Waarom is het te moeilijk? Uit je verhaal blijkt nog helemaal niet dat er überhaupt een probleem is, alleen maar dat er een hoger verbruik is. En daar heb je al heel veel zinnige feedback op gekregen.ruudine schreef: ↑08 feb 2026 13:44In mijn vraag staat echt alles. Zou niet weten waarom ik iets moet verzwijgen. Volgens de laatste monteur die enkele maanden geleden is geweest zou het nu echt opgelost zijn. En deze monteur was een verademing. Had aandacht en luisterde ook echt. Blijkbaar is het toch te moeilijk.Bert22558 schreef: ↑08 feb 2026 12:39Nieuwe cv ketels werken anders dan de oude, nieuwe moduleren veel meer..
En de thermostaat bepaalt het gedrag van de ketel.
Er is denk iets meer aan de hand wat niet verteld word.
Als je naar het verbruik kijkt lijkt wel of de thermostaat elk jaar een graad hoger gaat.
Verhoogd gasverbruik ketel.
Re: Verhoogd gasverbruik ketel.
Re: Verhoogd gasverbruik ketel.
Herkenbaar is het voor een deel. Ons gasverbruik is in de maanden december en januari iets hoger geweest dan voorgaande jaren maar zeker niet heel veel. Ook wij stoken al jaren op dezelfde manier en vrij constant.ruudine schreef: ↑06 feb 2026 12:13In dec '22 heeft Kemkens een nieuwe ketel geplaatst. In stookseizoen 23/24 begon de ellende dat de ingestelde temperatuur van de thermostaat te laat gehaald werd. Soms wel 2 tot 3 uur. Soms helemaal niet. Dus de ketel bleef maar stoken. Diverse monteurs konden het niet oplossen. We zijn toen naar het gas verbruik gaan kijken. In 22/23 was verbruik 1273, 23/24 1356 en 24/25 1449. Verwachting 25/26 geeft 1600/1700 aan. Kemkens zegt dat dit aan weersinvloeden (!) ligt en doet verder niets meer. Ons stookgedrag (2 personen, geschakeld huis) is al jaren hetzelfde.
We hebben Kemkens al in gebreke gesteld en overwegen de geschillencommissie.
Maar onze vraag is: hebben jullie nog tips? Is dit herkenbaar?
Vriendelijke groet.
Misschien kun je bij de energie leverancier inzicht krijgen wat je dag verbruik is. Ik kan dit bij mijn leverancier per dag zien en downloaden. Deze gegevens zet ik dan in een spreadsheet en vervolgens kan ik daar analyses op los laten. Je kunt de gegevens per jaar in een grafiek zetten waardoor je kan zien of en per wanneer je verbruik gestegen is. Ik kon zo mooi zien wat het verschil was toen onze dochters op zich zelf gingen wonen en wat het effect was van het vervangen van het ruime ligbad door een prachtige regendouche.
Als je erg mooi wil maken kun je bij het KNMI de weergegevens per dag downloaden van een weerstation bij je in de buurt. En dan kun je nog betere analyses maken.
Je moet wel een beetje handig zijn met analyse programmatuur (maar dat is toevallig een deel van mijn dagelijkse werk).