Pagina 2 van 2

Re: Tegoed bon NIET verplicht ???

Geplaatst: 24 sep 2006 15:13
door bodejosm43
SJZ, ik verzin niets, ik haal aan. En ik baseer me daarbij op het burgerlijk wetboek.

Dat beschermt de consument meer dan de winkelier de argeloze klant wil doen geloven. En daar heb ik het over.

In dat geval heb je geen RECHT op ruil.
Dat hangt dus af van de winkel waar je het koopt. Dit geval ligt ook iets anders. Er zijn echter heel veel zaken waar je ook om deze reden (maw, er wordt niet om de reden van het terugbrengen gevraagd) je geld terug mag vragen. Wanneer een van de huisregels is dat je je geld terugkrijgt voor een artikel dat niet aan je verwachtingen voldoet, en je wordt vervolgens afgescheept met een tegoedbon, dan gaat de winkelier dus in tegen zijn eigen regels.

Voorbeeld? Aldi, Lidl, Praxis, nog nooit problemen gehad bij het terugbrengen. Nog nooit een reden voor op hoeven te geven. Er wordt zelfs gevraagd: zoekt u iets anders uit of wilt u uw geld retour?

Re: Tegoed bon NIET verplicht ???

Geplaatst: 24 sep 2006 18:31
door roro25
Volgende regel goed onthouden:

Voldoet een gekocht product dienst niet aan de eisen die je zou mogen stellen aan dit product dienst ( dus kapot e.d.) dan heb je wettelijk recht in de volgende volgorde op herstel, vevanging of ontbinding van de de overeenkomst (= terugbrengen product en geld terugkrijgen)

Heb je iets gekocht wat je uiteindelijk niet wilde hebben dan is het aan de verkoper om product terug te nemen. Hij kan het terugnemen onder door hem te stellen voorwaarden (dus tegoedbon e.d.) Dit is niet wettelijk geregeld. Daarom dus bij de ene winkel zo, bij de andere niet en bij de andere winkel geen probleem.

Re: Tegoed bon NIET verplicht ???

Geplaatst: 25 sep 2006 22:12
door Verbal
Nou ik ben blij om te zien dat er nog steeds onduidelijkheid heerst bij een heleboel mensen omtrent de voorwaarden van dergelijke gevallen. Dan ben ik tenminste niet de enige die zich hier druk om maakt.

Zoals Roro25 zegt "En ben jezelf zo dom dat je een verkeerd product koopt..." Ja klopt, dat is dom van ons.
En SJZ "In dat geval heb je geen RECHT op ruil....." Nee dat klopt dus niet, volgens de bon heb je dat wel.

Voorbeeld: Verkeersboetes worden uitgedeeld om mensen meer bewust te maken van hun (onveilige) rijgedrag. Echter 90% van alle boetes betreft personen die zich "onbedoeld" schuldig maken aan een overtreding, onoplettendheid durf ik het te noemen. Dat schept dus bij 90% een gevoel van genaaid worden terwijl het juist voor die 10% bedoelt is.

Ik merk zeker bij van Cranenbroek dat er een vergelijkbare situatie ontstaat wanneer je iets koopt, maar door een beetje onverwachtte regel genaaid wordt.

Regels zijn er om de uitzonderingen uit te sluiten. Maar dit soort bedrijven misbruikt ze om omzet te maken. En dat vind ik jammer.

Wij kwamen er zeer regelmatig maar zoals het advies hier al klonk, voortaan naar een andere winkel waar ze nog wel SERVICE groter schrijven dan VOORWAARDEN.