Pagina 2 van 2
Re: Aegon komt met oplossing voor problemen Koersplan
Geplaatst: 21 apr 2005 11:41
door Truus2004
Aegon en Fortis ook onder vuur
Door Mathijs Rotteveel
BN de Stem
Donderdag 21 april 2005 - AMSTERDAM – Na Dexia zijn nu ook Aegon en Fortis aan de beurt. Verschillende groepen gedupeerde beleggers hebben aanklachten ingediend tegen de twee bedrijven. Net als voor de Dexia-problemen geldt hier: het gaat waarschijnlijk nog jaren duren voordat ze zijn opgelost zijn.
De naam Aegon komt telkens terug in de aandelenleasekwesties. Nu ligt het bedrijf onder vuur van de Ombudsman Verzekeringen en de Stichting Koersplandewegkwijt.
Aegon-woordvoerder Jan Driessen zegt: „Een aantal Koersplan-klanten heeft een klacht bij de Ombudsman ingediend over de hoogte van premies van de overlijdensrisicoverzekering die bij de contracten werd afgesloten,“ zegt hij.
„Zo heeft een klant van veertig jaar oud een verzekering met veertig jaar looptijd afgesloten, tot zijn tachtigste dus. Dan wordt de premie wel erg hoog. Voor hem en enkele andere klanten verlagen we de premies met terugwerkende kracht. Wij hebben daarvoor voorstellen gedaan aan de Ombudsman. Die kijkt er nu naar.“
Met Stichting Koersplandewegkwijt voert Aegon een heel andere discussie. Daarbij gaat het over de al dan niet misleidende brochures die de verzekeraar tussen 1995 en 2002 heeft uitgebracht. Volgens de stichting, die nu zo'n vierduizend gedupeerden vertegenwoordigt, waren de voorgespiegelde rendementen veel te hoog. „Wij hebben het nog een keer nagerekend“, zegt Driessen van Aegon. „Maar die rendementen kloppen gewoon. Wij verwachten dan ook dat we in die zaak geen schadevergoedingen hoeven te betalen.“
René Boosten, penningmeester van de stichting denkt daar heel anders over. „Wij zijn nu de rendementen van Aegon aan het narekenen en verwachten binnenkort weer een gesprek met ze te hebben“, zegt hij. „Gezien het verloop van het vorige gesprek, ga ik ervan uit dat we dat met een positief resultaat kunnen afsluiten.“
Ook bankverzekeraar Fortis kan niet meer aan de de woede van de gedupeerde (lease)beleggers ontsnappen.
Dinsdag heeft de Vereniging Consument en Geldzaken namens 1200 beleggers een aanklacht ingediend tegen Fortis-dochter Groeivermogen. De vereniging neemt zes producten onder vuur: Beursversneller, Vermogensversneller, Koerswinststapelaar, Groeivermogen-lease, Millenniumversneller en Jubileum Clicker. Anton Weenink van Vereniging Consument en Geldzaken: „Eigenlijk had Groeivermogen de leaseproducten volgens de wet consumentenkrediet helemaal niet mogen aanbieden“, zegt hij. „Daarnaast hadden partners moeten meetekenen, waren de reclames misleidend en is niet aan de eisen van de zorgplicht voldaan.“ Hij denkt dat het wel even kan duren voordat hun aanklacht het gewenste effect sorteert. „De hele procedure kan zo vier é vijf jaar duren.“
Re: Aegon komt met oplossing voor problemen Koersplan
Geplaatst: 12 mei 2005 08:35
door shamyrah
Aegon zet € 35 miljoen extra opzij voor Koersplan-affaire
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG, donderdag
Vooruitlopend op de afloop van het Koersplan-schikkingsoverleg, heeft verzekeringsconcern Aegon in het eerste kwartaal van 2005 een voorziening genomen van € 35 miljoen. Een schikkingsvoorstel is er echter nog niet, zo stelde financieel topman Jos Streppel gisteren, „maar ik ben een voorzichtig manager”. Streppel stelde bovendien dat de verzekeraar al eerder geld opzij heeft gelegd wegens de affaire, hoeveel wilde hij echter niet zeggen.
Streppel zei de hoogte van de voorziening te hebben afgestemd op „de verwachte uitkomst” van de gesprekken die Aegon met gedupeerde beleggers voert. De beleggers verwijten Aegon onder meer misleiding, omdat de verzekeraar in folders waarmee Koersplan ooit aan de man is gebracht, te hoge rendementen zou hebben voorgespiegeld.
Dat Aegon nu een voorziening neemt, duidt erop dat een schikkingsvoorstel nabij is. Dit werd gisteren beaamd door Jan-Wolter Wabeke, ombudsman verzekeringen, die voor enkele honderden beleggers in het geschil bemiddelt. Aegon zou bezig zijn de laatste puntjes op de i te zetten van een schikkingsvoorstel.
De hoogte van de voorziening is overigens vele malen kleiner dan de schikkingsbedragen die in de markt circuleren. Een woordvoerder van ’Koersplan de weg kwijt’, een stichting waarin zo’n 6500 ontevreden klanten zich hebben verenigd, stelde in een reactie niet onder de indruk te zijn. Het bedrag zou een fractie zijn van wat nodig is. „Als die E 35 miljoen bedoeld is als tegemoetkoming voor onze leden, dan komen we in de buurt. Maar Aegon heeft 450.000 van deze producten verkocht.”
De voorziening zorgt er wel voor dat de Nederlandse tak van Aegon in het eerste kwartaal van 2005 een forse winstdaling laat zien. Het operationele resultaat vóór belasting daalde met 31% tot € 29 miljoen. Aegon als geheel haalde een resultaat van € 437 miljoen, een daling van 14% ten opzichte van de € 510 miljoen in het eerste kwartaal van 2004. Vooral de nieuwe IFRSregels speelden Aegon parten.
Streppel: „IFRS maakt de resultaten volatieler en het eerste kwartaal geeft dat al aan.” Zonder de overstap naar IFRS zou het operationele resultaat € 15 miljoen hoger zijn uitgevallen, het resultaat in het eerste kwartaal van 2004 zou daarentegen € 140 miljoen lager zijn, aldus de financiële topman. Ergo, zonder IFRS zou het resultaat zijn gestegen.
De nieuwe boekhoudregels beïnvloedden vooral het resultaat in de VS, waar Aegon ongeveer tweederde van zijn winst vandaan haalt. „Daar hebben we te maken met een swing van € 140 à € 150 miljoen”, aldus Streppel.
Helemaal onder de streep ’profiteert’ de verzekeraar echter weer van IFRS, doordat voortaan niet alleen de gerealiseerde winsten op vastgoed en aandelen meetellen, maar ook die op obligaties. Dat heeft ervoor gezorgd dat deze post met € 102 miljoen is gestegen naar € 292 miljoen. „De stijging is te danken aan obligaties, goed voor 90% van onze beleggingen”, aldus Streppel. Aegon komt dankzij de forse beleggingswinst op een nettowinst van € 666 miljoen, een toename van 5%. De nettowinst lag daarmee boven de gemiddelde verwachtingen van analisten. In het resultaat is overigens ook een boekwinst van € 192 miljoen op de verkoop van de Spaanse schadeverzekeringsactiviteiten verwerkt.
Aegon heeft vooral in de productgroep fixed annuities (een deposito met daaraan gekoppeld een levensverzekering) een veer moeten laten. Het resultaat daalde daar met 50% naar € 52 miljoen. De markt voor deze producten in de VS krimpt en er is sprake van „felle concurrentie”, zo verklaarde Streppel. Bovendien zou de daling voor een groot deel toe te schrijven zijn aan, wederom, de nieuwe IFRS-regels. Aegon zet echter ook minder van deze fixedproducten weg, omdat deze verzekeraar alleen nog winstgevende producten verkoopt. En deze focus op winstgevendheid loont, zo stelt Streppel: „Ondanks de lagere productie is de waarde van de verkopen toch toegenomen. De marge op deze producten is gestegen.”
Aegon ziet de waarde van de verkochte polissen, de toekomstige rendementen die daaruit zullen voortvloeien (de embedded value) als een belangrijke graadmeter voor de gezondheid van het bedrijf.
En daar was goed nieuws te melden. Aegon begroot de waarde van de in 2004 verkochte polissen op € 489 miljoen, 48% meer dan in 2003. In totaal berekende de verzekeraar de waarde van alle polissen ultimo 2004 op € 17,6 miljard, een toename van 12%.
Telegraaf 12-05-05
Re: Aegon komt met oplossing voor problemen Koersplan
Geplaatst: 12 mei 2005 08:43
door shamyrah
Koersplan kost Aegon 35 miljoen
Van onze verslaggever Merijn Rengers
AMSTERDAM - Aegon anticipeert op een kostbare reeks geschillen met Nederlandse klanten. De verzekeraar maakte woensdag, tegelijk met de publicatie van de kwartaalcijfers, bekend dat het 35 miljoen euro extra reserveert voor de afhandeling van geschillen over beleggingsproducten zoals Koersplan.
Aegon heeft in Nederland problemen met een aantal financiële producten, die het concern de afgelopen jaren op grote schaal heeft verkocht. Het betreft vooral beleggingsproducten als het Koersplan, het Sprintplan en het Vliegwiel.
Steeds meer klanten vechten deze contracten met Aegon bij de rechter aan. Zij menen dat de verzekeraar hen niet goed heeft voorgelicht over de risico’s en te verwachten opbrengsten van deze producten.
Wim Duisenberg, oud-president van de Europese Centrale Bank, riep Aegon onlangs op tot een minnelijke regeling met boze klanten te komen, naar voorbeeld van het aanbod dat de Belgische bank Dexia aan zijn Nederlandse klanten deed. Duisenberg bemiddelde tussen de klanten en Dexia.
Mede als gevolg van de reservering daalde het operationele resultaat van de Nederlandse tak van de verzekeraar met 31 procent tot 29miljoen euro. Desondanks boekte Aegon over het eerste kwartaal een nettowinst van 666miljoen euro, 5procent meer dan de behaalde 633miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De winst was hoger dan analisten verwacht hadden.
De winststijging is vooral te danken aan hogere winsten op beleggingen, van 292 miljoen euro tegen 190 miljoen euro een jaar geleden. In het resultaat is ook een boekwinst van 192 miljoen euro op de verkoop van de Spaanse verzekeringsactiviteiten verwerkt. In het eerste kwartaal vorig jaar was er ook sprake van zo’n bijzondere bate. Toen ging het om een bedrag van 193 miljoen euro.
Het operationele resultaat van Aegon, dat ongeveer tweederde van zijn winst in de Verenigde Staten behaalt, daalde in het eerste kwartaal met 14 procent tot 437miljoen euro.
Volgens Aegon is dit operationeale resultaat een betere indicator van hoe het de verzekeraar vergaat dan de winstcijfers. Die zijn door de nieuwe boekhoudregels te springerig.
Volkskrant 12-05-05
Re: Aegon komt met oplossing voor problemen Koersplan
Geplaatst: 20 mei 2005 12:05
door shamyrah
Aegon komt ontevreden beleggers Koersplan tegemoet
DEN HAAG (ANP)
- Verzekeraar Aegon komt ontevreden beleggers in Koersplan tegemoet. Na onderhandelingen met de Ombudsman heeft het bedrijf besloten de voorwaarden voor de belegging te verbeteren. De aanpassing zal ook gelden voor andere langlopende levensverzekeringen, zo meldde Aegon vrijdag.
Daarbij worden de kosten van de levensverzekering die bij het beleggingsproduct hoort, aan banden gelegd. De ingreep zal het verzekeringsconcern dit jaar 100 miljoen euro kosten. Aegon gebruikt hiervoor geld dat eerder al opzij is gelegd. In het eerste kwartaal van 2005 reserveerde Aegon 35 miljoen euro voor de gevolgen van conflicten over zijn levensverzekeringen. De komende jaren zal de verzekeraar nog eens 100 miljoen euro kwijt zijn aan de aanpassing.
De ombudsman betitelde de stap van Aegon als ,,redelijk''. De bemiddelaar wilde vrijdag verder geen commentaar geven op het akkoord dat met Aegon is bereikt. De 500.000 beleggers in Koersplan worden per brief geïnformeerd over de wijzigingen.
Schadevergoeding
Een groep ontevreden beleggers eiste halverwege maart een schadevergoeding van Aegon, omdat de rendementen van Koersplan tegenvallen. Zij vinden dat ze onvoldoende geïnformeerd zijn over de hoge kosten van de premie die het overlijdensrisico dekt. Bestuursvoorzitter J. van der Werf van Aegon Nederland stelde vrijdag dat deze kosten ,,niet geheel in overeenstemming zijn met de bedoeling van Koersplan''.
Aegon heeft nu besloten om de premie van de levensverzekering te beperken tot maximaal 17 procent van het bedrag dat beleggers inleggen. Deze ingreep geldt met terugwerkende kracht. Het geld dat klanten de afgelopen jaren te veel hebben betaald, wordt in hun beleggingsfonds gestort. Ook consumenten die in het verleden in Koersplan hebben belegd, kunnen volgens Aegon van de aanpassing profiteren. Met ingang van volgend jaar wordt de premie van de levensverzekering opnieuw verlaagd tot een maximum van 15,3 procent van de inleg.
Utechts Nieuwsblad 20-05-05
Re: Aegon komt met oplossing voor problemen Koersplan
Geplaatst: 21 mei 2005 07:21
door shamyrah
Aegon komt met aanbod voor Koersplanbelegger
Van een onzer verslaggeefsters
AMSTERDAM, zaterdag
Verzekeraar Aegon komt ontevreden klanten van het beleggingsproduct Koersplan financieel tegemoet. Na uitgebreide onderhandelingen met de Ombudsman Verzekeringen heeft Aegon besloten dat de kosten van de, aan het product gekoppelde, levensverzekering niet meer mogen bedragen dan 17% van de inleg. Alle Koersplanhouders, die méér hebben betaald dan 17%, kunnen met terugwerkende kracht hun teveel betaalde premie terugkrijgen.
Aegon kondigde tevens aan dat vanaf 1 januari 2006 voor alle deelnemers de premies opnieuw worden verlaagd met 10% tot een maximum van 15,3% van de inleg. De ingreep zal Aegon dit jaar €100 miljoen kosten, dit bedrag komt uit een voorziening die al eerder is getroffen. In het eerste kwartaal van dit jaar reserveerde Aegon €35 miljoen voor de gevolgen van de conflicten over zijn levensverzekering. De komende jaren zal de verzekeraar nog eens €100 miljoen kwijt zijn aan de aanpassing.
Een groep ontevreden beleggers in Koersplan eiste halverwege maart een schadevergoeding van Aegon, omdat de rendementen van Koersplan tegenvallen. Zij vinden dat ze onvoldoende zijn geïnformeerd over de hoge kosten van de premie die het overlijdensrisico dekt. Jan Wolter Wabeke, Ombudsman Verzekeringen, betitelt het bod van Aegon als „redelijk”. Volgens de onafhankelijke bemiddelaar hadden beide partijen gehoopt dat er meer in zat maar er moest worden geschikt. „Ik heb gestreefd naar een bemiddelingsresultaat dat niet alleen beoordeeld wordt op de juridische merites, maar waarbij ook de redelijkheid en billijkheid worden meegewogen.”
Het resultaat zal volgens hem voor verschillende categorieën deelnemers anders uitpakken. Vooral oudere deelnemers en mensen met langlopende contracten, ongeveer eenderde van de 500.000 beleggers in Koersplan, werden getroffen door de hoge premies, zij zullen het meest profijt hebben van de reparatie. Het gedeelte van het bemiddelingsresultaat dat zich op de toekomst richt heeft volgens Wabeke effect voor alle Koersplan-deelnemers.
De beleggers worden per brief geïnformeerd over de wijzigingen. Het akkoord zal tevens gelden voor circa 200.000 beleggers in andere spaarkasproducten, vormen van langlopende levensverzekeringen, zoals bijvoorbeeld Spaarbeurs.
Tegelijk met de aankondiging van de overeenkomst tussen de verzekeraar en de ombudsman liet de stichting ’Koersplan de weg kwijt’ weten Aegon voor de rechter te dagen namens 8000 gedupeerden. In de dagvaarding eist de stichting schadeloosstelling van de gedupeerden. „De gisteren door Aegon aangekondigde reparatie is een stap in de goede richting, maar volstrekt onvoldoende compensatie voor de gemaakte fouten”, stelt de stichting.
De afgelopen maanden hebben de stichting en Aegon- Spaarbeleg uitvoerig gesproken over de voorbeeldrendementen die Spaarbeleg gebruikte in de brochures. Dit naar aanleiding van eerdere berekeningen van de stichting, uitgevoerd door Capital Consult, waaruit bleek dat de werkelijke rendementen veel lager uitkwamen dan de rendementen die door Aegon in de brochures werden genoemd. Capital Consult stelde toen dat de geconstateerde rendementsverschillen werden veroorzaakt door het weglaten van de overlijdensrisicoverzekering uit de berekeningen. Nieuwe berekeningen volgens de methodiek van Aegon toonden aan dat de premies voor deze verzekering wel degelijk zijn meegenomen maar dat er desondanks rendementsverschillen blijven bestaan. Het conflict spitst zich toe op de contracten die tot en met 1994 zijn afgesloten. De geconstateerde rendementsverschillen, die kunnen oplopen tot 1,75% op jaarbasis, gelden voor deelnemers die tot en met 1994 een overeenkomst sloten. Aegon heeft volgens de stichting de verkeerde rekenmethodes gebruikt waardoor het rendement in bepaalde jaren met meer dan 4% naar beneden zou moeten worden bijgesteld.
De stichting stelt verder dat de gebruikte brochures in die tijd deelnemers onvoldoende informatie gaven over de kosten.
Telegraaf 21-05-05
Re: Aegon komt met oplossing voor problemen Koersplan
Geplaatst: 21 mei 2005 07:32
door shamyrah
Aegon biedt 200 miljoen aan klanten
Frank van Alphen, Merijn Rengers
AMSTERDAM - Van onze verslaggevers
Aegon is door de Ombudsman Verzekeringen gedwongen om 700duizend veelal teleurgestelde beleggers tegemoet te komen. De klanten, vooral bezitters van een Koersplan, krijgen gemiddeld bijna 300 euro per persoon extra uitgekeerd. De geste kost Aegon 200 miljoen euro.
Een half miljoen bezitters van het Koersplan van Aegon krijgt binnenkort een brief waarin de verzekeraar een nieuwe en voor de klant iets gunstiger berekening maakt van de opbrengsten van het beleggingsproduct. Datzelfde geldt voor 200duizend kopers van andere langlopende beleggingen bij de Haagse verzekeraar, zoals klanten met een zogenoemd Spaarbeurs-contract.
Aegon trekt – na lange onderhandelingen – de portemmonnee onder druk van de Ombudsman Verzekeringen. Kern van zijn bezwaar is het feit dat Aegon een te dure overlijdensrisicoverzekering verstopt had in de beleggingsproducten, die in de jaren negentig als warme broodjes over de toonbank gingen.
Bestuursvoorzitter Johan van der Werf van Aegon Nederland stelde vrijdag dat de hoge kosten die beleggers nu betalen ‘niet geheel in overeenstemming zijn met de bedoeling van Koersplan’. De ingreep kost het verzekeringsconcern 100miljoen euro ineens en nog eens zo’ n bedrag in de komende jaren.
Aegon heeft besloten de premie van de levensverzekering met terugwerkende kracht te beperken tot maximaal 17procent van de inleg. Het geld dat klanten de afgelopen jaren te veel hebben betaald, wordt in hun beleggingsfonds gestort. Ook consumenten wier Koersplannen al afgelopen zijn, kunnen volgens Aegon van de aanpassing profiteren. Met ingang van volgend jaar wordt de premie van de levensverzekering opnieuw verlaagd tot maximaal 15,3procent van de inleg.
De stichting ‘Koersplan de weg kwijt’ noemt de tegemoetkoming ‘volstrekt onvoldoende compensatie voor de gemaakte fouten’. De stichting daagt Aegon daarom namens achtduizend beleggers voor de rechter.
Volkskrant 21-05-05
Re: Aegon komt met oplossing voor problemen Koersplan
Geplaatst: 21 mei 2005 17:06
door yvonne s
Hallo,
Mijn broer heeft 5 vliegwielcontracten.
Hoe zit het bdaarmee??? Ze lopen nog een jaar heeft bedrag in een keer gestort destijds,blikt nu dat dat rente was.
groetjes yvonne s
Re: Aegon komt met oplossing voor problemen Koersplan
Geplaatst: 21 mei 2005 18:27
door trudy
Kijk eens bij
www.platformaandelenlease.nl
onder: gezamenlijke procedures