LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aanschaf digitale fotocamera: waar moet ik op letten?
Re: Aanschaf digitale fotocamera: waar moet ik op letten?
dat wordt een nieuwe case voor opsporing verzocht. Esmarije het laatst waargenomen op de tros radar site. Sedertdien is er niets meer van haar vernomen. Graag nadere informatie omtrent gewenste voorkeuren opdat derden hun voorkeuren aan haar kunnen slijten.
iets wat voor alle camera's opgaat en waar niet vaak op wordt gelet is dat de flitser het best niet in de hoek zit maar meer naar het midden; dit omdat velen de gewoonte hebben om bij het vasthouden van de camera de vingers precies voor de flitser te houden!
Ik ben het met Odin (=nordic-wanderer) lijstje eens.
Voordat je uberhaupt iets koopt moet je je afvragen (in willekeurige volgorde opgesomd):
- wat wil ik ermee.
- hoe vaak ga ik het gebruiken
- wat vind ik belangrijk (een vraag die je altijd kunt stellen)
Om wat voorbelden te noemen :
-ik wil 100% volledig zelf instellen
-wil je flink zoomen
een 12x zoom apparaat gaat ergens concessies doen. Het is een alles in een lenzenstelsel. dit geeft in maximum zoom problemen. Hetzij in scherpte hetzij in belichting (ik weet hier het fijne niet van, maar je kunt je voorstellen dat een systeem is dat compromissen gemaakt heeft)
Dus misschien wil je wel een losse zoomlens speciaal voor optimaal zoomen.
(als je op safari gaat misschien interessant ;-P)
-actiefoto's kunnen maken
dan wil je geen fototoestel die zich voordat deze echt "schiet" eerst 3 sec gaat instellen.
Misschien ga je wel een fototoestel willen die een serie hoge resolutie foto's achterelkaar schiet
-tot 1mx1m uitvergroten
dan wil je geen 2 megapixel camera, maar 6 megapixels of meer
-ik wil hem meenemen op wintersport en dan wil ik geen molensteen van een camera om mijn nek hebben hangen.
dan wil je iets wat je in je zak kunt stoppen en geen apparaat als een Nikon D70, een Canon EOS 3xxD , dan wil je echt iets kleins
Ik noem gewoon domweg wat dingen op -maar de boodschap is denk ik duidelijk. Voordat je iets koop, maak een lijstje van wat voor soort foto's je wilt maken en wat je er , nadat je ze gemaakt hebt ermee wil gaan doen.
Met dat lijstje laat je je goed informeren of je kijkt op websites als dpreview of kieskeurig.nl en ga je wegstrepen welke cameras afvallen
anyways succes
overigens zag ik op dpreview een artikelje over kodak en vrouwen, ik raad je dus hierbij een kodak aan
http://www.dpreview.com/news/0504/05042 ... _kodak.asp
maar of je er werkelijk "waarde" aan moet hechten ....
Voordat je uberhaupt iets koopt moet je je afvragen (in willekeurige volgorde opgesomd):
- wat wil ik ermee.
- hoe vaak ga ik het gebruiken
- wat vind ik belangrijk (een vraag die je altijd kunt stellen)
Om wat voorbelden te noemen :
-ik wil 100% volledig zelf instellen
-wil je flink zoomen
een 12x zoom apparaat gaat ergens concessies doen. Het is een alles in een lenzenstelsel. dit geeft in maximum zoom problemen. Hetzij in scherpte hetzij in belichting (ik weet hier het fijne niet van, maar je kunt je voorstellen dat een systeem is dat compromissen gemaakt heeft)
Dus misschien wil je wel een losse zoomlens speciaal voor optimaal zoomen.
(als je op safari gaat misschien interessant ;-P)
-actiefoto's kunnen maken
dan wil je geen fototoestel die zich voordat deze echt "schiet" eerst 3 sec gaat instellen.
Misschien ga je wel een fototoestel willen die een serie hoge resolutie foto's achterelkaar schiet
-tot 1mx1m uitvergroten
dan wil je geen 2 megapixel camera, maar 6 megapixels of meer
-ik wil hem meenemen op wintersport en dan wil ik geen molensteen van een camera om mijn nek hebben hangen.
dan wil je iets wat je in je zak kunt stoppen en geen apparaat als een Nikon D70, een Canon EOS 3xxD , dan wil je echt iets kleins
Ik noem gewoon domweg wat dingen op -maar de boodschap is denk ik duidelijk. Voordat je iets koop, maak een lijstje van wat voor soort foto's je wilt maken en wat je er , nadat je ze gemaakt hebt ermee wil gaan doen.
Met dat lijstje laat je je goed informeren of je kijkt op websites als dpreview of kieskeurig.nl en ga je wegstrepen welke cameras afvallen
anyways succes
overigens zag ik op dpreview een artikelje over kodak en vrouwen, ik raad je dus hierbij een kodak aan
http://www.dpreview.com/news/0504/05042 ... _kodak.asp
maar of je er werkelijk "waarde" aan moet hechten ....
-
Ik denk dat Kodak zich beter bezig kan houden met het maken van fotorolletjes e.d., niet met digitale camera's, daar is Kodak duidelijk niet de beste in.
Nikon, Canon of Olympus; daar zou ik het maar bij houden. Of Sony, maar dan wel met 'n Carl Zeiss lens.
Nikon, Canon of Olympus; daar zou ik het maar bij houden. Of Sony, maar dan wel met 'n Carl Zeiss lens.
Kodak is geen slecht merk, als het op dig. camera's gaat,
Het enige probleem van Kodak was, dat ze vrij laat met dergelijke toestellen begonnen,
Terwijl de verkoop van "klassieke" fototoestellen al drastisch terug liep, hield Kodak nog star vast aan de kleurenfilm,
Echter hebben ze bliksemsnel hun policy veranderd, en leuke dig. camera's op de markt gebracht, voor een leuke prijs,
Al met al geen klachten over de toestellen van Kodak.
Het enige probleem van Kodak was, dat ze vrij laat met dergelijke toestellen begonnen,
Terwijl de verkoop van "klassieke" fototoestellen al drastisch terug liep, hield Kodak nog star vast aan de kleurenfilm,
Echter hebben ze bliksemsnel hun policy veranderd, en leuke dig. camera's op de markt gebracht, voor een leuke prijs,
Al met al geen klachten over de toestellen van Kodak.
-
@ Gast (11:47): ik heb toch niet het idee dat Kodak op het zelfde niveau zit als bijv. Nikon, Canon en Olympus.
We kunnen natuurlijk allemaal onze eigen digitale camera aan gaan prijzen. Maar wie heeft er bijv. meer dan 4 moderne camera's versleten om bijvoorbeeld echt een goed vergelijking te kunnen maken?
Het gaat bij een digitale camera niet zozeer om het aantal megapixels maar meer om het oplossend vermogen. Er zijn genoeg camera's in de handel met bijvoorbeeld 6 megapixels die onderdoen voor een camera met 5 megapixels qua detailering.
Verder is bijv. het dynamisch bereik van de CCD chip belangrijk om een zo rijk mogelijk kleurenspectrum in je foto te krijgen.
En.. wat is je budget? Ik zou zeggen stel eerst je budget vast en kijk dan wat zijn belangrijke eisen aan de camera:
- Wil je een spiegelreflex (let op: de LCD is dan NIET te gebruiken om foto's te maken), prosumer of consumer camera
- Moet de camera makkelijk mee te nemen zijn (compact camera) of gaat het vooral om functionaliteit.
- Optische zoom (hoeveel x). Voldoet de camera niet aan je eis dan is wellicht een opzetstuk beschikbaar om tot een acceptabele zoom te komen.
- Handmatig instelbaar of mag het een automaat zijn
- Digitale zoeker of optische zoeker
- LCD, wat vind je een handig formaat, resolutie > 118.000 is aan te raden, helderheid (voor fotograferen bij zonlicht).
- Batterijen, oplaadbare AA(penlite) batterijen zijn handig te gebruiken, een fabrieksbatterij is vaak duur als die moet worden vervangen.
- Welk medium voor fotoopslag wil je gebruiken? CompactFlash is goedkoop en gangbaar. Overweeg je ooit een nieuwe camera te kopen dan heb je, als je al een CF kaart hebt en die wilt blijven gebruiken, veel keus.
- Ga je een statief gebruiken, let dan op een stale schroefdraad in je camera ipv een kunstof (die worden nogal eens kapot gedraaid).
- Wil je een losse flitser gaan gebruiken, let dan op of dat mogelijk is.
- Controleer welke accesoires bij welke camera zitten. De ene fabrikant geeft meer weg als de ander, bijv. een batterijen oplader, oplaadbare AA batterijen, flinke geheugenkaart, tas voor je toestel etc...
Het gaat bij een digitale camera niet zozeer om het aantal megapixels maar meer om het oplossend vermogen. Er zijn genoeg camera's in de handel met bijvoorbeeld 6 megapixels die onderdoen voor een camera met 5 megapixels qua detailering.
Verder is bijv. het dynamisch bereik van de CCD chip belangrijk om een zo rijk mogelijk kleurenspectrum in je foto te krijgen.
En.. wat is je budget? Ik zou zeggen stel eerst je budget vast en kijk dan wat zijn belangrijke eisen aan de camera:
- Wil je een spiegelreflex (let op: de LCD is dan NIET te gebruiken om foto's te maken), prosumer of consumer camera
- Moet de camera makkelijk mee te nemen zijn (compact camera) of gaat het vooral om functionaliteit.
- Optische zoom (hoeveel x). Voldoet de camera niet aan je eis dan is wellicht een opzetstuk beschikbaar om tot een acceptabele zoom te komen.
- Handmatig instelbaar of mag het een automaat zijn
- Digitale zoeker of optische zoeker
- LCD, wat vind je een handig formaat, resolutie > 118.000 is aan te raden, helderheid (voor fotograferen bij zonlicht).
- Batterijen, oplaadbare AA(penlite) batterijen zijn handig te gebruiken, een fabrieksbatterij is vaak duur als die moet worden vervangen.
- Welk medium voor fotoopslag wil je gebruiken? CompactFlash is goedkoop en gangbaar. Overweeg je ooit een nieuwe camera te kopen dan heb je, als je al een CF kaart hebt en die wilt blijven gebruiken, veel keus.
- Ga je een statief gebruiken, let dan op een stale schroefdraad in je camera ipv een kunstof (die worden nogal eens kapot gedraaid).
- Wil je een losse flitser gaan gebruiken, let dan op of dat mogelijk is.
- Controleer welke accesoires bij welke camera zitten. De ene fabrikant geeft meer weg als de ander, bijv. een batterijen oplader, oplaadbare AA batterijen, flinke geheugenkaart, tas voor je toestel etc...
Ook fijn een lifetec-camera bij Aldi gekocht.
Na 1 maand al stuk, bleef gewoon hangen, niet meer vooruit of achteruit te krijgen.
Na mailtje aan Medion, bericht met toezegging indien camera direct retour (dus gelijk opgestuurd 14 maart) binnen 10 werkdagen een nieuwe camera.
Nou mooi niet zit noge steeds te wachten en wordt bij telefonisch contact steeds afgescheept met de mededeling dat de camera's maar steeds onderweg zijn uit Duitsland, maar niet binnen willen komen.
Zit met een weekendje Eurodisney voor de deur, zit dan zonder digitale camera (welke ik ook nog cadeau heb gekregen)
Mooie foto's dus voor 219 euro.
Wat kan ik ondernemen om toch nog op tijd mijn camera binnen te krijgen. Heeft iemand een idee?
Na 1 maand al stuk, bleef gewoon hangen, niet meer vooruit of achteruit te krijgen.
Na mailtje aan Medion, bericht met toezegging indien camera direct retour (dus gelijk opgestuurd 14 maart) binnen 10 werkdagen een nieuwe camera.
Nou mooi niet zit noge steeds te wachten en wordt bij telefonisch contact steeds afgescheept met de mededeling dat de camera's maar steeds onderweg zijn uit Duitsland, maar niet binnen willen komen.
Zit met een weekendje Eurodisney voor de deur, zit dan zonder digitale camera (welke ik ook nog cadeau heb gekregen)
Mooie foto's dus voor 219 euro.
Wat kan ik ondernemen om toch nog op tijd mijn camera binnen te krijgen. Heeft iemand een idee?
Als je voor een camera gaat met veel optische zoom bijv. 10, dan zou ik dus gaan voor de Konica Minolta Z3 of Z5 deze heeft namelijk een ingebouwde beeldstabilisator.
En die heb je met zoveel zoom wel echt nodig en deze camera heeft een hele snelle opstarttijd.
Ik ga zelf de Z5 halen maar wacht nog ff want dan wordt ie nog wat goedkoper misschien.
Succes ermee
En die heb je met zoveel zoom wel echt nodig en deze camera heeft een hele snelle opstarttijd.
Ik ga zelf de Z5 halen maar wacht nog ff want dan wordt ie nog wat goedkoper misschien.
Succes ermee
Toevallig heb ikzelf vandaag de Minolta ImAge Z5 gekocht om o.a. de volgende redenen.
12x optische zoom!
5.0 megapixel
Anti-Shake System
2.0 inch LCD LCD
oplaadbare batterijen
Ikzelf wil de camera gebruiken om bv bloemen van dichtbij te kunnen fotograferen, en dat kan met deze camera al vanaf 1 cm!
Neem hier eens een kijkje http://konicaminolta.com/products/consu ... index.html, dit is een leuke en veel zeggende "virtual tour" van deze camera.
Of op deze pagina voor meer specificaties http://kmpi.konicaminolta.us/eprise/mai ... /DiMAGE_Z5
Succes met je keuze!
12x optische zoom!
5.0 megapixel
Anti-Shake System
2.0 inch LCD LCD
oplaadbare batterijen
Ikzelf wil de camera gebruiken om bv bloemen van dichtbij te kunnen fotograferen, en dat kan met deze camera al vanaf 1 cm!
Neem hier eens een kijkje http://konicaminolta.com/products/consu ... index.html, dit is een leuke en veel zeggende "virtual tour" van deze camera.
Of op deze pagina voor meer specificaties http://kmpi.konicaminolta.us/eprise/mai ... /DiMAGE_Z5
Succes met je keuze!
Wat een reacties! Geweldig! Hier heb ik echt heel veel aan. Ik ga gelijk op zoek. Bedankt allemaal!
Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een Canon IXUS 40. Wist in eerste instantie ook niet echt wat ik wilde hebben, maar heb de aankoopwijzer van een Nederlandse site gebruikt :
http://www.cameraportal.nl/digitalecame ... wijzer.php
Je krijgt dan 5 vragen die puur gaan over wat je met de camera zou willen doen, zonder dat je verstand hoeft te hebben van technische termen. Vervolgens rollen er een aantal camera's uit die aan jouw (gebruiks) eisen voldoen en die kun je ook nog met elkaar vergelijken.
Ik heb er in ieder geval een hoop lol van gehad.
Succes met de zoektocht!
Groetjes,
Monique
http://www.cameraportal.nl/digitalecame ... wijzer.php
Je krijgt dan 5 vragen die puur gaan over wat je met de camera zou willen doen, zonder dat je verstand hoeft te hebben van technische termen. Vervolgens rollen er een aantal camera's uit die aan jouw (gebruiks) eisen voldoen en die kun je ook nog met elkaar vergelijken.
Ik heb er in ieder geval een hoop lol van gehad.
Succes met de zoektocht!
Groetjes,
Monique
Inmiddels ben ik in het bezit van de Canon Ixus 500. Een geweldig mooi en goed te gebruiken camera met vele extra's. Dankzij jullie hulp en de erg goede uitleg van de verkoper van MediaMarkt ben ik zeker trotse eigenaresse.
Bedankt!
Groetjes,
Esmarije
Bedankt!
Groetjes,
Esmarije
-
J emoet letten op de volgende dingen:
Pixels..... (zelf raad ik boven de 4 miljoen pixels aan die zijn het scherpst).
Of er goede zoom functie opzit.
Of je er goede accessoires zoals een oplader bijkrijgt met batterijen.
Ik raad zelf camera`s van Samsung en Sony heel erg aan
Pixels..... (zelf raad ik boven de 4 miljoen pixels aan die zijn het scherpst).
Of er goede zoom functie opzit.
Of je er goede accessoires zoals een oplader bijkrijgt met batterijen.
Ik raad zelf camera`s van Samsung en Sony heel erg aan
-
Ehmmm.... ja, is dit een serieuze reactie Patrick?
Pixels boven 4 miljoen het scherpst? Onzin!
Ligt puur aan je afdrukkwaliteit. Op 10x15 cm. zie je geen verschil tussen 2 of 8 megapixels.
Dus 4 megapixels is niet het scherpst, aantal megapixels is puur van belang voor je afdrukgrootte.
Hoe meer is niet altijd beter.
En accessoires is alleen maar bijzaak, let liever op de camera zelf. Optische zoom, lenskwaliteit, snelheid, opstarttijd enz.enz.
Qua camera heeft Esmarije met Canon een prima keus gedaan.
Pixels boven 4 miljoen het scherpst? Onzin!
Ligt puur aan je afdrukkwaliteit. Op 10x15 cm. zie je geen verschil tussen 2 of 8 megapixels.
Dus 4 megapixels is niet het scherpst, aantal megapixels is puur van belang voor je afdrukgrootte.
Hoe meer is niet altijd beter.
En accessoires is alleen maar bijzaak, let liever op de camera zelf. Optische zoom, lenskwaliteit, snelheid, opstarttijd enz.enz.
Qua camera heeft Esmarije met Canon een prima keus gedaan.
als je echt een toestel wil zou ik gaan voor een spiegelreflex camera
Nikon en canon bieden deze tegenwoordig al vrij betaalbaae aan. Maar zon camera blijft wel duur
Nikon en canon bieden deze tegenwoordig al vrij betaalbaae aan. Maar zon camera blijft wel duur
De eerste vraag die je moet stellen is: waar ga ik de camera voor gebruiken. Gebruik je het ding voor op reis of voor het maken van briljante foto's binnenshuis? Verder uiteraard van belang wat is het budget? Andere punten om op te letten: wat voor geheugenkaarten (SD/XD etc) gebruikt de camera (verkrijgbaarheid en prijs verschilt enorm per type) en wat voor batterijen gebruikt het apparaat (bij voorkeur oplaadbare penlites, zit je niet vast aan een duur laadsysteem). Ook niet onbelangrijk is het energiegebruik. Waar je in elk geval niet in moet trappen is het idee dat meer megapixels een per definitie betere foto opleveren. De kwaliteit van de foto hangt meer af van de kwaliteit van de chip.
In ieder geval niet kopen: Medion/Aldi of Lidl, Kodak, HP
Wel het overwegen waard: Canon, Olympus, Fuji, Nikon
In ieder geval niet kopen: Medion/Aldi of Lidl, Kodak, HP
Wel het overwegen waard: Canon, Olympus, Fuji, Nikon
-
Volledig eens met mr T wat betreft de merken die hij noemt!