LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijbetalen €0.10 cent bij pinnen.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
djchard

Re: Bijbetalen €0.10 cent bij pinnen.

Ongelezen bericht door djchard »

Ik vind dat ze daar mee moeten stoppen, oplichters! hoe kun je nou op die manier het pinnen stimuleren? mij stimuleert t niet, net zoals bij de bakker. onder de € 10,- word er 0,25 cent in rekening gebracht. ik koop daar nooit van mn leven boven de € 10,- en dat ik toch elke 2 weken voor 8,80 brood koop :-( ...zegt u t maar !

Dat is mijn antwoord

Richard.

Ramona

Ongelezen bericht door Ramona »

Wanneer ik bij een winkel extra moet betalen om te pinnen, dan mogen ze de produkten houden. De winkel heeft een verminderd risico op kasverschillen, ze hebben lang niet zo veel contancten in huis en zijn na sluitingstijd sneller klaar met het opmaken van de kas. Volgens mij zijn al deze voordelen voldoende om geen extra geld te hoeven rekenen naar de klant toe. Een goede vriend van ons is onlangs overvallen bij het afstorten van de dagopbrengst van zijn filiaal. Hij doet het altijd bij verschillende banken, op verschillende tijdstippen en altijd met een 2e persoon erbij. De overvallers hebben hem wekenlang in de gaten gehouden om hun slag te kunnen slaan. Van dit soort dingen word je niet goed wanneer je dat hoort. Hij is verdorie neergeslagen voor een paar duizend €. Laat winkels dat risico ook maar eens meenemen in hun overweging om beneden de zoveel euro een extra te vragen. Ik vraag toch ook geen extra korting wanneer ik er boven kom? :idea: Misschien is dat wel iets. Misschien wil de winkelier dat wel toelaten bij hogere bedragen. Lekker toch.

Nagamiji

Ongelezen bericht door Nagamiji »

Pinnen kost inderdaad veel geld, voor consumenten èn voor winkeliers. De kosten zijn gestaffeld. Wie verdient er dan aan alle betalingsverkeer? Interpay!!!!!! Iedere transactie levert meer winst op voor Interpay.

Zoepie

Ongelezen bericht door Zoepie »

Geen cent te veel!
Diverse organisaties in het Midden- en Kleinbedrijf hebben in september 2004 besloten over te gaan tot afronding van eindbedragen op 5 eurocent. Concreet betekent dit dat bedragen die op 1 of 2 cent eindigen worden afgerond naar 0 en bedragen die op 3 of 4 cent eindigen naar 5 cent.

Van een aantal kanten is ons gevraagd of dit nu zomaar mocht. Het antwoord op die vraag is: neen, het mag wel maar niet zomaar.

Voor de invoering van de euro kende ons burgerlijk wetboek een speciaal artikel 6:113 BW dat bij contante betaling in Nederlands geld alle bedragen mochten worden afgerond naar het dichtst bij gelegen veelvoud van 5 cent (let wel gulden cent) Dit artikel is in 1978 ingevoerd ter gelegenheid van de afschaffing van de cent. Bij de invoering van de euro is de Nederlandse wetgeving aangepast op het verdwijnen van de gulden en de komst van de euro, dit is gebeurd met de zogenaamde "euro-veegwet". In deze wet is artikel 6:113 BW uitdrukkelijk ingetrokken. De wettelijke basis voor de afronding is daarmee vervallen en nadien niet teruggekomen. Het is dan ook bepaald niet zo dat afronding moet, zoals voor de euro. In de praktijk blijkt dat niet alle bedrijven de afronding toepassen.

Artikel 6:112 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat een geldschuld betaald mag worden in een op het moment van betaling gangbare geldsoort. Uit de memorie van toelichting blijkt dat alle wettelijke betaalmiddelen ongeacht specie (dat is soort munt) of coupure (dat is soort bank biljet) aangemerkt worden als gangbaar geld.

Er is dus geen wettelijke basis voor afronding van eurobedragen. Dit neemt echter niet weg dat partijen af mogen spreken bedragen op 5 cent af te ronden. Zo'n afspraak kan per keer worden gemaakt, bijvoorbeeld: "laat maar zitten", maar ook door algemene voorwaarden.

Voor het hanteren van algemene voorwaarden door een bedrijf is echter wel nodig dat deze voorwaarden voor of uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst kenbaar worden gemaakt. De klant moet voordat hij aan die voorwaarden gebonden is nog neen kunnen zeggen.

Concreet betekent dit dat winkeliers die hun prijzen willen afronden dit duidelijk kenbaar moeten maken, bij voorkeur voordat de overeenkomst is gesloten. Een duidelijke vermelding van dit beleid op de toegangsdeur van de winkel is voldoende. Over de vraag of een mededeling bij de kassa ook voldoende is valt te discussiëren. Bij girale betaling, pin, chip en creditkaart daaronder begrepen vindt geen afronding plaats.
De munten van 1 en 2 cent zijn en blijven echter wettig betaalmiddel en daarmee ook gangbaar geld in de zin van artikel 6:112 BW. Elke winkelier is dus verplicht om de betreffende munten te aanvaarden als betaling.

Artikel 6:112 BW dat bepaalt dat een geldschuld voldaan kan worden in gangbaar geld is niet absoluut, uit de parlementaire geschiedenis blijkt dat hierop uitzondering zijn toegelaten. Met name bij grote bedragen waar een veiligheidsrisico bestaat kan contante betaling strijdig zijn met de redelijkheid en billijkheid. Op basis van deze uitzondering is het niet onredelijk dat sommige ondernemers te voren aangeven dat zij geen biljetten van € 500,= of € 200,= accepteren. Die zelfde redelijkheid en billijkheid staat er aan in de weg dat grote bedragen met kleine munten worden betaald. Betalingen met 10 tot 20 munten (van welke specie ook) kunnen echter bezwaarlijk als strijdig met de redelijkheid en billijkheid worden gezien. Men kan dus gewoon met euro centen blijven betalen.

Bron: http://www.vanschaikcs.nl/afronden.htm

PS: Beste Radar, Ik vind het prima als jullie een woordfilter inbouwen, maar zorg er dan wel voor, svp, dat een woord als c o n c r e e t gewoon afgebeeld wordt, en niet met sterretjes bedekt omdat er een r**t in voorkomt.

Teresa

Ongelezen bericht door Teresa »

:wink:
Een scala aan reacties zie ik wel.
Als winkeliers weten hoe hun geldstromen lopen en dan is een goed abb. zo geregeld. Veel kost een transactie echt niet zón 0,017 per transactie plus de kosten van het app natuurlijk. Volgens mij zijn de winkeliers vergeten hoe het is om contant geld in de la te hebben. De schade van een overval is niet in geld uit te drukken, geloof me. Verder kost het ook geld om je contaten bij een bank af te storten dus voortaan ook bij betaling onder de 10,00 25 cent afstort kosten :? ????? De reactie van winkeliers op afronden en transactiekosten is vaak erg lachwekend vooral als je gewoon de winkel uitwandeld nadat zal al dat werk gedaan hebben. Straks nog administratie kosten betalen ook :lol: Het is jammer dat de klantvriendelijkheid in de meeste winkels ver te zoeken, en ik dus ook.

Harriebo

Ongelezen bericht door Harriebo »

Het kan nog gekker.... bij de rabobank...
Ik stuur een klant een factuur en die betaald bij de rabo met kontant geld, (baliebetaling) de bank maakt het bedrag over op mijn rekening.....
en achteraf brengen ze mij 12,50 euri in rekening...per transactie!

joop272

Ongelezen bericht door joop272 »

Als je iets koopt dan bepaalpt de aanbidder de prijs, dus als je het niet zint dan koop je daar niet.

Vragen kan een winkelier alles ben je het ergens niet mee ens dan ga je ergens anders naar toe, dus de winkelier kan een vergoeding vragen voor pinnen(maar dan ga ik ergens anders heen).

gr Joop

:roll: :roll: :evil:

jannyholtrop

Ongelezen bericht door jannyholtrop »

Boos was ik toen ik bij het afrekenen van 2 oudejaarsloten, die tesamen 100 euro kosten wel 23 ct. extra kreeg berekend omdat ik van de pinautomaat gebruik maakte.
Belachelijk om bij een dergelijk bedrag nog kosten in rekening te brengen.
Een en ander vond deze week plaats bij de sigarenboer in de Clomp in Zeist.
[/url]

frankieboy

Ongelezen bericht door frankieboy »

:twisted: Ik los dat meestal zo op door het product dan terug te geven en tien tegen een lukt het dan om het dan zonder bijbetaling mee te krijgen. Laat ze het eerst inpakken en aanslaan in de kassa en zeg dan PINNEN.

Het probeelm ligt dan bij hen.
Voeren ze toch 10 cent op dan niet op akkoord drukken.

Echte het werkt.

Hoedje

Ongelezen bericht door Hoedje »

Ik heb hetzelfde probleem met die eurocenten gehad bij Dirk v/d Broek.
Ik moest een bedrag betalen wat eindigde op 68 cent, wilde gepast betalen, oftewel cash met eurocenten, werd het toch nog afgerond naar 70 cent. Je kunt kletsen wat je wilt, maar ze houden zich er aan vast dat er afgerond mag worden. Bij mijn weten is het zo dat de centen nog steeds geldig zijn, dus dat ik ook gepast mag betalen. :evil: Zou het anders niet beter zijn die eurocenten uit de roulatie te halen, dan is er ook geen verwarring meer. :idea:

Antonia

Ongelezen bericht door Antonia »

Het kan nog gekker. Bij ons moet je bij de buurtsupermarkt bij bedragen onder de 12,50 als je wilt chippen bijbetalen. Waar is die chipknip voor? Toch speciaal voor kleine bedragen. Bedragen onder de 12,50 chippen en pinnen altijd bijbetalen. Ik niet dus, betaal wel contant.

resp00116219

Ongelezen bericht door resp00116219 »

Geachte redactie.

Deze week kreeg ik bij mijn bankafschriften van de ABN-AMRO een folder met de mededeling dat de kosten van het priveepakket voor 2005 € 7,50 per kwartaal zijn. Bij controle mijnnerzijds blijkt dat dit in 2004 € 6,75 was. Dit is weliswaar een kleine verhoging, maar wel 11,11%. Ik vraag mij af waar men deze verhoging op baseert, de bank maakt immers al miljarden winst. Kennelijk is de aandeelhouder belangrijker dan de klant en het personeel, wat er immers ook met honderden uit gaat.
Mogelijk een onderwerp om eens aandacht aan te besteden.

Met vriendelijke groet W.van Houwelingen.

maatje

Ongelezen bericht door maatje »

Winkeliers stellen het kennelijk niet op prijs dat je met PIN betaald. Zij hebben liever bakken met geld in hun kas?!!!! De reden dat de pinpas is uitgevonden was een veiligheidsoverweging en daarna pas gemak. Het is uiteraard heel makkelijk dat je nu overal kan betalen zonder eerst in de rij te staan bij een bank.
Bovendien is het veel nauwkeuriger en worden er minder fouten gemaakt met terugbetalen (als dat al nodig is!). Dit levert de winkelier dus al een beter resultaat en daar dragen wij aan bij door met PIN te betalen. Ook bij kleine bedragen is dat het geval!

Ik heb nog nergens een briefje gezien dat zegt "bij bedragen boven de 100,- krijgt u 0,10 korting". :idea:

DPO

Ongelezen bericht door DPO »

:!: :?: :roll: :oops: iK BEGIN ME ZO LANGZAMERHAND AF TE VRAGEN WAT HET NUT VAN DEZE DISCUSSIE IS. vOLGENS MIJ WERD ER EEN SIMPELE VRAAG GESTELD WAAROM GEEFT NIEMAND EEN NORMAAL ANTWOORD? OF TE WEL MAG HET WEL OF MAG HET NIET.

de vries

Ongelezen bericht door de vries »

De winkelier heeft door de pin minder kasgeld nodig, dus veiliger. Voor wisselgeld (munten) moet de winkelier betalen bij de banken, dus deze kosten worden ook minder. De pinbetalingen worden automatisch verder verwerkt, ook minder handelingen voor de winkelier. Overal minder tijdsbeslag voor de winkelier betekent tijdsbesparing. Als hij kosten berekent voor pinbetaling dan riekt dat ergens naar.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Heb zelf een winkel.

Betalingen met creditcard betekenen hoge extra kosten tussen 4 en 6 % van het aankoopbedrag.
Volgens de voorwaarden van de Creditcard maatschappijen mag een acceptant (winkelier) die kosten niet doorberekenen.

Dus toch doen of weigeren.

Pinbetalingen kosten heel wat meer dan de nog geen 2 cent die hier eerder genoemd werd.
Sinds nog niet zo heel lang geleden moet ook betaald worden voor het afstorten van contant geld bij een bank.

Wat is nu klantvriendelijk?
Vraag het me af. 10 Euro pinnen. O.K. of niet?

Mag er ook niet wat begrip bestaan voor de kosten van de winkelier?

Ik bekijk het per geval; probeer wel altijd die zeer belangrijke klant ter wille te zijn.

00118365

Ongelezen bericht door 00118365 »

het grootste gedeelte van de klanten weet het verschil niet Tussen 'chippen' en 'pinnen'
als je dat wel weet, (ik ga dit hier niet uitleggen dan wordt de reactie te lang) en je wilt 'chippen' maar de Apperatuur is niet aanwezig , dan vind ik, dat de leverancier geen bezwaar moet maken als je dan' pint'.

Jack van Hoorn

alida

Ongelezen bericht door alida »

[meestal weiger ik om extra te betalen vaar het pinnen.
in de meeste gevallen kun je dan gewoon pinnen zonder dat je extra betaalt.
zo niet dan laat ik het artikel liggen en ga ik naar een andere winkel. :lol: quote]
Ik laat me niet oplichten.
contant geld kost de winkeliers immers ook geld.[/quote]

Fraheide

Ongelezen bericht door Fraheide »

Ik vind het inderdaad ook belachelijk dat je moet bijbetalen als je onder de 10 euro pint. Bij de Milo zelfs 25 cent! Zeker nu alles afgerond wordt komt er genoeg extra geld binnen. De meeste klanten betalen toch gauw 2 cent extra per contante betaling, reken dat eens uit over een weekomzet; of liever een jaaromzet? Dan kan je toch wel het pinnen gratis doen?
Ik snap dat kleine zelfstandigen dit wel doorberekenen, aangezien zo'n pinautomaat erg duur in aanschaf is. Maar zaken zoals Blokker? Belachelijk!

Anette

Ongelezen bericht door Anette »

Groot is mijn ergernis als ik bij Blokkerof Xenos wil chippen voor een klein bedrag dit niet mogelijk blijkt terwijl het apparaat die mogelijkheid wel heeft. :?:
Juist bij dit soort grote bedrijven zeg ik, dan mag je het houden ik haal het wel ergens anders.
Bij de kleine zelfstandigen heb ik hier iets meer begrip voor.
Ook voor chiptransacties moet de winkelier betalen (niet bij alle banken)
tja, niet de winkelier maar Interpay (de banken gezamelijk) is degene die hier aan verdient

Gesloten