LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijscholen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
eugenie

Re: Rijscholen

Ongelezen bericht door eugenie »

ik heb een super verhaal

ik kreeg een bloeding vorig jaar dus belde de rijschool op om te zeggen dat ik dat had en moest alle lessen die ik niet reed wel betalen
ik had een dokters verklaring en alles ik moest op 29 april afrijden zonder dat ik lessen had gevolgd en ja hoor voor de tweede keer gezakt
dus ja ik ben toen gestop ermee om dat ik de moet niet meer kon opgeven om door te gaan bij die rijschool
en uiteindelijk moet nu ook me baarmoeder er uit gehaald worden
en de rijschool geloofde me nooit al kreeg ik een hart stilstand ik moet gewoon alles doen wat hun zeggen
ik snap het gewoon niet meer
maar ik haal zo nooit me rij bewijs
met vriendelijke groeten eugenie

Me3

Ongelezen bericht door Me3 »

Pas op rij niet bij Dew Matura, hij is de grootste oplichter in autolessen, deze man laat je pas na 20 lessen een keertje inparkeren en de autosnelweg pakken. Hij zorgt eerst dat je handen vol met geld aan hem besteed voordat je examen krijgt. En dan krijg je examen en vraagt je examinator of je wilt inparkeren dit gaat ***, snelweg gaat ook vervelend, je bent gewoon bang om op de snelweg te rijden.

Voor alle mensen in Den Haag en omstreken. Rij niet bij Dew Matuhra (tempo) hij rijd in een renault clio pas op je bent handen vol met geld kwijt en dan kan je nog niet rijden...

Dax

Ongelezen bericht door Dax »

ik heb bij mijn rijschool Konsum in den helder, mijn rijbewijs in 10 lessen behaald. En ik was in 1 keer geslaagd... het kan dus wel.. maar je moet het zelf aangeven en niet afwachten voor wat de instructeur zegt, want die van mij zei ook dat ik 35 lessen nodig had. Achteraf is dat niet gebleken.

Groeten

Dax

Ongelezen bericht door Dax »

ik heb bij mijn rijschool Konsum in den helder, mijn rijbewijs in 10 lessen behaald. En ik was in 1 keer geslaagd... het kan dus wel.. maar je moet het zelf aangeven en niet afwachten voor wat de instructeur zegt, want die van mij zei ook dat ik 35 lessen nodig had. Achteraf is dat niet gebleken.

Groeten

Erg

Ongelezen bericht door Erg »

Ik heb ook rijles gehad van een rij-instructeur bij wie ik eerst het gevoel had dat hij gewoon een beetje lomp was, en wij niet echt goed met elkaar op konden schieten. Hij zat altijd op me te schelden, en dan al voor dat ik een fout maakte, ikk kreeg niet de kans op zelf te rijden.
Ik ben gezakt op mijn examen en toen overgestapt op een andere rijschool. Ik merkte toen dat autorijden ook best leuk is, maar ik had toen nog wel erge faalangst door de vorige rijschool. Ik vond het fijn om te merken dat deze instructeur me wel vertrouwde en gewoon mijn fouten liet maken, zodat ik er uiteindelijk zelf van leerde.
Nu ben ik ook taxichauffeur en ik vind auto-rijden ontzettend leuk!!

emmetje

Ongelezen bericht door emmetje »

Hoi,

Ik heb een aantal jaren geleden ook een slechte ervaring gehad met een rijschool. Ik had niet het idee dat ik er niets leerde en en bij deze school heb ik ook 5 keer afgereden. Toen hij mij na de 5e keer te zijn gezakt, vertelde dat ik dan maar in een automaat moest gaan rijden, had ik het met hem gehad en ben naar een andere rijschool gegaan.

De eerste keer dat ik bij deze man in de auto stapte schrok hij zich rot! Hij snapte niet dat ik al had afgereden, want daar was ik qua rijden nog helemaal niet aan toe. Vervolgens leerde hij mij een heleboel nieuwe dingen die het rijden voor mij een stuk leuker en makkelijker maakte. Ik ben bij hem uiteindelijk in twee keer geslaagd.

Deze eerst rijschoolhouder heeft mij dus 5 examens en een flink aantal lessen gekost!!

Ritchie

Ongelezen bericht door Ritchie »

Ook ik heb bij een niet al te beste rijschool gelest. In Papendrecht overigens. Ik denk dat de meeste rijscholen zich anders voordoen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Allemaal leuke en mooie verhaaltjes ophangen. Maar het is allemaal zo subjectief als ik weet niet wat. En het is nergens controleerbaar. Alleen het slagingspercentage, kan worden nagekeken op de CBR-site. Het is natuurlijk algemeen bekend dat met deze slagingspercentages gefraudeerd wordt. Ik denk dat aan deze praktijken niet veel te doen valt. Ik raad de mensen wel aan om als ze kiezen voor een rijschool dan bij voorkeur te gaan bij een wat grotere rijschool. Die zijn over het algemeen wel goed qua kwaliteit. Vaak zijn ze ook aangesloten bij een keurmerk waar je bepaalde dingen kunt navragen of geschillen aan kunt voorleggen. Ik wil de zelfstandige ondernemers die een rijschool hebben absoluut niet in een kwaad daglicht stellen, maar ik denk toch dat het beter is om dit soort scholen wat beter na te trekken voordat je er gaat lessen.

Met vriendelijke groet, Dennis uit Papendrecht.

Keywine

Ongelezen bericht door Keywine »

Ik ben 3 keer gezakt via de anwb en heb toen via een vriend contact genomen met een kleine rijschool. Daar heb ik het wel gehaald. Het is elangrijk dat je goed met je instructeur kan opschieten en andersom. En het is ook belangrijk hoe graag en of je bereidt ben om te gaan rijden. Bij de anwb "leunde" ik zeg maar teveel op de rij-instructeurs. Hopend dat ik zo mijn rijbewijs kon halen. Ook gaven ze niet echt nuttige informatie. Lieten ze me 2x per week 4 uur lang rijden. 1e t/m 2e uur leer je nog wat maar daarna ben je uitgeput en neem je niks meer op. pluspunt bij de anwb is dat ze veel contacten hebben met CBR dus voor een cursus theorie is het wel handig (wel duur maar als je gaat leren + spoedcursus theorie anwb kan er bijna niks gebeuren). Oohh ik denk dat de meeste mensen/jongeren onder ons allemaal bang zijn om te zakken. Ik had dat ook. Mijn eerste instructeur was zo optimistisch dat ik zou slagen, tja kleine foutjes en je bent gezakt. Je hebt mensen die geluk hebben en die het in 1x halen. Sommigen pas na 4x of meer(ik bijvoorbeeld). Als je gaat rijden moet je niet denken hoe je je rijbewijs gaat halen maar "hoe wordt ik beter met rijden". Na 3x gezakt te zijn bleek dat ik telkens van die stomme foutjes maak. Ik dacht niet meer aan rijbewijs halen, rijbewijs halen, rijbewijs halen. Maar hoe ga ik het beter doen, beter dan mijn rij-instructeurs, beter dan de mensen die het in 1x hebben gehaald :P Uiteindelijk heb ik het gehaald(ik dacht nog dat ik gezakt was). En je leert pas echt rijden wanneer je je rijbewijs hebt gehaald.

Mies

Ongelezen bericht door Mies »

Ik heb ook een heeellle slechte ervaring met een rijschool. Namelijk JOHN van DRIEL in Spijkenisse. Ik ging bij hem motorrijlessen volgen, omdat hij me aan de telefoon beloofde dat ik mijn examens gratis kreeg! Nou, wie wil dat nou niet. Het motorexamen bestaat tegenwoordig uit 2 examens; voertuigbeheersing en verkeersdeelname.(Dus ook 2x zoveel geld) Je moet eerst je voertuigbeheersing halen voordat je je 2e examen mag doen. Voordat ik eindelijk mn 1e examen moest doen had ik al 40(!!!)lessen gehad. 22 lessen daarvan heb ik rondjes gereden in wijken (22x hetzelfde rondje overigens). Toen mijn instructeur op vakantie ging kreeg ik een invaller, na 1 les van hem mocht ik al examen doen van hem. Helaas heeft dat examen aanvragen 10 weken geduurd omdat de rijschool niet genoeg geld op zijn rekening had staan bij het CBR! Toen dat examen eindelijk was aangevraagd, moest ik opeens toch dat examen betalen! (ik zou het toch gratis krijgen??) Opeens had hij nooit gezegd dat ik de examens gratis krijg...
Ik ben nog onder de 21 dus ik moet op een lichtere categorie motor rijden. Daar had hij er maar 1 van. Hij vertelde mij pas trouwens na 23 lessen dat ik niet op die zwaardere motoren mocht afrijden, Ja, kom je nu mee. Dus moest ik op die lichtere categorie rijden. 6 weken voor mn examen deed die motor het niet meer en 1 week voor mn examen heeft hij nog snel ergens een andere motor voor me vandaan gehaald. Ga jij maar is afrijden op een motor waar je nog maar 1x op heb gereden!
Nou, ik kan zo nog wel even doorgaan met wat ik allemaal daar heb meegemaakt, maar ik denk dat dit al duidelijk genoeg is. (Om maar niet te spreken over wat dit grapje me allemaal gekost heeft: 40 x 33 euro...) Nooit bij JOHN van DRIEL gaan rijden dus!!!

ontevreden meisje

Ongelezen bericht door ontevreden meisje »

ik heb zelf gelest bij een rijschool in masterdam, op zich was de rijschool goed alleen de instructeur was niet goed.
hij heeft mij veel foute dingen aangeleerd en de instructeur die ik nu heb ( waar ik erg tevreden over ben) die moest mij alles op nieuw aanleren ook had ik te vroeg afgereden zei hij
door deze instructeur heeft het mij heel erg veel geld gekost en dit allemaal voor niks ik vindt dat er nu wat moet gebeuren tegen zulke instructeurs.
zij steken het geld in eigen zak en jij wordt er de dupe van.en achteraf zeggen dat het je eigen schuld wel zal zijn

giel

Ongelezen bericht door giel »

ik las een paar verhallen over rijscholen a vink dat rijlessen echt te duur zijn en b de ralatie met mijn rijleraar was ook niet zo goed en ik had 30 lessen gehad en had inmiddels me theorie gehaalt en die man zei tegen mij je mag nog niet afrijden. ik boos want ik had mijn rijbewijs nodig voor me werk en vertroude die man zo ie zo al niet dus ik rijexamen aangevraagt zelf op dat hooftkantoor en ik me examen doen de volgende maand in een keer geslaagt. dus mensen laat je niet aan het lijntje houden en ga soms op je eigen gevoel af. en stel dat je zakt heb je weer wat geleert waarom je bent gezakt en werk aan dat punt echt het is echt niet moeilijk met een beetje gezond verstand.

succes michiel uit leiden

mireille

Ongelezen bericht door mireille »

Ik heb ook bij een niet zo'n fijne rijschool gelest. Hij leerde me dingen verkeerd aan. zei pas dat ik iets fout deed als ik bijna tegen iets aanzat, en zei het dan ook niet op een normale manier. Hij schreeuwde ook vaak tegen me. Hij heeft zelfs een keer voorgesteld om met hem mee naar huis te gaan als ik gratis lessen wilde!!
Hij zei dat hij lid was bij de bovag, maar toen we dit alles wilde melden was hij daar niet bekend. Ook het vele bellen in de auto herken ik. Ook lag hij met zn voeten op het dashbordkastje, waardoor hij zo nodig dus nooit kon ingrijpen. Nee dat was geen succes. Bij de ander ging het goed, al moest ik eerst alles weer afleren wat ik geleer had zodat ik uiteindelijk (alles bij elkaar) 70! lessen nodig heb gehad om mijn rijbewijs te halen!

DirkG

Ongelezen bericht door DirkG »

Ik ben 25 jaar Militair rijinstructeur geweest, waarvan 20 jaar particulier in de avonduren en op de zaterdag, Als militair kregen we een rijinstructeurs opleiding die 6 maanden duurde daar zat alles wat je als instr. nodig had in ook didactiek, dat is iets wat de meeste rijinstr. ontbreekt, een les moet opgebouwd worden met een aanvang een kern en een evaluatie, dit weet iedere instr. maar het is te moeilijk voor de meeste om het geleerde in de praktijk te brengen.
De reden hiervoor is dat ze te veel leerlingen hebben, van de een naar de ander jagen en geen tijd hebben om de lessen voor te bereiden etc etc. doordat dit gebeurd krijgen de leerlingen niet waar ze recht op hebben tw. waar voor hun geld het is makkelijker om geintjes te maken en maar met je moeie lijf een beetje er naast te zitten en maar links en rechts te zeggen en rot te reageren op fouten van de LL. in een evaluatie kan verteld worden wat de vorderingen zijn van de afgelopen les, duurt maar 3 minuten kan voor de deur van de volgende leerling.
Ik wil niet de instructeur afschilderen als een boeman er zijn natuurlijk ook goede onder, maar een advies wil ik geven aan de toekomstige leerling: GA NA OF DE INSTRUCTEUR DE LESKAART GEBRUIKT, DAT ER EEN VOORTGANGS CONTROLE IS, EEN BEGIN EN EEN EIND AAN DE LES EN ALS DE KAART GOED BIJGEHOUDEN IS KAN JE OOK EENS BIJ EEN ANDERE INSTRUCTEUR RIJDEN, DIE ZAL JE DAN OPMERKZAAM MAKEN OP DE HANDELINGEN DIE OP DE KAART INGEVULD ZIJN.
Mijn ervaring is dat iedere instructeur zichzelf de beste van de hele wereld en omstreken vind.

bridget

Ongelezen bericht door bridget »

Ik heb een all-in rij cursus gevolgd bij het RSN. Het lijkt een goede manier om je rijbewijs te halen; een pakket met lessen en 2 examens. Het begon gezellig, de rij instructeur zei nog dat hij een hekel had aan instructeurs die schelden etc. Na een aantal lessen kwam ik erachter dat hij blowde, toen hij er achter kwam dat ik het wist zat hij constant te blowen naast me. Verder belde hij heel veel in de auto, was steeds te laat, heeft hij vaak een les afgezegd op het laatste moment, of was de les opeens op een andere tijd of dag, terwijl we gewoon een afspraak hadden.. :roll: Het werd steeds erger, hij werd vaak agressief, en elke keer als ik vroeg of we iets nog konden oefenen zei hij 'ja dat komt volgende keer'. Hij was zelf zo afwezig dat als er echt iets fout ging hij er te laat bij was. Ik werd steeds banger om naar de les te gaan. Uiteindelijk had ik examen, nadat hij een maand geen tijd had gehad voor mijn laatste lessen.. :? Ik heb hem toen verteld wat ik van zijn manier van lesgeven vond. Voor het examen had ik nog 1 les, hij zei niets, was duidelijk kwaad. Hierna ben ik erg ziek geworden, zo erg dat ik niet mocht afrijden, het geld zou ik terugkrijgen. Door de organisatie was het vrij onmogelijk een andere instructeur te krijgen, ze wilden liever bemiddelen.. Ik ben na maanden nog steeds bang voor deze man, en zo onzeker dat ik bijna niet meer een auto durf in te stappen. Het examen heb ik nooit terug gekregen, en het volgende is door de onzekerheid erg slecht gegaan. Pas op met dit soort rijscholen, het is niet altijd wat het lijkt.

gudde

Ongelezen bericht door gudde »

Ja, ja, ooit in de jaren tachtig had ik rijles gekregen van een toen nog een bekende van ons rijschool BEA te purmerend. Les kreeg ik amper maar werd 'gebruikt'als taxi chauffeur hij moest altijd boodschappen doen of even bellen of benzine halen of even nog een sigaretje roken etc, maar oefeningen nee. Op mijn examen kreeg ik bochtje achteruit, sorry meneer maar nog nooit gedaan. Ik ging op mijn gevoel af en het gelukte, maar was wel gezakt op andere dingen. Maar ja, dat waren de eighty's maar vond het onrechtvaardig.

Jeroenw

Ongelezen bericht door Jeroenw »

Hoi Iedereen,

Ik ben zelf rijinstructeur en de klachten die ik lees kloppen wel. Ik zie het om me heen veel gebeuren. Ik wil niet zeggen dat ik perfect ben maar doe wel mijn best. Op dit moment werk ik samen met een instructeur die altijd zijn afspraken afzegt of problemen heeft om examens te reserveren etc. Hij is ook vrij druk in de auto.

Ik krijg die dingen te horen en kom soms vast te zitten wat ik moet doen als ik weer eens geen examen voor een cursist heb omdat het zijn rijschool is. Ben nu druk bezig om zelf via het cbr examens te gaan reserveren met een eigen rijschool want ik word hier helemaal gek van.

Ik moet al zijn problemen oplossen en dat is zwaar.

Een goede intructeur kun je herkennen aan zijn kennis van zaken en zijn rust in de auto. Ik krijg geregeld complimenten dat ik zo rustig blijf ook al lijkt het voor de cursist bijna fout te gaan. Ik zie de dingen op tijd waardoor ik rustig kan reageren en geen schrikreactie krijg.

Succes met het zoeken naar een goede rijschool

chantal

Ongelezen bericht door chantal »

ik ben 19 jaar en wil graag mijn rijbewijs halen ik ben 1 keer gezakt er voor maar ik denk dat het ook vaak komt door de rijscholen want mij rij instructeur was heel hand tastelijk waardoor ik bijna geen zin meer had om auto te rijden maar ja alle lessen waren al betaald hij maakt e van die opmerkingen zoals als je weer zakt krijg je van mij wel gratis lessen als je die dan ook aan mij geeft en zo ja ik kon alleen maar lachen maar vond er niks aan hij had het over masturberen maar ik durfde het eigenlijk niet te zeggen tegen mijn ouders dus toen ben ik gewoon gestop en nu heb ik zo iets als ik een les auto zie rijden van bah daar gaat mischien weer zo,n vent zijn er mensen die dit ook mee hebben gemaakt ??????

Tjangla

Ongelezen bericht door Tjangla »

Gelukkig sinds 5 jaar heb ik uiteindelijk mijn rijbewijs gehaald. Na 7 of 8 keer gezakt te zijn. Ik begon op mijn 18e en na 11 jaar haalde ik hem. Er zaten wel periodes in dat ik ermee gestopt was. Ik heb ook heel veel verschillende rijscholen en rij-instructeurs gehad. En ik moet zeggen dat de meeste heel slecht zijn in lesgeven. Want helemaal in het begin zei men niet zoveel, ze lieten me maar wat doen en ineens kon ik examen doen terwijl ik gevoelsmatig daar helemaal niet klaar voor was! Ik vond het doodeng om alleen te rijden. En natuurlijk zakte ik. En als de rij-instructeur niet kan zien of iemand zelfstandig en zelfverzekerd kan rijden dan heeft ie wel een bord voor zijn kop.
Via via kwam ik erachter dat goede instructeuren je de hele tijd aanwijzingen geven en de hele tijd op je nek zitten. En dat ik zelf ook assertiever moest worden en moest aangeven waar mijn zwakke punten lagen en dat daar op geoefend moest worden. Dit was mijn ervaring.

turbo boy

Ongelezen bericht door turbo boy »

zeja ik heb me vaak geergerd aan die rijschool waar mijn vrouw heeft gereden een aantal malen gezakt en er niets aan gedaan ze is toen naar een andere rijschool ge gaan en die heeft haar een goed advies gegeven om dat ze met haar linker been de kopeling niet goed in kon trapen waar ze meerdere malen op gezakt is zij hij tegen haar ga maar een proefles in een automaat rijden nou dat ging goed ze is met de automaat door gegaan en examen gedaan en ze had haar rijbewijs en niet zo als bij die andere fietsemaker en laat haar maar knoeien die laatste rijschool houder was een topie en heeft haar goed geholpen en heeft nu haar rijbewis

Dennis85

Ongelezen bericht door Dennis85 »

Ik dacht ik slag nooit, maar ben met 2 ingrepen geslaagd!

Gesloten