LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] BW Boek 6 Product Aansprakelijkheid (geldend op: 11-09-2004
Re: BW Boek 6 Product Aansprakelijkheid (geldend op: 11-09-2004
Tja, als je productaansprakelijkheid en misleidende reclame op één hoop veegt, houdt het ook voor mij op. Joshua, succes met je strijd. Je hebt gelijk op alle punten
je kam ook het hele BW op het forum zetten, missvhien zit er iets van je gading bij.i
Met veel dank aan de vorige inhoudelijke reacties.
Inderdaad productaansprakelijkheid en misleidende reclame worden in de wet NIET in verbinding gebracht voor bepaling van schade voortvloeiend uit:
Contractuele en wettelijke aansprakelijkheid
Ondernemers Bankiers en vrije beroepsbeoefenaren (Intermediair-tussenpersoon) kunnen aansprakelijk zijn als zij bij de uitoefening van hun beroep of bedrijf schade toebrengen aan derden.
Er zijn twee vormen van aansprakelijkheid:
1- Aansprakelijkheid op grond van een contract (wanprestatie)
2- Aansprakelijkheid op grond van de wet (onrechtmatige daad)
Opmerkelijk daar het Product van een bank meestal een dienst betreft en de schade ontstaat door misleidende reclame.
Dexia is reeds veroordeeld voor sub 1 wanprestatie
Dexia is reeds veroordeeld voor sub 2 zorgplicht
In deze gevallen geldt dat de benadeelde Dexia aansprakelijk kan stellen wanneer u persoonlijk geen schuld heeft aan de schade die is veroorzaakt. Deze vorm van aansprakelijkheid heet risico-aansprakelijkheid.
Dexia is zowel voor schuldaansprakelijkheid als risicoaansprakelijkheid
veroordeeld.
Voorzover mijn bijdrage, kan een klant de schade claimen op basis van "een leasecontract als product"
Conclusie JA
wanprestatie>>>>>>>>>>>>BW boek ..artikel ....
onrechtmatige daad>>>> >>BW boek ..artikel ....
Inderdaad productaansprakelijkheid en misleidende reclame worden in de wet NIET in verbinding gebracht voor bepaling van schade voortvloeiend uit:
Contractuele en wettelijke aansprakelijkheid
Ondernemers Bankiers en vrije beroepsbeoefenaren (Intermediair-tussenpersoon) kunnen aansprakelijk zijn als zij bij de uitoefening van hun beroep of bedrijf schade toebrengen aan derden.
Er zijn twee vormen van aansprakelijkheid:
1- Aansprakelijkheid op grond van een contract (wanprestatie)
2- Aansprakelijkheid op grond van de wet (onrechtmatige daad)
Opmerkelijk daar het Product van een bank meestal een dienst betreft en de schade ontstaat door misleidende reclame.
Dexia is reeds veroordeeld voor sub 1 wanprestatie
Dexia is reeds veroordeeld voor sub 2 zorgplicht
Behalve voor schade die Dexia zelf veroorzaakt, is op grond van de wet kan Dexia ook aansprakelijk worden gehouden voor schade die door andere oorzaak is ontstaan. De schade kan veroorzaakt zijn door personen of goederen die onder de verantwoordelijkheid van Dexia vallen.Dit is het geval bij een onrechtmatige daad.
Iemand die door de onrechtmatige daad van Dexia schade heeft geleden kan schadevergoeding claimen. Er is sprake van een onrechtmatige daad wanneer is voldaan aan drie voorwaarden:
Er is sprake van onrechtmatig handelen. Dat wil zeggen dat DExia handelt in strijd met de zorgvuldigheidseisen die mogen worden verwacht ten opzichte van personen en goederen van anderen.
Dexia heeft schuld aan het plaatsvinden van onrechtmatig handelen.
Er is schade die het gevolg is van dit onrechtmatig handelen.
Deze vorm van aansprakelijkheid wordt schuldaansprakelijkheid genoemd.
In deze gevallen geldt dat de benadeelde Dexia aansprakelijk kan stellen wanneer u persoonlijk geen schuld heeft aan de schade die is veroorzaakt. Deze vorm van aansprakelijkheid heet risico-aansprakelijkheid.
Dexia is zowel voor schuldaansprakelijkheid als risicoaansprakelijkheid
veroordeeld.
Voorzover mijn bijdrage, kan een klant de schade claimen op basis van "een leasecontract als product"
Conclusie JA
wanprestatie>>>>>>>>>>>>BW boek ..artikel ....
onrechtmatige daad>>>> >>BW boek ..artikel ....
-
kan er iemand mij vertellen hoe het in elkaar zit zonder allerlei
moeilijke en interesante stellingen
alvast bedankt
moeilijke en interesante stellingen
alvast bedankt
"Ik ben er net", als je ook een gedupeerde bent en je hebt al een advocaat, laat DIE het je dan uitleggen. Hij wordt daar immers door jou voor betaald.
Heb je nog GEEN advocaat, zorg dan dat je er snel een vindt! Weet je niet wie of waar? Kijk dan b.v. eens op www.pay-back.nl of mail naar [email protected] . Piet Koremans is een van onze vraagbaken en weet bijna alles, wat er te weten valt.
De oudere berichten in het forum nalezen brengt ook veel informatie naar voren.
Succes!
Heb je nog GEEN advocaat, zorg dan dat je er snel een vindt! Weet je niet wie of waar? Kijk dan b.v. eens op www.pay-back.nl of mail naar [email protected] . Piet Koremans is een van onze vraagbaken en weet bijna alles, wat er te weten valt.
De oudere berichten in het forum nalezen brengt ook veel informatie naar voren.
Succes!
-
oei.. nu zal er zeer spoedig nog een andere link volgen denk ik zo.. en wordt weer de kracht uit dit onderwerp weggepoetst..
-
IBEN
die gene die dat kan moet het forum nog ontdekken.
Als het zo eenvoudig zou zijn om het allemaal eventjes uit te leggen,
hadden we dat legertje van advocaten ook niet nodig. Je moet toch maar eens een beetje rondstruinen op dit forum. Wel opletten want ook hier struinen misleidende types rond. En als je dan wat gerichte vragen hebt is er altijd wel iemand zo vriendelijk om je antwoord te geven.
Sucses.
Lfs Ad
die gene die dat kan moet het forum nog ontdekken.
Als het zo eenvoudig zou zijn om het allemaal eventjes uit te leggen,
hadden we dat legertje van advocaten ook niet nodig. Je moet toch maar eens een beetje rondstruinen op dit forum. Wel opletten want ook hier struinen misleidende types rond. En als je dan wat gerichte vragen hebt is er altijd wel iemand zo vriendelijk om je antwoord te geven.
Sucses.
Lfs Ad
Weg met die Kwast!!
-
ik zei het toch... ...
en alweer een dubbelganger van croosjes ontdekt,
nietwaar 'ik ben er net'?
en alweer een dubbelganger van croosjes ontdekt,
nietwaar 'ik ben er net'?