16again schreef: ↑05 feb 2026 13:11
Dan heb je dat in 1957 niet goed begrepen. Ook bij een omslagstelsel bepaal je eerst een periode, pas daarna komen de inkomsten
Dat ik dat in 1957 niet begrepen hebt, dat klopt. Ik ben pas in de jaren 70 geboren.
De AOW-leeftijd, ook AOW-gerechtigde leeftijd genoemd, is de pensioengerechtigde leeftijd in het kader van de Algemene Ouderdomswet (AOW). Er wordt in vele andere wetten en besluiten ook naar verwezen als "de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet".
De AOW-leeftijd werd in de oorspronkelijke versie van de wet in 1956 vastgesteld op 65 jaar. In 2012 werd dat gewijzigd door het demissionaire kabinet-Rutte I met steun van D66, ChristenUnie en GroenLinks.
Maar het probleem zit niet in de wet uit 1956, die wet was duidelijk. Op je 65ste krijg je AOW.
In 2012 werd de wet aangepast. De overheid verzon nieuwe spelregels. Toen kreeg je ineens niet langer op 65 je AOW.
En nu in 2026 wil de overheid wederom de wet aanpassen, weer nieuwe spelregels. De AOW leeftijd willen ze nog sneller op laten lopen.
Speedy123 schreef: ↑05 feb 2026 11:56
Dus wordt nu het spelletje gespeeld alsof we allemaal ineens heel veel ouder worden en daarom pas later met pensioen mogen.
16again schreef: ↑05 feb 2026 13:11
Je kunt de levensverwachting wegcijferen, maar het effect van de grijze golf niet.
Het effect van de grijze golf kan je wel degelijk wegcijferen. De grijze golf is er niet verantwoordelijk voor dat de overheid verzuimd heeft de geïnde premies te sparen. Verzuimd heeft een pot op te bouwen voor haar toekomstige verplichtingen. De grijze golf is ook helemaal geen nieuwe concept, dat is al vijftig jaar bekend.
Dat was ook bekend toen de overheid besloot de grenzen voor andere EU landen te openen wat het startsein van de massa immigratie was.
Dat was ook bekend toen de overheid besloot dat het beschermen van de bio diversiteit in hele kleine natuurgebiedjes heel erg belangrijk was.
Dat was ook bekend toen de overheid besloot dat ze toch echt CO2 neutraal wilde worden in 2050 en het startsein gaf tot de energie transitie.
Allemaal keuzes van de overheid die tot veel hogere uitgaven hebben geleidt en nog zullen leiden. Terwijl ze al die tijd de toekomstige AOW verplichtingen negeerde. Daar geen geld voor opzij zette.
Begin 1998 behandelt de Tweede Kamer het wetsontwerp Spaarfonds AOW.
Leuke link:
https://sargasso.nl/de-nepmiljarden-van ... ow-deel-1/
In 1997 zei Franke over deze spaarpot nog:
Op de vraag of het geld er in 2020 nog wel zal zijn geeft De Grave een profetisch antwoord: ‘Tegen een wetgever die kwaad wil, is niets bestand. Als een wetgever over vijftien jaar het AOW-spaarfonds wil plunderen, is de enige waarborg daartegen dat u en ik geen onverstandige Kamer kiezen.
Het fonds deed het goed:
Ook de jaren die volgen geven geen aanleiding tot zorgen. Integendeel, het Spaarfonds groeit als kool. In 2000 zit er al 7 miljard in, vijf jaar later zijn het 23 en in 2010 ruim 45 miljard.
En nu in 2026 zijn alle centjes verdwenen. Er is geen spaarfonds voor de AOW bij de overheid.
En dan verteld u me dat ik het allemaal nooit goed begrepen heb