Essent betaaldag
-
StevieNL81
Re: Essent betaaldag
Beide gelijk. Ze worden afgeschreven waardoor je in de min komt. Je hebt dan 4 werkdagen om dit op te heffen, waarna ze eventueel storneren om alsnog je saldo weer positief te krijgen. Hoewel....dat doet de Rabo.
Klopt, sommige banken geven je even respons. Maar de stelling “ geen kans op mislukte incasso’s meer bij onvoldoende saldo” is bij alle banken onjuist, geen enkele bank blijft AI’s gewoon afschrijven. Het eindigt bij onvoldoende saldo uiteindelijk altijd in een storno.
Hallo Speedy123,
Als je negatief komt na een automatische incasso zie je bij de ASN Bank een rode waarschuwing dat je saldo moet worden aangevuld en dat anders de gebruikelijke roodstand rentes gaan tellen. Ik vul het saldo altijd meteen aan vanaf mijn spaartegoed.
Maar je betaalt dus altijd alles op tijd en dat is belangrijk om problemen te voorkomen.
Als je negatief komt na een automatische incasso zie je bij de ASN Bank een rode waarschuwing dat je saldo moet worden aangevuld en dat anders de gebruikelijke roodstand rentes gaan tellen. Ik vul het saldo altijd meteen aan vanaf mijn spaartegoed.
Maar je betaalt dus altijd alles op tijd en dat is belangrijk om problemen te voorkomen.
Hallo Moneyman,
Sorry dat ik uitga van een situatie waarin je normaal met geld omgaat. Dat je dus niet meer uitgeeft dan er binnenkomt en gewoon je rekeningen betaalt.
Als jij na roodstand door automatische incasso's drie maanden niets doet, kom je ook bij de ASN Bank uiteraard in de problemen.
Maar bij normaal gebruik is het prima geregeld.
Sorry dat ik uitga van een situatie waarin je normaal met geld omgaat. Dat je dus niet meer uitgeeft dan er binnenkomt en gewoon je rekeningen betaalt.
Als jij na roodstand door automatische incasso's drie maanden niets doet, kom je ook bij de ASN Bank uiteraard in de problemen.
Maar bij normaal gebruik is het prima geregeld.
Tsja, helaas is dat voor zee veel mensen niet de realiteit.
Niet pas na 3 maanden, maar veel eerder. Die automatische incasso wordt bij onvoldoende saldo immers gewoon (hooguit na een paar dagen) gestorneerd.
Geen enkele reden om het voorbeeld van drie maanden letterlijk te nemen.
Hou je gewoon bij wat ik oorspronkelijk zei en laat je muggenzifterij achterwege.
Hou je gewoon bij wat ik oorspronkelijk zei en laat je muggenzifterij achterwege.
kuklos
vindt dit leuk
OK, dus je neemt onjuiste stellingen in, en als daarop wordt gereageerd moeten we het niet letterlijk nemen en is het muggenzifterij…? Goeie discussie 
Nijogeth
vindt dit leuk
Uw hoofd is niet helder. Ga fietsen.
-
witte angora
Voor fietsen is het hier te slecht weer. Zullen we weer terug naar de OP gaan?
PeterRozenveld schreef: ↑20 feb 2026 14:21Waarom heet Essent problemen om het op dezelfde betaaldag te incasseren. Dan de 18de dan de 21 ste dan de 28 ste.
Zo raak je echt je financieel overzicht kwijt. En kom niet met smoesjes aan het is een Zondag , dan wordt er ook Elektra en Gas verbruikt geproduceerd. Winkels zijn tegenwoordig ook op Zondag open. Wordt tijd dat de wet hier paal en perk aan stelt : Salaris en alle vaste lasten op de 21 ste !
Maar pas na 4 dagen dus kun je het saldo nog aanvullen.
De betaaldata van het salaris variëren maar werkgevers moeten voor de laatste dag van de maand het salaris uitbetaald hebben.
Stel dat bedrijven de incassodatum verplicht in de laatste week van de maand gaan hanteren in plaats van in de lopende maand dat kan dat alleen door een vooraf betalen systeem in te voeren.
Daar is wel iets van te vinden maar maakt ook dat er tijdens de overgang eenmalig twee keer in de maand een bedrag wordt afgeschreven want als bijvoorbeeld de vorige betaaldatum op de 21e dag van de lopende maand was wordt er zeg 10 dagen later het bedrag voor de komende maand al afgeschreven.
Er was destijds al een boel heisa toen bepaalde energiebedrijven voor vooraf incasseren kozen en laatst nog toen Ohra de incassodatum met drie dagen vervroegde en in plaats van de eerste dag van de maand al op de 28e ging incasseren.
Stel dat bedrijven de incassodatum verplicht in de laatste week van de maand gaan hanteren in plaats van in de lopende maand dat kan dat alleen door een vooraf betalen systeem in te voeren.
Daar is wel iets van te vinden maar maakt ook dat er tijdens de overgang eenmalig twee keer in de maand een bedrag wordt afgeschreven want als bijvoorbeeld de vorige betaaldatum op de 21e dag van de lopende maand was wordt er zeg 10 dagen later het bedrag voor de komende maand al afgeschreven.
Er was destijds al een boel heisa toen bepaalde energiebedrijven voor vooraf incasseren kozen en laatst nog toen Ohra de incassodatum met drie dagen vervroegde en in plaats van de eerste dag van de maand al op de 28e ging incasseren.
Nou, nee... want die betaling van de 21e schuift dan gewoon naar achter, en wordt dan pas de laatste werkdag afgeschreven. Er is dan geen enkele reden voor een dubbele betaling.Ron5300 schreef: ↑22 feb 2026 12:21Daar is wel iets van te vinden maar maakt ook dat er tijdens de overgang eenmalig twee keer in de maand een bedrag wordt afgeschreven want als bijvoorbeeld de vorige betaaldatum op de 21e dag van de lopende maand was wordt er zeg 10 dagen later het bedrag voor de komende maand al afgeschreven.
-
witte angora
Het is inderdaad precies de reden dat ik, voor zover mogelijk, alle automatische incasso's niet op de 30/31e heb gezet. Ik wil in principe de 1e klaar zijn met alle grote betalingen, zodat ik voor de rest van de maand weet hoeveel ik nog over heb. Het meeste wordt nu tussen de 26e en 28e afgeschreven, dus vanaf drie dagen nadat alle centen binnen zijn. Dat werkt voor mij in ieder geval het makkelijkste.
Zo doe ik het inderdaad ook. Ik weet wanneer mijn geld binnenkomt, en ik kan bij vrijwel alle AI's zelf de datum bepalen. Ideaal en overzichtelijk.
En heeft het geholpen om uw hart zo te kunnen luchten. Ik hoop van wel want ik snap de bijdrage niet helemaal. U weet volgens mij dat er iedere maand bepaalde bedragen geïncasseerd gaan worden. Zorg voor een beetje reserve op uw rekening en dan is het allemaal geen probleem.PeterRozenveld schreef: ↑20 feb 2026 14:21Waarom heet Essent problemen om het op dezelfde betaaldag te incasseren. Dan de 18de dan de 21 ste dan de 28 ste.
Zo raak je echt je financieel overzicht kwijt. En kom niet met smoesjes aan het is een Zondag , dan wordt er ook Elektra en Gas verbruikt geproduceerd. Winkels zijn tegenwoordig ook op Zondag open. Wordt tijd dat de wet hier paal en perk aan stelt : Salaris en alle vaste lasten op de 21 ste !
En zondag is geen smoesje maar een feit. In weekenden en op feestdagen wordt er niet geïncasseerd of U het nu leuk vind of niet.
En Uw stelling alles op de 21ste van de maand gaat ook niet op want als alles op dezelfde dag gaat maakt de dag ook niet meer uit. Slimmer is om alles een paar dagen na uw salaris/uitkering/pensioen/aow enz enz in te plannen als dat mogelijk is.
En mijn werkgever denkt een beetje mee. Standaard is de 23ste van de maand behalve als dat geen werkdag is. Dan is het de laatste werkdag voor de 23ste.
En dit alles levert geen enkele bijdrage aan uw frustratie (en ik zit niet eens bij Essent) maar lucht wel op.
-
yvonne_909
Bij mij worden de vaste kosten op de 7e van de maand afgeschreven via de automatische afschrijvingen die ik bij mijn bank heb ingesteld.
Essent bracht toch elke keer kosten in rekening waardoor ik bij hun een automatische incasso heb afgegeven.
In de afgelopen 2 jaar hebben ze werkelijk nog nooit op deze datum geïncasseerd, altijd later.
Zelf met vervroeging van incassodatum lukt het nooit om ook op die datum te incasseren.
Ja, ik weet dat het betaald wordt maar ergens vind ik het irritant dat het niet gebeurt op de datum dat ik graag wil dat het afgeschreven wordt.
Essent bracht toch elke keer kosten in rekening waardoor ik bij hun een automatische incasso heb afgegeven.
In de afgelopen 2 jaar hebben ze werkelijk nog nooit op deze datum geïncasseerd, altijd later.
Zelf met vervroeging van incassodatum lukt het nooit om ook op die datum te incasseren.
Ja, ik weet dat het betaald wordt maar ergens vind ik het irritant dat het niet gebeurt op de datum dat ik graag wil dat het afgeschreven wordt.
Ron5300 schreef: ↑20 feb 2026 15:36
Ben ik niet met U eens, mijn zelf ingestelde automatische overboekingen naar de Huur, UPC etc. worden precies overgeboekt/betaald op de dag dat er voor staat en wat ik heb ingesteld, heb op de 30e een betaling staan voor mijn huisbaas als deze op Zaterdag danwel op Zondag valt, krijg ik netjes van de bank op die dag dat er een bedrag is afgeschreven naar de Huisbaas.
Dus wat U verteld heb ik in iedergeval geen last van.
Een automatische overboeking is geen incasso.Fredkees schreef: ↑23 feb 2026 23:24Ron5300 schreef: ↑20 feb 2026 15:36
Ben ik niet met U eens, mijn zelf ingestelde automatische overboekingen naar de Huur, UPC etc. worden precies overgeboekt/betaald op de dag dat er voor staat en wat ik heb ingesteld, heb op de 30e een betaling staan voor mijn huisbaas als deze op Zaterdag danwel op Zondag valt, krijg ik netjes van de bank op die dag dat er een bedrag is afgeschreven naar de Huisbaas.
Dus wat U verteld heb ik in iedergeval geen last van.