrij kan besteden.
Het is maar een open vraag, maar het zou misschien niet verkeerd zijn als daar serieus naar wordt gekeken.
Sowieso is het slimmer om zoveel mogelijk alle incasso's in de laatste week van de maand, dus tussen de dag dat het geld binnenkomt en de 1e van de volgende maand, af te laten schrijven. Dan heb je de rest van de maand veel meer overzicht wat je nog vrij kan besteden.
Dorfje
vindt dit leuk
Het zou nog beter zijn als je twee betaalrekeningen kon hebben bij je bank, aan elkaar gekoppeld uiteraard; en je dan alle incasso's automatisch naar je tweede betaalrekening deed gaan en je daar ook automatisch elke maand vanaf de rekening waarop de inkomsten binnenkomen het geld voor de incasso's heen stort.
Ik deed dat vroeger.
Op rekening 1 kwam mijn salaris binnen. Na salarisstorting alle vaste lasten incasso's automatisch naar rekening 2 storten en wat overbleef was geld dat ik kon besteden. En ..... toen besloot mijn bank extra geld voor zo'n rekening te vragen dus heb ik het geheel weer teruggedraaid.
Ik deed dat vroeger.
Op rekening 1 kwam mijn salaris binnen. Na salarisstorting alle vaste lasten incasso's automatisch naar rekening 2 storten en wat overbleef was geld dat ik kon besteden. En ..... toen besloot mijn bank extra geld voor zo'n rekening te vragen dus heb ik het geheel weer teruggedraaid.
Grappig Kuklos: dat is exact hoe ik het doe en wat ik de mensen waar ik aan de deur sta altijd adviseer. Zorg dat je weet wat je jaarlijkse vaste lasten zijn (dus houd ook rekening met kosten die je één keer per jaar hebt), deel dat door 12 en zet dat bedrag direct als je je inkomen ontvangt op een "vaste lasten rekening". De rest is dan leefgeld. Een tussenvariant is nog dat je ook een aparte rekening hebt waar je je jaargemiddelde aan boodschappen, kleding, verzorging en dergelijke niet vaste, maar toch altijd terugkerende kosten van betaalt.
Nadeel is inderdaad dat iedere rekening een paar euro per maand kost, maar zeker als je zelf niet zo goed bent in overzicht houden is die paar euro een betere keus dan een hoop problemen.
Nadeel is inderdaad dat iedere rekening een paar euro per maand kost, maar zeker als je zelf niet zo goed bent in overzicht houden is die paar euro een betere keus dan een hoop problemen.
Die jaarlijkse kosten heb ik ook meegerekend en gedeeld door twaalf. En dan het maandelijkse bedrag naar de gratis gekoppelde spaarrekening geboekt, en eens per jaar terugboeken.
De opmerking over die paar euro kosten voor lief nemen ben ik met je eens Moneyman, als het mensen betreft die anders problemen krijgen door geen overzicht.
En op nog weer een aparte, maar wel gekoppelde spaarrekening gaat elke maand een bedrag voor onderhoud aan het huis.
De opmerking over die paar euro kosten voor lief nemen ben ik met je eens Moneyman, als het mensen betreft die anders problemen krijgen door geen overzicht.
En op nog weer een aparte, maar wel gekoppelde spaarrekening gaat elke maand een bedrag voor onderhoud aan het huis.
Moneyman
vindt dit leuk
Er zijn nog geen berichten verschenen dat mensen door de drie dagen vervroeging van de incasso in de financiële problemen zijn gekomen maar er zullen best wel mensen zijn die erdoor verrast werden.
Wat ik wel voor verbetering vatbaar vind is dat veel bedrijven en de automatische incasso van de wegenbelasting de incassodatum nu op een vaste datum afschrijven en niet op een zelf gekozen datum.
Als dat wel zou kunnen wordt het overzicht voor wat betreft de vaste lasten al veel overzichtelijker want als bijvoorbeeld alle vaste lasten een dag na uitbetaling van het salaris of de uitkering van de rekening afgeschreven worden blijft er een vrij te besteden bedrag over.
M.i. kan dat betalingsproblemen voorkomen want als er op de incassodatum te weinig geld op de rekening staat wordt de incasso niet uitgevoerd.
Wat ik wel voor verbetering vatbaar vind is dat veel bedrijven en de automatische incasso van de wegenbelasting de incassodatum nu op een vaste datum afschrijven en niet op een zelf gekozen datum.
Als dat wel zou kunnen wordt het overzicht voor wat betreft de vaste lasten al veel overzichtelijker want als bijvoorbeeld alle vaste lasten een dag na uitbetaling van het salaris of de uitkering van de rekening afgeschreven worden blijft er een vrij te besteden bedrag over.
M.i. kan dat betalingsproblemen voorkomen want als er op de incassodatum te weinig geld op de rekening staat wordt de incasso niet uitgevoerd.
-
witte angora
Klopt. Ik heb zelfs twee betaalrekeningen bij twee banken. Op de één komt mijn geld binnen, en vanaf die rekening betaal ik alle vaste lasten. En dat doe ik dan zoveel mogelijk uiterlijk de eerste van de maand, dan heb ik de rest van de maand geen omkijken meer naar die rekening. Het boodschappen- benzine- en kleedgeld gaat naar de andere. In principe moet ik het daar dan de hele maand mee doen.
Het voordeel van twee banken is: mocht er bij de één een storing zijn, dan kan je altijd nog met de andere je boodschappen betalen/voorschieten.
En inderdaad, het kost een euro of 3, 4, per maand extra. Maar het gemak is ook wel wat waard. En anders is er nog de mogelijkheid om een rekening bij OpenBank te openen; dat is helemaal gratis. Enkel het aanmelden is een beetje een gedoetje, maar als het eenmaal loopt, dan loopt het. Ze bieden overigens een spaarrekening met een prima rente, meer dan Nederlandse banken.
Sja, die paar euro. Mij was het te veel, voor een ander wellicht niet. Daar ik genoeg geld overhoudt en zelf wel mijn inzicht creëer vond ik het te veel nadat het eerst gratis was.
Ik heb net even gekeken, mijn bank vraagt €1,90 per maand, aan mij als bestaande klant. Weet niet wat een nieuwe klant zou moeten betalen.
Openbank en dergelijke gebruik ik wel voor spaarrekeningen, maar voor het betalen van de vaste lasten nog liever even niet.
Ik heb net even gekeken, mijn bank vraagt €1,90 per maand, aan mij als bestaande klant. Weet niet wat een nieuwe klant zou moeten betalen.
Openbank en dergelijke gebruik ik wel voor spaarrekeningen, maar voor het betalen van de vaste lasten nog liever even niet.
-
witte angora
Vind je Openbank ook niks als boodschappenrekening? Ben geen 'gluurder', maar heb wel eens iemand met een identiek pasje als de mijne iets af zien rekenen (je kan kiezen uit 4 of 5 kleuren). En met mijn eigen pasje (is trouwens gratis) kan ik dat ook, mits ik natuurlijk geld van de spaarrekening afhaal.
Ik heb geen rationeel bezwaar tegen Openbank. Is meer dat ik zonder rationeel bezwaar toch wat huiverig om dergelijke banken voor mijn dagelijkse financiële leven te moeten gebruiken.