Pagina 2 van 2
Re: Hypotheek bkr
Geplaatst: 13 apr 2005 16:06
door Janny
Mijn advies:
zeker alle kosten (ook de advocaat en rechtbank)die u gemaakt hebt verhalen op Dexia.
Tevens een vraag, was er in uw klacht niet een dwangmaatregel opgenomen tegen het niet verwijderen van de BKR registratie.
In veel dagvaardingen wordt nl een boete clausule in vermeld, waardoor bij het in gebreke blijven van Dexia de boete daarvoor betaald moet worden.
Dit is een hoog bedrag. soms € 500,00 per dag bij nalatigheid.
niet bij laten zitten!
Janny
Re: Hypotheek bkr
Geplaatst: 13 apr 2005 16:43
door Math
Janny, zoals ik reeds aangaf is de zaak geroyeerd en nietig verklaard en heeft de rechtzaak niet plaatsgevonden. Er is in de conclusie van antwoord in conventie en voorwaardelijke eis in conventie ontbinding van de leaseovereenkomst gevorderd en restitutie van de betalingen op grond van de overeenkomst in totaal 1657.46 euro. Dexia heeft toen aan mijn advocaat laten weten dat ze af wilde zien van rechtzaak. Men zag af van restschuld en betaalde mijn advocaat kosten + griffierecht terug. Ik ben daar toen mee akkoord gegaan omdat ik toen al blij was dat de restschuld weg was. Achteraf had ik door moeten zetten en de inleg terug moeten vorderen, maar er zat toen nog een addertje onder het gras want men wilde mij aanpakken voor valsheid in geschriften want ik had het contract getekend. I.o.m. mijn advocaat hebben we de zaak laten rusten. Op antwoord van u of beter jou misschien als ik zo vrij mag zijn is dat er dus niets is gebeurd bij de rechtbank daar de zaak niet zover heeft hoeven te komen. En wat betreft Geschillencie. BKR is een dwangmaatregel niet nodig want ze hebben schriftelijk aan mij de bewijzen gestuurd dat de a-code weg is. Het enige wat nu rest is m.i. terug naar de advocaat om alsnog m.b.t. nalatigheid iets proberen terug te krijgen maar dat kost weer handevol geld en de Geschillencie. gaat niet over adviezen geven in juridische zaken dat hebben ze mij al bericht,
Re: Hypotheek bkr
Geplaatst: 13 apr 2005 16:52
door ad snoeren
Math en allen.
In de allereerste coventie of reconventie moest je het onderstaande aan je vordering of tegenvordering toevoegen.
Als dat niet is gebeurd kun je er ook niet op terug komen.
De reglementen van BKR Tiel geven aan dat de geschillen commissie van BKR slechts enkele malen per jaar bij elkaar komt, dus is een antwoord na 3 maanden op die manier gerechtvaardigd.
Je kunt natuurlijk altijd via een nieuwe procedure proberen de schade te verhalen. Bedenk dan wel dat de opbrengst dan op moet wegen tegen de eventuele kosten en de hiermee samenhangende stress.
en voegt daar aan toe dat de Bank met onmiddellijke ingang (naam)...... dient te verwijderen uit de Kredietregistratie BKR Tiel. en te melden dat geen betalingsachterstanden bestaan op basis van genoemde overeenkomst. Op straffe van verbeurte van een dwangsom van € 500,00 per dag of gedeelte daarvan dat de Bank zou nalaten aan deze veroordeling te voldoen, met een maximum na die 7 dagen, van
€ 20.000,=
Lfs Ad
Re: Hypotheek bkr
Geplaatst: 13 apr 2005 17:49
door Math
Ad, dat is nou juist waarom de advocaat de zaak ook wilde laten rusten. Mijn dochter kan nu gaan voor een hypotheek en daar ging het ook in eerste instantie om. In ieder geval bedankt voor je mening en we gaan verder met de strijd, want ik heb nog wat lopen bij die club, wordt vervolgd. GR. Math
Re: Hypotheek bkr
Geplaatst: 15 apr 2005 19:57
door cornelis
De Stichting Bureau Krediet Registratie
Inleiding
`Toetsing en registratie bij BKR in Tiel'. Misschien bent u dat al eens
ergens tegengekomen. Bijvoorbeeld in uw omroepblad of bij een aanvraag voor
een doorlopend krediet of creditcard. Op zich helemaal niet zo vreemd als u
bedenkt dat zo'n 5 miljoen mensen geregistreerd staan bij het BKR in Tiel.
Gewoon omdat ze een krediet hebben (of hebben gehad). Samen hebben ze bijna
9 miljoen lopende en afgelopen contracten. Wat doet het BKR nu precies? Wie
maken er gebruik van en waarom? Wanneer word je geregistreerd, hoe lang
duurt dat en hoe beschermt het BKR deze informatie? In deze brochure krijgt
u antwoord op deze en andere vragen.
WAT DOET HET BKR?
De doelstelling van het BKR is het bevorderen van een maatschappelijk
verantwoorde dienstverlening op financieel terrein. Dat werkt twee kanten
op. Enerzijds probeert het BKR de risico's voor kredietgevers te beperken,
anderzijds helpt het bureau voorkomen dat mensen te veel financi‰le
verplichtingen aangaan. Dit gebeurt door centrale registratie van alle
kredietverplichtingen. Belangrijk is dat het gaat om alle contracten, en
dus niet alleen om de probleemgevallen. Wanneer een krediet is afgesloten
bij ‚‚n van de aangesloten instellingen dan komt dat in het bestand te
staan. Naast de centrale kredietregistratie is het BKR actief bezig met
fraudepreventie. Bedrijven en instellingen kunnen via het BKR nagaan of
identiteitsbewijzen ongeldig zijn. Deze brochure gaat met name over de
centrale kredietregistratie. De fraudepreventie-activiteiten komen daarom
kort aan bod.
WAAROM CENTRALE KREDIETREGISTRATIE?
In de jaren zestig nam de kredietverlening sterk toe. Dit leidde in sommige
gevallen tot financiele problemen. Voor zowel de kredietgever als de
consument was dit vervelend en ongewenst. Om dergelijke situaties zoveel
mogelijk te voorkomen werd in 1965 de Stichting Bureau Krediet Registratie
opgericht. Dit gebeurde op intitiatief van het financiele bedrijfsleven. De
kredietregistratie heeft inmiddels een wettelijke basis gekregen in de Wet
op het consumentenkrediet (WCK). Deze wet verplicht beroepsmatige
kredietverstrekkers zich aan te sluiten bij de centrale kredietregistratie.
BKR in de praktijk
Het vastleggen van kredietgegevens gebeurt in opdracht van de aangesloten
instellingen (deelnemers). In het bestand staan zo'n veertien verschillende
kredietsoorten zoals persoonlijke leningen, doorlopende kredieten en
uitgestelde betalingen. Maar ook winkelpassen, creditcards en postorderkre-
dieten worden geregistreerd. Als algemene regel geldt dat het bedrag ligt
tussen de 1.000 en 150.000 gulden en de looptijd minimaal drie maanden
bedraagt. Daar zijn uitzonderingen op maar het zou te ver voeren die hier
te behandelen. Hypotheken worden pas geregistreerd wanneer er sprake is van
een achterstand van meer dan 120 dagen.
De aangesloten instellinen mogen zich niet beperken tot het opvragen van
informatie. Zij moeten ook alle nieuwe contracten aanmelden. Hetzelfde
geldt voor aanvullingen, zoals limiet- en adreswijzigingen, afmeldingen en
eventuele achterstanden. De kredietgevers moeten er zo voor zorgen dat hun
eigen gegevens bij het BKR kloppen.
Waarvoor dient de BKR-informatie?
Als een kredietgever een krediet wil verstrekken is deze verplicht de
gegevens van de aanvrager bij het BKR op te vragen. De kredietinformatie
biedt een overzicht van lopende en afgelopen verplichtingen. Ook is
zichtbaar of er sprake is (geweest) van achterstanden of andere
onregelmatigheden. De geldverstrekker beoordeelt een kredietaanvraag
ondermeer op basis van de BKR-gegevens. Maar ook andere gegevens, zoals de
hoogte van het inkomen spelen natuurlijk mee. Het BKR geeft geen oordeel
over de kredietwaardigheid. Dat is aan de kredietgever zelf.
Is hieruit niet op te maken dat dexia de kredietten [waarvan wij niet wisten dat het om krediet ging]
pas veel later bij het BKR heeft aangemeld ik heb dat vermoeden namelijk allang.
In 2002 ben ik namelijk naar mijn bank geweest om een hypotheek af te sluiten voor een verbouwing alles was in kannen en kruiken en kon zonder problemen de gewenste hypotheek krijgen.
Maar door ziekte moest ik de verbouwing uitstellen waardoor ik ook van de hypootheek afzag.
Anderhalf jaar later besloot ik weer een poging te wagen ,maar opeens bleken er bij het BKR contracten van dexia geregistreerd waardoor ik voor dezelfde hypotheek niet in aanmerking kwam.
Ik maak hier uit op dat dexia het op een akkoordje met het BKR heeft gegooid om de contracten alsnog te laten registreren,zodat het zou lijken dat dexia wel over een wkc vergunning beschikte
kredietregistratie heeft inmiddels een wettelijke basis gekregen in de Wet
op het consumentenkrediet (WCK). Deze wet verplicht beroepsmatige
kredietverstrekkers zich aan te sluiten
Dus dexia kon niet aangesloten zijn bij de centrale kredietregistratie,omdat zij geen wkc vergunning had.
Het BKR is dan ook niet fris bezig geweest toch,spelen ze met dexia onder één hoedje?
Of zie ik het helemaal verkeerd?
Groetjes
Re: Hypotheek bkr
Geplaatst: 15 apr 2005 20:04
door ad snoeren
Cornelis
De BKR is een insteling die is opgezet door de financiële instellingen zelf.
Dus ook door dexia en hun voorgangers.
De overheid heeft hier niets over te zeggen. De reglementen bepalen de banken zelf.
Lfs Ad
Re: Hypotheek bkr
Geplaatst: 16 apr 2005 00:54
door nicoho
hallo
allereerst wat is en houd a status in
en natuurlijk ook ik heb wel eens een krediet of meerde gehad
maar als je nooit wanbetaler bent geweest is dat niet negatief bij bkr
en je kunt gewoon weer een nieuw krediet aanvragen als je financieele toestand het toelaat
ik heb juist een probleem met een vorige bewoner die op mijn adres heeft gewoont die niet meer te achterhalen is
wat moet ik daar mee doen
groeten nico
Re: Hypotheek bkr
Geplaatst: 16 apr 2005 10:49
door woest
Goeiemorgen Nicoho,
Je kunt bij de gemeente, waar je ingeschreven staat, een aanvraag doen 'onderzoek naar adres van X'. Ook als het huidige adres nog niet bekend is, moet de aanvraag bij de gemeente voldoende zijn om eventuele schuldeisers van de vorige bewoner door te sturen (naar gemeente). Dat is, wat ik (gisteren toevallig) heb gehoord.
Succes!
Groet, Woest.
www.bkr.nl
Meer informatie
Wilt u meer informatie over BKR Score? Bel of schrijf dan naar onze afdeling Inlichtingen & Inzage. Het telefoonnummer is 0900- 257 84 35 of 0900 - BKRTIEL (€ 0,15 per minuut). Schrijven kan naar BKR, afdeling Inlichtingen & Inzage, postbus 6080, 4000 HB Tiel.