LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

De nieuwe wet Kinderopvang is bedoeld om werkende moeders weer thuis te krijgen en werklozen aan het werk!

Peiling eindigde op 29 okt 2004 11:30

Waar
2
29%
Niet waar
5
71%
 
Totaal aantal stemmen: 7

briggit

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door briggit »

Nou ik ben een alleenstaande moeder

Voor mij is het ook niet meer haalbaar om mijn zoon bij de kinderopvang onder tebrengen.

Ik heb een minimum inkomen en dat redt ik echt niet meer.
Dus ik heb alleen maar de ochtenden en voor middagen moet ik dan wat anders zien te regenlen of helemaal stoppen met werken.

Dat vindt ik wel lastig want ik doe mijn werk met plezier.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Ook wij werken met z'n tweeen en onze zoontje gaat 2 1/2 dag naar de kinderopvang. Geweldig vindt het kleintje het.
Mijn zoontje [ruim 2 jr] is de hele dag thuis. Geweldig vind het kleintje het.

Het ligt er maar aan welke keuzes je maakt en met wat je jezelf [en je kinderen] voor de gek wilt houden! Zijn de ouderen minder sociaal dan de jongere generaties die gebruik hebben kunnen maken van kinderopvang? Onzin toch!

Yukkie
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 okt 2004 00:19

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Yukkie »

Kinderopvang voor de minima gratis.

Kinderopvang door de middeninkomen en hoger laten betalen.
( Dit zijn meestal de dikke tweeverdieners die de te hoge hypotheek voor hun te grote huis bijelkaar moeten zien te krijgen)

Maar eigenlijk vind ik dat , behalve voor de minima, de kinderopvang moet worden afgeschaft. En als je kinderen neemt (krijgt) dat je er voor moet zorgen dat je dit ook financieel kan bolwerken.
Laat moeders (of vaders) toch lekker thuisblijven om voor de kids te zorgen ipv. kinderopvang eisen omdat mam/pa aan het werk moet om de nieuwste gympies/mobieltje van zoon of dochter te kunnen bekostigen.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is wel zo, maar wij hebben een eigenopvang voor onze dieren.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Een moeder hoort thuis te zijn en haar kinderen op te vangen.

Wat kan ik me (vader van een zoontje van 11 maanden) hierover ontzettend kwaad maken. Wat een slappe, ouderwetse gedachte!!!!!! Waarom zou een moeder thuis bij de kinderen moeten blijven (kan trouwens de vader ook heeel goed). Het is helemaal niet erg als een kind naar een kinderdagverblijf gaat. Sterker nog, het is juist heel goed voor de ontwikkeling. Onze zoon gaat 2 dagen per week naar een geweldig kinderdagverblijf en leert zo met andere kinderen en mensen omgaan. Daar is niets mis mee. We werken allebei 4 dagen in de week en kunnen het dan goed zo oplossen. We kunnen dus allebei blijven werken, samen het huishouden en de verzorging van onze kanjer doen. EN hij heeft het zeer goed naar z'n zin in het k.d.v. Ik zie niet in wat hier mis mee is?????

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Wacht maar tot hij/zij een puber is. Krijg je je trekken vanzelf thuis.
Stopt je kind je in een oude-vandagen-dagverblijf. Lekker makkelijk.

Yukkie
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 okt 2004 00:19

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Yukkie »

Ik ouderwets ??
Ben al 12 jaar huisman, vrouw werkt , ik doe het huishouden ,
2 kinderen vanaf hun geboorte verzorgd. (nu op voortgezet onderwijs)
Toen ze naar de kleuterschool mochten was hun onschuld in no time verdwenen. Je wilt me toch niet vertellen dat jij nooit bij jezelf hebt gedacht " van die jeugd van tegenwoordig" .... nou die hebben waarschijnlijk een (groot) gedeelte van hun jeugd doorgebracht in de door de hoge hypotheek gedicteerde kinderdagverblijven.

Heb ik nou gekke denkbeelden or what ?

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Gaste: Dan moet je wat minder vaak op vakantie, een kleinere auto en huis en een minder luxe leventje ambieren ipv gedeeltelijk te teren op de overheid [=samenleving] en klagen dat je geen keuze hebt.
Je geeft overigens wel goed de denkwijze van de huidige samenleving weer.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Sorry hoor, maar er wordt een beetje geinsinueerd dat moeders gaat werken voor de luxe (reisjes, etentjes) - dat is allang niet meer zo! Twintig jaar geleden misschien nog wel, maar tegenwoordig... ik ben al blij als ik de boodschappen kan betalen. En te groot huis, te dure hypotheek... laten we die discussie alsjeblieft niet beginnen he!!

Bovendien, wat mij betreft: wat vinden we er dan van dat mijn achtergrond qua opleiding en werkervaring door het moederschap en de huidige wetgeving teniet gedaan wordt?! Moet kunnen zeker. Mijn ouders hebben zich uit de naad gewerkt om het voor mij en mijn zus allemaal mogelijk te maken, en dit is de dank die zij ontvangen. Daar al es aan gedacht?

En hoezo, de overheid mag niet belast worden met mijn kosten? Mijn partner en ik betalen toch ook belastinggeld?! De overheid komt zelf met deze oplossing, daar hebben wij als ouders niet om gevraagd!

Ik ga stoppen met werken vanwege dit alles en weg is mijn ww-recht. Daar hebben mijn werkgevers anders wel jarenlang WW-premies voor afgestaan. Benieuwd wat u daar weer over te zeggen hebt, gasten.

Kinderopvang pure luxe? Nou nee. Het is de meest structurele vorm van opvang, er is nooit een probleem omdat de oppas ziek is/met vakantie is/een sterfgeval in de familie heeft of wat dan ook en daar was mijn werkgever ook mee gebaat: ik heb me nooit ziek hoeven melden vanwege opvangproblemen! En intussen is de helft van mijn inkomen ook structureel naar die opvang gegaan, maar daar heb ik nooit een probleem van gemaakt. De kostenstijging die er nu aan komt kan ik echter niet overbruggen, zelfs niet MET steun van de overheid...

Ben benieuwd wat er volgt..
Lizette.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Sorry hoor, maar er wordt een beetje geinsinueerd dat moeders gaat werken voor de luxe (reisjes, etentjes) - dat is allang niet meer zo! Twintig jaar geleden misschien nog wel, maar tegenwoordig... ik ben al blij als ik de boodschappen kan betalen.
Onzin natuurlijk. Mijn vrouw en ik werken allebei 50%, en we verdienen samen minder dan een modaal inkomen, maar daar kun je prima van rondkomen en 2 kinderen mee onderhouden. Je krijgt kinderbijslag, en daarbovenop van de fiscus nog kinderkorting, aanvullende kinderkorting, 2 keer combinatiekorting, aanvullende combinatiekorting. Alle belastingkortingen samen zijn stukken meer dan de kinderbijslag.

O ja, we hebben ook nog een hypotheek van 175.000 eur, maar dat hadden we er wel voor over om een leuk huisje te kopen.

Dat gezeur over de boodschappen. Gewoon niet iedere dag kaviaar kopen.

Real

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Real »

Dan had u maar geen kinderen moeten nemen...
Deden ze vroeger ook niet, toen bleef de vrouw thuis voor de kinderen..
Maar tegenwoordig zijn de mensen zo hebberig dat ze allebei een baan hebben voor hun dure huis en hun extra grote auto op financiëring....
Eigen schuld...dikke bult....
Betaal er maar dik voor..... :lol:

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Het scheelt natuurlijk wel of je 1 goedkope auto hebt, of 2 dure auto's ....

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Nou mensen, ik weet niet hoe de indruk is ontstaan dat ik elke dag kiaviaar zou eten, in 2 dure auto's rij en een torenhoge hypotheek heb! knap hoor, deze interpretatie maar helaas geen waarheid. Als ik zo riant zou leven zou ik nooit problemen met de kinderopvang hebben want dan had ik al lang een au pair of zoiets. Bedankt voor de opbeurende bijdragen, hier heb ik ECHT wat aan!!
En sorry he, dat ik moeder geworden ben en nu op kosten van de staat en jullie allemaal een probleem heb! LEES VOORDAT JE REAGEERT!!!! IK GA TOCH AL STOPPEN MET WERKEN STELLETJE>>>!!!
L.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Wat een opluchting. Zal een hoop rust geven deze keuze.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

[/quote]Bovendien, wat mij betreft: wat vinden we er dan van dat mijn achtergrond qua opleiding en werkervaring door het moederschap en de huidige wetgeving teniet gedaan wordt?! Moet kunnen zeker. Mijn ouders hebben zich uit de naad gewerkt om het voor mij en mijn zus allemaal mogelijk te maken, en dit is de dank die zij ontvangen. Daar al es aan gedacht?

En hoezo, de overheid mag niet belast worden met mijn kosten? Mijn partner en ik betalen toch ook belastinggeld?! De overheid komt zelf met deze oplossing, daar hebben wij als ouders niet om gevraagd!

Ik mag er toch vanuit gaan dat je zelf keuzes maakt die al dan niet goed uitpakken. Of hebben je ouders er ook voor gekozen dat je zelf kinderen wil krijgen? En als de overheid met een oplossing komt dan moet je ervan profiteren!!?? Dat is precies wat er mis is in de nederlandse samenleving. Teveel mensen vinden het normaal om gebruik [misbruik] te maken van wat de overheid te bieden heeft. Daarom heeft de verzorgingsstaat geen kans op voortbestaan en zal onze toekomst vooral bepaalt worden door waar we zelf verantwoording voor nemen.
Goede zaak! Kan of wil je niet voor jezelf zorgen dan sta je achter aan in de rij.

Emilia

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Emilia »

Hoi, ik werk voor een intermediair die kinderopvangregelingen uitvoert voor bedrijven. Dankzij de nieuwe wet raak ik (en nog zo'n 500 anderen) mijn baan kwijt. Dat is voor mij het gevolg van de wet. Het is doodzonde dat een gezond bedrijf waar veel mensen zitten die thuis zijn in de administratie rond kinderopvang dit nu niet meer mogen doen. Ouders worden gedwongen om zelf de omslachtige administratie te doen. Volgens mij wint niemand iets met deze wet. Inhoudelijk verandert er niet zoveel, behalve ten nadele van ouders, kindercentra, bedrijven en de intermediairs.


Groet,
Een bijna werkloze Emilia

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi, ik werk voor een intermediair die kinderopvangregelingen uitvoert voor bedrijven. Dankzij de nieuwe wet raak ik (en nog zo'n 500 anderen) mijn baan kwijt.
Tja, er wordt een stuk bureaucratie uit de kinderopvang weggesneden. Da's altijd vervelend voor diegenen die aan die bureaucratie hun brood verdienen. Maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor die mensen die vroeger een baan hadden bij de bank omdat ze overschrijfkaarten in de computer in zaten te tikken. Nu leveren consumenten via electronisch bankieren kant-en-klare opdrachten aan, en bestaat de functie van intikgeit niet meer.
De gaslantaarnopsteker heeft ook al 100 jaar geen baan meer. Moeten we iedere lantaarnpaal nu van een aan/uit schakelaar voorzien en werklozen aannemen om 's avonds het knopje om te zetten?

Zoek gauw een baan waar wel toekomst in zit!

Emilia

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Emilia »

De bureacratie blijft in dit geval. Alleen moeten nu de ouders het zelf opknappen. Er wordt dus niks vervangen door computers of gaslampaanstekers of wat je ook maar noemde.
Ik dacht dat ik een baan met toekomst had, zeker gezien de kinderopvang. Kinderen hebben toch de toekomst?

Maar toch bedankt voor je sympathieke reactie.

Groeten,
Emilia

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Emilia,
De sympathieke gast die op jouw verhaal reageert heeft blijkbaar weinig zicht op wat er allemaal speelt. De administratie die de ouders nu op hun nek krijgen gaat ze nog vies tegenvallen. Ouders worden afhankelijk van de tijdigheid van betalingen door werkgevers en (oh jee) de Belastingdienst. Ik ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.
Maar wees gerust, er zullen nog veel van dit soort reacties volgen, want hoe dan ook: als je in dit forum iets vertelt over je situatie zitten er blijkbaar een paar 'gasten' met veel tijd te wachten om je af te kraken. Trek het je vooral niet aan.
Trouwens: welk werk heeft hier nog toekomst?! Noem mij 1 baan die niet ooit overbodig zal worden of wegbezuinigd? Putjesschepper??
Emilia, ik wens je veel sterkte want je situatie is gewoon deprimerend. Maar je weet nooit wat het leven nog voor je in petto heeft, en waarschijnlijk zeg je over een paar jaar dat het nog ergens goed voor is geweest!
Lizette.

Emilia

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Emilia »

Hoi Lizette,
Bedankt voor je berichtje. Door mijn werk kom ik aanraking met heel veel ouders en werkgevers en dit gecombineerd met mijn eigen verhaal maakt dat ik niet positief ben over deze Wet kinderopvang. Het is een minderheid die baat heeft bij de nieuwe regelgeving en een meerderheid wordt opgescheept met meer kosten en een enorme bult administratie. We worden op dit moment overstelpt met vragen van ouders en werkgevers over hoe de wet uitgevoerd gaat worden en de Belastingdienst weet het ook niet allemaal en gemeentes zijn nog aan het uitzoeken hoe ze hun deel gaan uitvoeren. Werkgevers wachten zolang mogelijk voordat ze beslissen wat ze in hun regeling willen opnemen en ouders worden steeds ongeduldiger want die willen voor 30 november alles ingevuld hebben naar de Belastingdienst toe. Officieel mogen wij (de intermediairs) straks geen diensten meer verlenen aan ouders, maw we mogen hun vragen niet meer beantwoorden. Niemand kan ons vertellen of dat nu al ingaat voor wat betreft vragen over 2005, dus voorlopig beantwoorden we zoveel mogelijk. Maar best zuur dat iedereen die momenteel de ouders te woord staat, per 1 februari op straat staat. Geen makkelijke situatie. Heeft iemand nog een baan voor me in Utrecht of omgeving? :shock:

Groetjes,
Jacqueline

Gesloten