Pagina 2 van 4
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 25 mei 2025 11:28
door Cro
peteralbers schreef: ↑25 mei 2025 10:38
Tja ik benader het als volgt.
Mogelijke kortsluiting in een cel / accu.
Kan je naar mijn bescheiden mening niet met software oplossen, zonder de prestaties te verminderen van de auto.
Is dat wat je wilt?
Ik denk gewoon Ford met de billen bloot & 8000 accu packs vervangen.
Of dat kan of niet zal de vraag zijn inderdaad, je kan bepaalde zaken met batterij packs softwarematig beïnvloeden door parameters te veranderen zonder dat je daadwerkelijk performance verliest. Of dat hier ook kan, is natuurlijk de vraag, zal er mogelijk van afhangen wat er gegarandeerd is in de specificaties als ondergrens en dus hoeveel speelruimte ze hebben met wat ze aan veiligheidsmarge hebben ingebouwd in die specs.
Kan dat niet, dan zal er m.i. inderdaad weinig anders opzitten dan accu packs vervangen, echter zal dat wel een enorme operatie zijn met vermoed ik enorme wachttijden. Het zal immers wereldwijd wel om wat meer auto's gaan dan de genoemde 8000, en levertijden op accupacks zijn lang niet altijd heel erg goed.
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 25 mei 2025 12:58
door peteralbers
Ben heel benieuwd waar Ford mee gaat komen in de uitzending?
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 25 mei 2025 16:33
door peteralbers
Dat dus
Redactie van Radar
Willen jullie deze vraag morgen stellen aan Ford?
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 25 mei 2025 16:36
door peteralbers
Dat dus
Redactie van Radar
Willen jullie deze vraag laten stellen aan Ford
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 25 mei 2025 17:56
door thecure
Arizonakid schreef: ↑08 mei 2025 21:01
Mag niet meer opgeladen, of kan niet meer opgeladen?
Als de auto gewoon werkt, zou ik gewoon laden.
Mag idd niet, maar kan wel.
Een kameraad van mij heeft ook ook een Kuga, maar hij laad hem gewoon lekker op.
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 25 mei 2025 18:09
door Cro
thecure schreef: ↑25 mei 2025 17:56
Arizonakid schreef: ↑08 mei 2025 21:01
Mag niet meer opgeladen, of kan niet meer opgeladen?
Als de auto gewoon werkt, zou ik gewoon laden.
Mag idd niet, maar kan wel.
Een kameraad van mij heeft ook ook een Kuga, maar hij laad hem gewoon lekker op.
Maar hoe verstandig is dat, gaat er iets mis, reken er maar op dat de verzekering bijvoorbeeld niet uit zal keren...... Of kan je kameraad dat risico makkelijk dragen zou er iets gebeuren?
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 25 mei 2025 18:10
door 16again
thecure schreef: ↑25 mei 2025 17:56
Mag idd niet, maar kan wel.
Een kameraad van mij heeft ook ook een Kuga, maar hij laad hem gewoon lekker op.
Is vooral iets met aansprakelijkheid.....
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 11:13
door jonis
De update zou inmiddels al beschikbaar zijn meldt een kuga bezitter bij autoweek.
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 13:30
door Consumenneke
peteralbers schreef: ↑25 mei 2025 16:33
Dat dus
Redactie van Radar
Willen jullie deze vraag morgen stellen aan Ford?
Ford aan tafel bij Radar, in de uitzending van maandag 26 mei.
Spannend!!!
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 15:15
door jonis
Consumenneke schreef: ↑26 mei 2025 13:30
Ford aan tafel bij Radar, in de uitzending van maandag 26 mei.
Spannend!!!
Weinig spannends aan, artikel autoweek;
Daarin adviseren ze de auto niet meer op te laden en uitsluitend op benzine te rijden totdat het euvel is verholpen. Inmiddels is en een oplossing in de vorm van een software-update, die de Ford-dealers sinds afgelopen woensdag kunnen installeren
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 15:18
door Ron5300
Voor de gedupeerden best wel spannend want het zal niet alleen om de voor handen zijnde software update gaan maar ook om een schadeloos stelling.
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 15:28
door de auditu
Kun je in een hybride auto voorkomen dat er teruggeladen wordt tijdens het rijden?
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 15:32
door Ron5300
Bij de Ford Kuga blijkbaar wel want dat stond ook in het dwingende advies.
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 15:40
door Moneyman
Ron5300 schreef: ↑26 mei 2025 15:32
Bij de Ford Kuga blijkbaar wel want dat stond ook in het dwingende advies.
Waar lees je dat? In de brieven die ik van Ford heb gezien schreef Ford dat je de auto alleen in de Auto EV-stand mag rijden (ergo: de hybride stand), waarbij opladen tijdens het rijden (bijvoorbeeld onder het remmen) gewoon mogelijk is. De accu wordt dan alleen niet actief door de benzinemotor opgeladen.
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 15:45
door de auditu
Dan wijst het probleem dus richting OBC?
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 15:50
door Moneyman
de auditu schreef: ↑26 mei 2025 15:45
Dan wijst het probleem dus richting OBC?
Hier staat de brief waar Ford het probleem in duidt.

Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 15:53
door Ron5300
Ford adviseert eigenaren van een Ford Kuga PHEV van voor de facelift om de accu niet op te laden. Daarnaast geldt het advies om enkel te rijden in de standaard 'Auto EV'-modus. Dit om te voorkomen dat de benzinemotor tijdens het rijden de accu gaat opladen.
Bron Autoweek.
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 16:25
door Moneyman
Ron5300 schreef: ↑26 mei 2025 15:53
Ford adviseert eigenaren van een Ford Kuga PHEV van voor de facelift om de accu niet op te laden. Daarnaast geldt het advies om enkel te rijden in de standaard 'Auto EV'-modus. Dit om te voorkomen dat de benzinemotor tijdens het rijden de accu gaat opladen.
Bron Autoweek.
Daar staat dus niet dat de auto o.a. tijdens het remmen niet regenereert. Alleen dat de benzinemotor niet actief de accu oplaadt.
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 26 mei 2025 16:36
door de auditu
Dat vroeg ik mij ook af.
Re: Ford kuga phev hybride
Geplaatst: 27 mei 2025 09:20
door MotoCon
Nog geen reacties van ná de uitzending... Ik zal het spits maar afbijten
Ik vond het bijterige hondjes gedrag in dit geval toch wat misplaatst. Ford heeft het best aardig opgelost. Dat iedereen een nieuwe accu zou moeten krijgen is echt onzin, en bovendien niet erg duurzaam. De geupdate software zorgt ervoor dat je tijdig wordt gewaarschuwd ALS je inderdaad een slechte accu hebt. Dan wordt die alsnog gratis vervangen. De meeste accu's zijn namelijk helemaal niet slecht, het probleem was de identificatie ervan. Die kerel van Ford had zich best wat beter kunnen verdedigen. Het idee dat je een hardware probleem niet kunt oplossen met een software update klopt ansich natuurlijk wel, maar niet tegen dit accu probleem. Als de software niet afgaat, heb je gewoon geen slechte accu.
Dat gezeur over die 120 euro is ook zowat. Waarom moet je als eigenaar volledig gecompenseerd worden? Als de benzineprijs stijgt ga je ook geen verhaal halen bij Ford. Met 120 euro kun je 2x vol tanken, dat is ca 1600 km. Als je meer rijdt dan dat in 2 maanden, dan doe je dat ook niet alleen op elektriciteit, en ook die elektriciteit is niet gratis. Ik snap dus niet dat mensen denken dat de compensatie hen moet vrijwaren van ALLE kosten gedurende 2 maanden. Alleen de EXTRA kosten zijn relevant. Maar ja, zo'n verhaal trekt geen kijkers natuurlijk
En normaal ben ik helemaal niet zo van het verdedigen van grote bedrijven. Ze hadden het bij Radar beter kunnen hebben over de waardeloze communicatie met hun klanten. Want dat verdient ècht geen schoonheidsprijs... Al met al denk ik dat Ford dit véél beter heeft aangepakt dan veel andere merken, en eigenlijk juist een pluim verdient.