Pagina 2 van 2

Re: zitland bedriegers

Geplaatst: 16 okt 2005 11:17
door jep
Toen ze de belastingdienst probeerden op te lichten maakten een grote fout: je moet nooit gaan vechten met de beer.

Re: zitland bedriegers

Geplaatst: 20 okt 2005 20:24
door tuchscc
Op 1 september 2005 bankstel besteld. Na aandringen 25% aanbetaald.
En nu bij toeval erachter komen dat de zaak dicht is.

Iemand wel een brief gehad over de sluiting? Ik niet in ieder geval.
Het CBW is trouwens niks waard, wat garantie niks garantie. Als ze misschien failliet worden verklaard dan wel. Voorlopig doen ze he-le-maal niks voor de "klanten".

Re: zitland bedriegers

Geplaatst: 21 okt 2005 10:16
door kleppel
Ook ik ben er bij toeval achter gekomen dat zit-land dicht is.
En ik heb ook geen brief ontvangen.

Het is nu zelfs niet mogelijk om cbw op mijn computer te ontvangen.
Ik had begrepen dat op 12oktober een uitspraak zou zijn over het fallisiment van zit-land weet iemand hier iets vanaf???

Ook ik heb een aanbetalling gedaan dat meer is dan die 25%.

Re: zitland bedriegers

Geplaatst: 21 okt 2005 19:12
door Wheeler
Bron van deze informatie:

http://www.cbw.org/erkend/nieuws.php

Zitland (nog) niet failliet
Momenteel worden wij overspoeld door telefoontjes van ongeruste consumenten van Zit-land en je zit goed. We kunnen, helaas, op dit moment niet meer doen dan het volgende melden.

De winkels in Vlaardingen en Alphen aan den Rijn zijn gesloten. Er is op last van de belasting-dienst een executieverkoop geweest. Uit navraag bij de Rechtbank en Kamer van Koop-handel blijkt dat de bedrijven (nog) niet failliet zijn verklaard zijn en dat ook (nog) geen surse-ance van betaling is verleend.

Faillissement of surseance is nodig voor de toepassing van de aanbetalinggarantieregeling van artikel 17 van de Algemene Voorwaarden van de CBW. Concreet betekent dit dat con-sumenten dus nog geen beroep kunnen doen op de aanbetalingsgarantieregeling.

Als het faillissement wordt uitgesproken of surseance wordt verleend, dan treedt de aanbetalingsgarantieregeling in werking. Dit houdt in dat de betrokken consumenten hun aanbetaling, mits wordt voldaan aan de voorwaarden, niet kwijt zijn. Klik hier voor meer informatie over de aanbetalinggarantie. Uit deze informatie blijkt onder meer dat er geen geld wordt uitgekeerd. Betrokken consumenten krijgen, mits is voldaan aan een aantal voorwaarden, een brief waarmee bij een andere CBW-erkende winkel, een koop kan worden gesloten. Die trekt van de rekening een bepaald bedrag af.

Ons is bekend dat verschillende betrokken consumenten overwegen om alvast een ander aankoop te doen. Zij moeten goed bewust zijn van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de regeling en dit bij hun besluit betrekken.

Het zal nu duidelijk zijn dat zonder faillissement of surseance geen uitvoering kan worden gegeven aan de aanbetalinggarantieregeling. Betrokken consumenten moeten, helaas, nog meer geduld betrachten. Het is voor alle betrokken partijen te hopen dat er binnenkort meer duidelijkheid komt. Wij checken dagelijks bij de Kamer van Koophandel en Rechtbank of het faillissement is uitgesproken of surseance wordt verleend. Zodra dit het geval is zullen wij dat direct op deze site vermelden.

Helaas kunnen we op dit moment niet meer of anders melden.

Voor wat betreft een beslissing van de Rechtbank met betrekking tot een faillissement of sur-seance hebben we de volgende informatie. Een rechtbank spreekt een faillissement of sur-seance uit, als is voldaan aan een aantal voorwaarden. Zo is onder meer nodig dat tenmin-ste twee schuldeisers de rechtbank om zo’n beslissing vragen; ook moet griffierecht worden betaald en moet het verzoek door een procureur worden ingediend.

Mocht u dus ook een gedupeerde klant van Zit Land zijn, meldt u dan aan bij de rechtbank in Den Haag.

Voor meer informatie kunt u surfen naar onderstaande pagina;

http://www.cbw.org/erkend/faillissement.php

Bent u betrokken bij een faillissement van een CBW-erkende winkel en heeft u een aanbetaling gedaan, dan bent u deze tot maximaal 25% niet kwijt. Dit bedrijf was aangesloten bij de CBW. Wel moet worden voldaan aan verschillende voorwaarden. Onderstaand vindt u hierover meer informatie.

CBW-erkende winkels bieden drie garanties; veilig aanbetalen, productgarantie en een onpartijdige klachtafhandeling. Deze garanties liggen verankerd in de algemene voorwaarden die CBW-erkende winkels hanteren. Als de CBW-erkende winkel failliet gaat, dan is de aanbetaling tot een maximum van 25% van het aankoopbedrag gegarandeerd. De klant heeft het recht om bij een andere CBW-erkende winkel een nieuwe aankoop te doen. Die winkel brengt de aanbetaling dan tot een maximum van 25% in mindering op het nieuwe aankoopbedrag.

Wat moet de consument doen wanneer hij een aanbetaling heeft gedaan:

1. Hij meldt zich schriftelijk bij de curator

2. In zijn brief meldt hij het bedrag van de claim. Ook stuurt hij een kopie van de koopovereenkomst en het aanbetalingbewijs mee.

3. De curator onderzoekt of nog tot uitlevering van de artikelen of tot restitutie van de aanbetaling kan worden overgegaan. Zo ja, dan komt de consument niet in aanmerking voor de aanbetalinggarantie. Hij krijgt immers de artikelen geleverd of zijn aanbetaling terug. Zo nee, zie stap 4.

4. De curator erkent de vordering schriftelijk, onder de mededeling dat niet tot uitlevering van de artikelen of restitutie van het aanbetaalde bedrag zal worden overgegaan. Tevens verwijst hij de consument naar de Stichting Garantieregelingen CBW (SGCBW) te Zeist.

5. De consument levert bij de SGCBW een kopie van de brief van de curator van de koopovereenkomst en het aanbetalingbewijs in.

6. De consument draagt zijn claim over aan de SGCBW.

7. De SGCBW geeft de klant een brief waarin staat dat hij in aanmerking komt voor de garantieregeling, en waarin ook het bedrag staat dat voor verrekening in aanmerking komt en tevens dat de consument de brief moet afgeven aan de ondernemer met wie hij de vervangende koop sluit.

8. De CBW-erkende winkel verrekent de aanbetaling en neemt dit bedrag voor eigen rekening.


Heel veel succes gewenst :!:

Re: zitland bedriegers

Geplaatst: 22 okt 2005 10:43
door 16again
prachtige regeling, maar op onderstaande link valt nog steeds te lezen dat de consument bedrogen uit kan komen:
http://www.cbw.org/displayarticle.php?articleid=778
De winkelier hoeft deze garantie niet uit te voeren indien de vervangende aankoop opruimingsartikelen, aanbiedingen, acties etc betreft.
Wanneer u (=winkelier) opruimingsartikelen, aanbiedingen, acties etc. in de winkel heeft staan bent u (=winkelier) vrij om deze artikelen uit te sluiten van de aanbetalinggarantie.
Zonder goodwill van de winkelier kan je de door het failliet verloren gegane aanbetaling dus alleen verrekenen als je iets koopt zonder korting!

Re: zitland bedriegers

Geplaatst: 22 okt 2005 14:36
door Hello
Wat heb je liever? Dat je een bankstel koopt van €1500 en 200 euro korting krijgt of hetzelfde bankstel en je aanbetaling van bijv. € 350,- erop kan verrekenen?

Re: zitland bedriegers

Geplaatst: 22 okt 2005 15:23
door 16again
Hello,

Ik heb liever en de korting en de aanbetaling verrekend.
In jouw getallenvoorbeeld raak je gewoon 150 Euro van de eerder gedane aanbetaling kwijt. Lekkere "garantie"!

Re: zitland bedriegers

Geplaatst: 22 okt 2005 21:39
door Hello
Haha, jij ziet het rooskleurig in. Ooit misschien bij stilgestaan dat je bij een winkelier geen korting krijgt. En nog wat, ipv het onderste uit de kan willen zou je natuurlijk tevreden kunnen zijn met elk bedrag wat je niet "verliest" .

Re: zitland bedriegers

Geplaatst: 23 okt 2005 10:46
door 16again
Hello,

Getallenvoorbeeld:

-ik koop een afgeprijsde bank van 2000,- en betaal 500,- aan. Nu gaat de winkel failliet, en ik krijg een mooie CBW brief, die 500,- euro waard is.

-nu ga ik naar een andere winkel en zie een vergelijkbare bank, afgeprijsd van 2350,- naar 2000,-
De winkelier weigert echter om, bij inlevering brief, deze bank voor de kortingsprijs te verkopen en ik moet 2350,- betalen.
Die CBW brief heeft mij dan 500,- euro gekost, en is in dit voorbeeld maar 150,- euro waard!


Hoe kan een regeling de naam "garantie" dragen als je toch aan het kortste eind trekt? Bedenk dat kortingen, acties etc regel, en geen uitzondering in de woonbranche zijn!
Het beste is dus om nooit iets aan te betalen.