Ik wil Dexia ook een schikking aanbieden;
Restschuld terug.
Inleg terug.
Rente.
Boeterente terug.
Kosten terug.
Schadevergoeding.
Mentale schade.
Onvoorziene!
Wat denk je
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Ton,
Ik wil Dexia ook een schikking aanbieden;
Restschuld terug.
Inleg terug.
Rente.
Boeterente terug.
Kosten terug.
Schadevergoeding.
Mentale schade.
Onvoorziene!
Wat denk je
Kan ik daar ook aan meedoen Ton, Of zal ik ze eerst een schikkings, voorstel voorleggenWist je al dat we straks ook collectief gaan voor de immatriele schade
Nee hoor, alle gekheid op een stokje, ik blijf lekker nog
een hele tijd bij het ''Team van Tn'', die is positief ingesteld en dat moet wel tot resultaat lijden.
Er is geen interesse meer voor anders stonden ze wel aan je deur.dit moet nu uitgebreid in de media!
Afl. 2004/31
Uit: Kroniek van het vermogensrecht
Ton Hartlief is hoogleraar privaatrecht Universiteit Maastricht en medewerker van dit blad
(...)
Voorts stippen wij op deze plaats het belangrijke gezamenlijk advies aan van Brunner (voormalig hoogleraar burgerlijk recht in Groningen) en Roelvink (oud vice-president van de Hoge Raad) aan de Commissie Geschillen Aandelenlease (in de wandelgangen: de commissie Oosting). Zij komen ten aanzien van een veel voorkomende vorm van effectenlease (de WinstVerDriedubbelaar) tot de conclusie dat er sprake is van huurkoop, een species van koop op afbetaling in de zin van artikel 7A:1576 lid 1 BW.3 De tot nu toe gepubliceerde lagere rechtspraak is in meerderheid ook die mening toegedaan, maar een enkele rechtbank niet (waaronder Arnhem). Indien er sprake is van huurkoop, dan heeft dit tot gevolg dat de gepasseerde echtgenoot zich kan beroepen op vernietiging van het contract als hij daarvoor geen toestemming heeft gegeven (art. 1:88 lid 1 onder d BW). De Stichting Eegaverlies en individuele gepasseerde echtgenoten krijgen hierdoor een gewichtige steun in de rug. Uit krantenberichten maken wij op dat Dexia (de grootste aanbieder van aandelenleaseproducten) 'not amused' is over deze bemoeienis van de commissie. Het zou wat ons betreft aanbeveling verdienen als partijen in een van de vele zaken waarin er inmiddels een uitspraak van een rechtbank ligt dat er al dan niet sprake is van huurkoop zouden overeenkomen deze rechtsvraag door middel van sprongcassatie (het overslaan van het gerechtshof) zo spoedig mogelijk aan het oordeel van de Hoge Raad voorleggen. Dexia heeft onlangs aangekondigd haar commerciële activiteiten in Nederland te staken. Door alle commotie is het merk Dexia in Nederland onbruikbaar.
Noemenswaardig is verder het aanhangig gemaakte wetsvoorstel collectieve afwikkeling massaschade. Het laatste beoogt mogelijk te maken dat een rechter een overeenkomst tot vergoeding van massaschade tussen een organisatie die de belangen van slachtoffers behartigt en een of meer aansprakelijke partijen verbindend verklaart voor alle gelaedeerden of een groep van hen.4 De directe aanleiding wordt gevormd door problemen bij de afwikkeling van de schade van de Des-dochters, maar het toepassingsbereik van het wetsvoorstel is veel ruimer: te denken valt niet alleen aan de afwikkeling van de schade als gevolg van rampzalige gebeurtenissen (Enschede en Volendam), maar ook aan de aandelenleasegeschillen.(...)