Allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk werkt het toch niet.
Je krijgt dan figuren die hun computer op straat zetten omdat ze denken dat de gegevens niet te achterhalen zijn als de computer stuk is ...
Je moet namelijk niet alleen een 'goed' wachtwoord hebben, maar je zult dit ook nog eens geregeld (minimaal 1 keer per jaar) moeten vervangen.
// bios/systeem-wachtwoord ?
Hebben/hadden de standaard-biossen (vroeger?) geen 'algemeen' wachtwoord als achterdeur ?
Met een beetje pech is zo'n wachtwoord simpel te omzeilen door de het bios te resetten. Bij laptops is dit mogelijk nog enigszins moeilijk, maar bij de huis/tuin/keuken-pc van de Lidl en vergelijkbare low-budget systemen ?
// Vingerafdrukken oftewel 'biometrische' beveiliging ?
Ik zou verbaasd zijn als dat al op bios-niveau op een betaalbaar moederbord aanwezig was ...
En dan nog ... gewoon de duim eraf hakken en dan ben je er nog in.
Of nog simpelere : fysieke bedreiging van de eigenaar.
// ---
Ik vraag me af in hoeverre bij andere beveiligingen (van sloten tot alarm-systemen) de winkeliers een 'bewijs' eisen. Ik vermoed dat dat ook vies tegenvalt. (volgende keer ?

)
// ---
Nee, de best beveiligde pc stop je in een kluis, gooi je in een heel diep gat en dan stort je het vol met beton. En zelfs dan zou ik het nog niet helemaal vertrouwen ...