LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aspartaam/acesulfaam

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Wat me opvalt van die site (aspartaam.nl) is dat ze nergens inhoudelijk de onderzoeken toetsen.
Er worden allerlei verdachtmakingen gelanceerd, maar inhoudelijk worden de onderzoeken niet getoetst.
En wetenschappelijke onderzoeken kenmerken zich erin dat anderen de onderzoeken kunnen herhalen en aldus de kwaliteit ervan kunnen verifieren.
Laatst gewijzigd door Maarschalk op 09 dec 2005 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Verdachtmakingen genoeg, maar bewijzen ho maar. Er wordt van alles geroepen, zonder dat het ook maar ergens aangetoond of bewezen wordt.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door Janny »

Het artikel is niet zonder bron gegeven zie maar het adres onderaan.

ten tweede.

Ik ben iemand die zeer alergies is, en dus vreselijk voorzichtig met voedsel.

Verder, sta ik achter de stelling dat al die light producten leuk zijn .Maar die light producten hebbenook een maximum toelaatbare hoeveelheid per dag kennen. , als je zoals ik diabeet bent, en zeker van jezelf wilt zijn , blijf dan van suiker en de pot met vervangingsmiddelen af.

Hoe een ander daarover denk is voor de ander.
Janny

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door karr-2 »

Als je de maximale toelaatbare hoeveelheid per dag wil halen moet je geloof ik liters cola per dag drinken. Diabeet of niet, wat je nu zegt is echt geklets.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door S. »

Valt me op dat aspartaam enkel op dieren is uitgetest, en dan vast wel op dieren die qua celopbouw of genenpakketje de mens zoveel mogelijk evenaart, de meeste proefdieren halen niet de gemiddelde leeftijd van de mens.
Een ratje wordt gemiddeld zo'n jaar of 3, de mens algauw 80!
Nu heeft men wel een veilige marge ingebouwd door die ADI-norm voor de mens fors naar beneden bij te stellen, ik weet het niet, het kan mij niet overtuigen.

Ik pas er dus mee op, maar dit is puur gevoelsmatig.
Gewoon geen suiker in de koffie/thee doen om zo de behoefte aan zoet af te remmen.
Werkt goed, heeft alleen als nadeel dat wanneer ik nu een cola neem, ik deze nu dus walgelijk zoet vind. :)

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik drink mijn koffie en thee al jaren zwart en cola drink ik zelden of nooit, geef mij maar water, melk of vruchtensap.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ben het met Karr-2 eens. Ik gebruik zelf ook geen zoetstoffen meer. Niet omdat ik bang was voor eventuele gevolgen, maar ik vond het gewoon niet te pruimen. Ik denk dat je inderdaad pas bij hele grote hoeveelheden op moet gaan passen (maar geldt dat niet voor alles). En als je om gezondheidsredenen op dit soort dingen moet letten, dan moet je gewoon de etiketten goed lezen, ben ik bang. Of je laat je financieel uitkleden bij een of andere reformwinkel....

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Gewoon geen suiker in de koffie/thee doen

Of gewoon wel, er is niets maar dan ook helemaal niets mis met gewone suiker
Met mate natuurlijk maar dat spreekt voor zich.

groeten

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door S. »

Nee, niets mis met gewone suiker, behalve dan dat het heel anders smaakt vind ik, bitterder met meer nasmaak.
Wanneer je een aantal weken geen suiker hebt gehad, dan is het ineens smerig. :lol:

De zoetstoffen zijn milder van smaak.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door eeliane »

Al die zogenamde suikervervangers, het woord zegt t al, we zochten een nieuw naar suikersmakend (zoet) middel waar we zogenaamd ook niet dik van zouden worden. Dat het weer een chemisch, dan wel niet chemisch zeer bewerkt produkt is, dat doet zeker weer niet ter zake. Op de een of andere manier gaan mensen alles wat niet dik makend is adoreren, hoezo????!!!!
Alles wat uit de fabriek komt en als zodanig niet meer herkenbaar is een oorspronkeleijk natuurprodukt is gewoon niet goed. Dat is duidelijk, alles wordt zo chemisch bewerkt met allerlei zogenaamde goedgekeurde E-nummers (weet wat wel wat u eet??!!) en er wordt een sticker met 'light'/'0-calorien' etc opgeplakt en mensen zijn geneigd te denken dat t dan gezond is. Niet dus.
Melk is en blijft voedsel voor kleine kalfjes dus niet voor grote mensen...

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door karr-2 »

Geklets van de bovenste plank !!! Melk is goed voor iedereen van jong tot oud. Vraag er de gemiddelde voedingsarts maar eens naar.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door S. »

Melk?
Het ging hier over suikervervangers en dan specifiek over aspartaam. :wink:

Terug naar het onderwerp dus....
Mis nog steeds het overtuigende bewijsmateriaal, zowel positief als negatief over aspartaam.
Willem 4 had een goede link, moet ik zeggen, maar ....die ratjes...
Volgens mij worden juist deze beestjes gebruikt omdat ze zo verrekte hanteerbaar zijn.
Een glazen bak met een stuk of 10 ratten die je aspartaam geeft en waarvan je het gedrag observeert is toch een stuk makkelijker te realiseren dan een kooi met gorilla's.

Zo, en dan nu een kopje ongezoete koffie.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Mis nog steeds het overtuigende bewijsmateriaal, zowel positief als negatief over aspartaam.
Dat is zeker een probleem en niet alleen met aspartaam.
Er zijn drie balanghebbenden.
De fabrikant maar die past wel op om negatieve feiten over zijn producten te noemen. er moet wel winst gemaakt worden
De millieu- en dierenverenigingen die vaak waarschuwen voor producten, maar die nemen het ook niet al te nauw met de waarheid en hebben een neiging tot paniekzaaierij dat houdt de subsidiekraan open
De wetenschappers zou je hopen maar die spreken elkaar tegen omdat ze meestal andere belangen dienen dan de werkelijke wetenschap en dat is meestal een van de twee bovengenoemden

Als je daarbij ook de mening van "mensen die het horen te weten" zoals artsen en dietisten bij neemt zit je met een enorme hoeveelheid onduidelijke, verwarrende informatie waarmee je geen stap verder komt.

Je wilt dus weten of je ziek wordt van aspartaam, de oplossing is simpel, gebuik het nog 20 tot 40 jaar en zet jouw bevindingen op dit forum, we zullen het met belangstelling lezen :wink:

groeten

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door S. »

Je wilt dus weten of je ziek wordt van aspartaam, de oplossing is simpel, gebuik het nog 20 tot 40 jaar en zet jouw bevindingen op dit forum, we zullen het met belangstelling lezen
Willem, die eer schenk ik jou!! :D
Dat kun jij vast stukken beter, die bevindingen en bijbehorende gevoelens hier verwoorden.
We zullen het met belangstelling lezen. :wink:

S.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Das goed, ik wil dan afspreken dat we op 16 december 2045 een draad opzetten over de bevindingen van het leven (of juist niet) met aspartaam.
Kan zijn dat ik dan wat trillerig over kom want ik ben dan 89 maar verder kan het geen probleem zijn want ik was toch al van plan om 105 te worden.

Afgesproken, we gaan er voor :lol:

groeten

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door Keneth »

Aspartaam toch kankerverwekkend.
Geen reductie lichaamsgewicht

Persbericht Fondazione Europea B. Ramazzini, 14 juli 2005: http://www.ramazzini.it/eng/fondazione/ ... ?id=210%20

atos

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door atos »

Uit ervaring weet ik dat zoetstoffen erg op mijn darmen werken. Ik heb dan wel een maag/darmprobleem en verdraag het dus niet geweldig, eigenlijk geen enkel soort. Ik zal jullie de details besparen. Wel gebruik ik zoetstoffen omdat ik suiker helemaal niet verdraag. Of het kankerverwekkend zou zijn weet ik niet, was dat jaren geleden ook al niet zo met suiker, pindakaas en wat al niet meer?

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Eeliane heeft iets met melk en dat gooit zij er dan ook steeds, gepast of ongepast, uit. :roll: Het gaat over zoetstoffen meisje :!:

aparanda
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2005 14:45

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door aparanda »

Sinds een paar jaar heb ik fibromialgy en heb zelf de ervaring dat de klachten verergeren als ik aspartaam of andere zoetstoffen gebruik, dus ben ik er op gaan letten en gebruik het gewoon niet, als iemand vind dat je er bijv. kanker door kan krijgen dan is mijn mening gewoon niet gebruiken, en het is een ieder vrij om te doen en te laten wat hij of zij wil en aangezien er altijd product informatie op de verpakking staat weet je wat erin zit en heb je dus die keuze.

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: aspartaam/acesulfaam

Ongelezen bericht door chubi »

Alternatief voor zoetstoffen is STEVIA. Het wordt oa verkocht bij www.yourownchoice.nl Het smaakt naar zoethout,dus een klein beetje bitter. Je hebt er echt maar een paar korrels voor nodig om het zoet te krijgen. In de koffie is het alleen niet zo lekker.

Gesloten