Overlijden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Moneyman

Re: Overlijden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou citeer je daar natuurlijk wel uit een bron die niets onderbouwd en een hoog “ik doe het beter dan mijn concurrent” gehalte heeft… :lol:

Tegelijk denk ik dat er best een stuk waarheid inzit. Het is niet voor niet dat men zegt dat je met zekerheid op 3 momenten in je leven genaaid wordt; bij geboorte, bij huwelijk en bij dood…

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Consumenneke schreef:
15 feb 2026 13:45
Leg eens uit hoe.

Dit soort vragen zijn een kluif voor KI!
Ik zie in je KI-tekst al dingen, die in Nederland zeer ongebruikelijk zijn (algemeen graf?). Niet erg om zo'n robot te vragen, maar controleer het wel voordat je overneemt.

Het vooraf uitzoeken van begrafeniskosten kan op vele manieren. Belangrijker is de wensen rond het afscheid vooraf vast te leggen en graag op een plek, die de nabestaanden kunnen vinden. Dan weet je ook wat je moet reserveren of verzekeren om de kosten te dekken.

Waarbij ik wel op moet merken, dat ik de laatste 10 jaar nabestaanden alleen nog over 'bijbetalen' hoor.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Jablan schreef:
16 feb 2026 10:14
Consumenneke schreef:
Leg eens uit hoe.

Ik zie in je KI-tekst al dingen, die in Nederland zeer ongebruikelijk zijn (algemeen graf?). Niet erg om zo'n robot te vragen, maar controleer het wel voordat je over neemt.
Daar is voor een leek (op begrafenisgebied) geen beginnen aan. Vandaar de disclaimer.

Ik heb vertrouwen dat mensen met meer verstand van zaken meteen aan de bel trekken als er onzin staat. Voordeel is dat we meteen leren hoe on/betrouwbaar kunstmatige intelligentie KI is.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
15 feb 2026 18:15
kuklos schreef:
15 feb 2026 12:23
16again schreef:
15 feb 2026 11:16
een verklaring waarom de prijzen al jaren harder stijgen dan de inflatie ontbreekt.
Waarom zouden de forumleden zo'n verklaring moeten geven alvorens ze mogen antwoorden?
Natuurlijk mogen ze antwoorden.
Maar bedenk dat dan wel een antwoord is zonder onderbouwing.
Waar ik wel met onderbouwing lever kom dat de uitvaartprijzen sneller stijgen dan de inflatie.
Nogmaals dan maar:
kuklos schreef:
15 feb 2026 12:23
16again schreef:
Andere forumleden roepen in koor dat dit "normale" bedragen zijn,
Normaal in de zin dat dit in de branche gebruikelijk is.
16again schreef:
een verklaring waarom de prijzen al jaren harder stijgen dan de inflatie ontbreekt.
Waarom zouden de forumleden zo'n verklaring moeten geven alvorens ze mogen antwoorden?

lordi

Ongelezen bericht door lordi »

Consumenneke schreef:
16 feb 2026 12:09
Jablan schreef:
Consumenneke schreef:
Leg eens uit hoe.

Ik zie in je KI-tekst al dingen, die in Nederland zeer ongebruikelijk zijn (algemeen graf?). Niet erg om zo'n robot te vragen, maar controleer het wel voordat je over neemt.
Daar is voor een leek (op begrafenisgebied) geen beginnen aan. Vandaar de disclaimer.

Ik heb vertrouwen dat mensen met meer verstand van zaken meteen aan de bel trekken als er onzin staat. Voordeel is dat we meteen leren hoe on/betrouwbaar kunstmatige intelligentie KI is.
Je plaatst een publieke reactie, dus dan ligt de verantwoordelijkheid voor de juistheid ook bij jou. AI kan een hulpmiddel zijn, maar geen excuus om omgecontroleerde informatie te posten en het corrigeren aan anderen over te laten. Dat ondermijnt uiteindelijk de betrouwbaarheid van het forum.

Het is niet verplicht om overal op te reageren, niets schrijven is ook een optie.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

lordi schreef:
16 feb 2026 12:32
Consumenneke schreef:
16 feb 2026 12:09
Jablan schreef:

Je plaatst een publieke reactie, dus dan ligt de verantwoordelijkheid voor de juistheid ook bij jou. AI kan een hulpmiddel zijn, maar geen excuus om omgecontroleerde informatie te posten en het corrigeren aan anderen over te laten. Dat ondermijnt uiteindelijk de betrouwbaarheid van het forum.

Het is niet verplicht om overal op te reageren, niets schrijven is ook een optie.
De ingegeven prompt ontbreekt ook, dus we weten ook niet waar AI (of “KI”) op reageert. Dat maakt de gegeven informatie al een stuk minder betrouwbaar.

Zeker bij AI geldt natuurlijk ook heel erg het adagium “ garbage in, garbage out”.

Ik denk niet dat de meeste topics hier gebaat zijn bij een kale, ongecontroleerde dump van een AI-tekst.

lordi

Zie net toevallig dat het FD een artikel heeft plaatst over Advocaten die een dagtaak hebben aan door AI verkeerd geïnformeerde clienten:

https://tweakers.net/nieuws/244756/advo ... halen.html

Ik gebruik een tool waarmee ik verschillende LLM's tegelijk dezelfde vraag kan laten beantwoorden en er zit regelmatig een verschil van dag en nacht tussen de antwoorden.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Het toevoegen van bv "en check je antwoord bij minimaal 3 separate bronnen" helpt mij al vaak kaf van koren te scheiden...maar is mss ook offtopic

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

Mijn ervaring, ik vond het een opmerkelijk verhaal wat ons overkwam,
na een overlijden meldde ik dat bij ardanta, ik kreeg een aardige meneer aan de lijn, hij gaf mij de tip niet te vertellen aan begr.ondernemer dat er een verzekering was die geld uitkeerde,
want "dan gaan ze de rekening met een vork schrijven".
Best ingewikkeld allemaal, je wilt het beste voor je overledene maar je hebt geen energie overal achteraan te gaan,
Gelukkig een ondernemer gevonden die haar werk goed en emphatisch deed, met bij rekening gespecificeerde korting omdat we veel dingen niet wilden of zelf al deden.

Consumenneke

Jablan schreef:
Consumenneke schreef:
Leg eens uit hoe.

Ik zie in je KI-tekst al dingen, die in Nederland zeer ongebruikelijk zijn (algemeen graf?). Niet erg om zo'n robot te vragen, maar controleer het wel voordat je overneemt.
Moet ik het ook melden als ik een zoekmachine raadpleeg?

Volgens Uitvaart.nl bestaat een algemeen graf wel in Nederland.

Ook VNG legt uit wat een algemeen graf is.

Iedereen mag mijn bijdragen verbeteren hoor, geen probleem. Maar controleer je verbeteringen dan even vooraf. :lol:

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Consumenneke schreef:
16 feb 2026 15:01
Jablan schreef:
Consumenneke schreef:
Leg eens uit hoe.

Moet ik het ook melden als ik een zoekmachine raadpleeg?

Volgens Uitvaart.nl bestaat een algemeen graf wel in Nederland.

Ook VNG legt uit wat een algemeen graf is.

Iedereen mag mijn bijdragen verbeteren hoor, geen probleem. Maar controleer je verbeteringen dan even vooraf. :lol:
Met excuus maar toch, heeft u het openingstopic wel goed gelezen?

Ts heeft het over de bijkomende kosten van de thuisverzorging van de overledene tot en met de overledene in de kist leggen en is de mening toegedaan dat de uitvaart verzorgende die kosten als zijnde verdienmodel gebruikt heeft.

Het betreft dus niet de uitvaart zelf waarbij kist met daarin de overledene vanaf huis naar de laatste rustplaats wordt gebracht maar het voortraject die naar wens van de overleden dierbare heeft plaats gevonden.

AI/kunstmatige intelligentie houdt geen rekening het zelf gekozen voortraject die gaat uit van de kosten die een uitvaart in het algemeen met zich meebrengt.

AI/kunstmatige intelligentie is een hulpmiddel en meer dan dat ook niet dus raad ook ik u aan om zeker in topics zoals deze niet te gebruiken want het verlies van een dierbare brengt zoveel verdriet met zich mee en Ts verdient alle respect omdat die de wens van de overledene heeft mogelijk gemaakt.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
16 feb 2026 16:11
Met excuus maar toch, heeft u het openingstopic wel goed gelezen?
Excuus aanvaard. Ja, ik heb de vraag gelezen.
wvl1 schreef:
15 feb 2026 06:04
We hebben een begrafenisondermer ingeroepen. Deze heeft weer hulp van een bedrijf uit wijk en aalburg.
Hierbij werden we geconfronteerd met buitensporige kosten.
Uw kritiek raakt mij persoonlijk diep, want we zijn de begrafenissen van beide ouders aan het voorbereiden. Dat betreft de uitvaart zelf en zeker ook de kosten van de voorbereiding. We doen dat graag met respect voor onze ouders. De uitvaartondernemer is een hulpmiddel, de zoekmachine is een hulpmiddel en ook Kunstmatige Intelligentie kan een hulpmiddel zijn.

Zelfs bemoeienis van wildvreemden op een forum kan een hulpmiddel zijn.

Zullen we weer op-topic gaan?

lordi

Consumenneke schreef:
16 feb 2026 16:35
Zelfs bemoeienis van wildvreemden op een forum kan een hulpmiddel zijn.
Maar niet als die bemoeienis bestaat uit het ongecontroleerd plaatsen van door AI gegenereerde content en er maar vanuit gaan dat anderen het wel zullen verbeteren als er onzin in staat. Het is de taak van alle personen die op dit forum bijdragen leveren om zo zorgvuldig mogelijk te zijn en zo veel mogelijk te voorkomen dat er uberhaupt onzin wordt geplaatst.

Consumenneke

lordi schreef:
16 feb 2026 16:53
Het is de taak van alle personen die op dit forum bijdragen leveren om zo zorgvuldig mogelijk te zijn en zo veel mogelijk te voorkomen dat er uberhaupt onzin wordt geplaatst.
Zo'n forum staat vol oncontroleerbare beweringen van deelnemers die niet vertellen waar ze hun kennis vandaan halen. Daar reageren weer anderen op met oncontroleerbare reacties. Dat noemen we intersubjectiviteit.

Zo bekeken is een nette bronvermelding naar KI juist weer correct. Je ziet dat er mensen reageren met twijfels aan de juistheid. En daar komt dan weer reactie op met uiteenlopende bronvermeldingen. Dat draagt eigenlijk juist bij aan een goede werking van zo'n forum.

Maar eerlijk gezegd dwalen we zo weg van de oorspronkelijke vraag. Misschien zijn meningen over correct gebruik van kunstmatige intelligentie, zoekmachines en andere bronnen beter op hun plek in het topic Feedback op dit Forum.
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 16 feb 2026 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Het is geen feedback op het forum en past prima hier als response op je post

lordi

Consumenneke schreef:
16 feb 2026 17:02
Zo bekeken is een nette bronvermelding naar KI juist weer correct. Je ziet dat er mensen reageren met twijfels aan de juistheid. En daar komt dan weer reactie op met uiteenlopende bronvermeldingen. Misschien draagt dat juist wel bij aan een goede werking van zo'n forum.
U kunt er van alles bijhalen maar in de kern is het simpel: u plaatst een AI reactie die u, als leek, niet kan controleren en niet gecontroleerd heeft. U hoopt er vervolgens dan maar op dat er mensen zijn die wel verstand van zaken hebben en ons kunnen wijzen op eventuele "onzin" in uw reactie. Dat is de omgekeerde wereld en levert alleen maar bij aan de verspreiding van AI-onzin/hallucinaties want LLM's zoals ChatGPT worden mede gevoed met wat er op internet staat.

Als iemand geen verstand van zaken heeft en ook niet in staat is om door AI genereerde reacties inhoudelijk te controleren, dan is niet reageren misschien wel de beste optie.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Er wordt hier weer eindeloos off-topic gezeverd. Wat was het lekker rustig toen een zeker persoon een langere tijd een ban had. Het forum begint eindelijk uit het moeras te komen, trek het nou niet weer terug in de modder, svp.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Even een reminder waar het topic over ging:
wvl1 schreef:
15 feb 2026 06:04
Hellaas hebben we te maken gehad met een afscheid van een dierbare. Onze dierbare had haar draaiboek al gemaakt, hoe het afscheid eruit moest gaan zien. Haar wens hebben we zo goed mogelijk vervuld, echter komt er altijd is tussen.
We hebben een begrafenisondermer ingeroepen. Deze heeft weer hulp van een bedrijf uit wijk en aalburg.
Hierbij werden we geconfronteerd met buitensporige kosten. We hebben de dierbare zelf gewassen met water en zeep, als de organisatie het doet kost dit €400,-. Als dit met respect gaat okë, maar wassen met wetdoekjes van de aldi, is dit overdreven bedrag. Zo lag onze dierbare op bed opgebaard en op een koelplaat. Omdat we moesten beslissen om de dierbare in de kist te leggen, moest de plaat van bed naar onder de kist. Dit was een verplaatsing van 20 cm van de plaat. Kosten € 90,-. We hebben onze dierbare zelf in de kist gelegd, de organisatie heeft ook klein bedrag in rekening gebracht omdat er aanwijzingen zijn gegeven. Ook moest er een incissie gemaakt worden om gas uit de buik te laten. Handeling van 5 minuten, kosten € 115,-. Ik snap dat er kosten zijn, maar deze prijzen staan niet in verhouding met het werk. Inmiddels is duidelijk dat de hand die uitgereikt wordt bij levering koelplaat met de woorden " gecondoleerd" en bij het ophalen van de koelplaat met de woorden "sterkte". Gratis zijn, alle andere momenten dat de arm/hand beweegt je moet betalen. Dat deze branche je (te) hoge rekeningen geeft, op je zwakke/ verdrietige moment en het beste voor je dierbare wil. Deze branche zou zich moeten schamen en zeggen respect voor de overledene te hebben. Het is gewoon verdienmodel.

Plaats reactie