LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
acjzr1

Re: C1000 weigert 1 en 2 eurocenten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

"een prinicipeel standpunt kan ik wel waarderen. Maar dan neem ik ook aan dat je €1,12 ook helemaal betaald en niet € 1,10 op de toonbank legt."
Waarom? Ondanks dat een cent nog steeds een wettig betaalmiddel is wil de middenstand ze niet hebben.Dat is niet mijn keuze.Bij een bedrag van 1,12 euro vraagt men niet om 1,12 euro maar om 1,10 euro.
En dat betaal ik dus.
Enige oplossing;Helemaal niet afronden!

C Bourquin

Ongelezen bericht door C Bourquin »

Ik werk zelf bij een filiaal van c1000 en we nemen ze wel aan maar op de afronding af ...Dus als iets 1,08 is vragen wij een eruro tien en als zei die 10 eurocent in 1 en 2 eurocentjesd willen betalen is dat goed maar de mensen hebben volgens mij echt niets beters te doen dan zich druk maken om miscchien 5 euro per jaar die ze dn kwijt zijn in het jaar ....Als of je dat merkt in je maandlasten!!

acjzr1

Daar gaat het mij niet om.
Waar het mij om gaat is dat de argumenten om het afronden(lees afschaffen van de een en twee cent munten)nergens op slaan.
Het is niet goedkoper en zeker niet sneller.Electronisch betalen is nog trager,zeker op drukke dagen.Ik blijf er bij een cent is een cent,dus afronden,...nee!

hoeksteenvanhetmuurtje

Ongelezen bericht door hoeksteenvanhetmuurtje »

ik was op vakantie in Spanje, daar doen ze nog wel aan die 1 en 2 cent dingetjes.......wat ben ik blij dat we daar vanaf zijn

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik blijf er bij een cent is een cent,dus afronden,...nee!
Dat mag jij vinden. Dan loop je dus al die winkels die afronden gewoon voorbij, en doe je alleen boodschappen bij winkeliers die niet op 5 cent afronden.

acjzr1

SJZ,ik mag dat iderdaad vinden,maar het is wel heel erg triest dat bijna iedereen als een kudde makke schapen accepteert dat een wettig betaalmiddel geen waarde meer heeft omdat de middenstand dat wil.
Dus afronden naar beneden=contant betalen en afronden naar boven=pinnen,dat levert extra kosten op voor het pinnen en vertraging aan de kassa want zelfs een matige kassiere is met het geven van wisselgeld sneller dan het wachten op de bevestiging van een pintransactie.En als je het graag wil weten...ik ben soms wel redelijk eigenwijs. 8)

djmaze

Ongelezen bericht door djmaze »

Vroeger was de kleinste munt 5 guldencent. dit komt overeen met 2 eurocent.
Goed het kabinet heeft ons genaaid en 5 guldencent zou 5 eurocent moeten zijn, maar daar gaat het nu niet om.

Een Nederlandse winkel deed in 5 guldencenten dus zouden ze nu niet moeten klagen over 2 eurocent.
1 eurocent klagen is prima, we hebben niet voor niks de 1 en 2 guldencent afgeschaft.

Een winkel heeft niks te willen, klagen moeten ze maar bij het kabinet.
En daar ligt nou het probleem, al die directeuren hebben zelf voor Zalm gekozen.

SJZ

maar het is wel heel erg triest dat bijna iedereen als een kudde makke schapen accepteert dat een wettig betaalmiddel geen waarde meer heeft
Jij mag dat triest vinden.

Ik ben hartstikke blij dat we van die rottige 1 en 2 eurocentjes af zijn. Scheelt een hoop rotzooi in je portemonnee.

S. ;-)

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Ik ben hartstikke blij dat we van die rottige 1 en 2 eurocentjes af zijn. Scheelt een hoop rotzooi in je portemonnee.
Nou, ik krijg ze anders wél terug bij de kassa, dus heb ze ook in de knip.

Heb zojuist nog even gecheckt en vond nog 2 van die priegels van 1 cent.
Soms tel ik ze ook uit. Dan is het eindbedrag achter de komma 0,93 naar boven afgerond als 0,95 en dan geef ik 1 muntje van 50, 2 van 20 en 5 van die kleine krengen van 1....
En dan zie je kijken, :lol: en denken: "moet ik er nu weer 2 naar dat mens terugschuiven?"

Waarom schaffen ze die van 1 cent niet helemaal af. :shock:
In het 'gulden tijdperk' was de kleinste munt toch ook die van 5 cent?

Wie -o-wie weet hierop het antwoord? Of is deze vraag te logisch? :wink:

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Als ze de 1 en 2 cent gaan afschaffen, beginnen ze straks ook met 5 cent.

Eh, de cent uit het guldentijdperk is in 1980 afgeschaft als betaalmiddel bij contante betalingen. Maar bleef bestaan als rekeneenheid, en in het girale geldverkeer. Dus om die reden kon je nog tot in 2001 bedragen zien die in centen werden aangegeven.

SJZ

Als ze de 1 en 2 cent gaan afschaffen, beginnen ze straks ook met 5 cent.
Hopelijk wel ja, maar helaas zal dat nog wel even duren.

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Zullen we alleen nog maar met briefgeld gaan betalen? Net als bij monopoly :)

S. ;-)

Ongelezen bericht door S. ;-) »

:lol:

Dan wordt het goedkoopste product 5 euro!

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Nee hoor, we krijgen weer papiergeld van 1 en 2 euro. Is veel goedkoper dan munten.

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De overheid heeft ons niet belazerd. Daar moeten wij eens mee ophouden. De overheid is bewust in gebreke gebleven om legale aanvulling van de schatskist te bevorderen en dat is een verschil.

De overheid heeft wettelijk geregeld dat de waarde van 1 euro 2,20371 is. Alle guldenprijzen moesten dus gedeeld worden door 2,20371. Dit is overal gedaan. Echter waar zit hem de truuk in door bij de prijzen de wettelijke toegestane jaarlijkse inflatie te berekenen en iets extraas. De inkoopprijzen voor winkeliers zijn ook duurder geworden en dat wordt meegerekend in de prijs bij de winkelier. Het is dus niet alleen de winkelier, maar veelal de leverancier. Daardoor zijn de prijzen hier en daar hetzelfde gebleven en is het alsof het F-teken plaats heeft gemaakt voor de €-teken. Het is in een aantal winkels wel het geval, maar dat is moeilijk te bewijzen en als ze bewijzen willen gaan zoeekn dan kost het de bevolking 10x zoveel aan belastingen. Dus wat heb je liever.

De grote bedrijven en industrieën zijn zeer belangrijk voor de economie en die bepalen het beleid welke wordt gevoerd in Den Haag. Wanneer Den Haag gaat tegenwerken kost het hen meer geld dan dat het opbrengt en een beetje zakenman zoals: Dhr Zalm voorkomt dat wel dus hij heeft zich wijzelijk op de achtergrond gelaten en zich er niet mee bemoeid. Oke dit heeft hij niet beloofd, maar daar wordt wel weer mee afgerekend. Aan de andere kant moet je ook serieus zijn, want wie bepalen wie er komen te zitten in de Kamer.. juist het Volk. Hoe meer zetels een partij wint des te meer kans hebben de kandidaten boven aan de lijst om plaats te nemen in de kamer. Zalm stond ook hoog en nu nog steeds dus de kans is dan steeds groot dat hij herkozen wordt. Op het moment dat hij een zetel krijgt, hebben wij als volk ons werk gedaan en wordt door de Minister-President bepaalt hoe alles verder gaat en wie welke functie krijgt.

Voor de rest is een winkelier verplicht al het geld aan te nemen welke hij aangeboden krijgt. Ook al staat er bij het betreden van het pand een bord of sticker: "Hier wordt afgerond." De winkelier is volgens de muntwet verplicht dit te accepteren. Hij of zij mag zonder geldige reden niet weigeren. De reden dat er 200 en 500 euro geweigerd wordt is niet omdat hun mogen bepalen of hun wel of niet iets aannemen, maar is meer op het oog van veiligheid en beroving. Dit is namelijk veelal meer dan het wisselgeld wat in de kas aanwezig is. De kassa geeft niet voor niets aan dat een kassa moet worden afgeroomd. Anders komt er teveel geld in de kassa en blijft er te weinig wisselgeld over.

Zelf ben ik buschauffeur. Wij mogen van onze werkgever een briefje van 50 euro weigeren. Dit omdat wij ten eerste niet kunnen controleren op echtheid en omdat wij dat erg slecht kunnen wisselen. Ook hebben wij niet veel geld in onze kas uit veiligheid. Het overtollige geld legt in onze persoonlijke kluisjes al dan niet omgewisseld in nieuwe strippenkaarten. Wanneer wij wel 50 euro aannemen dan is dat op eigen risico. Mocht deze dan vals zijn dan kunnen wij het probleem krijgen dat wij zelf een echt briefje van 50 euro moeten bijleggen van ons eigen geld. Om 1 en ander soepel en snel te laten verlopen vermelden wij ook de zin:"Gepast betalen." 1 en 2 centen nemen wij gewoon aan.

De winkelier is dat ook verplicht, maar hoeft wanneer er een sticker of bord:"Hier wordt afgerond: niet de centen terug te geven. Dus wanneer jij € 1,58 moet betalen, wordt dit met afronden € 1,60. Wanneer jij netjes € 1,58 netjes tot in de centen toe kan overleggen dan moet hij dat accepteren. Anders wordt het wanneer jij € 1,60 of meer geeft. Het verschil moet hij dan tot de 5 cent teruggeven. Bijvoorbeeld je betaald eerder genoemd bedrag met € 2,00 dan mag de winkelier die afrond een bedrag teruggeven van 40 cent. De andere 2 cent mag hij inhouden. Wanneer er daar niet wordt afgerond dan moet hij deze 2 cent ook teruggeven.

Zo zijn de regels en anders niet. Een ieder die zich niet houdt aan deze regels stellen zich strafbaar inzake de muntwet op, omdat het dan diefstal betreft. Diefstal is al vanaf 1 cent.

Verder mag een winkelier een betaling vanaf 50 munten van dezelfde soort weigeren. Dus als iets 52 euro kost dan moet hij een betaling van 50 losse euromunten acceperen, maar die andere 2 mag hij weigeren. Wanneer je die laatste 2 euro weer met andere munten betaald, bijvoorbeeld met 2 keer een 50 cent munt en 10 keer een 10 cent munt dan moet hij deze volledige betaling van 52 euro aannemen.

FerryG

Ongelezen bericht door FerryG »

Als de cent in 1980 was afgeschaft voordat er een tekort was, hadden we dat gedonder met afronden niet gehad; dan hadden we inderdaad alleen maar prijzen gehad die op 5 of 0 eindigen, zoals het hoort. Toen de halve cent werd afgeschaft, werd er ook niet aan de kassa afgerond - de prijzen werden gewoon aangepast aan de niet meer bestaande munt.

Of (bijna) een heel volk eraan gewend is of niet, dat doet er niet toe; afronden is NIET NORMAAL!!!

Elders op dit forum heb ik hier ook al over geschreven. En ja, ik ben consequent: ik koop indien mogelijk alleen in winkels waar òf bij de bron (HEMA - uitgezonderd weegartikelen) òf helemaal niet afgerond wordt (Aldi en buitenland). In afrondende winkels koop ik alleen als het niet anders kan.

PS Zelfs als ik een heleboel koop en dus met mijn pinpasje "mag" betalen, doe ik dat bij voorkeur niet bij afrondende winkels, gewoon omdat ik die mijn klandizie niet gun.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ferry: over dat afronden blijf jij bezig, maar wat je vergeet, is dat het steeds verder gaat. JIJ hebt als norm 5 cent gesteld. Maar waarom 5 cent, en waarom dan niet 10, 20 of 50 cent?

Maar als jij wil geloven in het door jezelf bedachte sprookje dat alleen afronden naar beneden acceptabel is, dan moet je dat vooral doen.

Bij een winkel als Praxis kosten bepaalde schroeven 2 cent per stuk. JIJ gaat bij de bron afronden, dat betekent dat je die schroeven dus allemaal gratis mag meenemen? Afronden gebeurt aan de kassa, niet als meneer FerryG dat wenselijk acht.

Je kunt wel steeds verder gaan in dat afronden. maar waar leg je de grens? Straks worden inderdaad de eindbedragen aan de kassa alleen nog maar uitgedrukt in hele euro's.

Is het trouwens iemand opgevallen dat de fiscus dat al jaren doet, en altijd in het voordeel van de belastingbetaler? Ze kijken niet naar het bedrag achter de komma, zelfs een berekend bedrag van 99 cent wordt naar beneden afgerond op nul.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

KWARTET.
Oei sorry verkeerde forum :oops:

FerryG

Ongelezen bericht door FerryG »

@bodejosm43:
Man, jij leest echt alleen maar wat je wilt lezen hè?
Ik heb NOOIT gezegd dat alleen afronden naar beneden acceptabel is. Ik heb gezegd dat afronden aan de kassa HELEMAAL NIET acceptabel is.
En als die schroeven van 2 cent per stuk aan de bron zouden moeten worden afgerond, zouden ze die gewoon 5 voor 10 cent prijzen.

Dus als je nu eens zou ophouden met me woorden in de mond te leggen die ik nooit gezegd heb, en als je eens ophoudt met vast te zitten in die hersenspoeling die ons meer dan 20 jaar lang is aangedaan (sinds 1980), dan zou Nederland er veel beter voor staan.

Maar ja, het volk dat afronden massaal toestaat, is hetzelfde volk geweest dat Balkenende gekozen heeft. Jullie willen bestolen worden en jullie krijgen wat jullie verdienen. Als nu andere mensen daar eens niet onder zouden moeten lijden, was het nog beter.

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Hersenspoeling? Bestolen door Balkenende? Ik weet nu al waar die hersenspoeling zit en dat is niet bij mij......

Gesloten