| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kabinet bezuinig maar op de studiefinanciering!!!
-
Gast
Re: Kabinet bezuinig maar op de studiefinanciering!!!
Trouwens... eigenlijk wel stom dat je maar 4 jaar stufie krijgt. Terwijl staatssecretaris Rutte van Onderwijs 8 jaar over zijn opleiding heeft gedaan. Die eeuwige studenten van vroeger, die hadden het wel mooi voor elkaar!!!
Grtz, Andrea.
Grtz, Andrea.
-
dropje
ik ben 21 jaar en krijg 241,00 euro in de maand en dat is bar weinig als je vaste lasten hebt b.v: verzekering, schoolgeld, lesmateriaal, enz enz.
ik zou eerst ook maar 52,00 euro krijgen en heb aanvullende beurs aangevraagd en krijg nu dus 241,00 euro.
wat ik wil zeggen is dat ze echt niet meer moeten gaan bezuiningen want voor een goede toekomst is een goede studie nodig!!!
ik zou eerst ook maar 52,00 euro krijgen en heb aanvullende beurs aangevraagd en krijg nu dus 241,00 euro.
wat ik wil zeggen is dat ze echt niet meer moeten gaan bezuiningen want voor een goede toekomst is een goede studie nodig!!!
-
Karen
Waarom zeurt iemand dat mensen te veel geld krijgen wees blij voor ze. Ik krijg 220 euro per maand maar ik moet er zeker wel veel bijwerken en ook nog lenen. Ik vind het ook raar dat studenten met rijke ouders minder krijgen en studenten met arme ouders meer. Want ik ken iemand met bijstandouders die heel veel geld van ouders krijgt en ook nog veel van studiefinanciering. Mijn ouders verdienen veel maar zo veel krijg ik nou ook weer niet. Het ligt toch aan de ouders of iemand veel geld krijgt of niet. Arme ouders kunnen heel vrijgevig zijn en rijke ouders niet. Het is goed dat arme jongeren kunnen studeren maar met al dat lenen zijn die mogelijkheden er toch wel.
-
NiQ
Je zou maar thuiswonen €56,- krijgen, en een klasgenoot hebben die OOK thuiswoont en DRIE tot VIER keer meer krijgt dan jij zelf....!!!???
ik snap er geen donder van,...ik weet alleen dat ik me kapot werk om mijn verzekering te betalen en mijn studie te bekostigen...en hij niet werk, elk weekend uitgaat en zichzelf klem zuipt (wat ook niet weinig kost) en dat allemaal op kosten van ons allomgeliefde JP en kornuiten.....VAAGHEID ten top.....
NiQ
ik snap er geen donder van,...ik weet alleen dat ik me kapot werk om mijn verzekering te betalen en mijn studie te bekostigen...en hij niet werk, elk weekend uitgaat en zichzelf klem zuipt (wat ook niet weinig kost) en dat allemaal op kosten van ons allomgeliefde JP en kornuiten.....VAAGHEID ten top.....
NiQ
-
Gast
Nou ik krijg geen geld van mijn ouders, maar moet wel alles bijlenen. Ze hebben allebei een scheiding doorgemaakt en dus een schuld. De IBG kijkt daar niet naar, maar ik moet wel betalen. Ik studeer ook nog in A'dam en dat kost wat qua wonen en zo nogal wat geld. Ook ik ben de stufi zowat daar al aan kwijt. Gelukkig heb ik een bijbaan, maar dat wil de overheid eigenlijk niet. Want je moet studeren om het binnen 4 jaar af te hebben. Zucht. Gelukkig red ik het allemaal prima. En Nederland heeft vanuit Europa al voor dit beleid op zijn kop gehad.
-
lenate
Ik vind niet dat de studiefinanciering omlaag moet voor kinderen van ouders die een laag inkomen hebben
Maar ik vind dat er wel erg veel verschil is in inkomen voor de student. Mijn ouders hebben wel iets meer inkomen maar door hun eigen bijdrage gaan ze er heel erg op achteruit .Daardoor komen ze toch weer op het minimum inkomen of minder want zij moeten mijn studie betalen ziekenkosten en mijn kledng en eten en drinken. zelf heb ik een bijbaan . Maar als ik stage moet lopen zo'n 16weken per jaar waar ik geen rooie duit voor krijg en andere studenten weer wel. Daarnaast op vrijdagavond en zaterdag moet werken voor mijn zakgeld dat ik mijn tong toch wel op mijn schoenen hangt . Dan heb ik het er nog niet over dat ikde andere avonden ook nog aan mijn opdrachten moet werken. Ik doe detailhandel en daar is een stagedag van 9 tot 6.
Verder zou ik weer de vrije keuze willen hebben o.v. kaart of de waarde in geld . Als je hem niet gebruikt is het ook voor de overheid weggegooid geld.
Maar ik vind dat er wel erg veel verschil is in inkomen voor de student. Mijn ouders hebben wel iets meer inkomen maar door hun eigen bijdrage gaan ze er heel erg op achteruit .Daardoor komen ze toch weer op het minimum inkomen of minder want zij moeten mijn studie betalen ziekenkosten en mijn kledng en eten en drinken. zelf heb ik een bijbaan . Maar als ik stage moet lopen zo'n 16weken per jaar waar ik geen rooie duit voor krijg en andere studenten weer wel. Daarnaast op vrijdagavond en zaterdag moet werken voor mijn zakgeld dat ik mijn tong toch wel op mijn schoenen hangt . Dan heb ik het er nog niet over dat ikde andere avonden ook nog aan mijn opdrachten moet werken. Ik doe detailhandel en daar is een stagedag van 9 tot 6.
Verder zou ik weer de vrije keuze willen hebben o.v. kaart of de waarde in geld . Als je hem niet gebruikt is het ook voor de overheid weggegooid geld.
-
Gast
tja,alles leuk en wel,maar hoe zit het dan ,als je, als aleenstaande moeder van 2 kinderen studeert?
zo zit ik nml,en ik krijg 600 euries per mnd.
ik kan er niet naast werken aangezien ik geen oppas kan betalen voor de werktijden.en ik wil ook graag mijn kinderen eens zien.
ik ga 2 dagen fulltime naar school en loop 3 dagen stage,moet ik in het weekend werken en mijn kinderen alleen thuis laten?
moet ik in de bijstand?
ik moet ook nog eens va januari 30% van de kinderopvang zelf betalen! nu is dit 90 euro per maand,en dat gaat al moeilijk!
hmm, en dan mijn huur van 300 euro....
dus ik vind inderdaad dat de ibgroep wel een beetje weinig uitbetaald ja!
zo zit ik nml,en ik krijg 600 euries per mnd.
ik kan er niet naast werken aangezien ik geen oppas kan betalen voor de werktijden.en ik wil ook graag mijn kinderen eens zien.
ik ga 2 dagen fulltime naar school en loop 3 dagen stage,moet ik in het weekend werken en mijn kinderen alleen thuis laten?
moet ik in de bijstand?
ik moet ook nog eens va januari 30% van de kinderopvang zelf betalen! nu is dit 90 euro per maand,en dat gaat al moeilijk!
hmm, en dan mijn huur van 300 euro....
dus ik vind inderdaad dat de ibgroep wel een beetje weinig uitbetaald ja!
-
Gast
Ik vind dat je beter moet nadenken voordat je zo iets zegt. Je gaat alleen uit van jou situatie. Je houdt idd geen rekening mee met het inkomen van de ouders + tegenwoordig is het sowieso moeilijk om een bijbaan te vinden wat ook nog eens aansluit op je college-uren etc!! En levensonderhoud is ook niet meer wat het was, alles is veel duurder geworden. Mijn ouders kunnen helaas niet bijspringen en daarom ben ik verplicht om nog meer te werken om alles te kunnen betalen.. Hou dus aub ook rekening met de ander.
Groeten een EUR student
Groeten een EUR student
-
Gast
-
priscillastudente
Ik ben zelf ook pas studente en schrok toen ik hoorde dat ik maar 56 euro als studiefinciering kreeg. als ik niet zou werken zou ik maar zes euro over houden want je ziekenfonds kost al 50 euro!
Ik loop op dit moment 4 dagen in de week stage en moet een dag in de week naar school, verricht evenveel arbeid op mijn stage als andere leerkrachten (loop stage voor onderwijassistente) maar verdien daar geen geld mee en krijg ook geen kleine vergoeding, zelfs niet voor mijn reiskosten. Ik werk drie avonden in de week maar dat is ook maar weinig, daar moet ik ook mijn kleding en verzorgingproducten van betalen. Mijn ouders btalen dat niet, dat begrijp ik ook wel want mijn opleiding kost ook meer dan 1500 euro. En aangezien ik niet enigs kind ben kan ik niet verwachten dat zij dat allemaal betalen. Dus als student heb je het tegenwoordig helemaal niet zo makkelijk!!!
Ik word dan ook boos op mensen die zeggen dat ik blij moet zijn met wat ik heb, want ik hou niks over!!!!!
Studente
Ik loop op dit moment 4 dagen in de week stage en moet een dag in de week naar school, verricht evenveel arbeid op mijn stage als andere leerkrachten (loop stage voor onderwijassistente) maar verdien daar geen geld mee en krijg ook geen kleine vergoeding, zelfs niet voor mijn reiskosten. Ik werk drie avonden in de week maar dat is ook maar weinig, daar moet ik ook mijn kleding en verzorgingproducten van betalen. Mijn ouders btalen dat niet, dat begrijp ik ook wel want mijn opleiding kost ook meer dan 1500 euro. En aangezien ik niet enigs kind ben kan ik niet verwachten dat zij dat allemaal betalen. Dus als student heb je het tegenwoordig helemaal niet zo makkelijk!!!
Ik word dan ook boos op mensen die zeggen dat ik blij moet zijn met wat ik heb, want ik hou niks over!!!!!
Studente
-
Gast
Ik ben een meid van 19 jaar en woon nog thuis. Ik krijg per maand maar 55 euro, dat is veel te weinig, daarbij komt nog eens dat ik wel een bijbaantje heb maar niet al te veel kan werken vanwege school. Loop nu stage, maar kan amper de kosten voor school betalen..
Ik vindt dat ze sommigen een beetje moeten inkorten..
Bianca
Ik vindt dat ze sommigen een beetje moeten inkorten..
Bianca
-
nien
ik krijg nu 228 uitwonend. dan betalen mijn ouders mijn kamer omdat ik dat niet kan. ik moet wel op kamers vanwege mijn studie. maar ik heb ook nog 3 zusjes. dus ze kijken dan wel naar inkomen, maar naar hoeveel mensen van een inkomen moeten leven wordt niet gevraagd, maar goed ik klaag niet, ik kom ervan rond en verdien nog bij ook. (naast 34 contacturen college en stage!)
dat kan ook. maar het moet natuurlijk niet minder worden!!!
gr, nien
dat kan ook. maar het moet natuurlijk niet minder worden!!!
gr, nien
-
geen
nou zit ik met het volgende
mijn ouders verdienen allebei teveel om een aanvullende beurs te krijgen dus krijg ik maar ongeveer 55 per maand aan studiefinanciering
maar mijn ouders hebben zulke hoge vaste lasten (waar de ib geen rekening mee houd) dat ze simpelweg niet bij kunnen springen
bezwaar maken heeft geen nut
het is jammer maar een opleiding is voor mij bijna onbetaalbaar, verlagen ze de studiefinanciering dan ben ik genoodzaakt van school te gaan
mijn ouders verdienen allebei teveel om een aanvullende beurs te krijgen dus krijg ik maar ongeveer 55 per maand aan studiefinanciering
maar mijn ouders hebben zulke hoge vaste lasten (waar de ib geen rekening mee houd) dat ze simpelweg niet bij kunnen springen
bezwaar maken heeft geen nut
het is jammer maar een opleiding is voor mij bijna onbetaalbaar, verlagen ze de studiefinanciering dan ben ik genoodzaakt van school te gaan
-
Gast
Dan heeft het dus te maken met de hoge vaste lasten van je ouders en niet de hoogte van de stufi. Foute keuze dus van je ouders waarbij je niet kan verwachten dat de overheid gaat bijspijkeren. Bedankt pa & ma!
-
Gast
er wordt vanuit gegaan dat diegenen met ouders met een laag inkomen alles zelf moeten betalen, terwijl studenten met ouders met een hoger inkomen de studie vaak voor hun kinderen betalen, diegenen hebben dus gewoon 70,- zakgeld. Daarnaast moet er naast studie geld ook geld worden besteeden aan boeken en nu spreek ik voor mezelf maar dat is wel meer dan 1000,-.
-
Gast
hey hey
Ik wou eerst even tegen joyce zeggen dat ze een verklaring op kan halen over dat ze geen contact meer met haar vader heeft. dit kan doormiddel van een vertrouwenspersoon of een decaan op school. als deze kunnen getuigen dat je geen contact meer met hem hebt kan jij ook meer studiefinanciering krijgen. ( een vriendin van me heeft dit namelijk ook moeten doen)
verder ben ik het niet eens met de mensen die zeggen dat studenten met een hoge studiefinanciering maar meer moeten gaan werken om hun studie te betalen.
Ik krijg namelijk een hoge studiefinanciering binnenkort van rond de 200 euro, maar ben die ook hard nodig. mijn ouders dokken geen cent mee, moet vaak mijn eigen brood nog kopen voor op school. verder moet ik nog mijn eigen kleren, schoolboeken, schoolspullen, amicon etc etc er nog bij betalen. dus je ziet, zonder die studiefinanciering kan ik het wel schudden. ik ga ook geen lening afsluiten, ben opgevoed door ouders met schulden en weet dus heel goed wat het is.
ik vindt dus dat studenten uit armere gezinnen ook meer horen te krijgen anders kunnen ze het wel schudden met hun studie.
Ik wou eerst even tegen joyce zeggen dat ze een verklaring op kan halen over dat ze geen contact meer met haar vader heeft. dit kan doormiddel van een vertrouwenspersoon of een decaan op school. als deze kunnen getuigen dat je geen contact meer met hem hebt kan jij ook meer studiefinanciering krijgen. ( een vriendin van me heeft dit namelijk ook moeten doen)
verder ben ik het niet eens met de mensen die zeggen dat studenten met een hoge studiefinanciering maar meer moeten gaan werken om hun studie te betalen.
Ik krijg namelijk een hoge studiefinanciering binnenkort van rond de 200 euro, maar ben die ook hard nodig. mijn ouders dokken geen cent mee, moet vaak mijn eigen brood nog kopen voor op school. verder moet ik nog mijn eigen kleren, schoolboeken, schoolspullen, amicon etc etc er nog bij betalen. dus je ziet, zonder die studiefinanciering kan ik het wel schudden. ik ga ook geen lening afsluiten, ben opgevoed door ouders met schulden en weet dus heel goed wat het is.
ik vindt dus dat studenten uit armere gezinnen ook meer horen te krijgen anders kunnen ze het wel schudden met hun studie.
zeg even iets ander he, ik heb nu al een paar keer gelezen dat er mensen zijn die meer dan 200€ per maand krijgen die thuiswonen, maar dat kan toch niet? als je thuiswoont krijg je iets van 70€ en niet 200. Deze mensen zijn als je het mij vraagt dus oplichters.....? of ben ik nou gek?
Melanie
Melanie
-
ST
Zelf ben ik een uitwonende student, en ik krijg een behoorlijk bedrag aan studiefin. Mijn ouders hebben namelijk 3 studerende kinderen en dat schijnt fors te schelen.
Ik werk er ook nog bij en elke jaar kom ik bijna in de problelemen met de grens van wat je als student netto mag bijverdienen.
Dus dat heel veel studenten met een hoge studiefin. geen baantje hebben gaat bij mij niet op!! Werken voor je geld!!
Ik werk er ook nog bij en elke jaar kom ik bijna in de problelemen met de grens van wat je als student netto mag bijverdienen.
Dus dat heel veel studenten met een hoge studiefin. geen baantje hebben gaat bij mij niet op!! Werken voor je geld!!
-
standaardstudent
Ik heb ook wel een mening over de stufi.
Als je uitwonend bent krijg je ongeveer 220 euro stufi. Wanneer je je collegegeld hiervan betaald, 180 euro per maand 8 maanden lang, houd je dus 40 euro over per maand, dat is niet erg veel als je ook nog wilt eten, boeken moet kopen en verdere bijkomende studiekosten. Tegenwoordig kost een beetje boek al gauw 60/ 70 euro, dus echt over houden doe je niet. Dan heb ik het dus nog niet eens gehad over de huur van een kamer. En dat is in een beetje studentenstad ook al gauw 250 euro. Wat ik dus wil zeggen is dat je eigenlijk wel moet werken wil je er een beetje leven op na houden, want daar is het studentenleven ook voor!! En hoe meer je werkt hoe minder je kunt studeren......
Nu ik daar toch beland ben, wil ik ook wel even kwijt dat het collegegeld ook wel eerlijker verdeeld kan worden over verschillende studies, heeft iemand daar al eens over nagedacht. Iedereen betaald evenveel collegegeld, maar de een krijgt 40 uur oer week college, de ander misschien maar 5. Die hebben dus wel heel dure lesuurtjes.
Misschien moet daar maar eens naar gekeken worden.
Als je zoveel college hebt, kun je wel minder werken, om vooraf al een antwoord te geven op de reacties over werk en studie.
Kortom er moet beter gekeken worden naar de verdeling van de stufi over de studenten en de verschillende studies! Bedenk maar eens wat extra druk van een lening op een pas 18-jarig iemand is m.b.t. zijn/ haar studieprestaties. Misschien is dit een beetje krom, maar ik denk dat dit zeker meespeelt.
Er moet zeker rekening gehouden worden met degene die geen ouders hebben die alles voor ze ophoesten!
Als je uitwonend bent krijg je ongeveer 220 euro stufi. Wanneer je je collegegeld hiervan betaald, 180 euro per maand 8 maanden lang, houd je dus 40 euro over per maand, dat is niet erg veel als je ook nog wilt eten, boeken moet kopen en verdere bijkomende studiekosten. Tegenwoordig kost een beetje boek al gauw 60/ 70 euro, dus echt over houden doe je niet. Dan heb ik het dus nog niet eens gehad over de huur van een kamer. En dat is in een beetje studentenstad ook al gauw 250 euro. Wat ik dus wil zeggen is dat je eigenlijk wel moet werken wil je er een beetje leven op na houden, want daar is het studentenleven ook voor!! En hoe meer je werkt hoe minder je kunt studeren......
Nu ik daar toch beland ben, wil ik ook wel even kwijt dat het collegegeld ook wel eerlijker verdeeld kan worden over verschillende studies, heeft iemand daar al eens over nagedacht. Iedereen betaald evenveel collegegeld, maar de een krijgt 40 uur oer week college, de ander misschien maar 5. Die hebben dus wel heel dure lesuurtjes.
Misschien moet daar maar eens naar gekeken worden.
Als je zoveel college hebt, kun je wel minder werken, om vooraf al een antwoord te geven op de reacties over werk en studie.
Kortom er moet beter gekeken worden naar de verdeling van de stufi over de studenten en de verschillende studies! Bedenk maar eens wat extra druk van een lening op een pas 18-jarig iemand is m.b.t. zijn/ haar studieprestaties. Misschien is dit een beetje krom, maar ik denk dat dit zeker meespeelt.
Er moet zeker rekening gehouden worden met degene die geen ouders hebben die alles voor ze ophoesten!
-
Elles
Ik woon samen studeer voltijd en krijg 240 euro per maand. Omdat mijn ouders genoeg verdienden 3 jaar geleden (daar kijkt de IBG naar niet naar nu) krijg ik geen aanvullende beurs. Maar nu is mijn vader al meer dan een jaar werkeloos en op je 52e is het echt niet makkelijk om aan een baan te komen. De bijdrage die ik van mijn ouders kreeg is flink gekort hierdoor. Ik vind dat de IBG naar het inkomen van nu moet kijken en niet naar 3 jaar gelden, er kan in 3 jaar tijd heel erg veel veranden...