Met verbazing zie ik steeds opnieuw het forum gebombardeerd met informatie die NIETS met de kern van het onderwerp Legio Lease ondergesneeuwd worden
Geen wonder dat de benaadeelden de intersse gaan verliezen.
Tevergeefs proberen mensen nog hun probleem aan te kaarten want direct wordt door mensen die NIET gedupeerd zijn gereageerd met zinloze beschuldigingen en als het even kan de vraag steller belachelijk gemaakt of het bos in gestuurd.
Natuurlijk hoort het erbij dat er een of-topic thema wordt aangesneden
De graai cultuur in Nederland geeft daar ook alle aanleiding voor
Maar wat levert het op?
Ik heb besloten (net als vele anderen) verder wat afstand te nemen tot dit forum totdat in onze zaak er feiten te melden zijn die voor anderen relevant kunnen zijn.
Ik bedank mij voor de steun en hulp die wij moeten ontvangen. Ik wens alllen heel veel succes in hun strijd voor rechtvaardigheid.
Ik blijf open staan voor informatie verstrekking.
Maar nu ML blijkbaar als graag gezien gast op elke topic zijn gram tegen de wereld kwijt kan, ontgaat mij helaas de zin van het forum op deze wijze.
Met dank aan de Tros zij heeft laten zien zich echt te willen inzetten.
_________________________________________________________
Off topic maar niet echt.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=49105
Ben je boos? Pluk een roos
door onze redacteur Hilbert Meijer
ROUVEEN _ De kinderen op alle basisscholen in de gemeente Staphorst kregen deze week les in het omgaan met conflicten. Het project Pluk een Roos, dat jaarlijks terugkeert, leert kinderen escalatie te voorkomen en met woorden de lucht te klaren. Vechten is geen oplossing.
Stop, denk, doe. Dat moet er straks goed in zitten bij groep 5 van De Levensboom in Rouveen. ,,Als je ruzie maakt, ben je al te laat'', houdt leerkracht Johann Leeftink zijn leerlingen voor. ,,Dan ben je al iets aan het doen. Eigenlijk moet je voordat je ruzie maakt al zeggen: 'stop, dit wil ik niet!'.''
De drieslag 'stop, denk, doe' klinkt ook in de andere groepen van alle basisscholen in de gemeente Staphorst. Kinderen moeten leren een dreigende escalatie te doorbreken, en na te denken, zodat ze niet meer met elkaar op de vuist gaan. Voor elke groep is op eigen niveau materiaal ontwikkeld over het omgaan met confrontaties. Het project is een initiatief van de gemeente Staphorst, die hiermee de fragmentarische samenwerking tussen scholen, ouders, jeugdzorg en instellingen als de GGD en politie wil verbeteren. De lessen moeten een verplicht onderdeel in de jaarplanning worden, zegt Alex Stolmeijer, hoofd afdeling welzijn van de gemeente Staphorst. Na de dodelijke schietpartij op het Haagse Terra College zijn alle scholen verplicht een veiligheidsplan op te stellen. In dat kader kan Pluk een Roos ook worden geplaatst; het is een middel om te komen tot een veilige school, waar niet meteen bij elke ruzie de messen al dan niet letterlijk geslepen worden. De gemeente had de wens het jeugdbeleid integraal aan te pakken, samen met scholen, GGD, jeugdzorg en politie. ,,Een behoorlijke inspanning'', bekent Stolmeijer, ,,maar wij wilden investeren in preventief jeugdbeleid. Daar is een brede blik voor nodig.''
Uitdagen
In groep 5 van De Levensboom gaat het vanmorgen over 'uitdagen'. Johann Leeftink vertelt een spannend verhaal over bootjevarende kinderen en leeftijdgenoten die hen naroepen. Na de vertelling zijn de dertig leerlingen aan de beurt. De ruziezoekers, slachtoffers, vredestichters en meelopers worden besproken en gespiegeld aan hun eigen leven. ,,Wie wordt er ook wel eens uitgedaagd?'', wil Leeftink weten. Een paar vingers. ,,Soms proberen ze me boos te maken door te plagen.'' Sybren heeft wel eens kinderen meegemaakt die hem lastigvielen over zijn bijna witte haar. De reacties op uitdagingen blijken verschillend. De meesten zeggen zich er niks van aan te trekken, anderen gaan naar mama of kiezen zelf voor de al dan niet verbale confrontatie.
Het hoeft niet enkel pais en vree te worden in Staphorst. ,,Ruzie hoort erbij'', vindt projectleider Jacob Raap van de protestants-christelijke schoolbegeleidingsdienst Centraal Nederland. ,,Zie een conflict als een ontwikkelingstaak. Kinderen leren dat je via conflicten duidelijkheid krijgt in een relatie.'' Dat geldt naar zijn zeggen voor allerlei soorten van 'grensoverschrijdend gedrag'.
Doel van het project is de kinderen te leren dat ruzies ook met woorden uit de wereld geholpen kunnen worden. Dat zit er niet van nature in. ,,Het is voor kinderen moeilijk om 'stop!' te roepen als er een ruzie dreigt. Je ziet dat daar ook maatschappelijk steeds meer aandacht voor is. Op veel terreinen speelt de vraag of we in het publieke domein nog corrigerend kunnen optreden.''
De projectgroep Pluk een Roos wordt behalve door Centraal Nederland bemenst door de reformatorische begeleidingsdienst BGS, twee basisscholen en de gemeente Staphorst. Vier jaar geleden kwam vanuit de gemeente de vraag te investeren in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Eerder al kwam vanuit dezelfde hoek een project om de taalontwikkeling te bevorderen. ,,Opmerkelijk dat de gemeente dat soort initiatieven neemt'', vindt Raap. ,,Ze steken hun nek ver uit.''
Gevoel-verstand
Het stop-denk-doemodel geldt voor vrijwel elke conflictsituatie. Met het 'stop' voorop, ,,want als het gevoel hoog is, is het verstand laag'', legt Raap uit. ,,Echte oplossingen krijg je pas als je weer rustig naar de situatie kan kijken. Dat proberen we kinderen in de bovenbouw te leren.'' Alle kinderen van alle basisscholen in de gemeente Staphorst zijn er twee weken per jaar (in het na- en voorjaar) mee bezig. ,,Zo ontstaat er vanzelf een kader, zodat je als gemeenschap met elkaar er iets verder in komt. Het komt elk jaar terug.''
Natuurlijk is het niet voor het eerst dat onderwerpen als ruzie, uitdagen en buitensluiten - de thema's die aan de orde komen in groep 5 - op de scholen ter sprake komen. Maar in de beleving van scholen wordt er bij conflicten vaak ad hoc gereageerd, merkt Raap, terwijl zij de ruzies liever voor zijn. ,,Het conflict dus bespreekbaar maken en daar positief mee omgaan.''
Daarvoor worden allerlei werkvormen gebruikt, legt Raap uit. ,,We beginnen in de onderbouw met basisvaardigheden als naar elkaar luisteren, het herkennen van gevoelens bij jezelf en gevoelens bij de ander.'' De jongste kinderen leren vooral aan de hand van praatplaten, grote posters waarop veel te zien is. Die verhalen leiden tot klassengesprekken en allerlei keuzeactiviteiten. De werkvormen worden diverser in de hogere groepen. Er wordt bijvoorbeeld gepraat over conflicten, gewerkt aan de hand van krantenberichten of situaties worden nagespeeld. In de bovenbouw volgen de twee moeilijkste vaardigheden: onderhandelen en bemiddelen.
Groep 5 sluit de sessie deze morgen af met een kwartetspel met thema's als uitpraten, bemiddelen, negeren, gevoelens, hulpvragen en excuses maken. Tot slot volgt een klassikale evaluatie: wat hebben de kinderen geleerd? Niels: ,,Dat je ruzies goed moet maken.'' Iwan: ,,Wat je kan doen als je ruzie hebt.'' Lysanne: ,,Dat je eerst moet afkoelen, dat wist ik nog niet.'' Johann Leeftink knikt. ,,Bijbelse geboden zijn dat je God liefhebt boven alles en je naaste als jezelf. Daar moet je ook over nadenken: Hoe zou ik het zelf vinden? Probeer goed met elkaar om te gaan en probeer het ook altijd weer goed te maken.''
Pluk een Roos is geschikt voor zowel openbare als bijzondere scholen. Maar in de praktijk blijkt het niet moeilijk een link met de Bijbel te leggen. Goed omgaan met elkaar is immers ook een bijbelse waarde, geeft Raap aan. Juist de brede inzetbaarheid van het materiaal is de kracht van het project, denkt hij. ,,Bovendien is Pluk een Roos laagdrempelig. Ook leerkrachten die iets minder ervaring of affiniteit met sociaal-emotionele projecten hebben kunnen hiermee uit de voeten.''
Ouders
Het is de bedoeling dat het Staphorst-brede project niet binnen de schoolmuren blijft hangen. Allereerst worden de ouders erbij betrokken, door de kinderen thuiswerkbladen mee te geven. Daardoor worden ouders automatisch meegenomen in de bezinning op onenigheid. Raap: ,,We proberen dus ook in de leefomgeving van de leerling dingen rond conflicthantering te agenderen.'' Voor ouders komt er een conflictwaaier, een naslagwerkje waarin tips staan hoe om te gaan met conflicten met of tussen kinderen. Ook de gezondheidsdienst GGD wordt ingeschakeld. Er zijn plannen voor een ouderavond over conflicthantering en een minicursus door de GGD. Belangrijkste advies uit die hoek voor ouders is: houd afstand, blijf buiten het conflict. Raap: ,,Heel vaak worden ouders zelf onderdeel van het conflict en dan hoor je ze heel boos tegen een kind zeggen: 'Wat doe je toch boos'. Dat is dus niet de bedoeling.''
Kinderen die sociaal-emotioneel minder sterk staan, komen bij een project als dit snel bovendrijven. Daarvoor zijn speciale signaleringslijsten. Zo nodig kunnen de leerlingen die moeite met conflicthantering hebben, sneller geholpen worden met bijvoorbeeld een socialevaardigheidstraining.
Bij ernstiger (opvoedings)problematiek komt bureau Jeugdzorg in beeld. Ook die is daarom in het Staphorster project betrokken. Eerder deze maand kwamen nog cijfers naar buiten over het grote aantal ouders in Nederland dat hun kinderen niet aankan en uit onmacht overgaat tot fysiek geweld. Mochten dergelijke problemen komen bovendrijven, dan moet het nu gelegde contact doorverwijzing makkelijker maken.
Graag willen de gemeente en de projectgroep ook de plaatselijke politie bij het nu lopende omgangsproject betrekken. Maar dat moet nog van de grond komen. Raap hoopt dat de politie met haar, toch al beperkte, preventiemogelijkheden gericht op scholen aanhaakt bij het nu lopende initiatief.
De kans is overigens groot dat Pluk een Roos ook buiten de grenzen van Staphorst gebruikt gaat worden. Inmiddels is een uitgever gevonden die het materiaal graag wil uitgeven.
Het ga u goed.