LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ziek in Turkije

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
girly

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door girly »

je word vaak gewaarschuwd door de reisleiding met de transfer waar je op moet letten (belangrijke praktische tips over Turkije) Mensen worden vaak ziek omdat ze te koud drinken en tegelijkertijd ook te lang gaan zwemmen en zonnen de eerste dagen... FOUT zit al daar! Daarnaast moet je ook oppassen met het eten, het is een hele andere keuken! Sprenkel altijd een beetje citroen over je eten en eet er genoeg brood bij, zo voorkom je dat je last gaat krijgen van je darmen enz. En het hotel moet er niet voor zorgen dat je aan alles gewend raakt in Turkije met het eten.... dit heb je zelf in de hand!!!!! :idea:

Groetjes van girly....

hans(1)

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door hans(1) »

Girly....
Je hebt volkomen gelijk.
van dat citroen, dat wist ik niet....maar ach...dat zal me de kop niet kosten om eens te proberen.
Met name de zon en(teveel) koud drinken hakt erin.
Met de keuken kan je pech hebben, maar als het in Nederland bloedje heet is ga ik ook nooit uit eten.
Een simpele salade oke, maar vlees enz....geen denken aan.
De "leukste"ervaring liepen we op in Zwitserland waar we tegen een torenhoge prijs een voedselvergiftiging opliepen, oorzaak foute saus over het vlees.
Na zó'n ervaring ben ik wel kritisch geworden naar restaurants/hotels zeker als het heet is.

Gast

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

Elke een salade is goed voor de wormen.

Wim Dekker

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Wim Dekker »

Bericht voor Margriet
Ik kan mij de zorg heel goed voorstellen. De incubatietijd van de legionella bacterie is 2 tot 10 dagen, maar dat kan door voortschrijdend inzicht van de medici zijn veranderd. Binnen deze periode zou je last kunnen krijgen van o.a. koorts. Om zeker te weten dat jouw zoon niets heeft opgelopen zou je een legionella-urine test kunnen laten uitvoeren of een bloedtest. Jouw huisarts behoort hiervan af te weten gezien de problematiek in 1999 in Bovenkarspel. :!:

fredje

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door fredje »

Je word niet alleen ziek van het drinken van water, maar neem ook geen ijsblokjes, en denk er ook aan dat bij het eten de sla ook gewassen word met met hetzelfde water waar je niet tegen kan, probeer de eerste avonden dit te vermijden en eet voetsel wat niet klaargemaakt word met olijfolie en laat je maag hier langzaam aan wennen :D

Gast

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

Prima Fredje, zo hoort dat.
Maar.....als je dan na het eten lekker onder een warme douche springt heb je TOCH kans op legionella besmetting met in het ergste geval de dood.

Legionella heeft totaal niets met eten te maken. Het is ook niet zo dat legionella specifiek veel in Turkije voorkomt. In Frankrijk is het veel erger. Probleem is echter dat Turkije niet bij Europa hoort en ook de Europese richtlijnen hiertoe niet wil nakomen. Met andere woorden: ze doen er niets aan en laten de mensen gewoon dood gaan.

Gast

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

Dat slaat echt nergens op.
Dat is echt weer het antwoord van een Nederlander die geen benul heeft hoe het systeem in Turkije werkt.
Denk dat ze in Nederland de mensen nog eerder laten "stikken" dan daar.
Alleen willen de mensen hier dat niet zien.

Gast

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

Dacht u nu werkelijk dat ik zo iets zei zonder iets te weten?

Stukje uit (niet voor openbaring bestemde) emai lezen?:

EWGLI meldt dat een tussentijdse melding voor deze accommodaties wordt gedaan omdat EWGLI redenen heeft om bezorgd te zijn over de wijze waarop door de Turkse overheid de richtlijnen worden gehanteerd. Daarom worden touroperators bij uitzondering eerder dan gebruikelijk geïnformeerd. Bovenstaande accommodatie is dus nog niet op de EWGLI-website geplaatst! EWGLI heeft nog geen afdoende rapportage ontvangen waaruit blijkt dat voldoende maatregelen zijn genomen om de kans op een legionellabesmetting te minimaliseren.

Gast

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

Ja, sorry hoor, maar moet ik zo'n stukje serieus nemen.
Ik kan ook zoiets in elkaar zetten hoor, is niet zo moeilijk.
Ik beoordeel het liever op mijn persoonlijke ervaringen en de kennis m.b.t. het land.

Gast

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

Nee, dat hoeft u zeker niet serieus te nemen. Zelfs de dood hoeft men niet serieus te nemen. Daarna kan het toch enkel beter worden?

De EWGLI is de Wereldorganisatie voor legionellabestrijding. Dus niet de Nederlandse tak, maar de wereldwijde. Helaas kunnen ze nog niet zoveel als ze willen. Eén dode is bij lange na niet genoeg om tegen een hotel op te treden. Er moet sprake zijn van clustervorming. Méér dan een geval dus. En dat kan makkelijk opgelost worden door het hotel. EWGLI neemt pas maatregelen als er meerdere clusters in meerdere jaren voorkomen en het hotel ook nog niets eraan doet.

Daarbij komt ook nog eens dat er enkel op Europees gebied richtlijnen zijn. China valt bijvoorbeeld zelfs nog niet onder het werkingsgebied van EWGLI.

Legionella is een ziekte, of eigenlijk besmetting, waar helaas niet op te controleren valt door de gewone klant.

Of je alles serieus moet nemen? Van mij niet, ik schreef dit en het vorige dan ook niet om gelijk te krijgen, maar omdat andere mensen er misschien iets aan zouden hebben.

www.ewgli.org bevat ook klanteninfo. Verwacht daar niet teveel van omdat het allergrootste probleem nog steeds is dat legionella heel moeilijk bewijsbaar is. Schrijf of zeg je dat een hotel in gebreke blijft dan zou zo'n hotel je voor miljoenen aansprakelijk kunnen stellen. En net omdat de bewijslast heel moeilijk is, weet je nooit hoe zo iets uit zou pakken. Ik zou er niet aan beginnen. Ik neem het wél serieus!

Gast

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

Weet je wat het probleem is.
Iedere organisatie kan ieder land kapot maken wanneer hij dat wil.
Beïnvloedbare mensen geloven alles wat er op internet geplaatst wordt.
Ik kan ook zo'n site gaan openen en daarin zetten dat het bijvoorbeeld in België niet veilig meer is en dat er actie tegen ondernomen moet worden.
Ik kan heel veel onderzoeken gaan plaatsen waar uit blijkt dat het er niet veilig is en dat je met je leven speelt wanneer je daar naar toe zou gaan.
Dus alles wat jij hier neer hebt gezegd bewijst niks en is eerder een lastercampagne dan iets anders.

Gast

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

volkomen gelijk met dat lasteren!
Zo heeft Kenia ABSOLUUT geen last van aids.
Zo heeft Marokko ABSOLUUT geen last van criminaliteit.
Zo is Jamaica 's avonds het VEILIGSTE land ter wereld.
Zo is in Zuid-Afrika alle rassenhaat al lang verdwenen.
Zo worden in Nederland geen mensen vermoord.

Allemaal lasterverhalen en zo is het maar net!

Gast

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

volkomen gelijk met dat lasteren!
Zo heeft Kenia ABSOLUUT geen last van aids.
Zo heeft Marokko ABSOLUUT geen last van criminaliteit.
Zo is Jamaica 's avonds het VEILIGSTE land ter wereld.
Zo is in Zuid-Afrika alle rassenhaat al lang verdwenen.
Zo worden in Nederland geen mensen vermoord.

Allemaal lasterverhalen en zo is het maar net
Dat zeg ik niet, maar wil jij nu beweren dat er alleen in Kenia aids is?
Tuurlijk zal er in Marokko criminaliteit zijn, maar de criminaliteit ligt in bijvoorbeeld Nederland veel hoger dan daar.
Er zijn verschrikkelijk veel landen waar je 's avonds niet veilig over straat kan, waaronder Nederland.
Rassenhaat is niet puur verbonden met een land, maar met verschillende rassen.
Overal over de wereld worden mensen vermoord, ook dat gbeurd niet in 1 land.

turkije fan

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door turkije fan »

ik moet zeggen ik kom al jaren in turkije en ik ben nog nooit ziek geweest , veel vakantie gangers gaan op een markt of goedkope vieze zaakjes eten,ja de zuinige nederlander weer,waar geen koeling en de kakkerlakken rondlopen maar dat maak niets uit als het maar goedkoop is, worden ze ziek geven ze het hotel de schuld, ik ga in zowel nederland als in turkije niet zomaar overal eten , in nederland heb je ook vieze zaken zitten ,kijken jullie nooit naar de smaakpolitie??? in turkije heb je zaakjes waar je voor een paar centen kan eten , terwijl in het hotel moet je het 3 of 4 dubbele betalen
ik betaal graag meer, maar en dan ook in al die 10 jaar nog nooit ziek geweest , ook mijn kinderen niet,we zijn ook in het binnenland geweest en zelfs daar zijn we niet ziek geweest , omdat ik gewoon heel goed oplet wat mijn gezin eet en drinkt, als alle mensen dat zouden doen zal er een hoop problemen weg zijn
mijn mening is dat het aan de gasten zelf ligt, ze eten maar ze drinken maar zonder op te letten of het allemaal wel veilig en schoon is

Gast

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

Precies Turkije fan.

mel

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door mel »

ik ben het helemaal met Turkije fan eens... Ik ga al 18 jaar naar Turkije en zelf ben ik ook nooit ziek geweest! Beste aankomende gasten naar Turkije. Als u hier op let dan komt alles goed met uw vakantie!
- wanneer u naar Turkije gaat, ga niet gelijk half naakt rondlopen! Je gaat van b.v. 20 graden naar rond de 40 graden, je moet nog wennen aan het klimaat! Het is warm maar toch...
- drink niet te snel koud en pas op met ijsklontjes! Kraanwater is niet drinkbaar! Niet alleen voor de toeristen, maar voor de gehele turkse bevolking!
- blijft in het begin niet te lang onder de zon! Smeer je vooral goed in. Het koude briesje is verkoelend, maar juist door het briesje word je sneller bruin!! Houdt daar rekening mee...
- Turkse keuken is anders dan wat we gewend zijn; er word veel gebruik gemaakt van olijfolie. TIP: sprenkel citroen over uw eten heen en eet er lekker brood bij! Het brood werkt als een soort spons voor de olijfolie!

Houdt u rekening met de genoemde punten hierboven dan komt het helemaal goed! Alvast een prettige vakantie naar het schitterende land: TURKIJE! :wink:

Margriet17

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Margriet17 »

Beste Wim Dekker
Bedankt voor U reactie,het gaat goed met m'n zoon en bij thuiskomst een bloedondezoek gedaan zodat uitgesloten is dat hij Legionella had.
Groet Margriet.

hennie kastenberg

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door hennie kastenberg »

ik ontdek nu pas deze pagina, vandaar deze late reactie.
op 14 september kwamen wij terug uit turkije, alanya, hotel obaköy. op 16 september kreeg ik griepverschijnselen, op 21 september naar de huisarts, want ik werd steeds zieker. hij constateerde een longontsteking, anti-biotica voorgeschreven, hij hield een mogelijke legionella-infectie voor mogelijk, doch niet waarschijnlijk. een week later terug naar huisarts, doodziek, doorgestuurd naar ziekenhuis, onderzoek op legionella, andere medicijnen. kreeg te horen dat het geen legionella was, bleef 8 dagen in ziekenhuis, werd langzaam wat beter. twee dagen na thuiskomst belde de longarts van ziekenhuis dat hij het toch niet vertrouwd had. blijkt dat 80% van de legionella na onderzoek van urine bekend wordt, echter hij had ook nog bloedonderzoek laten doen, en toen bleek bij mij toch de infectie aanwezig te zijn geweest. ben nu echt opgeknapt, doch lang slapjes gebleven. het is alsnog doorgegeven aan de g.g.d. die verdere maatregelen zal nemen.
maar dit is echt geen reden om niet weer naar turkije te gaan, je kunt het overal krijgen! ze zien ons er zeker weer terug. de vorige 7 keer was er ook niets aan de hand!

Gast

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door Gast »

Wel nee joh. Zo,n infectie ben je zo weer over heen! Je kunt het overal op lopen :shock:

Wel toevallig dat er dit jaar zòveel mensen naar Turkije zijn geweest en dat er ook zòveel ziek zijn terug gekomen. Maarja, je kan het overal oplopen toch?

M uit HHW

Re: ziek in Turkije

Ongelezen bericht door M uit HHW »

Beste Gast,

Over sommige infecties ben je inderdaad zo heen, maar als je met een bacterie besmet raakt kan dat een lange nasleep hebben.
Ik ben 18 september 2004 teruggekomen uit Marmaris, app. Marina.
Het was een geweldige vakantie, ik was al voor de vierde keer in Marmaris.
Maar 13 september ben ik ziek geworden, had griepverschijnselen. Toen we thuiskwamen ben ik maandags via de huisarts in het ziekenhuis opgenomen. Bleek dat ik dubbele longontsteking en legionella had. Ik ben er heel erg ziek van geweest, het 10 dagen op Intensive Care gelegen, waarvan 6 buiten bewustzijn.
Nu....twee maanden later, kan ik nog steeds niet goed functioneren, mijn geheugen laat me in de steek, en ik ben nog vreselijk moe. Dit zijn de gevolgen van een legionella besmetting.

Gesloten