LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Badkamertelevisie

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Badkamertelevisie

Ongelezen bericht door hawkwind »

Geweldig,
Electronica hoort nu eenmaal niet in een vochtige ruimte!.
Printplaten etc .kunnen daar nu eenmaal niet tegen .
Wasmachines gaan ook binnen 3 a 4 jaar kuduuk indien geplaatst in een doucheruimte.
Veel kijkplezier gewenst in de badkamer......we zijn niet jaloers :)

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Badkamertelevisie

Ongelezen bericht door grun »

hawkwind schreef:Wasmachines gaan ook binnen 3 a 4 jaar kuduuk indien geplaatst in een doucheruimte.
Je wilt niet weten hoeveel huizen er in Nederland staan waarbij de wasmachine aansluiting in de badkamer zit, dus een 3/4" kraan, afvoer en trekschakelaar. In mijn huis ook, geen centje pijn. Ik heb het ook nog expliciet gevraagd aan de leverancier van de machine en die zag ook geen probleem.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Badkamertelevisie

Ongelezen bericht door hawkwind »

grun schreef:
hawkwind schreef:Wasmachines gaan ook binnen 3 a 4 jaar kuduuk indien geplaatst in een doucheruimte.
Je wilt niet weten hoeveel huizen er in Nederland staan waarbij de wasmachine aansluiting in de badkamer zit, dus een 3/4" kraan, afvoer en trekschakelaar. In mijn huis ook, geen centje pijn. Ik heb het ook nog expliciet gevraagd aan de leverancier van de machine en die zag ook geen probleem.
Natuurlijk zegt de leverancier dat dit geen probleem is (die ziet alleen maar Euro,s)
Praktijk leert wel anders.
De besturing van een WM bestaat voor een groot deel uit printplaten.
Deze kunnen nu eenmaal niet tegen vocht/ condens.
Member "plumber" ,een van de weinige kenners op dit gebied op dit forum zal dit kunnen bevestigen.
Een wasmachine / Droger behoren in een droge ruimte te staan wat de levensduur ernstig
ten goede komt.
Grt
Mek

schenck
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2012 10:40

Re: Badkamertelevisie

Ongelezen bericht door schenck »

Als installateur kan ik u het volgende melden: Om apparatuur (wasmachines, drogers, tv's) veilig te kunnen en mogen installeren in een badkamer zijn er de NEN1010 normen waar je je aan moet houden. Afhankelijk van zone (hoe dicht van het water) is een bepaalde waterdichtsheidsklasse vereist, meer uitleg: http://www.splashvision.nl/badkamer-tv- ... nstalleren

Speciale badkamer wasmachines en drogers bestaan niet, deze moeten dan ook altijd minimaal 60 cm buiten de badrand of douchebak geplaatst worden. Voor een wasmachine is het vaak geen probleem deze wat verder van de natte zone te plaatsen.

Steeds vaker installeren wij ook TV's in badkamers, meestal wil de klant die dan aan het voeteneinde van het bad, in zone 1 dus. Het daar plaatsen van een TV mag alleen als het product minimaal een IPX5 waarde heeft. Er zijn al enkele jaren waterdichte TV'sdaarvoor op de markt. Wij installeren al zo'n 5 - 6 jaar televisies van Calyzo en later ook SplashVision in badkamers, dat gaat perfect met een inbouwkast zodat de TV helemaal in de muur zit. Probleem is vaak wel dat klanten tegenwoordig ook bijvoorbeeld een digitale tv-decoder of dvd speler op de TV willen aansluiten die niet waterdicht is, dat apparaat kan dan niet in de eerste zone worden geplaatst. Daardoor is er in bad dan alleen analoge TV te kijken, of we plaatsen de decoder aan de andere kant van de muur als dat mogelijk is, in de slaapkamer bijvoorbeeld. Als ik het goed heb begrepen zijn er inmiddels modellen met een ingebouwde CI-module, zodat de decoder niet meer noodzakelijk is voor digitale tv.

Gesloten