LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geweigerd worden met blindengeleidehond

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.
bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door bitchy »

jullie hebben het alleen maar over blind
maar een slechtziende heeft ook een geleidehond
verder kan je of mag je zelfs bij de super je hond niet even aan het haakje binden en aan de hand van de vakkenvuller je boodschappen halen, een geleidehond mag eigenlijk niet geaaid worden door vreemde mensen en ik hoef toch niet te vertellen hoeveel mensen toch de hond even willen aaien

verder zijn er ook hulp honden voor mensen in een rolstoel
de hond pakt dingen van de grond, pakt de telefoon, opent de deuren geeft de portemonee aan enz
jammer als mensen met een handicap het recht op een normaal leven ontnomen wordt omdat men kritiek heeft op de hond
ze voelen zich juist een beetje zelfstandiger dankzij hun hond

golfje
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:57

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door golfje »

Oef, wat heb ik me zitten irriteren om een paar opmerkingen. De blindegeleide hond is uitgevonden zodat mensen met een visuele beperking op stap kunnen gaan zonder dat ze ook maar van iemand afhankelijk hoeven te zijn.

Zou jij het leuk vinden om steeds maar met een vreemde aan de arm door de winkel te moeten lopen? Steeds maar een beroep op iemand moeten doen, terwijl je hond buiten kan gaan wachten... Nee, wat zijn we toch lekker sociaal hier...

En Eeliane, heel vervelend dat je dochter allergisch is voor honden, maar jij vindt het dus rechtvaardigen om daarmee een ander ook de toegang te ontzeggen? Hoe zou jij het vinden om te horen dat je dochter niet naar binnen mag omdat zij toevallig iets mankeert? Zou je denk ik ook niet pikken.

Die hond moet dus altijd en overal naar binnen kunnen en mogen en even voor de anderen, de keuringsdienst van waren geeft geen boetes omdat er een hulphond binnen zijn werk aan het doen is, dat is een fabeltje dat zijn eigen leven is gaan leiden...

AntWoman
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2003 11:27

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door AntWoman »

Als ik als ziende met een blinde mee ga als begeleider moet dat ook gratis kunnen. Helaas worden chauffeurs van bussen of controleurs van treinen niet altijd even goed voorgelicht over deze materie.
Als de gehandicapte een begeleiderskaart heeft, mag de begeleider gewoon gratis mee. Dat weet iedere chauffeur/conducteur. Heeft de gehandicapte geen kaart, dan moet de begeleider gewoon betalen.

aknoop
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2005 12:20

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door aknoop »

ik vind het allemaal zo bekrompen alsof zij die hond voor haar plezier heeft ik heb zelf geen stembanden meer en kan ook niet alles meer maar dan moet je eens in de stad lopen kinderen vragen heel openlijk maar de groten kijken je met open mond en ogen aan ieder die een gehanikapte niet begrijpt moet zelf maar in de schoenen van hun staan en dan nadenken

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door eeliane »

Het is t een of de ander, je moet t zo bekijken, iedereen is vrij een onderneming te hebben, mag je ook zelf je regels bepalen, soms zit t mee soms zit t dan tegen. Tja...
mijn dochter is allergisch voor heel veel dieren, kan moeilijk vragen of ze de dierentuin van de dieren willen ontdoen omdat mijn dochter er niet tegen kan. Wij gaan daar dus niet heen. Er zijn van die momenten dat je net niet alles kan hebben wat je wilt!!! Dat heb je dan maar te accepteren, niet alleen blinde mensen moeten dingen accepteren die ze niet leuk vinden , iedereen hoor...

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door bitchy »

een dierentuin zonder dieren omdat uw dochter daar niet tegen kan en jullie dus niet naar een dierentuin gaan.....

hoe moet ik dat zien in combi met een gehandicapt persoon???
die moet dus alles maar ontlopen omdat ze een hulphond nodig hebben en misschien wel iemand met een allergie tegenkomen?
als ik u was zou ik mensen met een hulphond maar meteen achter de geraniums zetten
een gehandicapte met een geleidehond mag dus geen boodschappen doen als uw dochter in de buurt is
geen busrit maken als uw dochter in de bus zit
en geen bioscoopje pikken als uw dochter in de buurt zit
nou lijkt een bios me nog wel zo ruim dat als er iemand met een hond binnen komt dat er dan nog plaats genoeg is VER uit de buurt van de hond

golfje
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:57

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door golfje »

@eeliane

In mijn ogen (leuke woordspeling) in een allergie voor dieren niet te vergelijken met het blind of slechtzien zijn. Is jouw dochter afhankelijk van een ander die haar ergens mee moet helpen om zelfstandig te kunnen zijn? Dacht het niet, ik vind het dan ook een zwaar egoistische opmerking die je plaatst. Ik denk dat de blinde/slechtziende medemens al voldoende dient in te leveren op een "normaal" leven en dan is het dus nodig om bij de andere dingen geholpen te kunnen worden door een hond....

jeanet
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 jan 2005 17:49

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door jeanet »

Ook ik vind de opmerking ronduit overdreven en egoistisch.Want ik ken een kindje dat en een erge allergie heeft en visueel gehandicapt is.Een dierentuin zonder dieren heb je,maar dat noemen ze gewoon een park.Kun je ook wel heen dan .Dus die heb je.Maar tja dan loopt daar iemand met een (blindegeleide)hond,er zijn neussprays(flixonase)en tabletten voor de allergie.Stel je voor dat iemand je zoiets je ook ontneemt.

Trouwens hoe vaak kom je een blinde met geleidehond tegen.ps probeer maar eens een dagje met een blind kind naar de dierentuin te gaan.Een beetje inlevingsvermogen van enkele in een ander mens die het moeilijk heeft ontbreekt hier en vooral zelf maar klagen.Misschien kan dat kind als het groot is later door de allergie geen blindegeleidehond.tot opluchting van sommige hier blijkbaar.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door S. »

Het is t een of de ander, je moet t zo bekijken, iedereen is vrij een onderneming te hebben, mag je ook zelf je regels bepalen, soms zit t mee soms zit t dan tegen. Tja...
Er is ook nog de mogelijkheid van het compromis!
Waarom niet gewoon, in overleg, van plaats wisselen wanneer iemand de nieserij krijgt van honden.
Gewoon een beetje schappelijk naar elkaar zijn.
Daar zijn echt geen wetboeken of regeltjes voor nodig.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door eeliane »

Vraag me af als dat ik t op neem voor allergie, denk er aan is ook een ernstige handicap, kunnen alle mensen met een allergie je wel vertellen. Als er een hond binnenkomt begint onmiddelilijk te tranen en te niezen, als die hond aangekondigd zou zijn bij de kassa kan ik altijd rechtsomkeer maken maar komt ie bij ons in de buurt dan kan ik t schudden...

golfje
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:57

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door golfje »

Goh Eeliane,

Het klinkt echt heel erg!! Een allergie en blind zijn is toch totaal niet met elkaar te vergelijken??!! Denk toch es na!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door eeliane »

We gaan hier toch geen rechten verlenen aan wie het zieligst is...bah hoe kan je zoiets alleen al maar verzinnen...

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door bitchy »

nee, de 1 gaat de ander gewoon vragen zich niet meer met zijn hulpmiddel onder de mensen te begeven en lekker thuis te blijven zitten...
dat gedrag is nog veel zieliger.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door eeliane »

Hoezo, stel blinde geliede hond komt naast mij zitten, kunnen wij naar huis door allergie, slaat toch ook nergens op. En nogmaals een blinde in de bioscoop, alleen, sowieiso komt dat niet tot zelden voor, dus waar hebben jullie t eigenlijk over... vraag me af of die honden wel een theater in mogen???

woman4life
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 mar 2004 12:23

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door woman4life »

wat nu als je langs een hond op straat loopt
of als er een hond bij de supermarkt biuten zit?
vroeg het me gewoon af hoor

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door bitchy »

een slechtziende of blinde zal inderdaad zelden naar een bios komen, misschien een nederlandstalige film maar goed,
daarnaast kan iemand met een geleidehond er ook niets aan doen dat ze niet kunnen ruiken dat jullie of je dochter of jij een allergie heeft!
misschien kan je het wel meteen zeggen?
of zelf ergens anders gaan zitten?
maar niet willen verbieden, dat gaat wel heeeeel erg ver.
ik vindt het eigenlijk heel erg dat je die mensen die afhankelijk zijn van hun hulphond of geleidehond wil verbieden op bepaalde plaatsen te komen.

golfje
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:57

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door golfje »

Eeliane is alleen maar heel erg begaan met haar eigen lot en begrijpt niet dat anderen echt afhankelijk zijn van een "hulpmiddel"om nog onder de mensen te kunnen komen zonder een beroep op iemand te hoeven doen.

Lekker verdraagzaam! Rot op met die hond, ik ben er allergisch voor!! Tssss tis toch wel heel erg zielig....

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door bitchy »

ja ik kan er ook heel slecht tegen als mensen enkel begaan zijn met hun eigen lot.

Rollingwheels
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2005 13:29

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door Rollingwheels »

Sinds een half jaar heb ik een hulphond waarvoor je 10 dagen intensief cursus moet doen samen met je maatje. Binnen die cursus is ons uitgelegd waar je wel en niet naar binnen mag... In een supermarkt mag je in principe MET hulphond (en geleide hond ook hoor) naar binnen, maar de hond mag geen dingen uit de schappen pakken ivm de warenwet, maar valt er een product dat jij moet hebben, of de hond pakt wel iets dan ben je in principe verplicht het product te kopen. Mijn hond en ik doen dan ook altijd samen boodschappen.
Op de school van mijn dochter mag ik ook niet met mijn hulphond naar binnen, maar daar weet ik van waarom en daar gaat t om denk ik... PRATEN met elkaar...
maar afgelopen zaterdag wilden we lekker uit eten gaan bij een chinees, en daar mocht ik niet naar binnen met mijn hond, maar waarom konden (wilden) ze me niet vertellen... Dat was een harde klap... dus zijn we met de hele familie weer opgestapt (de helft was al binnen en zat al)... en zijn we naar "de buren" gegaan hihi... Overigens maak ik het wel mee dat is soms wel en soms niet naar binnen mag Zelfs bij familie... Tja... MAAR met praten en overleggen kan je reëel tot elkaar komen...

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: geweigerd worden met blindengeleidehond

Ongelezen bericht door eeliane »

Iedereen zijn eigen lot en dan merk je dat er af en toe beperkingen zijn, helaas, voor mij ook en mijn dochter ook, maar er zijn dus idd zaken waar hond niet naar binnen mag, wij hebben restaurant in de familie, mag ook geen hond in. Punt 1: ze liggen meestal in de weg, en de zaak is al krap. Punt 2: sommige honden ruiken wat minder prettig(en dan druk ik mij nog netjes uit), je zou er maar naast moeten gaan eten. Punt 3: dat geslurp als ze even een bakkie water moeten hebben, heel vies voor de andere klanten. Punt 4: de andere klanten stellen absoluut geen prijs op een hond in de zaak, ik ook niet.

Gesloten