LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studenten worden onderuitgehaald

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door klaasvd »

Zuipen, ****** en feesten, dat is het gemiddelde studentenleven van tegenwoordig. En ondertussen maar klagen dat ze het zo zwaar hebben en dat iedereen ze maar probeert af te knijpen. Tsja vind je het gek....
Tjonge jonge alsof het vroeger allemaal anders was, het probleem is dat wij er teveel tijd voor krijgen.
Als ik nu zie dat 8 uur per week les krijg voor een voltijdopleiding!!!! en de rest is zelfstudie, er zijn bijna geen studenten die ook werkelijk gaan studeren dan. Dat is nu zo en vroeger niet anders, als je niet hoeft(toetsen zijn te makkelijk of zijn er niet) dan doe je dat ook niet.
Vroeger had je lesweken van 30 uur, ik zou daar graag naar teruggaan zodat ik ook "gedwongen" word om wat te doen.

En dan kun je wel gaan zeuren over motivatie etc.. maar daar heeft het weinig mee uit te staan.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door S. »

Lesweken van 8 uur!!
Waarom moet, in hemelsnaam, dat studeren dan zoveel kosten?
Als dit voor iedere studierichting geldt, dan mag voor mijn part de studiefinanciëring afgeschaft worden.
Wat is er tegen een werkstudent?
Heb ook meegemaakt dat een wat oudere student 28 of 30 uur per week werkte en in haar eigen tijd naar de universiteit ging.
Zo hou je te weinig tijd voor feesten en zuipen over, ook omdat je de verantwoording voor een baan hebt.

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door klaasvd »

Lesweken van 8 uur!!
Waarom moet, in hemelsnaam, dat studeren dan zoveel kosten?
Als dit voor iedere studierichting geldt, dan mag voor mijn part de studiefinanciëring afgeschaft worden.
Wat is er tegen een werkstudent?
Heb ook meegemaakt dat een wat oudere student 28 of 30 uur per week werkte en in haar eigen tijd naar de universiteit ging.
Zo hou je te weinig tijd voor feesten en zuipen over, ook omdat je de verantwoording voor een baan hebt.
Ja dat vraag ik mij ook af, aangezien lesgeld op 1500 euro ligt, moet wel zeggen ben nu 3e jaars, in het begin zit je op ong 14 contacturen, maar dat vind ik nog weinig.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door tienepien »

ik ben ondertussen vierdejaars en ik heb al deze jaren gemiddeld zo'n 30 contacturen in de week gehad... Mjah, technische studie.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Beste Desy,

Niet alleen de studenten worden tegenwoordig uitgeknepen, ook de "gewone" werkende mens is de pineut, want die moeten ook meer inleveren, hoor! Ik was vroeger (nu praat ik over 16 jaar geleden) gewoon een MBO-scholier, die ook hield van feesten en zuipen. Maar ik kreeg er geen geld voor, ik heb er gewoon voor moeten werken. En als er geen geld was werd er ook niet gezopen, om het maar even heel simpel te zeggen. Ik moet er wel even bij vermelden dat ik, behalve de beest uithangen, ook serieus met mijn opleiding bezig was, al was het maar MBO, en dat ik op mijn 19e stond te springen om eens "echt" te gaan werken. Ik word eerlijk gezegd nog wel eens treurig van die eeuwige studenten. Misschien zijn ze inderdaad bang voor de echte wereld en hopen ze tot hun 65e te kunnen feesten.

Je bent nu 19 jaar, dus ik zou zeggen: get a ******* job en ga in de avonduren studeren. Van hard werken is nog nooit iemand slechter geworden, hoor :D

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door klaasvd »

ik ben ondertussen vierdejaars en ik heb al deze jaren gemiddeld zo'n 30 contacturen in de week gehad... Mjah, technische studie.
Blijkbaar verschild dat, ik doe een opleiding in de gezondheid

acidcool
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2005 08:24

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door acidcool »

Beste mensen ik ben een student van 24. Laat ik eens een reken sommetje maken van mij studiekosten

Inkomsten van IB-groep 800 euro (volledige lening e.d. erbij)

Uitgaven Collegegeld 180 euro
Huur kamer 280 euro (Huurtoeslag al meegerekend)
Verzekering 130 euro (onbekend zorgtoeslag)
Internet 16 euro
Telefoon 20 euro

Wat blijft er over om van te eten 800-180-280-130-16-20= 174 euro
Dit om een hele maand van te leven.(misschien iets meer ik weet nog niet wat ik voor zorgtoeslag krijg)

Is op zich best wel te doen als er niet steeds iets tussen kwam van "jongens voor volgende week hebben jullie dit boek ook nodig"
is dan een boek á 50 euro. Internet kan ik niet opzeggen want als je niet online kunt komen kun je niet bij je opdrachten. Een bijbaantje doe ik ook niet want ik studeer wel netjes 50 uur in de week. niet omdat de studie zo moeilijk is, maar die tijd is er gewoon voor nodig.

En aan het eind van mijn studie zit ik dan met een schuld van ruim 10.000 euro. Ach daar kan ik niet zo meezitten. Rente daarop is laag dus dat zal wel. Maar met die 174 euro per maand om van eten. red je het niet altijd en uitgaan naar zuipfeesten is er al helemaal niet bij. Die 40 euro per week aan eten gaat wel op.

Mochten jullie hier andere ideeen over hebben en doe ik iets helemaal fout zeg het maar ik ben verre van perfect

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door tienepien »

wtf 180 euro collegegeld? das zo'n 30 euro teveel.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door S. »

@klaasvd; wat voor opleiding doe jij dan in de gezondheidszorg?
Heb 18 jaar geleden MDGO-vz gedaan, maar moest toch gemiddeld 30 uur per week in de klas zitten.

En acidcool, heeft jouw universiteit geen kantine (mensa???) waar je goedkoop kunt eten?
In het weekend thuis eten drukt ook al flink de kosten natuurlijk. :wink:

Wat betreft de eeuwige studenten...
Ken inderdaad zo'n gevalletje van een eeuwige student, in de 30, al tig studies begonnen en weer afgebroken. Volledig onderhouden door z'n ouders. :?
Ach ja, ook een manier van leven.

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door klaasvd »

@klaasvd; wat voor opleiding doe jij dan in de gezondheidszorg?
Heb 18 jaar geleden MDGO-vz gedaan, maar moest toch gemiddeld 30 uur per week in de klas zitten
Fysiotherapie studeer ik, kan zijn dat er afwijkingen zijn in de opleidingen onderlling zijn van fysio.

acidcool
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2005 08:24

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door acidcool »

Ieder weekend naar huis zit er niet in voor mij dat kost me dan weer te veel aan reisgeld. Me week OV heb ik nodig om naar me stage te kunnen en op zondag terug reizen kost me ook al gauw weer 16 euro met me korting erbij.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door tienepien »

Dan ga je toch op vrijdag terug en op maandag weer heen?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door S. »

Mijn oom en tante in Nijmegen verhuurden tot voor zo'n 8 jaar terug kamers aan studenten en meestal aten die warm in de kantine van de universiteit tegen een zeer gering bedrag.

De meesten gingen in het weekend naar huis met de vuile was en kwamen dan terug met tassen vol eten.
Op één studente na, die had zo'n slecht contact met haar ouders dat ze door mijn oom en tante onder hun hoede genomen werd en die kreeg van hun wat extra's toegestopt omdat ze helemaal niets van huis uit meekreeg, zowel morele steun als geld en dan is het krap, ook in de gunstigere jaren 80.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door NAK »

Wat blijft er over om van te eten 800-180-280-130-16-20= 174 euro. Dit om een hele maand van te leven.
174 : 4= € 43,50 per week voor jou alleen.

Er zijn gezinnen die van het zelfde bedrag of minder, met meer mensen rond moeten komen.
Dus wat zeur je toch.

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door klaasvd »

Dan ga je toch op vrijdag terug en op maandag weer heen?
Niet als je laat klaar bent of vroeg moet beginnen

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door tienepien »

Ja 174 euro daar moet je het mee kunnen redden. Maar wat de TS als opmerking daarna maakte, moet je ook meenemen: boeken zijn ontzettend duur. Daar ben je gemiddeld ook zo'n 70 euro in de maand aan kwijt.

Het kan allemaal net op dit moment, dus veel duurder moeten ze het niet gaan maken.

Stefan1982Stefan
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2005 01:03

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door Stefan1982Stefan »

Ga niet donderdag,vrijdag,zaterdag,zondag stappen.

Scheelt een hoop geld. :wink:

acidcool
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2005 08:24

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door acidcool »

Inderdaad het probleem zit hem vaak in de onverwachtse uitgaven. Van boeken readers en dergelijke.

Wat betreft het vrijdag maandag verhaal.
Vrijdag ben ik om 6 uur klaar dan wil het reizen nog wel gratis om thuis te komen, maar het probleem komt maandag dan moet ik wel netjes om 8 uur weer op me stage zijn en dan rijden er nog geen treinen en bussen die kant op van bij mijn ouders vandaan.

Het stappen WOW das lang geleden dat ik dat heb gedaan ergens in de zomervakantie geloof ik. Niet omdat ik het niet wilde maar gewoonweg dat er dus geen geld voor is.

MG84
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2005 22:54

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door MG84 »

Ik vind dat iedereen wel snel met zijn oordeel klaar staat over zuipende studenten..Ik doe zelf een hbo-opleiding in de gezondheidszorg. Ik loop 32 uur per week stage, ook onregelmatige diensten. Verder nog 1 dag een paar uurtjes naar school. Hierdoor eigenlijk geen ruimte voor een bijbaantje, maar zonder dat kan ik niet rondkomen! Gelukkig krijgen we een kleine vergoeding. Ik betaal mijn hele studie zelf, maar krijg niet de maximale beurs. Reken maar niet dat er dan wat overblijft. Ik betaal elke maand 190 euro lesgeld, nu nog een ziektenkostenverzekering van 55 euro, elk jaar boeken ga zo maar door. Tijdens mijn stage zie ik alleen soms in het weekend een kroeg van binnen...ik erger me er dus aan dat er zoveel studenten over 1 kam gescheerd worden.
Ik vind het ook behoorlijk vreemd gesteld dat Desy niet mag zeggen dat het jammer is dat ze geen stagevergoeding krijgt! Je werkt toch net zo goed en het gaat ook maar om een kleine vergoeding. Je bent veel tijd kwijt aan zo'n verplichte stage, tijd waarin je anders een bijbaantje kon hebben. En dan kan het wel een investering zijn in je toekomst, maar jij als student moet toch ook geld hebben om die studie van te kunnen blijven betalen. Moet het studeren soms helemaal ontmoedigd worden?

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: Studenten worden onderuitgehaald

Ongelezen bericht door Mirreke »

Ach ik vroeg me mijn laatste 2 jaar van mijn opleiding Management, Economie en Recht ook wel eens af voor wat ik die opleidingsgelden moest betalen, tijdens mijn 3e leerjaar moest ik 2 dagen naar school voor 10 lesuren van 3 kwartier, de rest was zelfstudie en het 2e half jaar van t 3e leerjaar heb ik stage gelopen met welgeteld 2 keer een stagebezoek van een docent waar de docent in totaal 3 uur aan kwijt was... Tel daar dan bij max. 3 uur aan overige begeleiding (verslag doorlezen telefonisch contact) is een uurtje of 6 op een half schooljaar..
Het 4e leerjaar was helemaal een groot vraagteken... in totaal 4 contact lesuren per week op woensdagochtend en op woensdagmiddag projectwerk en de rest van de week zat je gewoon lekker thuis of kon je besteden aan je bijbaantje... Ook het 2e half jaar was afstudeerstage en dus weinig begeleiding van school...

En ook in mijn klas had je inderdaad studenten die het voor elkaar kregen om 4 avonden per week uit te gaan... Ik vroeg me toch altijd af hoe ze dat deden... Ik woonde gelukkig gewoon thuis dus dat scheelde me een hoop geld maar er waren er een hoop bij die op kamers zaten en dan ook nog eens 4 avonden per week uitgingen..

Ach ja niemand heeft het tegenwoordig nog makkelijk behalve de dikke directeurtjes en het politieke geneuzel in den haag...

Gesloten