LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door eeliane »

Wat ik wel vreemd vind is dat er veel nederlnaders zijn die denken dat lokale service inclusief de reissom zit, niet dus, dat blijkt dan maar weer.
Nederlanders staan in t buitenland bekend als de meest krenterigen en dat is niet zo leuk. Dat er dus lokale reisleiders zijn die geen zin hebben in bus nederlanders omdat ze geen moer oplevert aan t eind van de reis. En waar hebben we het eigenlijk over, een paar euro??
iedereen weet dat die mensen er op zitten te wachten en wij kijken met ons krenterige oog of lokaal reisleidertje wel heeeeeel goed zijn best heeft gedaan. En t probleem is wat versta je daar onder.
Italianen, zoals mijn man, bijvoorbeeld, gaan altijd meteen met ober of schoonmaakster of reisleider in gesprek over van alles en nog wat, steken ze wat toe (5-10 euro meer is t niet) en hebben een leuke band en extra service, de hele vakantie.
Nederlanders zijn stug en zeuren acheraf over van alles en nog wat zonder dat ze van te voren de nodige maatregelen hebben getroffen. Wij zijn daar de enige in en worden op die manier gediscrimineerd, helaas... dit heeft te maken met een manier van aanpassen vooral in landen die het een stuk slechter hebben dan wij.
Trouwens in dure hotels/op cruises is het gangbaar om een fooi te geven. En dat gebeurt dan ook altijd...
Je kan er wel tegen in gaan en zeuren dat t iets is wat je zelf wel bepaald maarja dan kom je er in veel hotels bekaaid vanaf, geld krijgt de aandacht niet jij op je leuke hollandse hoofd.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door G7 »

Ik ben het helemaal met Bailey eens.

Ik werk zelf ook in een dienstverlenende sector en ben al tervreden met een compliment op zijn tijd. Per slot van rekening, daar doe je het voor!

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Mk »

Dat je geen fooi geeft moet je zelf weten, maar reken er dan maar op dat je ook wel eens wat minder service kan krijgen. En dan kan je wel zeggen 'ja maar ik heb de reis al betaald en dan verwacht ik ook service', de schoonmakers en bediening in een land als Egypte hebben daar sch*t aan. Andere cultuur, andere normen en waarden: fooien worden vooraf gegeven, dan verlenen we jou een dienst. Als je hier in Nederland geen fooi geeft in bijvoorbeeld een restaurant of café en je komt daarna nog een keer langs dan is de kans ook vrij groot dat ze in je glas spugen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Bailey »

Als je hier in Nederland geen fooi geeft in bijvoorbeeld een restaurant of café en je komt daarna nog een keer langs dan is de kans ook vrij groot dat ze in je glas spugen.
Dan kom ik waarschijnlijk in beteree restaurants dan jij, want ik heb daar geen last van. Als je je normaal gedraagt naar het personeel, dan maakt het niet uit.

Je kan natuurlijk een fooi geven en je dan schofterig gaan gedragen, denk je dat ze dat fijn vinden?

Sann
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jun 2005 12:09

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Sann »

Ik heb ook een reis geboekt met sky tours (een nijlcruise), maar ik moet nog gaan.

In, zowel de brochure van Sky tours, als op internet, staat duidelijk vermeld dat men een fooi van €25,- pp verwacht. Beetje raar dus om daar achteraf om te gaan zeuren.
Als je dit vergelijkt met Fox (waar ze vaak fooien van €80 tot €100 verplicht stellen), vind ik ze nogal bescheiden bij Sky tours met de fooien.

De (meeste) mensen op dit forum moeten dus niet zo zeuren, want als je het geld hebt om bijvoorbeeld een nijlcruise te boeken, is het niet al te veel gevraagd om €25,- aan de Egyptische medewerkers te geven die het van de fooien moeten hebben.

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

ik ga deze discussie stoppen,ik wil er niets meer over lezen .het maakt me ziek hoe sommige mensen erover denken. mijn advies is eenvoudig : als je die paar euro voor iets extra niet hebt of niet kan missen blijf dan thuis. dan bederf je in ieder geval niet de sfeer voor de andere mensen die met jouw op reis zijn. het is schandalig hoe er met buitenlandse gidsen wordt omgegaan. het wordt ook steeds moeilijker om goede gidsen te krijgen voor nederlandse groepen. goede gidsen kunnen vaak kiezen welke groep dat ze pakken..en dat zijn beslist geen nederlanders. oh ja dit nog; bij alle grote touroperators moeten de tourleaders hun tour kopen, met andere woorden ze krijgen helemaal niks van reisbureau, neeeeee ze moeten nog betalen...hun verdiensten zijn dan de optionals die ze verkopen en hun vaste fooi per persoon per dag. dag neder landers vergeet het maar.... pak je caravan en ga naar de heide...kost niks extra..kun je altijd vertellen dat je aan de andere kant van de wereld gezeten hebt. en fotos kun je van internet halen merkt toch niemand....daaaaaaaaaag janxx 8) 8) 8)

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door G7 »

Je kunt er ook voor kiezen, om dan geen tour(leader?) te worden. Hoef je je ook niet aan die "vervelende en zuinige" Nederlanders te ergeren.

Jullie ook een fijne vakantie allemaal :wink: 8)

Har

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Har »

janxx
ik ga deze discussie stoppen,ik wil er niets meer over lezen [/b

Prachttig toch , er is niemand die jouw verplicht iets te lezen.

Fooien en tips geven is inderdaad niet echt Nederlands, ik geef alleen tips en fooien als het iemand naar mijn mening verdient en niet wat de groep ervan vindt.

Wat doet een excursieleider nu eigenlijk voor bijzonders ???:\

Mensen een restaurant inslepen en door hun hap gratis voor krijgen, of ze een excursie aansmeren ?? , een chauffeur doet meestal hetzelfde.

In sommige landen worden de inkomsten van hotel-restaurant bedienend personeel bepaald door tips van pl.m 10 % , duidelijk dat je hieraan meedoet.

In ZA moet je de tips echt zelf aan het bedienend personeel geven, bij de manager of de receptie verdwijnen de tips naar de supervisors en managers.

Tips geven doe je als je denkt goed behandeld te zijn, tips geven voor extra,s erna is niet aan de :) orde. :) :D

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

har je hebt er nog altijd niets van begrepen waar het echt over gaat... janxx

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door eeliane »

Tja har, je heb de betalers die krijgen service en de knierten die klagen, zo is t altijd geweest alleen wij nederladers moeten maar eens leren dat de wereld anders in elkaar zit.
Voor wat hoort wat is ook andersom uit te leggen... :wink:

Har

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Har »

Tja har, je heb de betalers die krijgen service en de knierten die klagen, zo is t altijd geweest alleen wij nederladers moeten maar eens leren dat de wereld anders in elkaar zit.
Voor wat hoort wat is ook andersom uit te leggen...


Leg svp een uit.

Tips en fooien geven moet iedereen voorzich zelf uitmaken, een hork geef ik dus niets en iemand die netjes zijn werk doet geef je en tip als erkentelijkheid.

har je hebt er nog altijd niets van begrepen waar het echt over gaat... janxx

Leg svp eens uit, ik dacht redelijk duidelijk te zijn :) :oops:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door eeliane »

Je moet t anders lezen, je geeft van te voren fooi zodat de service beter is! Zo denkt de rest van de wereld behalve de nederlanders.
Die geven een lullig fooitje achteraf waardoor ze t respect van de buitenlanders bij voorbaat hebben verloren!
Dus als je meer service op je vakantie adres wilt moet je t personeel een beetje 'omkopen', zo niet dan moet je niet op z'n hollands achteraf gaan zitten zeuren dat je geen service hebt gekregen.
Pas je aan!
Hoeft natuurlijk niet maar dan heb je je zelf er soms vreselijk mee.
Je kan t de rest van de wereld nioet kwalijk nemen dat ze anders denken dan wij. Hollandse zunnigheid ten top, helaas vaak genoeg ook als we achteraf een fooitje geven!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Bailey »

En als iedereen op jouw manier doorgaat, kan je dus nergens meer normale service verwachten. Ik werk ook zonder fooi en doe mijn werk gewoon goed, zoals het hoort.

Mensen die hun werk niet goed willen doen, tenzij ze daar fooi voor krijgen, die verdienen die fooi in mijn ogen totaal niet. Een fooi is net als respect, dat moet je verdienen, dat krijg je niet zomaar!

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

eeliane zijn deze mensen nu ze bekrompen van begrip of hoe zit dat. janxx.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Bailey »


Geplaatst op 05 Dec 2005 03:00 door janxx


--------------------------------------------------------------------------------

ik ga deze discussie stoppen,ik wil er niets meer over lezen
Waar schrijf je dan nog wel steeds?

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

ik zal het iets duidelijker vertellen..zit nl ook in de branche..mijn opdrachtgever heeft me gevraagd om een tour te doen,deze begint voor kerst en pas ver na nieuwjaar klaar. mijn antwoordt was heel gemakkelijk nl.als het nederlanders zijn blijf ik thuis ,deze zeuren teveel en geven toch niks extra. als het buitenlanders zijn ga ik mits ik nationaliteit weet. gevolg is dat ik lekker ga werken met een buitenlandse groep, dit doe ik graag ook nog want ik weet dat er behoorlijk wat overblijft. zal me voor 100 procent geven. met andere woorden als het nederlanders waren bleef ik lekker thuis kerst vieren...begrijp je nu het verschil tussen werk en werk. tussen je werk moeten doen en je werk graag doen. tussen sevice geven en het hoogstnoodzakelijke doen. tussen zeurpieten en tevreden klanten. aub denk eerst eens een keer na voor jullie weer een of andere zeurbrief gaan schrijven om een paar euro terug te krijgen.....plezierige kerst janxx.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Bailey »

Je bent lekker aan het generaliseren en je hebt waarschijnlijk elke keer de verkeerde getroffen.

Ik geef bijvoorbeeld wel een fooi, mits het verdiend is dus. Op mijn laatste vakantie heb ik de buschaffeur die tevens reisleider was een fikse fooi gegeven, omdat hij zijn werk in mijn ogen perfect had gedaan. En met z'n allen hadden we een behoorlijk zware envelop bij elkaar opgehaald.

Ook de obers van het restaurant van het hotel hebben wij in het zonnetje gezet door ze uitgebreid te bedanken en een fooi te geven. Ook omdat ze constant voor ons klaar stonden en in mijn ogen dus echt een fooi verdienden. Echt mensen die het leuk vonden om te doen en dat ook lieten blijken, altijd vrolijk enzo. Een fooi waard dus.

Dus of je treft iedere keer de verkeerde mensen of je zorgt er zelf voor dat je zo behandeld wordt. Ander werk zoeken is voor jou misschien een betere optie, als ik dat zo hoor. Ik hoop in ieder geval dat ik jou nooit als reisleider krijg.

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

heb je het alweer , alweer lekker hollands alles in een envelopje stoppen..kun je het lekker annoniem doen en hoef je niemand in de ogen te kijken. ja ik geloof zeker dat deze enveloppe zwaar was,maar dan wel van de muntjes van papiergeld kan hij niet zwaar worden. dat is nu precies waar de hele reiswereld van baalt. en ook jij hebt het nog niet begrepen...jan xx

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Bailey »

Toevallig was ik er zelf bij!!! En geloof me 2 euro muntstukken wegen zwaar hoor. En als je 5 losse euro's geeft, dan weegt dat ook wat. En zeker niet anoniem, we hebben de chauffeur met z'n allen heel hartelijk bedankt. Hij vond het zelfs zo leuk met ons dat hij 's avonds bij ons op het terrasje kwam zitten en zich soms moest dwingen naar bed te gaan, omdat hij de volgende dag weer vroeg op moest.

Maar goed, als jij alleen maar 20 cent krijgt, dan snap ik dat je gefrustreerd bent. En gezellig op een terrasje bij de reizigers zal jij ook niet doen, krijg ik zo het idee.

Nogmaals, als jij je werk niet leuk vindt om te doen, dan moet je maar ander werk gaan zoeken en niet je frustraties botvieren op de reizigers, die ook soms alles bij elkaar moeten schrapen om op vakantie te gaan.

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

het zijn en blijven muntjes.....ijzerhandelaren genoeg in europa...ga zo verder bailey goed zo...oh ja mensen die moeten schrapen kunnen het geld beter aan iets anders besteden. dan leven ze iets gemakkelijker.. daaaaaaaaag jan xx
Laatst gewijzigd door janxx op 06 dec 2005 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten