Betalen voor je handbagage?
Re: Betalen voor je handbagage?
Ik vind het eigenlijk wel prima dat je betaalt voor wat je gebruikt. Als ik een weekendje weg ga, neem ik alleen een kleine rugzak mee die onder de stoel kan. Waarom zou ik dan moeten betalen voor iets waar ik geen gebruik van maak? Ik denk dat we dat voor iedere andere branche niet meer dan normaal vinden maar omdat het voor vliegen ooit anders was (toen vliegen ook nog veel duurdere en exclusiever was) zou het opeens raar zijn.
Ik herinner me nog de tijden dat men helemaal geen koffers mee nam het vliegtuig in. Gewoon een tasje ofzo, de rest gewoon in het ruim. Wat mij betreft gaan we daar naar terug. Al die mensen die na de beveiliging nog hun hele hebben en houden meeslepen, wat een onzin. Was er toch iets dat vroeger beter was.
-
Arizonakid
Prima zaak, ik vindt het prima om een relatief goedkoop ticket te kopen, en dat aan te vullen met wat ik nodig heb. Heenreis vaak met alleen handbagage, terug altijd met ruimbagage, dus dat boek ik alleen op de terugweg bij.
Het probleem is niet dat er betaald moet worden voor waar gebruik van gemaakt moet worden. Het probleem hier is de krimpflatie.rwolters schreef: ↑18 jul 2025 14:11Ik vind het eigenlijk wel prima dat je betaalt voor wat je gebruikt. Als ik een weekendje weg ga, neem ik alleen een kleine rugzak mee die onder de stoel kan. Waarom zou ik dan moeten betalen voor iets waar ik geen gebruik van maak? Ik denk dat we dat voor iedere andere branche niet meer dan normaal vinden maar omdat het voor vliegen ooit anders was (toen vliegen ook nog veel duurdere en exclusiever was) zou het opeens raar zijn.
Rolkoffer is niet langer gratis, het ticket wordt daarom 8 euro goedkoper. Rolkoffer mee gaat je dan wel 28 euro extra kosten.
Verder is het allemaal zeer lastig bijhouden. Er waren al grote verschillen tussen maatschappijen onderling maar nu krijg je dus ook verschillen tussen bestemmingen bij dezelfde maatschappij. Dus vlieg je met KLM naar Turijn, geen gratis rolkoffer. Vlieg je met de KLM naar Rome, dan weer wel een gratis rolkoffer.
En is dat straks allemaal inzichtelijk tijdens het boekproces of verhuist het naar de kleine lettertjes in de algemene voorwaarden?
-
J. Deltoer
Waar je toch allemaal problemen mee kan hebben...vreselijk. Je zou je bed niet meer uit willen komen van pure ellende.
Dat valt ook allemaal weer reuze mee, het is alleen even wennen voor iedereen.J. Deltoer schreef: ↑18 jul 2025 22:11Waar je toch allemaal problemen mee kan hebben...vreselijk. Je zou je bed niet meer uit willen komen van pure ellende.
Vroeger was KLM een A merk. Beste wat je kon boeken. Wilde je goedkoper, dan was Transavia toch een van de betere prijsvechters. De welbekende vakantie charters zoals ArkeFly waren qua service en beleving de laagste categorie.
Tegenwoordig heb je alleen nog maar prijsvechters. Qua service en beleving is het allemaal hetzelfde geworden.
Dus als je naar bijvoorbeeld Curacao gaat, of je nu KLM, TuiFly of Corendon boekt, het is hetzelfde. Kies gewoon de laagste prijs en het komt allemaal vanzelf wel weer goed.
-
StevieNL81
Nou nee. Bij KLM zijn drankjes en maaltijd ombeperkt incl en bij de anderen moet je daarvoor betalen. Voor mij richting CUR nog steeds wel een reden om KLM te vliegen.
Niet waar. TuiFly biedt ook gratis soft drinks en onbeperkt water aan. Ook daar krijg je een gratis maaktijd.StevieNL81 schreef: ↑19 jul 2025 12:17Nou nee. Bij KLM zijn drankjes en maaltijd ombeperkt incl en bij de anderen moet je daarvoor betalen. Voor mij richting CUR nog steeds wel een reden om KLM te vliegen.
Hetzelfde geldt voor Corendon. Die bieden zelfs een gratis Antilliaanse maaltijd aan om alvast in het vakantiegevoel te komen. Heb al gehoord dat die maaltijd voortreffelijk is.
Men denkt extra service bij KLM te krijgen maar dat is allang niet meer zo. Ook daar betaal je voor je koffer, ook daar betaal je voor stoelreservering en binnenkort betaal je ook daar voor je rolkoffer als handbagage.
Je krijgt bij de anderen precies hetzelfde voor een lagere prijs.
-
StevieNL81
Softdrinks alléén tijdens de maaltijd, bij KLM gehele vlucht. Beenruimte KLM 79cm standaard en TUI 71-74 cm. Voor meer beenruimte moet je weer flink betalen. Zijn de verschillen waarop ik liever KLM vlieg.Speedy123 schreef: ↑19 jul 2025 12:49Niet waar. TuiFly biedt ook gratis soft drinks en onbeperkt water aan. Ook daar krijg je een gratis maaktijd.StevieNL81 schreef: ↑19 jul 2025 12:17Nou nee. Bij KLM zijn drankjes en maaltijd ombeperkt incl en bij de anderen moet je daarvoor betalen. Voor mij richting CUR nog steeds wel een reden om KLM te vliegen.
-
NeoDutchio
Richting zuid Frankrijk krijg ik bij KLM gratis een bruine boterham met ei-prut met een glaasje water. Business terug waren zoete aardappelen. Beide zeker niet mijn favoriet.
Bij Transavia mag je kopen wat je zelf wilt. Dan maar iets extra's uitgeven en wat lekkers eten en drinken onderweg.
Nadeel Transavia is dan weer vanaf Rotterdam The Hague wat lastiger bereikbaar is per OV, maar waar je wel binnen een paar minuten vanaf de voordeur bij de gate bent waarna je lopend (met voorrang) door wind en weer naar het vliegtuig moet. En ook weer lopend over het platform naar het vliegveld van aankomst waar je net de pech hebt tegelijk aan te komen met een vlucht uit Engeland waardoor je paspoortcontrole hebt.
Dan maar Schiphol waar je met de trein komt, er 30 minuten over doet vanaf station tot gate, waar je moet vragen of je als eerste kan boarden, maar wel met de slurf in- en uit kan stappen.
Alles heeft voor- en nadelen. Ik kies voor de optimale tijden, maar ook het gemak om na landing tot mijn eindbestemming te komen. En meer dan een half jaar van te voren boeken geeft de betere prijzen. Laat het dan iets duurder zijn met een rolkoffertje, dat verschil merk je niet.
Bij Transavia mag je kopen wat je zelf wilt. Dan maar iets extra's uitgeven en wat lekkers eten en drinken onderweg.
Nadeel Transavia is dan weer vanaf Rotterdam The Hague wat lastiger bereikbaar is per OV, maar waar je wel binnen een paar minuten vanaf de voordeur bij de gate bent waarna je lopend (met voorrang) door wind en weer naar het vliegtuig moet. En ook weer lopend over het platform naar het vliegveld van aankomst waar je net de pech hebt tegelijk aan te komen met een vlucht uit Engeland waardoor je paspoortcontrole hebt.
Dan maar Schiphol waar je met de trein komt, er 30 minuten over doet vanaf station tot gate, waar je moet vragen of je als eerste kan boarden, maar wel met de slurf in- en uit kan stappen.
Alles heeft voor- en nadelen. Ik kies voor de optimale tijden, maar ook het gemak om na landing tot mijn eindbestemming te komen. En meer dan een half jaar van te voren boeken geeft de betere prijzen. Laat het dan iets duurder zijn met een rolkoffertje, dat verschil merk je niet.
-
Arizonakid
Ik snap best dat dit vooral over mensen zal gaan die af en toe vliegen, maar als je platinum of zelfs maar zilver hebt bij KLM is ze nog steeds vele malen beter dan welke prijsvechter dan ook. Als ik 10X per jaar Transavia vlieg, levert dat wel wat op voor mijn Flying Blue status, maar bij Transavia zelf niks, dat blijft een low cost carrier.
Dus geven alle drie de maatschappijen een maaltijd aan haar passagiers zonder bijbetalen. Leveren alle drie soft drinks gratis bij het eten.StevieNL81 schreef: ↑19 jul 2025 14:16Softdrinks alléén tijdens de maaltijd, bij KLM gehele vlucht. Beenruimte KLM 79cm standaard en TUI 71-74 cm. Voor meer beenruimte moet je weer flink betalen. Zijn de verschillen waarop ik liever KLM vlieg.
Qua been ruime geeft Tui in de goedkoopste klasse 74cm, in de comfort klasse geeft Tui 78cm beenruimte, meerprijs is tussen vanaf 20 euro per vlucht. Corendon geeft standaard tussen de 76cm en 79cm beenruimte.
Dan komen we op de tarieven. KLM is het laagste tarief 345 euro voor een enkele reis. Corendon heeft als laagste tarief 299 voor een enkele reis, Tuifly hanteert ook 299 euro als laagste tarief.
Tuifly met 78cm beenruimte is er vanaf 319 euro. Houdt u 36 euro over om frisdrankjes te kopen aan boord als u verder geen water wilt drinken vergeleken met vliegen met KLM.
Zoals ik al zei, er zijn nog nauwelijks nog verschillen qua service en beleving. Prijsverschillen zijn er wel tussen verschillende data dus loont het de drie maatschappijen te vergelijken om te kijken welke de beste prijs biedt op de datum dat u wilt vliegen.
Alleen Full fair, business class of first class vliegen leveren nog veel punten op voor Flying Blue. Economy class levert nauwelijks punten op. Punten verlopen ook vrij snel en als u dan niet opnieuw vliegt, moet u betalen om de punten niet te laten vervallen.Arizonakid schreef: ↑19 jul 2025 19:24Ik snap best dat dit vooral over mensen zal gaan die af en toe vliegen, maar als je platinum of zelfs maar zilver hebt bij KLM is ze nog steeds vele malen beter dan welke prijsvechter dan ook. Als ik 10X per jaar Transavia vlieg, levert dat wel wat op voor mijn Flying Blue status, maar bij Transavia zelf niks, dat blijft een low cost carrier.
Ook zijn er al jaren grote problemen met het gebruik van de punten. Zie bijvoorbeeld: https://www.ad.nl/economie/klm-misleidt ... ~a3cae681/
TuiFly en Corendon kennen geen business of first class. Maar dat is ook een heel ander prijs segment, first class is rustig tot tien keer duurder dan de goedkoopste economy class.
Of je past de datum dat u wilt vliegen aan aan de prijs. Wij vertrekken een dag eerder, omdat dat goedkoper was dan wat we op het oog hadden en een dagje langer verblijf maakte het nog steeds goedkoper om een dag eerder te vertrekken.
-
Arizonakid
Vandaar ook dat ik al zei dat het vooral voor mensen die af en toe een keertje vliegen geen verschil maakt.Speedy123 schreef: ↑19 jul 2025 20:41Alleen Full fair, business class of first class vliegen leveren nog veel punten op voor Flying Blue. Economy class levert nauwelijks punten op. Punten verlopen ook vrij snel en als u dan niet opnieuw vliegt, moet u betalen om de punten niet te laten vervallen.Arizonakid schreef: ↑19 jul 2025 19:24Ik snap best dat dit vooral over mensen zal gaan die af en toe vliegen, maar als je platinum of zelfs maar zilver hebt bij KLM is ze nog steeds vele malen beter dan welke prijsvechter dan ook. Als ik 10X per jaar Transavia vlieg, levert dat wel wat op voor mijn Flying Blue status, maar bij Transavia zelf niks, dat blijft een low cost carrier.
Ook zijn er al jaren grote problemen met het gebruik van de punten. Zie bijvoorbeeld: https://www.ad.nl/economie/klm-misleidt ... ~a3cae681/
TuiFly en Corendon kennen geen business of first class. Maar dat is ook een heel ander prijs segment, first class is rustig tot tien keer duurder dan de goedkoopste economy class.
Je FB punten verlopen trouwens nooit als een je een Amex FB card neemt, telkens als je daar een betaling mee maakt verleng je je punten en verdien je extra punten. Een gewone Amex instapkaart werkt daar al prima voor, Gold of Platinum leveren nog meer punten op, en de laatste is erg voordelig als je vaker vliegt. Besteden van de punten levert bij mij geen problemen op.
Maar nogmaals, de vakantieganger die eens een keertje naar Spanje vliegt moet gewoon de goedkoopste vlucht nemen.