LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Computers en Garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

bbcs,

je zit hele lappen tekst te schrijven met daarin hoe het systeem VOLGENS JOU moet functioneren. het hele verhaal ligt een stuk genuanceerder.

ik heb geen zin om iedere keer met jouw te gaan discussieren over garantiezaken. je hebt of wilt er geen bal verstand van hebben.

daar waar nodig zal ik de nodige adviezen aan de vraagsteller geven, gebaseerd op wat het BW over de zaak heeft te melden.

jij moet, met jouw stellingname TEGEN de consumente de ogen uit je kop schamen dat jij je winkelier durft te noemen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik zeg gewoon zoals het is, en niet zoals jij zegt zoals het zou moeten zijn.

Jij wilt wel kwaliteitsproducten, maar je wilt niet de prijs ervoor betalen, dus heb je ook geen recht van spreken.

Kwaliteit kost nu eenmaal geld.

Je hebt als consument gewoon de keuze:

Je koopt kwaliteit of je koopt geen kwaliteit.

Als je een goedkope product koopt die van minder kwaliteit is, kun je achteraf niet lopen te zeuren dat je van dat goedkope product de dezelfde kwaliteit en levensduur had mogen verwachten dat van de dure kwaliteitsproduct.

Ik ben bang dat je dit niet zult begrijpen.

Gebruik je hersens man!

Of heb je dat verleerd door naar die hersenloze zombies van Europa te gaan luisteren die zich blind staren op de positie van de consument terwijl de rest ze geen moer interesseerd en loop je daar dan als een kip zonder kop erachter aan????

Wat steeds vaker gezegd wordt: Wat Europa zegt klopt dus niet. De huidige wetgeving klopt dus niet.
Men kent de consumenten diverse rechten toe zonder rekening te houden met de gehele keten, waardoor diverse schakels in de keten in hele grote problemen komen.

Wat mag je van een product verwachten???? Nog zo iets.
De wetgever roept wel van alles, maar als het er op aan komt doen ze er geen uitspraken over.
De diverse consumentenorganisaties doen die uitspraken wel, en men ontleent er vervolgens rechten aan.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

gewoon de wereld volgens bbcs

onzinpraat, minachting voor de consument, kortom een malafide winkelier die alle regels aanzijn laars lapt.

voor de bezoeker zoek maar eens op bbcs en lees de nonsens die hij weet te vertellen die in tegenspraak zijn met de huidig geldende regels omtrent garantie.

enne bbcs, dit is geen laster of smaad, gewoon een constatering op basis van feiten

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door TheLD »


puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

inderdaad, je hebt in nederland meestal MEER dan 2 jaar garantie.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Wil je soms zeggen dat je 3 tot 6 jaar garantie hebt?


Je hebt geen garantie die gelijk is aan de economische of technische levensduur.


Als je dat wel wilt, dan heb je maar te accepteren dat er alleen dure kwaliteitsproducten te koop zijn en dat de koopprijs ook zal stijgen.

Een zeer lage prijs en kwaliteit gaan nu eenmaal niet samen.

De reden dat veel producten goedkoper zijn, is dat de kwaliteit ook minder is.

Dat is echt de essentie van het geheel. Daar draait het om.

Dit noemt men de marktwerking.

De consumenten kopen goedkope wegwerpproducten die van minder kwaliteit zijn, dus leveren de fabrikanten die.

Willen de consumenten duurzame kwaliteitsproducten, dan leveren de fabrikanten die.

Weet je waar het mis gaat????

Bij die mensen die zeer goedkope troep gaan kopen omdat de prijs daarvan zeer laag is en dat men de prijs belangrijker vind dan de kwaliteit en dat men achteraf begint te zeuren dat het product van minder kwaliteit is.

Wil je kwaliteit?
Koop dan ook kwaliteit en ga dan niet op de prijs zitten te zaniken.

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Ik zeg gewoon zoals het is, en niet zoals jij zegt zoals het zou moeten zijn.
Het is al een en andermaal aangetoond dat jij NIET zegt hoe het is. Zo'n beetje alles is of complete onzin of bewust gebaseerd op halve waarheden. Jij kunt ook niets van wat je zegt deugdelijk onderbouwen met o.a. wetsartikels.
Heden ten dage vraag ik me af waarom dat de winkelier aan de koopovereenkomst moet houden, terwijl de consument dat niet hoeft. Nogal oneerlijk.
Betalen jouw klanten jou dan niet? :shock: En als ze jou niet betalen: zou daar dan een goede reden voor kunnen zijn?
TheLD schreef:2 jaar is in NL geen wetgeving
Je moet dat ook Europees bekijken. In de richtlijn worden twee termijnen genoemd. Een omgekeerde bewijslast van zes maanden en een verjaringstermijn van twee jaar voor de aansprakelijkheid.

Bandit-X
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 nov 2007 23:15

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Bandit-X »

2 jaar is in NL geen wetgeving:
Heel nuttig filmpje. En als je goed luistert, dan hoor je ook dat de advocaat zegt dat Nederland de europese richtlijn hanteert. Evenals Duitsland en België. En in deze richtlijn zijn de garantietermijnen bepaald.

Dus als een winkelier moeilijk doet, en je maakt er een zaak van, dan zal een rechter ZEKER deze richtlijn aanhouden.
De verantwoordelijkheid van de winkelier heeft totaal niks met de garantie te maken.
Dat denk ik toch wel. Ik sluit tenslotte een koopovereenkomst af met de WINKELIER. Zijn naam staat op de bon. Als er iets met het product aan de hand is dan doe ik zaken met HEM, en niet met de fabrikant. Hoe dat hij de garantie regeld zal mijn een worst zijn, maar krijgen zal ik hem.

Bandit-X
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 nov 2007 23:15

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Bandit-X »

Wil je kwaliteit?
Koop dan ook kwaliteit en ga dan niet op de prijs zitten te zaniken.
Zullen we dan eens kijken:

De welbekende Ferrari laptop:
15,4" WSXGA+ Widescreen (breedbeeld)
AMD Turion 64 ML-37 processor (1MB L2 cache, 64-bit)
1024MB DDR RAM geheugen
100GB snelle Hardeschijf
DVD brander (slot in; Dual Layer)
54Mbps draadloos netwerk (WiFi), 56K inbelmodem, Bluetooth en Infrarood
ATi X700 grafische kaart met 128MB dedicated videogeheugen
5-in-1 multimedia cardreader
Microsoft® Windows® XP 64-bit Professional Edition
Lithium Ion accu
€1650

HP Compaq 6710b Intel Core™2 Duo Processor T8100 2048 MB/160 GB 15,4-inch WXGA dvd±rw DL Windows Vista® Business notebook pc
Processor
Chipset Mobile Intel 965GM Express
Geïnstalle... processorcache 3 MB
Front-side bus processor 800 MHz
Processor Intel Core 2 Duo T8100
Externe cache 3 MB L2 KB
Processorte... Intel Centrino

Resolutie 1280 x 800 pixels
Beeldscherm... 15.4 "
Beeldscherm WXGA TFT LCD

Besturingssysteem/software
Inclusief OS Windows Vista Business Edition
Gebundelde software Adobe Acrobat Reader, HP Wireless Assistant, HP Mobile Printing Driver, Synaptics Touchpad Driver, HP ProtectTools Security Manager, Symantec Norton Internet Security, Sonic Digital Media Plus, HP Backup & Recovery Manager, Intervideo WinDVD Player, HP Help & Support Center

Videogeheugen
Grafische adapter Intel GMA X3100
Maximum geheugen grafische adapter 384 MB


€819,91

Wat nou kwaliteit????
Deze liggen qua kwalitiet niet ver uit elkaar, maar de een kost de HELFT minder dan de andere. Alleen de videokaart is misschien niet zo snel, maar die kost geen 800 eurie's
Dus DUURDER wil nog niet zeggen BETER!!!!!!!!!!!!!!!!

Dus wie loopt er nu te zaniken. Een heleboel elementen uit dure computers zijn ook te vinden in de goedkoperen. Raar he?

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door TheLD »

Zullen we dan eens kijken:
Wat een lacher, het eerste model is compleet EOL de ander niet. Straks kom je nog met een IBM L40 SX oid aan :o

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

@bbcs,

of je nu goedkope spullen koopt, of het duurste van het duurste, op beiden zit garantie. mijn ervaring is dat die goedkope zooi zoals jij het noemt het meestal langer en beter doet dan dure z.g kwaliteitsspullen.

dit is de tweede nieuwe PC die ik vanaf 1984 koop. tussen door heb ik altijd met tweedehandjes gewerkt en daar waar nodig zelf gerepareerd.

kreeg ik stukken dan had ik vrijwel nooit problemen gehad met garantie bij het "goedkope"spul.

Ik heb nu, omdat ik door omstandigheden kon betalen een "dure" configuratie. ik heb ook bij de koop een duidelijke schriftelijke afspraak gemaakt over de garantie en die is echt wel ietsje langer dan die 1 jaar die jij mensen wil doen geloven. en zonder garantie bij te kopen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

of je nu goedkope spullen koopt, of het duurste van het duurste, op beiden zit garantie.
Klopt, maar geen garantie die gelijk is aan de economische of technische levensduur.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

vent hou eens met met je geleuter over die levensduren.

je weet zelf niet eens waar je over praat want in elk item spreek jij jezelf tegen over wat de diverse levensduren volgens jouw inhouden

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

vent hou eens met met je geleuter over die levensduren.
Europa spreekt er steeds over en jij ook.

Dus ga mij niet verwijten over die termijnen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

ik kan het antwoord van mij in het vorige topic hier ook wel neer zetten. ik heb nog nooit over levensduren geschreven.

je leest nooit wat iemand schrijft, je schrijft gewoon een hoop wartaal, het liefst zo wazig dat geen mens het begrijpt.

de enige termijnen waarover ik geschreven heb zijn termijnen in de zin van het BW

Bandit-X
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 nov 2007 23:15

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Bandit-X »

Wat een lacher, het eerste model is compleet EOL de ander niet. Straks kom je nog met een IBM L40 SX oid aan
Daar gaat het niet om. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat kwaliteit niet eens zo duur hoeft te zijn. Vaak zit de hoge prijs ook in de naam en design van het product. De kwalitiet zit hem niet alleen in de prestatie, maar ook in de deugelijkheid.

Bandit-X
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 nov 2007 23:15

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Bandit-X »

Het is gewoon simpel voor wat betreft de garantie's

Lees het PDFje en trek je conclusie.

http://www.jipvenlo.nl/downloads/consum ... anties.pdf

Hierin staat duidelijk dat de Europese richtlijnen voor garantie's gelden voor alle lidstaten van de Europese Unie. En dat zijn wij ook. Dus dan is het logisch dat er in de Nederlandse wetgeving niets bepaald is v.w.b. garantietermijnen. Deze zijn immers al bepaald in de Europese wetgeving. En die telt zéér zeker mee.

Dus BBCS, je kunt typen dat je een ons weegt, het staat overal zwart op wit. En de wet telt. Je hebt dus ALTIJD een MINIMUM garantietermijn van 2 jaar. Dat is per wet bepaald, en of dat nu Europees of Nederlands is, dat maakt geen bal uit.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door TheLD »

'Hierin staat duidelijk dat de Europese richtlijnen voor garantie's gelden voor alle lidstaten van de Europese Unie
Dat staat er dus echt niet. De term "beoogt...te scheppen" en Europese Unie is echts iets anders dan dat deze richtlijn uniform opgaat voor alle lidstaten.

Er staat notabene dat NL met de "Wet....." deze richtlijn uitvoert etc etc. Hoe weet jij nou wat alle andere lidstaten al allemaal gedaan gedaan hebben?

Zie: http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh ... 7bhovywnh7

Tevens zit je zoals het PDF'je wat je aanhaalt wel met de bewijslast na die 6 maanden. Indien een winkelier 2 jaar garantie geeft zit je gedurende die 2 jaar niet met die bewijslast!

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als een richtlijnen niet of niet op tijd is uitgevoerd dat moet de nationale wet richtlijn conform worden uitgelegd. Alleen in die gevallen waar er een echt conflict ontstaat tussen de richtlijn en de wet zal de laatste prevaleren.
Bandit-X schreef:Je hebt dus ALTIJD een MINIMUM garantietermijn van 2 jaar.
Zoals TheLD terecht opmerkt zich je niet met de bewijslast als de winkelier garantie wordt gegeven. Daarvan is geen spraken met de wettelijke garantietermijn. Fruit valt overgens ook onder deze richtlijn. Enig idee waarom je daarop geen 2 jaar garantie hebt?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Enig idee waarom je daarop geen 2 jaar garantie hebt?
Simpel:

Sinds het Quelle arrest zegt Europa dat de consument gedurende de economische levensduur recht heeft op gratis reparatie of vervanging, niet dat de winkelier en de fabrikant een garantieperiode moeten geven die gelijk is aan de economische levensduur.

De consument heeft geen recht op een garantieperiode die gelijk is aan de economische levensduur, maar wel op gratis reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur.

Jaja.......

Gesloten