Innova past mijn verbruikskosten achteraf aan

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Nielssss

Re: Innova past mijn verbruikskosten achteraf aan

Ongelezen bericht door Nielssss »

Ik begrijp inderdaad dat Innova de maandelijkse kosten, die in de portal staan, indicatief vind. Ik ga daar ook in mee als het slechts een paar euro afwijkt. Waarom een portal hebben met feitelijk verbruik, wat dagelijks wordt opgehaald, en de kosten die daarbij komen kijken als je zo een grote afwijking kan hebben?

Maar mijn maandelijkse verbruik, wat opgehaald is, klopt en geeft een verbruik weer welke ik vergelijk met mijn voorschotbedrag. Ik heb ook niet ineens meer kWh of gas verbruikt dan eerder gecommuniceerd. Dan zou ik het alsnog gek vinden maar dan kan ik de toename in kosten verklaren.
Maar is het dan niet gek dat ik daar niet uit van mag gaan?

Met andere woorden (fictief gezien): ik verbruik elke maand 200 euro en ik betaal ook 200 euro voorschot. Toch moet ik “ineens” 400 euro bij betalen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nielssss schreef:
11 jan 2026 10:10
Ik begrijp inderdaad dat Innova de maandelijkse kosten, die in de portal staan, indicatief vind. Ik ga daar ook in mee als het slechts een paar euro afwijkt. Waarom een portal hebben met feitelijk verbruik, wat dagelijks wordt opgehaald, en de kosten die daarbij komen kijken als je zo een grote afwijking kan hebben?

Maar mijn maandelijkse verbruik, wat opgehaald is, klopt en geeft een verbruik weer welke ik vergelijk met mijn voorschotbedrag. Ik heb ook niet ineens meer kWh of gas verbruikt dan eerder gecommuniceerd. Dan zou ik het alsnog gek vinden maar dan kan ik de toename in kosten verklaren.

Met andere woorden (fictief gezien): ik verbruik elke maand 200 euro en ik betaal ook 200 euro voorschot. Toch moet ik “ineens” 400 euro bij betalen.
Je verbruikt geen euro's. Je verbruikt kwh en m3 gas. Deze fluctueren ook nog eens per maand en zijn zeker niet elke maand zoveel dat je op 200 euro per maand uitkomt. Dat is enkel een geschat gemiddelde. In de winter zal je verbruik en dus je kosten vele malen hoger zijn dan in de zomer.

Je meterstanden en prijzen per kwh en m3 moetrn kloppen. De rest is idd indicatief en slechts een schatting.

angel1978

klopt en geeft een verbruik weer welke ik vergelijk met mijn voorschotbedrag.
Dat kan dus al niet. Verbruik ia in kwh en m3 en voorschotbedrag in euro's en ook nog eens een geschat gemiddelde over het jaar heen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
11 jan 2026 10:44
klopt en geeft een verbruik weer welke ik vergelijk met mijn voorschotbedrag.
Dat kan dus al niet. Verbruik ia in kwh en m3 en voorschotbedrag in euro's
Kan wel. Met de bekende prijzen zijn kwh en m3 simpel om te rekenen in Euros.

angel1978 schreef:
11 jan 2026 10:44
.....en ook nog eens een geschat gemiddelde over het jaar heen.
Ik gebruik die app/portal niet (niet eens een slimme meter hier), maar naast een exact berekenbare tussenstand kan ook een indicatie gegeven worden, gebaseerd op jaargemiddelden, zodat je weet waar je op afkoerst bij de eindafrekening.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nielssss schreef:

U mag daar niet van uitgaan, U moet uitgaan van de werkelijke meterstanden. Dus de beginstanden van het meetjaar en de eindstanden van het meetjaar. Plus de vaste leveringskosten en energiebelasting. En dat staat allemaal vermeldt op uw jaarafrekening.

Wat u eigenlijk stelt is dat als de app niet goed de kosten indicatie weergeeft, u vind dat u een korting op uw energierekening zou moeten krijgen? Want u vind dat u daar mag van uit gaan en dus niet bij hoeft te betalen als het werkelijke verbruik toch hoger is geweest?

16again

Speedy123 schreef:
11 jan 2026 14:40
Wat u eigenlijk stelt is dat als de app niet goed de kosten indicatie weergeeft, u vind dat u een korting op uw energierekening zou moeten krijgen? Want u vind dat u daar mag van uit gaan en dus niet bij hoeft te betalen als het werkelijke verbruik toch hoger is geweest?
Dat lijkt me een aanname. Volgens mij vindt TS vooral dat de maandopgaven beter moeten kloppen.

Speedy123

16again schreef:
11 jan 2026 16:47
Speedy123 schreef:
Dat lijkt me een aanname. Volgens mij vindt TS vooral dat de maandopgaven beter moeten kloppen.
De oorspronkelijke vetgedrukte vraag van TS was: "Hoe kunnen de kosten uit het verleden ineens veranderen?"

Het antwoord is, de kosten veranderen niet. De app geeft een indicatie. De jaarrekening is leidend.

Verder stelt TS: "in alle maanden hiervoor geen enkele opmerking dat er nog kosten kunnen wijzigen."

De kosten zijn niet gewijzigd, De kosten zijn berekend met de jaarrekening. Zoals in de voorwaarden staat.

Ik lees geen enkele klacht van TS dat de indicatie in de app beter moet, het gaat over het 'aanpassen van kosten achteraf'. Daar is TS het niet mee eens. Dus TS wil niet bijtalen n.a.v. de jaarrekening. Omdat de app een andere indicatie afgaf gedurende het jaar.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Speedy123 schreef:
11 jan 2026 16:57
16again schreef:
11 jan 2026 16:47
Speedy123 schreef:
De oorspronkelijke vetgedrukte vraag van TS was: "Hoe kunnen de kosten uit het verleden ineens veranderen?"

Het antwoord is, de kosten veranderen niet. De app geeft een indicatie. De jaarrekening is leidend.

Verder stelt TS: "in alle maanden hiervoor geen enkele opmerking dat er nog kosten kunnen wijzigen."

De kosten zijn niet gewijzigd, De kosten zijn berekend met de jaarrekening. Zoals in de voorwaarden staat.

Ik lees geen enkele klacht van TS dat de indicatie in de app beter moet, het gaat over het 'aanpassen van kosten achteraf'. Daar is TS het niet mee eens. Dus TS wil niet bijtalen n.a.v. de jaarrekening. Omdat de app een andere indicatie afgaf gedurende het jaar.
Waar haalt u de wijsheid vandaan dat TS niet wil betalen? Dat staat nergens maar dat maakt u ervan.
Met verkeerde aannames vertroebeld u, bewust of onbewust, de discussie.

16again

Speedy123 schreef:
Dat vetgedrukte maak je er gewoon zelf van, dat staat nergens.

Integendeel, TS schrijft letterlijk dat hij Innova om opheldering (toelichting) vraagt.

Speedy123

16again schreef:
11 jan 2026 20:47
Speedy123 schreef:
Dat vetgedrukte maak je er gewoon zelf van, dat staat nergens.

Integendeel, TS schrijft letterlijk dat hij Innova om opheldering (toelichting) vraagt.
U heeft gelijk, het stond niet in de OP. Die vraag kwam later van TS:
Nielssss schreef:

Maar goed, de titel van het topic is 'Innova past mijn verbruikskosten achteraf aan'. Daar is dus geen sprake van, bij de jaarrekening wordt alles berekent. En die kan door TS eenvoudig gecontroleerd worden op correctheid.

Nielssss

Goedemorgen,

Bedankt voor de reacties en leuke discussie. Voor de duidelijkheid: het klopt inderdaad dat mijn verbruik in kwh en m3 in de de online portal staan. Deze zijn het hele jaar onveranderd. Ik ben niet, volgens Innova, ineens meer gaan gebruiken dan ze eerder hebben gecommuniceerd, wat hogere kosten zou verklaren.

Laat ik het feitelijk hier neer zetten:

In maart 2025 kijk ik naar mijn verbruik in Januari. Innova geeft aan dat ik 241,82 kwh elektra heb verbruik en 278,25 m3 gas. De verbruikskosten die ze over dit verbruik communiceren is dat dit mij deze maand € 281,19 heeft gekost. Verder geeft Innova aan dat hierbij alle kosten inclusief leverkosten zijn en verrekening met de energiebelasting. Ook inclusief BTW. Dus all-in prijs.

Hier maak ik een printscreen van en zet de kosten en verbruik in een tabel. Ik doe dit het hele jaar om zo te kunnen monitoren of ik goed zit met mijn maandbedrag,

Echter in Oktober zie ik dat de verbruikskosten van januari niet meer staan op €281,19 maar nu op €449,56. De hoeveelheid gebruikte elektra in kwh en gas in m3 is niet veranderd en staan nog steeds op 241,82 en 278,25. Mijn vraag is dan; hoe kan dit? Ik zie ook dan alle maanden, tot en met September, zijn aangepast in negatieve zin tegenover de eerder gecommuniceerde verbruikskosten.

Onderaan de streep krijg ik over het hele jaar gezien geld terug, dus ik ben niet bang om bij te betalen. Ik vind het gewoon opmerkelijk dat de verbruikskosten ineens anders zijn dan eerder gecommuniceerd.

Speedy123

Nielssss schreef:
12 jan 2026 09:57
Echter in Oktober zie ik dat de verbruikskosten van januari niet meer staan op €281,19 maar nu op €449,56. De hoeveelheid gebruikte elektra in kwh en gas in m3 is niet veranderd en staan nog steeds op 241,82 en 278,25. Mijn vraag is dan; hoe kan dit? Ik zie ook dan alle maanden, tot en met September, zijn aangepast in negatieve zin tegenover de eerder gecommuniceerde verbruikskosten.
U heeft een vast contract. De kWh prijs en gas m3 prijs zijn bij u bekend en staan vast.

U kunt dus gewoon 241,82 * de kWh prijs optellen bij 278,25 * de gas m3 prijs en dan heeft u de totale variabele kosten van die maand. Tel daarbij op een 12de van de totale vaste kosten en u komt op de werkelijke kosten van die maand.

Als ik naar mijn vaste prijzen kijk, dan zou ik bij uw verbruik op 63 euro + 340 euro = 403 euro Dan zou er nog 24 euro aan vaste kosten bijkomen dus zou ik op 427 euro uitkomen met mijn tarieven met 5% vaste klanten korting.

Uw bedrag van 281,19 kan niet kloppen, het bedrag van 449,56 lijkt me eerder in de juiste richting.

Nielssss

Bedankt, Speedy123.

Ik ben van mening dat je conclusie klopt. Echter, ik vind het zorgelijk dat deze wijziging en correctie zonder enige kennisgeving is doorgevoerd.

Daarnaast is er een toevoeging gedaan waarin staat dat de bedragen in de portal slechts een “indicatie” zijn en dat de jaarnota leidend is. Deze informatie stond van januari tot en met augustus niet vermeld; destijds werd gecommuniceerd dat alle verbruiksgegevens inclusief bijbehorende kosten (btw, belastingen, etc.) correct waren. Pas later is deze disclaimer met terugwerkende kracht toegevoegd. Ik beschik over diverse screenshots die dit verschil in communicatie aantonen: vanaf oktober mét disclaimer, alle voorgaande maanden zonder. Ook zijn de verbruikskosten in die periode niet meer achteraf gecorrigeerd.

Het lijkt erop dat Innova een fout heeft geconstateerd, een correctie heeft doorgevoerd en tegelijkertijd een disclaimer heeft toegevoegd. Wat mij vooral stoort, is dat er kennelijk een fout is gemaakt zonder hierover transparant te communiceren.

Voor mij persoonlijk is dit geen probleem, maar er zijn wellicht klanten die hun financiën tot op de cent moeten plannen. Wanneer zij tien maanden lang uitgaan van een bepaald kostenbeeld en misschien zelfs rekenen op een terugbetaling, en dit beeld vervolgens drastisch verandert, vind ik dat een kwalijke zaak.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Klopt het verder wel met de werkelijke meterstanden?

Want misschien is het wel gewoon zo dat de data niet altijd juist doorkomt vanuit de netbeheerder.

Nielssss

Nijogeth schreef:
12 jan 2026 11:50
Klopt het verder wel met de werkelijke meterstanden?

Want misschien is het wel gewoon zo dat de data niet altijd juist doorkomt vanuit de netbeheerder.
Die kloppen. Mocht dit niet zo zijn dan had ik hier ook een correctie op verwacht. (Ineens hogere verbruikskosten omdat je daadwerkelijk meer had verbruikt dan eerder gecommuniceerd)

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Volgens mij is het echt vrij eenvoudig. TS heeft iedere maand zijn energie verbruik van die maand vastgelegd. Daarmee zou TS zelf met de informatie uit zijn contract (waar alle tarieven in staan) het maandbedrag voor die maand kunnen berekenen (doe ik zelf ook middels een spreadsheet).
Die leg je naast de maandoverzichten en die zouden niet al te veel moeten afwijken. In mijn geval komen ze (op afrondingen na) overeen met de door mijn energie leverancier geleverde maand rapporten,
Vraag aan TS: hoe was dit in jouw geval als je gaat terug rekenen. Kloppen de eerste (lage) bedragen of de aangepaste (hogere) bedragen? En hoe viel de jaarnota uit. Moest je bijbetalen of niet.
Omdat ik mijn verbruik al jaren lang bij hou kan ik zelf intussen ook inschatten wat mijn voorschot zou moeten zijn. En ik probeer dat zo laag mogelijk te houden want sparen doe je niet bij je energie maatschappij.

Nielssss

Dirkie schreef:
12 jan 2026 13:16
Volgens mij is het echt vrij eenvoudig. TS heeft iedere maand zijn energie verbruik van die maand vastgelegd. Daarmee zou TS zelf met de informatie uit zijn contract (waar alle tarieven in staan) het maandbedrag voor die maand kunnen berekenen (doe ik zelf ook middels een spreadsheet).
Die leg je naast de maandoverzichten en die zouden niet al te veel moeten afwijken. In mijn geval komen ze (op afrondingen na) overeen met de door mijn energie leverancier geleverde maand rapporten,
Vraag aan TS: hoe was dit in jouw geval als je gaat terug rekenen. Kloppen de eerste (lage) bedragen of de aangepaste (hogere) bedragen? En hoe viel de jaarnota uit. Moest je bijbetalen of niet.
Omdat ik mijn verbruik al jaren lang bij hou kan ik zelf intussen ook inschatten wat mijn voorschot zou moeten zijn. En ik probeer dat zo laag mogelijk te houden want sparen doe je niet bij je energie maatschappij.
Klopt, Dirkie. Echter een kanttekening; ik heb inderdaad het energie verbruik overgenomen en de kosten. Echter ik heb dit niet nagerekend (zelf uitgerekend). Ik vertrouwde op de informatie van Innova, blijkbaar ten onrechte. Ik ging er vanuit dat dit klopte omdat er bij stond vermeld dat dit inclusief alle kosten is.

Ik had het inderdaad zelf helemaal na kunnen rekenen, een goede learning. Maar de moeite die ik er in steek om elke maand mijn verbruik en kosten te noteren, inclusief printscreen, is al bovengemiddeld veel voor de doorsnee consument lijkt mij. ;)

Speedy123

Nielssss schreef:
12 jan 2026 13:32
Ik had het inderdaad zelf helemaal na kunnen rekenen, een goede learning. Maar de moeite die ik er in steek om elke maand mijn verbruik en kosten te noteren, inclusief printscreen, is al bovengemiddeld veel voor de doorsnee consument lijkt mij. ;)
Wellicht is een P1 meter iets voor u? Voor 29 euro heeft u al een HomeWizard - Wi-Fi Energie Monitor - P1 Meter.

Dan ontvangt u rechtstreeks de meterstanden van uw meter in de app. Vanuit daar kunt u ze exporteren naar bijvoorbeeld Excel.

angel1978

Speedy123 schreef:
12 jan 2026 13:38
Nielssss schreef:
Wellicht is een P1 meter iets voor u? Voor 29 euro heeft u al een HomeWizard - Wi-Fi Energie Monitor - P1 Meter.

Dan ontvangt u rechtstreeks de meterstanden van uw meter in de app. Vanuit daar kunt u ze exporteren naar bijvoorbeeld Excel.
Dat niet alleen. Je kunt ook je tarieven erin kwijt, zodat de kosten per dag, maand of jaar er gewoon uitrollen.. indicatief uiteraard ;)

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Nielssss schreef:
Dirkie schreef:
12 jan 2026 13:16
Klopt, Dirkie. Echter een kanttekening; ik heb inderdaad het energie verbruik overgenomen en de kosten. Echter ik heb dit niet nagerekend (zelf uitgerekend). Ik vertrouwde op de informatie van Innova, blijkbaar ten onrechte. Ik ging er vanuit dat dit klopte omdat er bij stond vermeld dat dit inclusief alle kosten is.

Ach mijn spreadsheet heb ik ook niet in 1 keer gemaakt maar is eenvoudig begonnen en steeds mooier gemaakt. Voordeel is wel dat ik er heel erg handig mee ben. Alleen het verbruik maandelijks en de vast zaken jaarlijks invullen en de rest gaat nu vanzelf.

Plaats reactie