LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slingerende vrachtwagens
Re: Slingerende vrachtwagens
In het verleden ongeveer 25 jaar rondgereden op combinaties (vrw+aanhanger) en autobussen (lijndiensten).
Het is mij opgevallen dat de met de komst van de nieuwere modernere vrachtwagens en autobussen het gevoel met de voertuigen minder is geworden.
Het lijkt als het ware of de voertuigen meer kunnen dan vroeger door onduidelijke vering (verhoging van comfort), maar in werkelijkheid is dat niet zo.
Ik vindt dat de voertuigen daardoor meer zijn gaan dweilen wat volgens mij soms het slingeren veroorzaakt.
Zo zijn bij autobussen de motor en de bak achter de achteras geplaatst tegenwoordig wat tot een verkeerde gewichtsverdeling en overstuur tot gevolg heeft.
Bij sommige bussen (leyland national) was dit zo erg dat bij glad weer de besturing totaal onduidelijk werd.
Dit was een prima bus om een slip van 180 graden mee te maken (draaien in 1 keer met de handrem).
Nou zijn zijwind, spoorvorming en verkeerde belading ook een factor van slingeren.
Ik heb ook confectie gereden en daar werd de lading in de top van de vrachtwagen gehangen en was soms topzwaar.
Als ik het haarlemermeerstation rotonde nam boven de 40 zag je de aanhanger soms met 2 wielen van de grond komen wat wel is tot hilarische situaties leide.
ook als je onderweg je vrachtwagen leger werd, en je werkte vanuit de zijdeur, kon het voorkomen dat als er weinig retour goederen waren alle lading achterin kwam te zitten.
Het overhevelen van de lading naar voren is hier een oplossing voor maar dat wil je eigenlijk niet als je even 4 ton naar voren moet lopen (NB je hebt uiteindelijk maar 1 rug), dus rijdt je wat voorzichtiger door.
Dit zijn de gevaarlijke momenten.
De vrachtwagen is dan minder stabiel en als er wat onvoorzien gebeurd dan is een ongeluk zo veroorzaakt.
Het is mij opgevallen dat de met de komst van de nieuwere modernere vrachtwagens en autobussen het gevoel met de voertuigen minder is geworden.
Het lijkt als het ware of de voertuigen meer kunnen dan vroeger door onduidelijke vering (verhoging van comfort), maar in werkelijkheid is dat niet zo.
Ik vindt dat de voertuigen daardoor meer zijn gaan dweilen wat volgens mij soms het slingeren veroorzaakt.
Zo zijn bij autobussen de motor en de bak achter de achteras geplaatst tegenwoordig wat tot een verkeerde gewichtsverdeling en overstuur tot gevolg heeft.
Bij sommige bussen (leyland national) was dit zo erg dat bij glad weer de besturing totaal onduidelijk werd.
Dit was een prima bus om een slip van 180 graden mee te maken (draaien in 1 keer met de handrem).
Nou zijn zijwind, spoorvorming en verkeerde belading ook een factor van slingeren.
Ik heb ook confectie gereden en daar werd de lading in de top van de vrachtwagen gehangen en was soms topzwaar.
Als ik het haarlemermeerstation rotonde nam boven de 40 zag je de aanhanger soms met 2 wielen van de grond komen wat wel is tot hilarische situaties leide.
ook als je onderweg je vrachtwagen leger werd, en je werkte vanuit de zijdeur, kon het voorkomen dat als er weinig retour goederen waren alle lading achterin kwam te zitten.
Het overhevelen van de lading naar voren is hier een oplossing voor maar dat wil je eigenlijk niet als je even 4 ton naar voren moet lopen (NB je hebt uiteindelijk maar 1 rug), dus rijdt je wat voorzichtiger door.
Dit zijn de gevaarlijke momenten.
De vrachtwagen is dan minder stabiel en als er wat onvoorzien gebeurd dan is een ongeluk zo veroorzaakt.
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39
Re: Slingerende vrachtwagens
Ik heb altijd al gezegd dat één van je autorijlessen een "vrachtwagenles" zou moeten zijn... (of bijvoorbeeld: rijbewijs halen en daarna één verplichte les in een vrachtwagen. En ik raad het ook iedereen aan om het gewóón eens te doen Het is nog leuk ook!Het zou goed zijn als iedere automobilist eens een tijdje met een vrachtwagen zou gaan rijden, dan komt er misschien iets meer begrip voor elkaar op de weg.
Re: Slingerende vrachtwagens
Wagens met kleding zijn nog een uitgelegt bij blik op de weg. Die belading is anders, Maar neemt niet weg dat automobilisten eens in moeten zien dat zo`n vrachtwagen ruimte nodig heeft en ook in geval van een calamiteit een oplossing kan bieden. Onze snelwegen zijn erg veilig waarom gebeuren er dan zoveel ongelukken. Is het dan niet de automobilist die te graag wil en het niet meer onder controle heeft. Vlak onze beginnende bestuurders niet uit die willen enkel maar hard rijden en iedereen opzij. Maar toen ik net mijn rijbewijs had nu 25 jaar geleden deed ik dat ook, tot dat je weer eens net ontsnapt was aan een ongeval. Dan ga je na denken een auto is een middel om THUIS te komen. En als iedereen nu wat meer ruimte geeft aan elkaar en er dan ook rekening mee houdt worden de file`s korter hoeven vrachtwagen chauffeurs onze problemen niet op te lossen. Wat scheelt het nou die paar minuten.
Re: Slingerende vrachtwagens
Hé keurmeester, reageer je nu zelf óók alleen maar om te reageren???keurmeester
Nak weer te snel een antwoordt gegeven en niet gelezen
Ik heb op de posting van Margriet gereageerd.
En al je goed gelezen hebt (voor zover je die kunst machtig bent) zie je dat Margriet weer op mijn posting heeft gereageerd.
Zonder dat ze direct wil weten wie ik ben, wat ik doe etc.
Dus ga gerust door met je zielige gedrag.
En blijf gewoon de zeurmeester die je bent.
Re: Slingerende vrachtwagens
Ik ben grootgebracht met /in de transportwereld.
Elke driver die ik hem meegemaakt had de gedachte ; Ik ben groot en jij bent klein.
Tim
Elke driver die ik hem meegemaakt had de gedachte ; Ik ben groot en jij bent klein.
Tim
Re: Slingerende vrachtwagens
Vrachtwagenchauffeurs voelen zich zoiezo koning op de weg en menen aan iedereen de verkeersregels te moeten leren.
Terwijl ze zelf gaan inhalen in gebieden waar het niet mag om elkaar met 1 km per uur verschil voorbij te kruipen. Nee dat schiet op.....
Terwijl ze zelf gaan inhalen in gebieden waar het niet mag om elkaar met 1 km per uur verschil voorbij te kruipen. Nee dat schiet op.....
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47
Re: Slingerende vrachtwagens
NAK,
je hebt gelijk
zal het niet meer doen
keurmeester(Leo) is gewoon benieuwd of je het onderwerp over de apk vr. en antw. nog leest of dat je gestopt ben met lezen er is weer het een en ander bijgekomen en ben benieuwd naar je reactie
ps. gr.Leo
en toch schreef jij bij mijn topic
je hebt gelijk
zal het niet meer doen
keurmeester(Leo) is gewoon benieuwd of je het onderwerp over de apk vr. en antw. nog leest of dat je gestopt ben met lezen er is weer het een en ander bijgekomen en ben benieuwd naar je reactie
ps. gr.Leo
en toch schreef jij bij mijn topic
nu snap ik het niet meerkeurmeester, of zal ik L.G. v. R schrijven,
Het begint nu wel op een rubriek uit een dames blad te lijken.
"Beste keurmeester,..... groetjes......"
"Beste ..........., gr keurmeester"
Probeer eens bij Margriet of Libelle een nieuwe rubriek te starten voor radeloze automobilistes.
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39
Re: Slingerende vrachtwagens
Tja... ze kunnen nou eenmaal niet andersTerwijl ze zelf gaan inhalen in gebieden waar het niet mag om elkaar met 1 km per uur verschil voorbij te kruipen. Nee dat schiet op.....
(als jij met 121 aan komt rijden op een voorganger die 119 rijdt... neem je dan ook gas terug? Of haal je in?)
Ohw? Tuurlijk en alle personenautobestuurders zijn heiligVrachtwagenchauffeurs voelen zich zoiezo koning op de weg en menen aan iedereen de verkeersregels te moeten leren.
(Zowel tussen de personenautobestuurders als tussen de vrachtwagenchauffeurs zitten rotte appels. Maar om nou zó te generalisreen? Dat werkt de verdraagzaamheid níet echt in de hand)
Re: Slingerende vrachtwagens
Als je 121 rijdt ga je ten eerste al te hard, dus dat zal bij mij nooit voorkomen. Ten tweede zou ik inderdaad gas terugnemen, omdat inhalen nergens voor nodig is.als jij met 121 aan komt rijden op een voorganger die 119 rijdt... neem je dan ook gas terug? Of haal je in?)
Re: Slingerende vrachtwagens
Om met Theo Maassen te spreken. MEnsen die nooit te hard gaan dat zijn HEEEEELE ENGE Mensen.Als je 121 rijdt ga je ten eerste al te hard, dus dat zal bij mij nooit voorkomen. Ten tweede zou ik inderdaad gas terugnemen, omdat inhalen nergens voor nodig is.
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39
Re: Slingerende vrachtwagens
mij is altijd geleerd met gepaste snelheid in te halen, en dus "met durf". Dat betekent dat het goed is als je íets harder gaat rijden.
Nemen we een ander voorbeeld: De een rijdt 117, en jij 119... (tja dan rijd je niet te hard......toch?)
Nemen we een ander voorbeeld: De een rijdt 117, en jij 119... (tja dan rijd je niet te hard......toch?)
Re: Slingerende vrachtwagens
Wat mij opvalt in deze discussie is dat de ander het altijd gedaan heeft.
Een mooi onderzoek wees uit dat 95% van de weggebruikers zichzelf erg goed vinden rijden. Diezelfde groep vindt dat 85% van de weggebruikers slecht rijdt. Maw. wijzelf doen het allemaal goed. Maar iedereen rijdt slechter dan ik.
Ik rijdt voor mijn werk op alle soorten en maten voertuigen. Auto, Bus, vrachtauto, motor etc etc.
Overal zitten rotte appels. Ook bij proffessionele chauffeurs.
Maar het is druk en we moeten met z'n alllen op dat stukje asfalt rijden.
Verdraagzaamheid zou het mooiste zijn. En verlang dat niet eerst van de ander maar begin bij jezelf. Wie goed doet die goed ontmoet.
Een mooi onderzoek wees uit dat 95% van de weggebruikers zichzelf erg goed vinden rijden. Diezelfde groep vindt dat 85% van de weggebruikers slecht rijdt. Maw. wijzelf doen het allemaal goed. Maar iedereen rijdt slechter dan ik.
Ik rijdt voor mijn werk op alle soorten en maten voertuigen. Auto, Bus, vrachtauto, motor etc etc.
Overal zitten rotte appels. Ook bij proffessionele chauffeurs.
Maar het is druk en we moeten met z'n alllen op dat stukje asfalt rijden.
Verdraagzaamheid zou het mooiste zijn. En verlang dat niet eerst van de ander maar begin bij jezelf. Wie goed doet die goed ontmoet.
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39
Re: Slingerende vrachtwagens
AmenMaar het is druk en we moeten met z'n alllen op dat stukje asfalt rijden.
Verdraagzaamheid zou het mooiste zijn. En verlang dat niet eerst van de ander maar begin bij jezelf. Wie goed doet die goed ontmoet.
Re: Slingerende vrachtwagens
Alle argumenten zijn in deze discussie al wel aan de aandacht geweest.
Van respect tot aan opzij ik moet erlangs, ik denk maar dat is persoonlijk dat we klaar zijn. Vergaderen en discussieren moeten ook eens ophouden toch?
Van respect tot aan opzij ik moet erlangs, ik denk maar dat is persoonlijk dat we klaar zijn. Vergaderen en discussieren moeten ook eens ophouden toch?
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47
Re: Slingerende vrachtwagens
Jullie hebben allemaal gelijk
ik rij zelf de hele dag tussen bedrijven heen en weer door het centrum/jungle van Rotterdam/en over de rondweg maar ben het met ETAB het meeste eens.
en RONALD fustratie kan je ook van je af schrijven en dat heb ik hier genoeg gezien.
het was een leuke topic.
gr. keurmeester
ps. een snelheidsmeter heeft standaard tussen de 2 en 6% afwijking op de werkelijk gereden snelheid dus hoe weet je nu dat je 121/119/117/101 km rijd?? om precies te zijn
vind het wel leuk geschreven hoor
ik rij zelf de hele dag tussen bedrijven heen en weer door het centrum/jungle van Rotterdam/en over de rondweg maar ben het met ETAB het meeste eens.
en RONALD fustratie kan je ook van je af schrijven en dat heb ik hier genoeg gezien.
het was een leuke topic.
gr. keurmeester
ps. een snelheidsmeter heeft standaard tussen de 2 en 6% afwijking op de werkelijk gereden snelheid dus hoe weet je nu dat je 121/119/117/101 km rijd?? om precies te zijn
vind het wel leuk geschreven hoor
Re: Slingerende vrachtwagens
Zo en nu nemen we een drankje en hopen dat in ieder geval alle verkeersdeelnemers wat meer op elkaar letten in het verkeer of het nu groot of klein is. En voor 2006 iedereen een veilige rit en maar hopen dat het wat leuker en veiliger wordt op straat.
Ronald.
Ronald.
Re: Slingerende vrachtwagens
Klopt niet helemaal. Een chauffeur laad weliswaar lang niet altijd zelf maar is wel verantwoordelijk voor hoe zijn wagen geladen is. Erg kromme regel aangezien er bedrijven zijn waar de chauffeur niet eens zelf mág laden of soms vanwege bedrijfsregels zelfs niet eens op de expeditie-afdeling aanwezig mag zijn als zijn vrachtwagen geladen word. En dan zijn er nog de trailers die geladen en wel staan te wachten en de chauffeur ze maar aan hoeft te koppelen en weg te rijden.-margriet-
Geplaatst op 24 Dec 2005 18:20 door Verstuur mail -margriet-
Quote:
Is de chauffeur niet verantwoordelijk voor het beladen van zijn voertuig?
Dus als de lading gaat schuiven etc. komt dat ook door hem.
Niet altijd. Alleen binnenlandchauffeurs beladen soms zelf. Het is trouwens ook niet zozeer het verschuiven van de lading, als wel dat de ene helft inmiddels is "uitgedeeld" en de andere helft niet.
Nu weten expeditiemedewerkers meestal wel wat ze doen maar chauffeurs worden dus vaak de weg op gestuurd zonder precies te weten hoe hun wagen geladen en beladen is.
Re: Slingerende vrachtwagens
Opmerking:
De chauffeur moet zelf de verantwoording nemen over de belading.
De chauffeur moet zelf de verantwoording nemen over de belading.
Re: Slingerende vrachtwagens
Als in dat hij zelf moet laden?inxsnl
BerichtGeplaatst op: 28 Dec 2005 21:53 Onderwerp:
Opmerking:
De chauffeur moet zelf de verantwoording nemen over de belading.
Is een prima theorie maar in de praktijk niet haalbaar.
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47
Re: Slingerende vrachtwagens
--------------------------------------------------------------------------------
BESTE WENSEN VOOR
Lezers/klagers/vragers/slachtoffers/oplichters/huilebalken/te vrede mensen/schrijvers/punten, komma, letter spellers en wie ik ook mag zijn vergeten .
groeten Leo
BESTE WENSEN VOOR
Lezers/klagers/vragers/slachtoffers/oplichters/huilebalken/te vrede mensen/schrijvers/punten, komma, letter spellers en wie ik ook mag zijn vergeten .
groeten Leo