LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zwemles

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Anna----3
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 apr 2006 15:17

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Anna----3 »

Toen mijn kleindochter 3 jaar was, gingen we samen elke week naar het zwembad, waar we samen de les meemaakten.
De eerste keren moesten we de kinderen onder water houden. Met angst in het hart en dat hart in de keel. Het zal weleen goede bedoeling hebben gehad, maar normaal vond ik het niet. Later moesten we ze vanaf 3 meter een zwiep geven naar de kant, zodat ze de kantbalk moesten pakken.
Ik weet dat de kinderen dat niet leuk vonden.
Toen ben ik overgegaan naar het zwembad in Bussum. Daar leerde ze heel snel zwemmen, spelenderwijs. Onder de glijbaan doorlopen. Het plankje zat in der weg, dus laat je dat even los. andere kant gaf de zwemjuf het plankje direct weer terug.
Ze heeft na een jaar haar zwemdiploma gehaald.

Bij mijn A-afzwemmen was het 4 baantjes schoolslag en 2 baantjes rugslag zwemmen.
Bij B-afzwemmen moest je ook in het water duiken. en 6 baantjes schoolslag zwemmen.
In die halve eeuw is er wat betreft afzwemmen dus erg veel veranderd.

A. Beckers
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2006 13:32

Re: zwemles

Ongelezen bericht door A. Beckers »

Ik vind het jammer dat hier zoveel negatieve belevingen naar voren komen, terwijl ik vanuit mijn werk zal coördinator en leerkracht zoveel positieve verhalen hoor.
In antwoord op de vooraande reacties wil (nogmaals opmerken) dat we voor het A-diploma praten over een borst- en rugcrawl voor BEGINNERS. Als de leerkracht de kinderen voor het A-diploma een complete borst en rugcrawl wil aanleren legt hij/zij de lat inderdaad erg hoog.
Er is een boekje wat beschikbaar is voor de zwemonderwijzers die lesgeven voor ABC waarin alle eisen, uitvoeringsnormen en essenties van de onderdelen zijn beschreven; het zgn BREZ-boekje.
Voor ouders met negatieve ervaringen wil ik adviseren: neem contact op met de coördinator om uw geval bespreekbaar te maken en als dat niets uithaalt: zoek een betere plek voor uw kind om les te volgen.
Voor ouders die hun kind nog niet op zwemles hebben zitten: er zijn boekjes te koop met leszwemmen voor kinderen als onderwerp waarmee u uw kind en uzlef kunt voorbereiden op zwemlessen (in sommige gevallen is dit een kleine investering die veel lessen (en dus lesgeld) kan schelen. Ga ook regelmatig zwemmen met uw kind om het alvast te laten wennen aan het water; kinderen die (bij wijze van spreken) nog nooit een zwembad van binnen hebben gezien, zijn voor de meest doorgewinterde lesgever een 'moeilijk geval'
Vooraf investeren in plezier maken in het water scheelt achteraf heel veel tijd, geld, energie èn frustratie bij u en uw kind.

P.S.
Met dit betoog in de richting van de ouders wil ik niet de schuld wegnemen van veel minder tot niet-vakkundige collega's. Die moeten zich maar eens gaan realiseren dat dit toch een heel mooi en leuk vak is, waar wel de nodige energie in gestoken moet worden. Hen wens ik dan ook heel veel succes daarmee!

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Toch vind ik het schandalig dat het bijna 2 jaar moet duren en dat ze het met 3 instructeurs niet voor elkaar krijgen de kinderen een fatsoenlijke zwemopleiding te geven!!!
Wordt het dan geen tijd om alle ouders te mobiliseren en, door middel een klacht, de kundigheid van de instructeurs ter discussie te stellen??
Ik ben bang dat het weinig zin heeft.
Ik woon in een hele kleine gemeente en we zijn allang blij dat het kleine zwembadje nog bestaat.
Zouden deze instructeurs wegvallen, wil het zeggen dat er dus niemand meer is die les kan geven en dat zou dus betekenen dat het zwembad moet sluiten.
3 jaar geleden was daar al sprake van, maar mede dankzij een handtekeningenactie hebben we dat kunnen voorkomen.

Mijn dochter mag aanstaande zondag proefzwemmen voor haar A diploma, en daarna krijgt ze te horen of ze mee mag doen met het echte diplomazwemmen.
Ik blijf positief voor haar, ze heeft zo hard gewerkt, en mocht het niet lukken, dan ga ik zelf met haar verder, net zo lang tot ze het wél goed kan.

marjorie
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2007 19:56

Re: zwemles

Ongelezen bericht door marjorie »

Hallo ouders,

het doet me pijn om te moeten lezen dat er zoveel frustraties bestaat over zoiets leuks als zwemles.
Nu ben ik niet geheel objectief omdat ikzelf les geef en als Hoofdzwemzaken verbonden ben aan een zwembad in het westen van het land.
Bij ons doen de kinderen gem. 10 maanden over het behalen van een zwemdiploma A, bij twee keer per week 45 min. les. Gemiddeld betekent dat er echt wel kinderen bij zijn die er een jaar over doen en er zijn er ook die met 6 maanden kunnen afzwemmen.
De kinderen beginnen gem. met 4,5 jaar en dat is op zich vrij jong om deze complexe materie snel en goed onder de knie te krijgen. Echter, wanneer het kind les krijgt van een zwemonderwijzer die weet wat haar/zijn vak inhoudt kan een kind binnen een jaar leren zwemmen.
Er zijn echter uitzonderingen, kinderen met motorische problemen, met emotionele problemen enz. Dan duurt het gewoon langer en soms is het zelfs verstandig om nog enkele maanden te wachten om het daarna nog eens te proberen. Soms is een kind gewoon niet aan zwemles toe. Mijn advies is altijd: wacht tot het kind tenminste 5 jaar is. Het is dan sterker, heeft een goede begripsvorming, is gewend aan het functioneren in een grotere groep, weet wat luisterne is enz.
Gelukkig kunnen wij ook prive-lessen aanbieden in ons bad. In groepjes van max. 4 kinderen krijgen de kids dan les een uur lang. Voor velen is dit de oplossing, maar voor anderen is een uur zwemmen gewoon te lang en wordt het nog een gebed zonder eind.

Mijn advies naar alle ouders zou zijn: kijk of je kind er klaar voor is, wacht eerder nog even met zwemles en laat je niet opjagen omdat het kind van je buren met 4 al begonnen is. Ook als ze op zo'n jonge leeftijd al kunnen zwemmen, blijft het raadzaam om een oogje in het zeil te houden op het strand, zwembad en bij buiten spelen. Jonge kinderen zijn zo kwetsbaar. Het gaat er immers om dat een kind met plezier naar de lessen gaat en als dat gebeurt leert het sneller en wordt het ook een vriend van het water.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: zwemles

Ongelezen bericht door bot321 »

Volgens de reclame lukt het met een bammetje
in een dag :wink:
Happen naar Peynenburg

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: zwemles

Ongelezen bericht door D1RK »

Hoezo binnen enkele jaren diploma's....

ik ben bijna 50 en doe het nog steeds op z'n hondjes....

Ik kan ook niet dansen en die gekke zwem bewegingen?

Als je niet verzuipt is het toch goed.

Met meerdere sporten ben ik slecht maar wel goed in hardlopen (maraton) en Judo!
Dus is het per persoon verschillend, er zijn kinderen met Down syndroom die beter zijn, dus wat zegt deze discussie?

Soms win ik, maar van een gekke buurjongen verliezen vind ik nooit erg, hij wil ook wel eens winnen.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: zwemles

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 11 Mrt 2007 22:40 door D1RK

ik ben bijna 50 en doe het nog steeds op z'n hondjes
Bedoel je zwemmen DIRK of wat anders :wink:

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: zwemles

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Volgens de reclame lukt het met een bammetje
in een dag
Happen naar Peynenburg
Hmm...lijkt me geen goed idee...daar gaan ze zo van hyperventileren ;)

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: zwemles

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 12 Mrt 2007 10:49 door Nicole1971


Hmm...lijkt me geen goed idee...daar gaan ze zo van hyperventileren
Dat jongetje heeft in een dag leren zwemmen en watertrappelen.
Dat kind was gewoon bekaf vandaar dat gehijg.Niks geen
hyperventileren.
Na de daad liggen we toch ook niet te hyperventileren maar gewoon
te hijgen hoor.Is nog gezond ook want de dokter doet het ook :wink:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: zwemles

Ongelezen bericht door S. »

Bot, :D het gaat hier enkel over zwemmen. :lol:

Denk dat het ook een kwestie is van conditie opbouwen, raak je minder snel achter adem. :wink:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: zwemles

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 12 Mrt 2007 16:25 door S.


--------------------------------------------------------------------------------

Bot, het gaat hier enkel over zwemmen.

Denk dat het ook een kwestie is van conditie opbouwen, raak je minder snel achter adem.
Sorry S. wist niet dat je boos werd.
Maar ik ben niet begonnen hoor met hyperventileren!!!!!.
Geef alleen aan waarmee ze reclame maken aangaande
zwemmen,scheelt een hoop geld toch :wink:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: zwemles

Ongelezen bericht door S. »

Ik ben niet boos hoor Bot. :wink:

Besef alleen nu weer dat ik iets aan mijn conditie moet doen. :D

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: zwemles

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 12 Mrt 2007 17:25 door S.


--------------------------------------------------------------------------------

Ik ben niet boos hoor Bot.

Besef alleen nu weer dat ik iets aan mijn conditie moet doen.
Bammetje eten, zwemmen, Nording en nog wat gaan doen,
hardhollen, fietsen, zachthollen, langlaufen ,skyleren, WERKEN,
vakantie houden,schaatsen,senioren voetbal,maraton,halve
maraton en op een bibbermach.gaan staan.
Dus S. ideën zat.Doe ik ook allemaal.............................niet :wink:

christeltje
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 mar 2007 16:50

Re: zwemles

Ongelezen bericht door christeltje »

iedereen die dit vind,heeft gewoon groot gelijk!!!!ik heb dit ook ondervonden met mijn kinderen,WAT EEN DOFFE ELLENDE en als je een vraag hebt over hoe lang nog of wat ze nog moeten leren, dan kun je maandag tussen 1 en half 2 bellen met een zwemleraar,belachelijk!! maar ja, je zit met de rug tegen de muur en ze gewoon naar zwemles brengen.de laatste wou niet eens meer een B dipl halen hij was er zelf ook helemaal flauw van(ik blij, scheelt handen vol geld, want, het is ook nog eens belachelijk DUUR) ik werd vroeger gewoon in het water gedonderd en ik kan al zwemmen zo lang ik me kan herinneren!!! duiken,borstcrawl enz... ik niet alleen, mijn andere 3 gezusters ook. ik vind het gewoon geldklopperij maar ja je wilt dat ze een diploma hebben daar gaat het ook om.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: zwemles

Ongelezen bericht door triangel »

Het is geldklopperij! Maar je wilt toch ook niet , als ze 10-12 jaar zijn nog steeds achter ze aan in het zwembad?? Lijkt me een geruststellende gedachte als ze inderdaad kunnen zwemmen.
Trouwens bij ons wordt duidelijk gezegd: het a-diploma is gehaald, maar met het b-diploma lijkt het er meer op. En daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vindt alleen het a-diploma niet genoeg.

mariska666
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 jan 2007 07:41

Re: zwemles

Ongelezen bericht door mariska666 »

Mijn zoon heeft alleen een a-diploma, en ik moet zeggen dat hij goed kan zwemmen hoor, hij doet niet onder voor zijn vriendje die a-b- diploma heeft. Ik heb hem 2jaar lang 2x per week moeten dwingen, vlak voor elke les moest hij van de zenuwen naar het toilet en ging aan de diaree. Toen hij eindelijk zijn a diploma had mocht hij er van mij mee stoppen, omdat ik het belangrijk vind dat hij zich kan redden als hij in het water zou vallen. Mijn 2e zoon zit nu ook op zwemles, hij is niet zo bang, maar het wordt weer een langdurige zaak. Het vreemde vind ik, als je gaat klagen dat ze ineens wel vooruit gaan. Ik ben nl afwachtend en ga niet klagen, maar dan ben je zeker 2 jaar verder eer hij zijn a diploma haalt.

S.Hazenberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:50

Re: zwemles

Ongelezen bericht door S.Hazenberg »

Deze klachten over zwemles hoor je heel vaak en ik ben het met veel ouders eens.
Gelukkig komt er in 2008 een nieuw systeem en dat komt van het NPZ/NRZ (zie website www.npz-nrz.nl)die gaan een mysterie gast sturen bij zwemlessen.
Daarmee kunnen zwembaden een kwaliteits merk mee halen (soort van michelin ster) voor het geven van zwemles.
Dus er wordt wel aan gewerkt.
Om te reageren op een ouder die melde dat je een zwemonderwijzer kunt bellen tussen een bepaalde tijd is ook omdat de zwemonderwijzer aan het bad staat les te geven en dan is het onmogelijk om alle tijden ouders te woord te staan aan de telefoon.
Ook te woord staan naar ouders toe onder de les ,dit is zeer gevaarlijk voor de groep kinderen die in het water zijn want daar behoort de lesgever zijn aandacht bij te hebben ivm hun veiligheid.
Stel dat de lesgever in gesprek is en er verdrinkt een kind dat zou werkelijk een drama zijn.
Als ouder kijk je er anders tegen aan omdat deze niet in de schoenen van een lesgever staan maar daarom is het wel eens handig om ouders mee te laten zwemmen zodat die het zelf ervaren en mee maken.
Dat zwemles duur is ben ik het niet mee eens want de kosten van een zwembad zijn erg hoog en veel gemeente's willen van subsidie's van zwembaden af want het is een heel hoog kosten plaatje.
Daarnaast krijg je er wat voor terug want je kind leert zwemmen wat in ons waterrijk land van groot belang is.
Tegenwoordig als ik met mijn kinderen een dagje uit wil dan is bv 150 euro zo uit gegeven aan bv benzine,entree pretpark of dierenpark en iets te drinken en eten.
Dat ben je kwijt in een dag dus waarom is dan het lesgeld voor een kind zijn veiligheid te duur.
Kinderen zijn zwemveilig met abc en ik zeg altijd voor buiten water het liefst ook nog de zwemvaardigheids diploma's daar heeft een kind zijn leven lang plezier van en nog nog baat bij.
Dan is het dat toch waard?
Zelf heb ik een zwemschool voor kinderen van speciaal onderwijs maar daarnaast ook moeder van 3 kinderen welke gewoon op betaalde zwemles gingen want les geven aan je eigen kinderen werkt gewoon niet.
Ook ik betaalde elke maand een x bedrag en had soms ook mijn bedenkingen maar probeer altijd in de positie van de lesgever te kijken en daar rekening mee te houden.
Want eerlijk is eerlijk ook mijn kinderen konden lekker dwars zijn na school tijd en moesten dan naar zwemles helemaal moe van de dag op school en niet buiten spelen maar weer in het gereel lopen bij de zwemles.
Dat is waar vele ouders niet bij stil staan .
Ieder kind reageert anders en daar hebben wij als lesgever altijd mee te maken .
En ook lesgevers blijven mensen die hun uiterste best doen om de kinderen zwemmen te leren.
Maar of iedereen die les geeft er geschikt voor is daar heb ik ook wel eens mijn bedenkingen over en ik denk menig ouder waarschijnlijk ook.[quote][/quote]

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: zwemles

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Zwemles.

Vol verbazing heb ik alle vragen en antwoorden gelezen want het lijkt er op dat er hier dezelfde diskussie aan de gang is zoals het schrijven leren op de lagere school.
Daar hoort het uitgangspunt te zijn dat het schrijven een schrift oplevert dat voor een ieder duidelijk leesbaar moet zijn.
Het z.g. blokschrift voldoet daar het beste aan, maar nee, in de 1-e klas blokschrift en plotseling in die tweede klas een rare tussenvorm tussen schuinschrift en dit blokschrift waardoor vele geschreven teksten, ook van volwassenen prakties onleesbaar zijn.

Zwemles hoort ook gewoon in de allereerste plaats erop gericht te zijn dat hij/zij zo snel mogelijk in ons kikkerlandje in ieder geval kan zwemmen.
Maar nee, als het kind per ongeluk in een sluis valt dan moet het kennelijk van de heren/dames zwemonderwijzers zich sierlijk met een fraaie rugslag ,borstcrawl of vlinderslag door het water kunnen bewegen.

Zo'n kind wil dat op dat moment natuurlijk niet, het wil uit het water!!!

Mijn zoon, zijn vriendjes en vriendinnetjes kon ik laten zien dat een mens door heel rustig te blijven niet zinkt maar drijft en gewoon hangend in het water de kop achterover kan blijven ademen.
Dat ze met uitademen een beetje naar beneden zakten en met inademen weer omhoog kwamen; een leuk spelletje dat echter pas werd gedaan na uitdrijven vanaf de kant in het ondiepe.

En........ zelf gezien dat één en dezelfde zwemonderwijzeres bij het schoolzwemmen erg onaardig deed en die kinderen nauwelijks aan lessen toekwam maar konden spelen als de beste, terwijl diezelfde lerares in haar vrije tijd voor een zwemvereniging er kennelijk wel die lol kon opbrengen waardoor kinderen als lid van die vereniging binnen de kortste keren leerden zwemmen.

Borstcrawl en rugzwemmen voor het A-diploma?
Te gek voor woorden!!

Grootvader

mariska666
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 jan 2007 07:41

Re: zwemles

Ongelezen bericht door mariska666 »

Kanovaarder ik ben het helemaal met u eens hoor. Vroeger moest je voor je A diploma schoolslag kunnen, en door het gat zwemmen.
Mijn zoontje heb ik pas na zijn 5e verjaardag op zwemles gedaan, omdat ze dan sterker zijn. Hij zit nu 8 mnd. op les en heeft 1 lintje, die krijg je cadeau bij de eerste les. Net als mijn eerste zoon gaat dit ook weer 2 a 2,5 jaar duren eer hij zijn a-diploma haalt.

De borst en rug crawl kwam pas bij diploma C aan orde.
Nu moeten ze bepaalde dingen al bij het 2e lintje(totaal 5 lintjes voor a-diploma) kunnen. Is het water in Nederland zo veranderd dan, maakt het zo'n verschil als je er nu in valt of dat je er 30 jaar geleden inviel?
Ik heb zelf mijn a en b diploma, c kon ik niet halen omdat ik de borst crawl niet onder de knie kreeg. Als je zo iets nu heb, dan kan je a nog niet eens halen.

En het is tegenwoordig best prijzig, ik kan het mijn kind wel geven, maar ik ken moeders die het hun kind niet kunnen geven.
Dat is best triest, omdat elk kind het gevaar loopt, te water te raken.

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: zwemles

Ongelezen bericht door s i m o n e »

Is het water in Nederland zo veranderd dan, maakt het zo'n verschil als je er nu in valt of dat je er 30 jaar geleden inviel?
Het water is niet veranderd maar de zwembaden wel. In een golfslagbad of "stroompje" moet je een stuk beter kunnen zwemmen dan in een instructiebad.

Gesloten