LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Splinter verwijderen op de EHBO =€268,00!!!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
S.

Re: Splinter verwijderen op de EHBO =€268,00!!!

Ongelezen bericht door S. »

Ik kan het me best voorstellen dat Hans2 naar de spoedeisende hulp is gegaan. Wanneer je niet in de zorg werkt, is het moeilijk inschatten wanneer je het beste naar de huisartsenpost of de SEH de beste optie is. En dan nog. Ik werk als verzorgende en heb vaak ook mijn twijfels. Was bv laatst met een vriendin op stap, erg gezellig totdat haar zoontje viel met als gevolg een hoofdwond die gehecht moest worden.
In eerste instantie wilden wij naar de SEH gaan die aan de andere kant van de stad lag, totdat ik me bedacht dat de huisartsenpost ( was weekend) heel dichtbij was en misschien waren zij wel in de gelegenheid om het wondje evt. te hechten. Eerst gebeld, situatie beschreven, we konden terecht en waren na 10 min aan de beurt.

Nu achteraf bedenk ik me dat dit ws enorm veel scheelt in de evt. no-claim, maar ook ik had mijn twijfels over welk letsel geschikt is voor de huisartsenpost en wanneer de SEH noodzakelijk is.

Kortom, zou handig zijn wanneer SEH en huisartsenpost in hetzelfde ziekenhuis bevinden, dan kan een evt. intaker je doorverwijzen. In onze stad zijn deze verdeeld over 2 verschillende ziekenhuizen.

S.

Ongelezen bericht door S. »

Hmmz.. is het idee van DBC niet dat de duurdere behandelingen dan goedkoper worden?
Volgens mij was dit wel de opzet, concurrentie bevorderen, maar ben bang dat dit niet werkt ivm vele reclame, marktonderzoekskosten etc.

coinoperator

Ongelezen bericht door coinoperator »

Ieder mens weet toch dat je eerst contact hoort op te nemen met je huisarts, indien nodig verwijst die je dan wel door naar een ziekenhuis.

Het laten verwijderen van een splinter (of teek) is typisch een klusje voor een huisartsassistente.
Dat er een torenhoge rekening moet worden betaald voor dit onzinnige bezoek aan het ziekenhuis vind ik dan ook volkomen op zijn plaats.
Een aanvullende BOETE zou van mij ook nog mogen.

sprokkel

Ongelezen bericht door sprokkel »

coinoperator
Uit welk land kom je?

coinoperator

offtopic vragen worden niet beantwoord.

sprokkel

:lol:
Ik dacht namelijk dat je uit ijskonijnenland kwam.
Maar gelukkig beantwoordt je offtopic vragen niet.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Iemand geeft een normale, nuchtere reactie en is dus meteen een ijskonijn? Lekker overdreven hoor.

Misschien kunnen we als patienten de volgende keer dat we een splinter hebben gelijk nachtkleding meenemen, misschien houden ze je een nachtje in het ziekenhuis.

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Deden ze dat maar, bij de ehbo deur een bordje, het kost hier beduidend meer dan bij de huisarts en u moet t dan ook wel zelf betalen. Dan wordt t vast heel erg rustig bij de ehbo.
Met een splinter naar de ehbo... had eerst langs de huisarts ( 9 euro) gegaan die had dan wel doorverwezen naar een chirurg, via de ehbo, mocht dat nodig zijn geweest. Werk zelf in de gezondheidszorg en zie de meest onnozele pateinten bij de ehbo aan komen. Een boete zou idd op zijn plaats zijn.

annemiekje

Ongelezen bericht door annemiekje »

Hmm raar, mijn posting van de 5e is foetsie? :shock:

Hans, die term SEH is zeg de moderne vervanger van de term EHBO. Veel ziekenhuizen hebben deze term de laatste zeg 3, 4 jaar ingevoerd, al is de term EHBO ook absoluut nog aanwezig in bepaalde ziekenhuizen. De term SEH, ongetwijfeld de eeuwige zucht naar het afkijken van engelstalige gelijkgezinden ;) , maar persoonlijk vind ik er ook een goede uitstraling van uit gaan. EHBO klinkt zo, ja...... knullig. Immers, bij elke sportvereniging is tegenwoordig wel een vrijwilliger die de EHBO doet. Mensen kunnen die term EHBO dus makkelijk te licht oppakken en bij kleine dingetjes zich bij het ziekenhuis melden. SEH, of zoals op bijna alle bordjes staat aangegeven; spoedeisende hulp, dat klinkt al een stuk "intimiderender". Niet negatief, maar als; is het geen acute spoed, er zijn ook nog andere wegen.

Sprokkel, ik heb het ook al in mijn posting gezet die nu zoek is; Hans wordt niet als misdadiger neergezet. Hoe kom je er bij!? Wel wordt er door diverse mensen, ik incl., aangegeven dat dit een dure les is geweest en de volgende keer de ge-eikte weg zeer aan te raden is. Om enerzijds zorg bereikbaar en betaalbaar te houden, maar ook omdat het voor jezelf wel zo prettig is. De volgende keer dat ik naar de SEH ga, ga je dan gezellig mee? Dan zie je acuut wat het effect is van onnodige tripjes naar de SEH. En dan doel ik niet op mijn bezoekje, helaas. :lol:

Het DBC; mensen, het is gewoon een draak, klaar. ;) Het klopt dat het DBC voor bepaalde dure ingrepen "voordelig" is, dat wil zeggen dat de vergoeding lager is dan de kostprijs in bepaalde situaties. Klinkt leuk om premie's te drukken, wordt stukken minder leuk als je ziet hoe er door sommige instellingen geschoven wordt met patiënten met een extra zorgbehoefte/probleem. Immers; op die mensen verdien je niets of draai je verlies, die gaan maar naar de concurrent. Gelukkig is niet elke instelling zo bezig, maar een vervelend effect toch.

S; veel HAP's zitten tegenwoordig naast of tegenover de SEH. Handig of wat? Als je zelf niet kunt inschatten waar je heen moet; bel de huisarts of HAP. Is het overduidelijk dat je direct door naar de SEH moet, dan geven ze het aan de telefoon aan, kun jij door en meld de huisarts of HAP reeds telefonisch aan de SEH dat jij onderweg bent. Stel het is niet helemaal duidelijk, zoals meestal. Dan ga je naar de huisarts en die komt tot de conclusie dat het een SEH-probleem is. Dan wordt je met verwijs en al doorgestuurd, er wordt gebeld dat je er aan komt en de molens draaien een stuk makkelijker. Zeker bij ziekenhuizen die een zogenaamde "gesloten SEH" hebben, heb je daar profijt van. Je komt daar namelijk niet binnen zonder verwijs, tenzij je in acute levensnood bent. Diverse ziekenhuizen hebben nu zo'n beleid in weekenddiensten bijv. Even wennen, maar als klant gesproken? Wat een heerlijke rust sinds die tijd!

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Ik zie je posting van de 5e echt nog wel staan
hoor op pag 1

Ictinus

Ongelezen bericht door Ictinus »

ik zie die posting dus niet

Ict

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Even los van het feit of dit bezoek aan de SEH terecht was is de verhouding tussen prijs en geleverde dienst natuurlijk volledig zoek. Stel dat die man wel eerst bij de huisarts was geweest en die had hem doorverwezen. Dan was je dus ook zoveel geld kwijtgeweest. En dat geldt niet alleen voor iets lulligs als een splinter in je vinger.

sprokkel

Men praat hier wat al te gemakkelijk over de huisartsenpost.
Bij ons in de streek is men geheel niet te vreden over de huisartsenpost en zijn er zelfs dodelijkfouten gemaakt.
Hier bellen de mensen als ze het niet vertrouwen gewoon 112.
Zo erg zit de schrik erin.
Maar ja we wonen ook niet allemaal in de randstad niet waar.

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Nee, en alle huisartsenposten buiten de randstad zijn slecht...

coinoperator

't is ook geen wonder dat de gezondheidszorg onbetaalbaar wordt als er idioten 112 bellen voor een splinter.

V O L S L A G E N B E L A C H E L IJ K

sprokkel

Natuurlijk zijn alle buiten de randstad de huisartsen posten niet hetzelfde, maar jullie kletsen en oordelen over een ander alsof er nergens verschil in zit, en iedereen hetzelfde is.
En door dat gedrag van mensen die alles op een hoop gooien hebben we nu zo`n gezellige samenleving.
Iedereen zit iedereen af te katten, om maar mee te kunnen doen, maar zich inleven in de situatie van een ander schijnt men in nederland verleerd te hebben.
Je zal zulke mensen maar als buren hebben.

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Natuurlijk zijn alle buiten de randstad de huisartsen posten niet hetzelfde, maar jullie kletsen en oordelen over een ander alsof er nergens verschil in zit, en iedereen hetzelfde is.
En door dat gedrag van mensen die alles op een hoop gooien hebben we nu zo`n gezellige samenleving.
Iedereen zit iedereen af te katten, om maar mee te kunnen doen, maar zich inleven in de situatie van een ander schijnt men in nederland verleerd te hebben.
Je zal zulke mensen maar als buren hebben.
Je bent zelf ook niet altijd even aardig. Laten we de wereld verbeteren door eerst naar ons zelf te kijken :)

Maar goed, als die huisartsenpost zo slecht is, dan neem ik aan dat daar een onderzoek naar gedaan wordt e.d. en dat ze onder toezicht staan?
Daarnaast moet je je niet zo op je teentjes getrapt voelen. Als jouw HP slecht (waar we nu voor het gemak maar even vanuit gaan) is, dan kan ik me voorstellen dat je daar niet graag heen gaat. Maar het is onzin om dat door te trekken naar andere situaties. Het overgrote deel van de HP's is namelijk niet slecht en in dit geval speelde dit ook totaal geen rol. Het is voor de TS dus een dure les om niet met "onbenulligheden" (met gebrek aan een beter woord) direct naar het ziekenhuis te gaan, maar eerst naar de huisarts.

Ik ben het wel met je eens dat dat door sommige posters wat subtieler gebracht had kunnen worden, maar dit is uiteindelijk wel waar het op neer komt.

Het probleem wat door de TS wordt aangestipt, heeft echter niet met de keuze tussen HP en SEH te maken, maar met DBC. Als hij dus wel iets had gehad waarvoor hij naar de SEH had gemoeten, dan was hij ook veel geld kwijt geweest voor een kleine behandeling. Wat ik me in deze context afvraag is of je als je een "grote" behandeling ondergaat, tegenwoordig minder zou moeten betalen dan vroeger?

Janneke B

Ongelezen bericht door Janneke B »

Het lijkt wel een puzzle met al die afkortingen.

sprokkel

teinepien,
Je bent zelf ook niet altijd even aardig. Laten we de wereld verbeteren door eerst naar ons zelf te kijken
Heb je gelijk in maar soms zie je zulke brute banale reacties dat ik me dan mee laat slepen.
Is inderdaad niet goed , ik zal er beter op letten.

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

De vraag is altijd: wat is slecht, de huisartsenpost is slecht, hoezo dan??
Hebben we t dan over de dokters avond en nacht telefoondienst of over de huisarts met assistente zelf??
Ik ga niet meer af op wat allerlei lui zeggen want ieder heeft zijn eigen waarheid. Als er mensen naar de huisarts bellen en niet krijgen wat ze willen (daar gaat t dus meestal over!) dan is t een slechte huisarts.
Over de avond en nachtdienst assistenten ben ik ook niet te spreken die doen soms wel heel erg moeilijk en kunnen slecht terugvallen op een diestdoende arts. Er gaat te veel tijd inzitten als zij ook nog eens gaat overleggen en je verder niet persoonlijk overleg kan hebben met de arts. Ook is er geen mogelijkheid om de huisartsenpost dan te gaan bezoeken, heel irritant allemaal.

Gesloten