Pagina 2 van 2
Re: Nog steeds geen eindafrekening van Eneco.Wie ook niet?
Geplaatst: 07 feb 2006 20:49
door Robice
Die correspondentie heb ik niet gekregen of 2 weken te laat.
1 brief met dreigende taal, 3 dagen later kwamen ze afsluiten!
En dan ga je nog niet iemand in de winter afsluiten.
Als je nou een tijd lang niet betaald en niks van je laat horen kan ik me er iets bij voorstellen maar dat is niet t geval.
We hebben het over 300 euro incl. meerdere incassokosten omdat hun rekeningen niet of te laat komen( zo kan ik ook geld verdienen!).
Kortom ik ben klaar met de Eneco en zal Banzai z'n link ff checke maar ben inderdaad bang dat ze je het moeiijk zullen gaan maken.
Re: Nog steeds geen eindafrekening van Eneco.Wie ook niet?
Geplaatst: 07 feb 2006 20:53
door flappie
als een rekening niet of te laat komt ga je zelf toch wel aan de bel trekken. Of laat je het op zijn beloop. Ik denk dat je toch zelf nalatig bent geweest hierin. en probeer je op deze manier onvrede te uiten.
Re: Nog steeds geen eindafrekening van Eneco.Wie ook niet?
Geplaatst: 08 feb 2006 00:00
door Banzai
@Robice:
Er is al eens eerder iemand op dit forum 'gered' van afsluiting door mijn advies 'snel opstappen'.
Sterker nog, omdat een energiebedrijf z.g.n. de neus vol had van die klant, werd hij of zij zelfs vriendelijk, doch dringend verzocht op te hoepelen.
Efin, 3 partijen tevreden.
Mooier kan het niet.
Overigens, Eneco kan niet tegenwerken en is zelfs verplicht binnen 8 weken na je vertrek een definitieve eindafrekening produceren.
Dan komt er gelijk een eind aan de financieel/administratieve warwinkel.
Weer een geluk bij een ongeluk.
Ik wens je alvast een fijne tijd bij Greenchoice.
Ik weet zeker dat je daar weer tot rust komt.
Banzai.
Re: Nog steeds geen eindafrekening van Eneco.Wie ook niet?
Geplaatst: 08 feb 2006 16:16
door Robice
Krijg de indruk dat Flappie niet goed kan lezen.Heb al eerder aangegeven dat ik meerdere malen contact met hun gezocht heb en het dus niet op zijn beloop heb gelaten!
En voor de rest wat jij 'denkt' zal me worst wezen, dat mag wel duidelijk zijn!
En Banzai bedankt voor je hulp!
Re: Nog steeds geen eindafrekening van Eneco.Wie ook niet?
Geplaatst: 08 feb 2006 17:15
door sandor
flapie werkt zeker bij eneco
Re: Nog steeds geen eindafrekening van Eneco.Wie ook niet?
Geplaatst: 09 feb 2006 09:34
door Robice
Speciaal nog ff voor Flappie:
Vandaag brief van Eneco met excuses voor de onstane verwarring en voor door hun gemaakte fouten!!
Dus nogmaals Flappie, dream on.
Re: Nog steeds geen eindafrekening van Eneco.Wie ook niet?
Geplaatst: 09 feb 2006 20:12
door R.G.Khadje
9 2 2006
R.G. Khadje, Ik kreeg vandaag 09-02-2006 een brief in de bus met de datum van 02-02-2006. In deze brief willen ze mij duidelijk maken dat ze 23 januarie 2006 een bedrag van bijna 3000 euro van mijn rekening wilde afschrijven. Nu krijg ik juist ieder jaar rond de 150 euro terug van de Eneco en nu opeens moet ik bijna 3000 euro betalen, omdat ze de afgelopen 3 jaar verkeerde schattingen hebben gemaakt???? Ik bel de klantenservice op en sta vervolgens ruim een half uur in de wachtrij, dan krijg ik een dame aan de lijn, die na het aanhoren van mijn klacht, mij ook nog eens 10 minuten laat wachten en vervolgens met een verhaal komt dat de afdeling die hier meer van af zou moeten weten er niet is?? Ik woon alleen in een huurhuisje, waar ik ieder jaar aan energie bespaar en daar mijn centen terugkrijg aan het einde van het jaar. Bovendien heb ik een minimale inkomen van rond de 1000 euro , dat na aftrek van rekeningen slechts op 150 euro neerkomt, waarmee ik net voor iets minder dan een maand boodschappen mee kan doen. Nu lijkt het erop dat Eneco de schade die ze oplopen door het verlies aan klanten aan mij willen verhalen op deze manier en dit hoef ik niet te pikken. Heeft iemand raad of advies, kan ik dit via de Consumentenbond en/of via mijn rechtsbijstand teniet doen?? Alvast bedankt, R.G. Khadje
Re: Nog steeds geen eindafrekening van Eneco.Wie ook niet?
Geplaatst: 09 feb 2006 20:15
door flappie
zie mijn andere opmerking in de nieuw gestarte topic.
Re: Nog steeds geen eindafrekening van Eneco.Wie ook niet?
Geplaatst: 10 feb 2006 01:18
door Banzai
@R.G.Khadje:
Als je ervan overtuigt bent dat de afrekening wel kan kloppen kan je een afbetalingsregeling aanvragen bij Eneco.
Ik kom daar op doordat dergelijke bedrijven altijd bij verlagingen van de maandbedragen op verzoek van de klant, spontaan er achteraan roepen:
'Maar dan kunt u later geen gebruik maken een regeling als de afrekening tegenvalt'.
Dat zegt toch genoeg, lijkt mij.
Succes met de afbetaling van het pittige bedrag.
Banzai.
Re: Nog steeds geen eindafrekening van Eneco.Wie ook niet?
Geplaatst: 10 feb 2006 09:16
door Chanmaster
Dit komt helaas maar al te vaak voor. Ook bij ons komen dagelijks van soortgelijke klachten binnen. Wij advieseren de mensen dan meestal om het bedrag te laten storneren. We pleiten er voor om de vrijheid van incasso aan banden te leggen en de maximum af te schrijven bedragen in de machtiging daartoe vast te leggen zodat deze limit niet kan worden overschreden. Maar er schuilt een addertje onder het gras en wel het volgende. Iedere daartoe gemachtigde kan een automatische inkasso uitvoeren op Uw rekening. U machtigt de crediteur daartoe.
Energiebedrijven nemen het kennelijk niet zo nauw met de voorwaarde en schrijven af zonder daartoe bevoegd te zijn. Dit komt helaas meer en meer voor. Zo hebben wij afschrijvingen van Essent op onze rekeningen geblokkeerd omdat wij bepalen wanneer, hoeveel en wat wij aan derden betalen omdat veel van de door ons beheerde gelde derdengelden betreffen dus aan anderen toebehoren en deel uitmaken van de voorzieningen zoals reserveringen voor het verstrekken van budgetten. We hebben een langdurige periode gehad waarin men niet van onze rekeningen kon afschrijven middels een automatische incasso.
Nieuwe spelregels voorzien hierin niet meer, men wordt eenvoudig geacht om over een machtiging te beschikken alvorens af te schrijven.
Wanneer energiebedrijven blijven afschrijven zonder daartoe gemachtigd te zijn lopen ze het risico van deze faciliteit afgesloten te worden. U, en hiermee richt ik mij tot deze story, kunt het bedrag binnen dertig dagen na afschrijving laten storneren door Uw bank. U doet er goed aan om tevens een klacht bij Uw bank te deponeren over de wijze van handelen door Uw energiebedrijf. Deze klachten worden vervolgens gebundeld en behandeld. Wanneer blijkt dat een leverancier veelvuldig in het geding is vanwege de zelfde soort klachten dan wordt de faciliteit aan deze onttrokken. In Uw geval zou ik het afgeschreven bedrag zeker storneren omdat U ook al aangeeft dat het afgeschreven bedrag onmogelijk correct kan zijn, mede vanwege het feit dat U nog geen afrekening heeft ontvangen en geen kennisgeving van te volgen afschrijving heeft gekregen. Alvorens af te schrijven is men verplciht aan te geven op of omtrent welke datum de afschrijving zal plaatsvinden.
Er zijn ook leverancier welke zich wel keurig aan de regelgeving op dit punt voldoen maar op andere punten tekort schieten. In dit forum verneem ik veel klachten over energieleveranciers van uiteenlopende aard. Zolang een energieleverancier klein plijft kan het haar taken naar behoren vervullen. Zodra het klantenbestand echter zodanig in omvang toeneemt dat het onoverzichtelijk wordt beginnen de problemen.
De meeste systemen zijn selectief op postcode, klantnummer, factuurnummer en bankrekeningen. Haat er iets mis dan wordt dat niet eerder opgemerkt dan op het moment waarop de klant van zich laat horen. Bij energiebedrijven komen de meeste klachten voor op basis van onenigheid over de afekeningen. Wij zijn dagelijks bezig met het verifiëren van de afrekeningen op grond van klachten daarover. In sommige gevallen is de klacht ongegrond of ligt de oorzaak bij derden zoals de verhuurder welke aansprakelijk is voor de gevolgen van onzichtbare gebreken en/of defecten aan de installaties maar in te veel gevallen is de klacht gegrond en vindt er een diepgaand onderzoek plaats naar de realiteit waarin alle betalingen welke hebben plaatsgevonden in de laatste jaren, en dat kan best tot vier jaren daaraan vooraf betreffen. Hiervan wordt vervolgens een z.g.n. trace aangemaakt waaruit moet blijken of er verschillen zijn. Zijn die aangetroffen dan vergelijkt de leverancier de trace met de in hun administratie vastgelegde betalingen en afboekingen. Vervolgens blijkt dan waar het verschil is opgetreden en kan er correctie plaatsvinden.
Door deze correctie zijn vaak eerde opgelegde boetegeleden of wel administratieve kosten eveneens als onterecht aan te merken en dat kan tot veelal honderden euri oplopen en dienen aan de klant terug betaald te worden onder geleiding van een excuusbrief. Ook incassokosten zijn vervolgens verhaalbaar omdat de oprechtheid van de vordering teniet is gedaan. We worden momenteel overspoeld met klachten over metname de handelswijze van energiebedrijven dan wel leveranciers en kunnen ter nauwernood nog voorkomen dat wij in de behandeling daarvan achterstand laten ontstaan. Het is echter een goede zaak om klachten bij een daartoe in het leven geroepen geschillencommissie te deponeren al stapelen de klachten zich daarin wel op en kan het lang duren eer Uw klacht behandeld wordt. Wie echter denkt dat de klachten verband houden met de huidige ophanden zijnde splitsingen van nutsleveranciers heeft het goed mis, de klachten waren er reeds ver voordien en er bestaat geen enkel verband. Wel is de verscheidenheid der klachten en geaardheid daarvan veel uiteenlopend geworden en zijn er meer terecht bevonden klachten dan in eerdere jaren het geval is geweest.