LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Elke streek en iedere omgeving heeft een andere tongval, dat is gewoon omdat ieder kind bij het leren spreken de klanken van hun omgeving over neemt. Zelf spreek ik vrij behoorlijk Nederlands en toch hoort men aan mij dat ik uit Den Haag kom. Daar gaat het eigenlijk niet over in deze discussie, het gaat over het gebruik van verkeerde woorden en spellings fouten. Wat er bij de jeugd nogal eens aan mankeert, is het gebruik van teveel afkortingen en uitdrukkingen die men normaal vindt in sms berichten. Hierdoor is het voor een ander vaak moeilijk om een bericht te lezen en deze gewoonte zal dikwijls problemen geven als men een officiële brief moet opstellen. Dat zie ik al bij mijn eigen kinderen. Of een woord met een d,t of dt moet worden geschreven is voor velen een groot probleem, maar dat vind ik niet echt storend zolang het maar leesbaar en begrijpelijk is. Ooit heb ik eens een bericht van Radar betrapt op 4 echt storende taalfouten in 5 regels. Dit heb ik ook gemeld en prompt was het bericht gewijzigd en mijn commentaar verwijderd. Zoals gezegd de Nederlandse taal is moeilijk en dat besef je pas als iemand van buitenlandse afkomst die de taal aan het leren is met vragen naar je toe komt.

Vr. Gr. Hans.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik heb ooit een gechat met iemand die het constant over reibewijs had. Nou sorry hoor, maar dat lijkt me niet zo moeilijk. Het ergste vind ik eigenlijk dat je ook in veel officiele brieven die ik zie op mijn werk (bijvoorbeeld van huisartsen) ook veel taalfouten staan. 'Wij zijn verhuist', of zo. Er zijn zelfs mensen bij die hun eigen beroep niet eens foutloos kunnen schrijven en dat zijn dan vaak mensen met een HBO-opleiding.

Iedereen maakt wel eens foutjes, vaak zijn het tikfouten vanwege de snelheid, soms is het ook omdat mensen niet beter weten. Ik zeg altijd 'ik gaat' (ik schrijf het niet!!), maar ik weet dondersgoed dat het 'ik ga' is. Maar er zijn ook genoeg mensen die schrijven 'ik wordt' en daar word ik nu weer niet goed van :wink:

m.e.m.

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door m.e.m. »

Hoi Eeliane

Helemaal met je eens !

En hoe vind je ergeren en irriteren!!!
Niemand weet meer hoe je dat gebruikt. Zelfs t.v. mensen gaan hier in de fout. Ik irriteer me aan je!!!Hoe krijgt iemand het z'n strot uit.
Ik erger me aan je en dat irriteert me mateloos.Maar ja, we zullen er waarschijnlijk niet meer vanaf raken.
M.e.m.

Gast

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door Gast »

Het is soms freselijk te lezen alle die fouten.

taalpuritein

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door taalpuritein »

Nog veel vreselijker is in brieven de termen ff , ffw8ten en cu te moeten lezen

Gast

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door Gast »

Er zullen inderdaat wel mensen zijn uit de Noordelijke provincies die echt ABN Nederlands spreken
.
Inderdaad is niet inderdaat.
Minosata = Minosota

Verder Nederlands kan me hier niet meer praten.
Tegenwoordig zijn het niet meer de kinderen maar de kids .
Settings i.p.v. eigenschappen .
Shoppen (wat niet eens goed is) i.p.v. winkelen
Maar ik altijd nog switchen.
Engels praten of schrijven doe ik wel waar het moet ,maar hier is dat zo onnodig .
Vraag me wel eens af ,of men de Nederlands woorden hiervan nog wel weet.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Het is Minnesota. Als je fouten verbetert, doe het dan goed.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door tienepien »

als/dan fouten vind ik erg hinderlijk, net als "zoals bijvoorbeeld".

Gast

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door Gast »

Verbeter de wereld en begin bij uzelf, wat een gezeik.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door Jonjo »

Bin et mit Uw ens!!

gast500
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 jul 2004 16:51

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door gast500 »

@brewsky:

typefout, niet typfout
proef op de som nemen, niet stellen
Helemaal goed. Ik lig in een deuk als ik zie dat zo'n miere-neuker (of is het nu miereN-neuker...eeehhhh, streepjes staan ertussen omdat het anders door Radar weggefilterd wordt) even op z'n eigen fouten gewezen wordt. Ik heb de fout van Radar overigens ook opgemerkt en ja, het is slordig maar als we ons daar druk over moeten maken...... :roll:

Ik hoop dat ik niet teveel spelfouten heb gemaakt anders word ik misschien ook afgeslacht door Brewsky en z'n taalconsorten :wink:

ptarn
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2006 21:29

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door ptarn »

Iets anders dat mij opviel aan de aflevering van Radar afgelopen maandag, was het feit dat men de 'f' en de 's' schijnbaar niet meer uit kan spreken. Het woord 'fraude' klinkt als 'vraude' en zo heb ik meer fouten (helaas kan ik mij die niet goed meer herinneren) gehoord.

Wat dat betreft zou ik vooraan staan als er een demonstratie komt om presentatoren van wat voor programma dan ook een verplichte cursus correcte uitspraak te laten volgen. Geef mij maar het keurig klinkende 'ABN' van vroeger (tegenwoordig mag het geen 'beschaafd' meer heten - een indicatie van inzicht in de verloedering van de taal?) en laat iedereen op school maar gewoon harder gecorrigeerd worden op het schrijven van correct Nederlands.

Hoe kunnen wij van immigranten verwachten dat zij correct Nederlands gaan spreken en schrijven als wij het zelf niet eens meer kunnen?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door S. »

Het is idd mierenneuke.r net zoals iemand geen ruggengraat in zijn enkele rug kan hebben.

Maar wanneer iemand zich blijft ergeren aan fouten kan die beter een zonne???????bril opzetten. :wink:

En ik heb een fortuin geërfd van m'n opa die is gestorven.
Of heb ik geörven van hij die is gesterfd? :lol:

Geloof dat men de vanDale beter kan herschrijven. :idea:

ptarn
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 feb 2006 21:29

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door ptarn »

Van mij mogen ze eens beginnen met het afschaffen van die onderhand bijna tweejaarlijks terugkerende aanpassing van de Nederlandse spelling. Laten we gewoon weer teruggaan naar paardebloem, pannekoek en koninginnedag, toen begreep ik het allemaal nog héél goed!

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Het is idd mierenneuke.r net zoals iemand geen ruggengraat in zijn enkele rug kan hebben.
Dus je kan maar 1 ruggegraat hebben maar je kan wel meerdere mieren tegelijk bevredigen? :lol:
Een pannenkoek komt toch maar uit 1 pan :shock:

Ik ben de logica (of is dat logika) in onze mooie taal toch even kwijt.

Laten hier we allemaal maar Afrikaans gaan praten, dat is pas Nederlands en al eeuwen het zelfde :wink:

groeten

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door S. »

Ach Willem, het is niet voor niets dat die spelling om de 2 jaar aangepast wordt. De taalkundigen zijn zelf ook de weg kwijt.





Of zijn ze woordblind :shock:

:lol:

Sjoerd_
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 dec 2005 14:14

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door Sjoerd_ »

Ik vindt trosradar een zeer goed programma. Indien het bij bepaalde mensen schade toebrengt aan het humeur of de geestelijke gezondheid: het is niet verplicht om te kijken. Get over it.

Gast

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door Gast »

Wat mij de laatste tijd vooral opvalt is dat er veel gesproken wordt over hij heb i.p.v. hij heeft. Het woord "heeft" schijnt niet vaak meer voor te komen in de Nederlandse taal.

Andere veel voorkomende fouten:
Enigste i.p.v. enige
Mijn eigengemaakte soep :D i.p.v. zelfgemaakte...
Ken het zijn dat ik u kan? Ja dat ken, i.p.v. kan het zijn dat ik u ken? Ja dat dat kan.

Gast

Re: erbarmelijke kennis van de Nederlandse taal bij Radar?

Ongelezen bericht door Gast »

Wat mij de laatste tijd vooral opvalt is dat er veel gesproken wordt over hij heb i.p.v. hij heeft. Het woord "heeft" schijnt niet vaak meer voor te komen in de Nederlandse taal.

Andere veel voorkomende fouten:
Enigste i.p.v. enige
Mijn eigengemaakte soep :D i.p.v. zelfgemaakte...
Ken het zijn dat ik u kan? Ja dat ken, i.p.v. kan het zijn dat ik u ken? Ja dat kan.

Gesloten