LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kapitaalverzekering Eigen Woning

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door NAK »

De site geeft een error 403, wat betekent dat het domein wel bestaat, maar dat de 'normale internetgebruikers' niet geauthoriseerd zijn om de pagina te bekijken. Waarschijnlijk een configutiefoutje van de site.
Het antwoord op bovenstaande quote is NEE.
Betrokkene heeft al vaker een topic over hypotheken geopend.
Daarin heb ik hem reeds aangesproken over zijn niet bestaande site.
Naar zijn zeggen duurde het nog een aantal maanden voor dat de site actief werd.
Jammer genoeg is door de webmaster alles van het forum gehaald.
Het zou me trouwens niets verbazen als dit opverzoek van de hypotheek expert gebeurd is, want hij kreeg in de postings nog al wat kritiek over zich heen.

Heereveld
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mei 2005 19:08

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door Heereveld »

Cees, dank je wel voor je inhoudelijk commentaar. Hier kan ik verder mee. Even over het KEW en boxen-verhaal, situatie was als volgt: eind 1995 hypotheek en flexibel verz. beleggingspolis afgesloten bij NN.
medio 2002 hypotheek overgesloten (niet bij NN) (7.1%/30 jr rente tegen nu 3.0%/kwartaal). Uitermate tevreden met de huidige maandlasten. Adviseur adviseerde me , de bijbehorende polis gewoon te laten doorlopen. Leek mij ook een goed idee. Nu in 2005 mij eens in de materie verdiept; bij NN een kostenspecificatie opgevraagd: "Geniet" even mee;
Inleg: €90 per maand.
Eerste kosten: 10 jaar lang €27.53 per maand
Doorlopende kosten: €12,75 per maand.
Beheerskosten: 0,5% per jaar
Risicopremie: €6,49 per maand (huidige leeftijd 38 jaar/man/ verz. bedrag bij overlijden is €62.000).
Eigenlijk is het leed al geleden; de eerste kosten zijn nu bijna betaald.
Anderzijds, straks ieder maand nog steeds (1275:90) = 14% aan kosten !
Daarentegen lijkt mij de risicopremie voor overlijden redelijk gunstig; reeds opgebouwd bedrag was eind 2004 €5022.
Deze cijfers van NN heb ik keurig gekregen van de financieele dienstverlener waar de polis is ondergebracht. Zij hadden in hun administratie staan dat deze polis nog aan een hypotheek gekoppeld was. Dat is dus niet meer het geval; de huidige hypotheek is een aflossingsvrije !. Ik heb daar uit opgemaakt dat het dus een KEW is.
Of kan je, met zo'n polis gesloten VOOR de regels van het nieuwe belastingstelsel 2001 zelf bepalen of het een KEW is (box 1), of nog een belastingvrij spaarplan (box 3) zoals die voor polissen van voor 2001 golden ? Misschien is gewoon nog 5enhalf jaar doorklooien hiermee (er zitten er dan 15 jaar op), en dan met wat er staat mijn hypotheek een stukje aflossen gewoon het handigste. Ik ga met je vorige stukje erbij eens babbelen met deze financiele dienstverlener, om te kijken wat nu het beste is. Hoef me gelukkig ook geen zorgen te maken over aflossing van hypotheekbedrag, box 3 zit overvol met eigen vermogen.

Ik vind dit allemaal maar moeilijke materie; en steeds als ik het begin te begrijpen, doen die "leuke jongens even makkelijk, is het ineens weer anders (maar nooit makkelijker; laat staan leuker !).

Boshypotheken.nl
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jun 2005 09:54

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door Boshypotheken.nl »

Beste Heereveld,

Je conclusie inzake het feit dat de verzekering een KEW is i.p.v. een box 3 vrijgestelde (van VRH) is onjuist.

Bij het aangaan van de hypotheek is de verzekering in pand gegeven, dit is aangegeven op de polis. Het origineel van de polis is ook niet in jouw bezit, je hebt een kopie. het origineel ligt bij de geldgever.

Zodra de verpanding ongedaan gemaakt kan worden (bij aflossing lening) dient de geldgever een aflossingsbevestiging naar de verzekeraar te zenden.

Dit gaat wel vaker fout.

Wat je moet doen is contact opnemen met NN (als geldgever) en doorgeven dat de lening al lang is afgelost en dat ze zijn vergeten de polis vrij te geven Ze zullen je vragen om dit schriftelijk te doen.

Vervolgens zul je ze ook moeten verzoeken de verpanding van de polis af te halen en jouw een origineel van de polis te doen toekomen.

Je bent met deze polis belastingvrij aan het sparen in box 3. Je kunt "doorklooien" tot de 15 jaar er op zit. Het rendement zal je dan toch enigzins tegenvallen. Ik schat dat je dan op een rendement op je spaarpremie komt van 2 of 3 procent.

Ik hoop dat je je oversluitkosten in een apart leningdeel hebt opgenomen, je zou dan met je opgebouwde kapitaal die box 3 lening kunnen aflossen. (het is tenslotte box 3 geld wat uit de verzekering komt).

Succes,

Cees

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door CB »

Voor SJZ het volgende:

Een KEW polis kun je niet in box 3 plaatsen, het simpele feit dat je deze clausule op je polis hebt laten aantekenen heeft het fiscale gevolg dat deze in box 1 loopt.

Je kunt dus ook niet stellen dat de meeste mensen over hun heffingsvrije vermogen heengaan als ze hun KEW polis in box 3 plaatsen.

Wat is de noodzaak je kew polis op een 30 jarige termijn te zetten, je kunt de levensverzekering vooralsnog gewoon in box 3 plaatsen (als je de keuze nog niet wilt maken om er een KEW polis van te maken).

De vraag hoe groot is de kans dat hypotheekrenteaftrek in dit verband nog bestaat over 25 jaar is niet relevant. Je handelt vanuit het fiscale kader. Handel nooit op basis van veronderstellingen, maar op basis van feitelijke omstandigheden.

Je kunt als je hier toch bij blijft jezelf ook de vraag stellen hoe lang de KEW polis nog als belastingvrij spaarplan zal bestaan. Waarom zou je er dan voor kiezen.

Op je constatering dat de kans klein is op een premieverhoging 10 keer zo hoog of zo laag wordt als de rente stijgt moet ik je verzoeken mijn stukje nog een keer te lezen. Dan zul je tot de conclusie komen dat dit er niet staat.

Flexibiliteit kost geld, daarom wil je zo goed mogelijke voorwaarden als het gaat om de lening en een eventueel aflossingsplan. Je selecteert hiervoor een maatschappij die je een grote mate van flexibiliteit kan geven.

Zo moet je ook met je fiscaliteit om gaan. Waarom zou je je als het niet noodzakelijk jezelf laten beperken door een KEW polis.

Je kunt het vergelijke met de aanschaf van een auto. Welke auto wil je rijden?

Is het een lada no options die lekker goedkoop is maar als je een frontale botsing krijgt kun je grote verwondingen krijgen door het ontbreken van een airbag.

Of wil je een volvo, die niet verkocht wordt zonder airbag. Hij is duurder, maar je verliest in ieder geval je tanden niet bij een ongeluk.

Groet,

Cees
Nog geen reactie van SJZ gezien! Wordt het teveel en haak je af misschien?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door NAK »

Boshypotheken.nl = CB

Te veel commentaar gehad over je site Cees :?: :?: :?: :?:

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door CB »

Geplaatst op 28 Jun 2005 21:18 door kind255


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Boshypotheken.nl = CB

Te veel commentaar gehad over je site Cees
En waar is bovenstaande lulkoek op gebaseerd dat ik Cees zou zijn?

Of zie je vogeltjes vliegen stumper255 :?: :?: :?: :?:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door NAK »

Initialen !!!!!!!!!!

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door CB »

En waar staan de initialen CB dan voor, want de voornaam klopt al niet? Waar staat de b voor? Ik laat je 1 uur mijn mailadres zien en verwacht dan jouw rectificatie voor valse aantijgingen.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door NAK »

Ik heb er geen moeite mee om toe te geven dat ik fout zat en derhalve mijn mening te rectificeren. Bij deze.

Echter, als je de postings van BOShypotheken goed bekijkt zul je zelf kunnen zien dat elk verhaal ondertekend wordt met CEES.

Dan is de links snel gelegd naar de initialen die jij gebruikt CB.
En waar is bovenstaande lulkoek op gebaseerd dat ik Cees zou zijn?

Of zie je vogeltjes vliegen stumper255
Deze opmerkingen waren ook niet vrij van agressie.

Maar goed, het zij zo dus wat mij betreft zand erover.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door CB »

OK ik begrijp het. Sorry voor mijn agressieve reactie.

Maar wees voorzichtig alvorens je zulke beschuldigingen uit.

mvrg
CB

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door NAK »

Waarvan akte...... :lol:

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door CB »

:wink:

simbah
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 mar 2005 20:35

Re: Kapitaalverzekering Eigen Woning

Ongelezen bericht door simbah »

:?:

Vraag. Ik ben geen belasting expert dus ik vind de wijzigingen moeilijk te volgen. Heb een hypotheek lopen bij Rabo van 1997 dus van voor 1999 waar dus ook een KEW aan gekoppeld zit.
Verder nooit meer iets aan veranderd qua oversluiten, premie,etc.

Toen is er in 2001 zo,n belastingbiljet voorbij gekomen waarin je ivm de KEW wel of niet een vinkje moest zetten. Kan me herrineren dat er toen veel verwarring was voor veel mensen. Voor was dit toen ook niet helemaal duidelijk. Meen me te herrineren dat ik het vinkje niet heb gezet in de aangifte van 2001.(trouwens belachelijk dat zo,n belangrijk punt van een vinkje afhangt)

Kan iemand mij vertellen wat mijn status dan op dit moment is. Zit ik nu in de situatie dat ik belastingvrij een kapitaal aan het opbouwen ben bij minimaal 20 jaar premiebetaling en val ik nu niet onder de verplichting om dit kapitaal aan de hypotheekschuld te besteden.

En wat is nu het beste om te doen als ik een ander huis koop. Dit gedeelte gewoon door laten lopen en een evt extra bedrag op een andere manier financieren????

bvd

Gesloten