LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgstelsel en ziekenfondspremies

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gast

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gast »

av is aanvullende verzekering

Zalm

bird
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2005 21:52

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door bird »

tijdens uw uitzending wordt weinig (te weinig) informatie verstrekt betreffende de ouderen (aow-ers en gepensionneerden).
De premie bestaat uit 2 delen.
a. verzekeringspremie te betalen aan de verzekeraar ( 1200 euro)
b. inkomensafhankelijke bijdrage via de belastingsdienst (6.25%)
Deze laatste bijdrage wordt door de werkgever of uitkeringsinstantie verplicht aan die groep personen vergoed. (Inf. Min.V.W.S.)
De bijdrage punt b. moet door gepensionneerden zelf betaald worden want deze mensen hebben geen werkgever.
Dit onrecht wordt enigszins verzacht door een lager percentage voor de inhouding. Ik meen ongeveer 4.--%.
In het algemeen wordt dit punt in allerhande informatie via de media te weinig belicht.

kreeft53

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door kreeft53 »

WAT STA JE NU WEER UIT JE NEK TE KLETSEN,ZALM?
VOLGEND JAAR GAAT IEDEREEN ER ZOON 200 EURO PER MAAND OP VOORUIT.
ALS JE DIT MAAR GENOEG KEREN ZEGT GELOVEN DIE DOMME NEDERLANDERS DAT WEL!!
DIE PIKKEN TOCH ALLES!!!
OF NIET DAN??
WE ZITTEN TOCH NOG STEEDS IN DEN HAAG??
HOOG EN DROOG!!
GELUKKIG DAT DIE DOMME NEDERLANDERS ZO TOLERANT ZIJN,JA,DAAR STAAN ZE BEKEND OM.
NOG ANDERHALF JAAR DAN ZITTEN MN ZAKKEN TOCH VOL.
NOU GERRIT TOT IN DE PRUIMENTIJD.

JAN PETER BALKENENDE.
DEN HAAG.

Gast

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gast »

Ik dacht redelijk te kunnen volgen hoe het zit met welk inkomen, met of zonder partner, met of zonder kinderen maar nogmaals waar val je onder als je een alleenstaande ouder bent, alleenstaand of gezin?????

JoostB

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door JoostB »

Volgens mij valt het allemaal best mee met de hoogte van de premies. Lees het onderstaande stuk maar eens. Gevonden op de site van cz (www.cz.nl) onder 'vraag en antwoord'. Betreft een antwoord van cz op de volgende vraag: Volgens mij ga ik er flink op achteruit als ik volgend jaar 1.100 tot 1.200 euro premie moet gaan betalen, klopt dat?

Particulier verzekerden betalen nu gemiddeld 1.800 euro premie per jaar. De werkgevers vergoeden hiervan meestal zo’n 900 euro. Gemiddeld betalen particulier verzekerden nu dus ook al 1.000 euro per jaar. Alleenstaande ziekenfondsverzekerden betalen nu ongeveer 400 euro per jaar aan nominale ziekenfondspremie. Ook de werkgever houdt procentuele premie in van het brutoloon (dit staat op uw loonstrook). Dat bedrag varieert van 200 tot 400 euro per jaar. De premie van 1.100 tot 1.200 euro moet u dus vergelijken met de premie van 600 tot 800 euro. Om het verschil af te dekken is zijn in de Zorgverzekeringswet fiscale maatregelen en de zorgtoeslag opgenomen. De hoogte van de zorgtoeslag is afhankelijk van de gezinssituatie en het inkomen. Een alleenstaande ontvangt maximaal 420 euro zorgtoeslag per jaar, een huishouden dat uit meerdere personen bestaat maximaal 1.200 euro. De Belastingdienst neemt contact met u op over de zorgtoeslag.

zzp

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door zzp »

goed gezien Bird. Hetzelfde geldt ook voor de zg ZZP'ers, freelancers en iedereen die in zijn eentje een beroep uitoefent. Daar zijn er ook zo'n 400.000 van in Nederland.

Carry

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Carry »

Zo als de regeling nu is, kost mij dat ongeveer 730 euro per jaar extra.
Kan ik even vangen uit Den Haag om die idioterie te compenseren?
Wanneer rot dit kabinet (met euro-tekens inde ogen) nu eens op?
Liever gisteren dan morgen.
Mijn leus: Balkende (Bak Ellende) ga naar huis en blijf daar!!!!!

Joop(K)
Berichten: 325
Lid geworden op: 24 mei 2004 08:02

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Joop(K) »

Met name partikulier verzekerden hebben jaren lang veel te veel betaald voor het verzekeren van hun ziektekosten mede door de onzinnige MOOZ en WTZ toeslagen. Terwijl al die jaren veel ziekenfondsverzekerden juist onevenredig te weinig hebben betaald.
Het is hoog tijd dat deze ongelijkheid eindelijk wordt rechtgetrokken.
En dat er één basis zorgverzekering komt voor alle burgers die geen onderscheid meer maakt tussen ziekenfonds en partikulier. En burgers die het basispakket onvoldoende vinden staat het vrij om een aanvullende verzekering af te sluiten.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door karr-2 »

Wordt er dan ook onderscheid gemaakt tussen mensen die nooit bij de dokter komen (zoals ik) en mensen die met een ingescheurde teennagel al bij de dokter zitten en dan ook meteen rontgenfotos en de hele santekraam eisen?

Derkse

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Derkse »

Beste Tros Radar,

Ik vraag mij inderdaad af in hoeverre jullie open kaart hebben gespeeld.
Ik ben er namelijk 100% zeker van dat héél veel gezinnen, misschien wel de meeste bestaan uit 2 werkende ouders die beide ziekenfonds verzekerd zijn en 2 of 3 kinderen. In ons geval 2 kinderen vam 9 en 12 jaar.
Wij betalen nu per jaar aan premie: € 1284 (Dit is de totale premie die per maand van onze rekening wordt afgeschreven). We zijn dan via het CZ top verzekerd inclusief tandarts. Deze jaarpremie komt ongeveer overeen met één maandloon van mijn vrouw. wij zitten in het ziekenfonds omdat wij niet aan de grens zaten die gehanteerd werd om verplicht particulier verzekerd te zijn, dus de hógere salarissen of ambtenaren.
Het voorbeeld van 2 particulier verzekerden en 2 kinderen is een voorbeeld van iemand die bijvoorbeeld in de regering werkt, die hebben hun eigen zakken wel weer gevuld....
In het nieuwe zorgstelsel gaan wij € 2200 + de aanvullende premie betalen. Ik schat dat dit uitkomt op ca. €3200.
Dit betekent een extra premie per jaar van € 2000!!!!
Ik dacht dat gezinnen met kinderen er op vooruit zouden gaan?
Wij niet dus. Wij zitten boven de grens van € 40000 dus hebben nergens recht op.
Kortom. de bovenmodaal worden rijker (dus ambtenaren als in den Haag) en de modaal inkomens (zoals de meeste gezinnen in Nederland) armer.
Waarom blijven wij dit allen pikken?

Kan niemand met invloed eens het roer nemen en een andere kant opvaren?

Jammer dat Pim er niet meer is, ik denk dat veel dan anders was verlopen.

Wederom een teleurgestelde Nederlander....

Derkske

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Derkske »

De grens voor zorgtoeslag is klankklare nonsens....

Gezamelijke inkomens van boven de € 40000 krijgen niets.
Voorheen zaten deze mensen in het ziekenfonds indien ze beide ongeveer hetzelfde verdienden.
Toen was het zo dat tot een grens van ca € 33300 je in het ziekenfonds zat. Daarboven verplicht particulier verzekerd.

Kortom alle gezinnen met 2 werkende ouders die gezamelijk tussen de € 40000 en € 66600 verdienen gaan er flink op achteruit, dit is de grootste hap uit onze bevolking.

Hoe zit het overigens met gezinnen in het ziekenfonds mét kinderen en mgezinnen in het ziekenfonds zonder kinderen.
Netto heeft een gezin met kinderen toch minder te besteden?
Ik heb ergens gelezen dat 2 kinderen gemiddeld in hun levensjaar ca. 25% van het inkomen verbruiken.
Oké de kinderen zijn gratis verzekerd máár het netto inkomen wat overblijft is toch zeker afwijkend.

Indien hier geen rekening mee wordt gehouden dan zal de vergrijzing alleen maar toenemen.

Wordt er eigenlijk wel rekening gehouden met woonlasten e.d.?
Is de premie weer aftrekbaar van de belasting?

Graag antwoord....

Inbani

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Inbani »

Als éénoudergezin met 2 kinderen onder de 18 ben ik verzekerd bij Stad Rotterdam voor 56,45 per maand en heb daarvoor een extra uitgebreide verzekering. Mijn inkomen is geen vetpot (ziektewet UWV). Ik houd mijn hart vast voor wat gaat komen.
Mooie verhaaltjes hoor je over toeslagen via de belastingdienst.
Moeten zij het gemakkelijker maken? De belastingdienst is al zo'n log orgaan waar je slecht terecht kunt. Dit zal voor velen van ons fout aflopen. Volgens het kabinet loopt de economie slecht omdat we te weinig uitgeven. Waarvan moeten we het dan betalen??
Ben elke maand al blij als ik net rondkom en de vaste lasten en de voeding heb kunnen betalen. Waarom doen ze zo moeilijk als het gemakkelijk kan zoals Wouter Bos zegt: Laat het zorgstelsel zoals het was. Deze bureaucratie maakt mensen onzeker en bang.

ricco

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door ricco »

De meeste mensen op dit forum die zeggen rond de €1.300,- euro per jaar te betalen vergeten de inhoudingen op hun salaris. Dit is 1,45% van je loon. Reken dan voor een gezin met twee mensen in het ziekenfonds nog maar eens.
Deze inhouding vervalt per januari.

leens

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door leens »

per 1.1.2006 ga ik in de prepensioen. Krijg 80% van laatst verdiend salaris. Moet ik dan in 2006 over mijn 100% salaris van het afgelopen jaar gaan betalen? Hoewel ik dan minder ontvang?

ricco

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door ricco »

IN het toetsingsprogramma wordt duidelijk gevraagd hoeveel meer of minder je denkt te gaan verdienen in 2006.

Voor veel mensen op dit forum de volgende tip.

Kijk eens op www.denieuwezorgverzekering.nl

sylvia1961

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door sylvia1961 »

ik zit met een vraag ik zelf zit in de wao me man werk ga ik er nu op voor uit of op achter uit er wonnen hier nog 2 kinderen in huis die bijde werken kunt u me een tip geven ?

Gast

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gast »

geachte panel

Ik ben arbeidsongeschikt en zieke fondsverzekerd,wat gaat er nu voor mij veranderen.
Kan ik mij nu verzekeren bij mijn man, want dat kon nooit en je betaald wel het volle pond, ondanks dat je een wao uitkering hebt.
Ik heb een partner en die is via zijn werk partuculier verzekerd.

vriendelijke dank m.w. van der werfb]

Gast

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gast »

geachte panel

Ik ben arbeidsongeschikt en zieke fondsverzekerd,wat gaat er nu voor mij veranderen.
Kan ik mij nu verzekeren bij mijn man, want dat kon nooit en je betaald wel het volle pond, ondanks dat je een wao uitkering hebt.
Ik heb een partner en die is via zijn werk partuculier verzekerd.

Ricco

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Ricco »

Elke nederlander boven de 18 moet een basisverzekering hebben. De premie staat vast. Je kunt aan de hand van je inkomen een compensatie krijgen. De rekenmodule staat wel op deze site.

Forse Kritiek

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Forse Kritiek »

:oops:
Let op Radar probeert via Independer Zorgverzekeringen te verkopen. Elke maand zit independer in de studio met haar eigen produktjes.
Als radar onafhankelijk zou zijn zou er ook eens een NVA tussenpersoon, bank of andere verzekeringsverkoper zitten!
In de consumentenraad van Radar zit Aad van de Heuvel. Werkte die vroeger ook niet bij een consumentenprogramma? De baan van Antoinette in de toekomst (raad van bestuur Independer) is wellicht al geregeld!?
Groetjes werknemer van een tussenpersoon

Gesloten