De peuter die geweld ziet in een film zal dit niet direct als iets kwaadaardigs herkennen, maar ziet bv wél iemand vallen...ojee au...
Herkent ook emoties, dat personage in de film bang is, en nemen dit gevoel over.
Babie of peuter, bewustwording van gevaar komt tussen het derde en het vierde jaar en het kind uit het voorbeeld was 2.
Enkele voorbeelden. Een kind ziet tot een jaar of 3 a 4 geen probleem met een visual cliff. baby wordt voor een glazen vloer gelegd en mamma roept het kind. de baby loopt, of kruipt over het glas alsof er niet aan de hand is.
de spiegel tot een jaar of drie ziet een kind in de spiegel een ander kind. wil ermee spelen. daarna tot een jaar of 4 gaan ze eracher kijken, waar dat andere kindje dan zit. na hun vierde weten ze dat zij het zelf zijn.
voorbeeld drie, een kind ziet zijn vader vallen van de diepte in. een jong kind tot een een jaar of drie vier zal alleen reageren door de afwezigheid van pa, maar ziet het gevaar niet. vanaf een jaar of 3 a vier schrikken de kinderen en zijn bang voor wat vader in de diepte is overkomen.
voorbeeld vier. drie groepen kinderen worden gelijklijk opgevoed, groep een krijgt alle tv beelden te zien groep 2 alleen kinder tv en groep 3 helemaal niets. tot een jaar of drie zijn de kinderen gelijkelijk ontwikkelt, er zijn geen significante verschillen. Na 3 jaar echter blijkt dat de kinderen met alle beelden slechter gaan slapen tussen de kinder tv en geen tv is geen significant verschil op te merken.
voorbeeld 5 een groep blinde kinderen wordt een enge film getoont, de kinderen zijn opgedeeld in subgroepen van 2, 5 en 8 jaar. Alleen de kinderen van 5 blijken de beelden eng te vinden. de oudere kinderen zien dat het nep is en de jonge kinderen zien geen gevaar. voor dezelffde groep niet blinde kids geldt dat ze het allemaal eng vinden.
dezelfde groep met dove kinderen blijken alle kinderen het eng te vinden. Geluid is dus eng, niet beelden.
De diverse onderzoeken zijn op te zoeken, in de diverse biebs van uni's