Beetje boel reacties ineens, ik zal proberen zoveel mogelijk te beantwoorden.
@ Floris:
Dat zie ik niet als een fout in het systeem. Dat is gewoon het risico dat je loopt als je iets begint met de bedoeling er aan te verdienen.
Je noemt daarbij als voorbeeld konijnen fokken. Het verschil, wat mij betreft, is dat je hier over 2 verschillende typen kosten praat. Als ik konijnen wil fokken, dan sta ik daarin alleen: ik moet hokken kopen, voer, enzovoorts (ik fok geen konijnen dus ik heb geen idee wat je daar allemaal voor nodig hebt
). Als ik een marktkraam begin, idem dito: kraam kopen, voorraad aanleggen enzovoorts.
De kosten bij MLM zijn echter van totaal andere aard: het betreft een vergoeding voor met name de administratiekosten die betrekking hebben op de verwerking van klanten. Alleen op het moment dat er geen klanten zijn, worden er ook geen kosten gemaakt! Dus is een vergoeding daarvoor overbodig. En daarom kan je m.i. mijn voorstel gebruiken.
Dat zie ik niet als een oplossing.
Dit kost het MLM-bedrijf een vermogen aan brochures etc. die vervolgens na een paar maanden in de vuilnisbak belanden.
Men heeft immers geen drijfveer om aan de gang te gaan: Geen tijd gehad, schoonmoeder ziek, voetbal op TV, etc.
Mensen hebben een drive nodig, een push.
Die entryfee is nu net dat kleine duwtje dat men nodig heeft om uit de stoel te komen en aan de gang te gaan.
Een vermogen aan brochures?! Wat voor brochures bedoel je? Om aan potentiele klanten uit te delen (gebeurt dat nog?!) of voor potentiele distributeurs? Zoals iemand anders ook al opmerkte zou de onderneming een vergoeding kunnen vragen voor de administratiekosten met betrekking tot de distributeur zelf (verwerken van zijn gegevens). Tel hier een paar euro bij voor wat brochures e.d. Zijn we met 10 euro klaar.
En over die push die iemand nodig heeft: waarom iemand "dwingen" om aan de slag te gaan? Als iemand er toch geen zin of tijd in/voor heeft, dan verliest de onderneming hier niets mee. Zie ook mijn bericht aan iemand anders.
Waarom zou de nieuweling geen risico mogen lopen ??
Waarom wel? Zie reactie in het begin van deze mail.
@ Noordeling63:
Ethisch verantwoord MLM'en als....:
De prijs van het MLM produkt ongeveer gelijk is aan de prijs van een vergelijkbaar produkt die via de normale handel wordt verkocht.
Dit kun je m.i. beter aan de markt overlaten. Als de markt het product te duur vindt dan wordt de afzet vanzelf lager.
Er onderzoek is gedaan welk marktaandeel het MLM produkt kan veroveren (in aantallen en procenten).
Dit moeten MLM'ers samen met de onderneming oplossen. Hier hoeft iemand extern geen invloed op uit te oefenen. Onder mijn voorstel loopt de distributeur immers geen risico om verlies te maken!
Ditzelfde geldt wat mij betreft ook voor een aantal van je andere punten.
MLM produkten worden verkocht buiten je sociale relaties om (familie, vrienden, collega's, kerkleden, leden van een vereniging, etc.). Sociale relaties dienen niet als commercieel exploitatie object te worden gebruikt.
Ook dit moet de MLM'er in eerste instantie zelf bepalen. Nogmaals, zonder druk (risico op verlies) is het de verantwoordelijkheid van de distributeur zelf. Wat je met de huidige "vooraf-betaal-systemen" ziet is dat inderdaad sociale relaties onder druk komen te staan. Mijn voorstel zou dit probleem verschuiven van MLM naar de specifieke MLM'er, waardoor het geen nadeel van het systeem meer is.
@ Kristina:
Nwm'ers wéten wel hoe de organisatie is opgebouwd, dat wordt hier nota bena verteld!! "wie werkzaam is voor het nwm bedrijf".....dat is onmogelijk. HBL nederland alleen al, telt rond de 20.000 distributeurs en dan hebben we het nog niet over de backoffice én de resterende 58 landen waar we werkzaam zijn.
Aangezien alle distributeurs ingeschreven staan is het NIET onmogelijk. Een andere vraag is of het wenselijk is, er is dan ook nog zoiets als privacy. De specifieke namen zijn voor mij ook niet nodig, maar op verzoek van de distributeur zou ik het niet meer dan normaal vinden als er bijvoorbeeld een geografische spreiding van het geheel aan distributeurs wordt verstrekt. Dit kan hem immers helpen de markt in te schatten en is voor hem dus waardevolle informatie.
Ik mag wel hopen dat ik de mensen in mijn downline ken....ik heb ze namelijk zelf geworven en ik werk er wekelijks mee!!
Het lijkt mij dat dit afhangt van de grootte van je downline. Op den duur waaiert het nogal uit (zeker als je downline in andere regio's/landen actief is).
@ kenner:
Er wordt steeds gesproken dat de produkten die via mlm gaan duurder zijn. Deze extra kosten zouden de bonussen moeten zijn.
Dat is onjuist. MLM is niet per defenitie een goedkopen manier van handelen, maar gewoon EEN manier.
Maar MLM wordt wel gepresenteerd als een effectievere manier van distributie, wat imho onjuist is. Veel MLM producten
zijn duurder. Ook als ze totaal gelijkwaardig zijn aan producten die elders aangeschaft kunnen worden.
Als een willekeurig mlm produkt op deze maniet verhandeld zou worden, komt het erop neer dat het produkt 17% duurder is, dan de mlm-methode.
Waar haal je deze cijfers vandaan?
Ik weet dat jij daar anders over denkt, maar de meeste mlm-bedrijven werken met een kwaliteits produkt. Wil niet zeggen dat het nergens te verkrijgen is, maar niet in diezelfde vorm.
Toch blijkt keer op keer uit testen dat de producten niet beter werken dan die van andere merken. Het lijkt een beetje op het "Dreft-effect": er wordt gezegd dat je bespaart omdat het geconcentreerder is, en je dus minder nodig heeft, maar ken jij iemand die niet gewoon een scheut Dreft in z'n afwasteil mikt?
Kortom, de prijs wordt niet opgeschroeft om de distributeurs te kunnen betalen. Dat geld is er al, omdat mlm zonder tussenschakels werkt.
Gezien bovenstaande lijkt het er toch veel op dat de prijs structureel hoger ligt ondanks dezelfde kwaliteit. Het verhaal over tussenschakels uitschakelen is al eens besproken en is gewoon een fabeltje.
@ khaardur:
Met een goed mlm produkt krijgt jouw kennis een waardevol iets. Risico is 0,0!
Een onzinnige vergelijking. Waarom zou dit wel gelden voor een MLM product en niet voor een ander product? Smaken e.d. verschillen, wat de 1 een goed product vindt kan de ander bagger vinden, of het nou een MLM product is of niet.