LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijzenslag AH? Prijzen gaan omhoog!

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: Prijzenslag AH? Prijzen gaan omhoog!

Ongelezen bericht door Gast »

de producten moet gemaakt en geproduceert worden en dat kost geld verder willen die superkarten ook nog winst maken, dan word een produc misschien inderdaat wel duur , maar mogen die mensen ook nog wat verdienen? Zij moetten toch ook ergens van leven?? Of moeten ze alleemaa maar ontslagen worden omdat volgens ons nou zo nodig alles goedkoper moet zijn? dacht het niet. Dan koop je toch gewoon wat minder? kan best hoor .

freek45

Re: Prijzenslag AH? Prijzen gaan omhoog!

Ongelezen bericht door freek45 »

Dan koop je toch gewoon wat minder? kan best hoor .
Dan maken de ketens toch ook minder winst!

Gast

Re: Prijzenslag AH? Prijzen gaan omhoog!

Ongelezen bericht door Gast »

Mensen reken s.v.p. nog maar om in guldens en je komt er wel achter.
Nou, de coca-cola kost nu € 0,96. Dat is ƒ 2,11. Tien jaar geleden betaalde je daar ongeveer ƒ 2,20 voor. In tien jaar tijd dus 5% minder gaan betalen. Klasse!

Gast

Re: Prijzenslag AH? Prijzen gaan omhoog!

Ongelezen bericht door Gast »

Bekijk het over de hele linie en niet met één of een paar populaire producten en je ziet dat we veel meer betalen dan 10 jaar geleden.

PufPuf

Re: Prijzenslag AH? Prijzen gaan omhoog!

Ongelezen bericht door PufPuf »

Mooi dat alle mensen zo zeuren over (te) hoge prijzen....
1,5 jaar prijzenslag...nog geen cao voor de supermarkten...
denken de klanten (gasten??) er ook nog aan dat er MENSEN werken in een supermarkt of kopen ze liever over de rug van een slaaf (waarom zijn de prijzen bij bijvoorbeeld een Aldi zo laag, dachten jullie, en is er misschien een verband tussen de stroeve verhouding van het management met het personeel daar?)
en natuurlijk zijn er vooral de populaire produkten in prijs verlaagd of niet gestegen.
Een bakje champignons kost al jaren fl 1,99, sinds de euro 0,89 (fl 1.96) alleen jammer dat die tegenwoordig meestal uit Polen komen, want de nederlander kan wel zeuren over werkgelegenheid enzo, maar als het de eigen portemonnee betreft......
Maar ja die championboeren klagen daar natuurlijk wel over, maar ik ben bang dat er maar weinig zijn die alleen 'Hollandse' keukenapparatuur oid in huis hebben staan.
Maar goed, ik werk zelf ook in een supermarkt (en dan ook nog een zgn. duurdere) en geloof me als ie van mezelf was zou ik er de brand ingestoken hebben, want u wilt niet weten wat er per maand bijmoet!

Yvana
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2005 16:40

Re: Prijzenslag AH? Prijzen gaan omhoog!

Ongelezen bericht door Yvana »

En toch... ook al klagen we over de prijzen, ga maar eens in andere landen kijken.. daar is men duurder uit voor dezelfde boodschappen.

Maar dan... vergelijk dan maar eens de vaste lasten. We liggen krom onder de torenhoge huren en hypotheken! Aan de enorm hoge kosten voor gas, water & licht!
Velen schaften een te dure auto aan.. Ik betaal zelf een vermogen aan de ziektekostenverzekering.

En wat krijgt de schuld? De voedselprijzen... OK, zijn hoger geworden, maar kijk ook eens naar de krankzinnig hoge vaste lasten.

Voor mijn part betaal ik nog meer voor echt goede voeding, maar dat kan pas als ik eindelijk eens wat minder geld kwijt zou zijn aan vaste lasten (huur, energie, ziektekosten) .

Om terug te komen op de prijzen. Het valt vooral op bij dingen die we regelmatig kopen. Die in het jaar daarvoor juist in prijs waren gedaald maar plotseling weer een flink stuk duurder zijn. En dan nog zijn er enorme rare prijsverschillen. Sesamknackebrod van roggemeel is tamelijk zeldzaam. Ken er 3 merken van: Fjord (C1000), Ryvita (AH) en Akwarius (natuurvoedingswinkels). Fjord kostte altijd 29 cent en nu ineens 38 cent. Ryvita kost 1,38 euro. Akwarius zelfs 1,85 euro. Voor een ekoprodukt kan je dit verschil nog voorstellen, maar voor normaal knackebrod?
idem voor huttenkaas. Danone is rond 1,30-1,40 euro bij de meeste supers.. bij Hoogvliet betaal ik 95 cent. Bij de Lidl 59 cent!

Maar alles beter dan Noorwegen.. ga je daar op fietsvakantie (wat ik dus deed) dan verga je ahw van de honger omdat je er niks durft te kopen. Alleen de levertraan was goedkoop. De zalm zelfs nog duurder dan in NL.

En dan nog wat: mijn broer is melkveehouder en landbouwer. De produktprijzen die de meeste landbouwers vorig jaar kregen voor ui, aardappel en andere landbouwgewassen waren ten hemel schreiend laag.
Voor eieren wordt nu bijna precies evenveel betaald als 50 jaar geleden.. ik heb nog eens een boekje gevonden van mijn moeder die 60 jaar geleden eieren verkocht van eigen kippen. Dan vallen de ogen je bijna uit het hoofd.. precies even duur als nu! Dus... het zijn niet de boeren die er voordeel van trekken.. maar de tussenhandelaars.

En de winkeliers of het nu om een grote super of een kleine toko gaat, hebben het verdomd moeilijk. Al is het wel erg vreemd dat toko's zulke prettig lage prijzen hebben in vergelijking met de logge supers.

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: Prijzenslag AH? Prijzen gaan omhoog!

Ongelezen bericht door dvdspeler »

Inderdaad de prijzen gaan omhoog!
Verkade naturel beschuit is 20% duurder geworden.
En andere producten zijn ook in prijs gestegen.

Jeezus Gristus antikrist
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jul 2005 19:48

Re: Prijzenslag AH? Prijzen gaan omhoog!

Ongelezen bericht door Jeezus Gristus antikrist »

Ieder jaar gaan door de inflatie prijzen omhoog. Dat is een normaal verschijnsel. welke al bestaat zolang we een economie hebben.

Het verschijnsel is voor het eerst rond 1600 door Sancho de Moncada ontdenkt.

Ieder jaar gaan prijzen 1 tot 5 % omhoog. sommige producten stijgen meer andere minder. Het totaal van de inflatie in NL wordt door CBS gemeten, maar is geen goede weerspiegeling van alleen maar levensmiddelen.

Als mensen nu prijzen met guldens vergelijken dan moet je ook meetellen dat dat 2,5 jaar geleden is dat de euro is ingevoerd. met een inflatie van 3,5 procent per jaar betekent dat dat een product welke toen 100 cent (fl) koste nu sowiezo 109(fl) cent zal kosten, dus afgerond. neem hierbij dat mensen na 2,5 jaar niet meer weten hoe ze moeten omrekenen. 1 euro wordt al snel 2 gulden (ipv de 2.2031).

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Prijzenslag AH? Prijzen gaan omhoog!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Geen enkele supermarkt is met alle produkten het goedkoopste. Wel is er door middel van een basis-assortiment een betrouwbare vergelijking te maken tussen verschillende supermarktketens.

Wie bijvoorbeeld volhoudt dat Jumbo de goedkoopste is, moet maar eens kijken naar bijvoorbeeld versmaaltijden. Daar klopt het al niet. Bovendien heeft niet ieder filiaal van een winkelketen hetzelfde prijsniveau. Bij mijn weten zijn er drie niveau's. Het ligt aan de bereikbaarheid en de concurrentie in de directe omgeving welk prijsniveau een filiaal hanteert. Maar ook bijvoorbeeld aan de samenstelling van de wijk. Zitten er veel prijsvechters bij je in de buurt, dan zul je zelf mee moeten doen in de prijzenslag, om toch ook je klanten mee te kunnen pikken.

En wanneer iemand in april zegt dat je bij een aanbieding naar de houdbaarheidsdatum moet kijken: dat soort artikelen wordt met aparte stickers aangegeven, en zul je nooit met die verlaagde prijs in de folders aantreffen. Alsof een winkelketen met opzet spullen inkoopt waarvan de houdbaarheidsdatum bijna verstreken is.

Als je echt alles zo goedkoop mogelijk wil hebben, moet je een rondgang maken tussen de 4 dichtstbijzijnde filialen van grote supermarktketens. Maar je bent wel het voordeel kwijt aan extra brandstof, en je moet er heel wat tijd in investeren.

dvdspeler
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 jul 2005 10:07

Re: Prijzenslag AH? Prijzen gaan omhoog!

Ongelezen bericht door dvdspeler »

Dat de prijzen naar een normaler niveau zijn gekomen bewijst alleen maar dat we jaren door die euro en de supermarkten zijn genaaid.
Als AH meerdere rondes van prijsverlagingen kan doorvoeren dan heeft de consument jarenlang teveel betaald.
Meneer Heijn heeft ook op tv verteld dat hij het een schande vond dat de directie zo duur uit eten ging en dat ze mede daardoor het contact met de klant waren verloren.
Helaas gaan de prijzen weer omhoog.

Gesloten