LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 64 jarige moet aan het werk!

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.

Wat vindt U er van dat een 64 jarige de arbeidsreïntegratie in moet

Peiling eindigde op 08 apr 2006 06:47

Normaal
5
20%
Moet kunnen
2
8%
Weet niet
0
Geen stemmen
Niet normaal
7
28%
Verwerpelijk
11
44%
 
Totaal aantal stemmen: 25

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door opa »

Als we nu allemaal gewoon met 50 jaar stoppen met werken, dan maken we nog meer ruimte voor werkloze jongeren.
En kunnen we ons met zijn allen storten op o zo nuttig vrijwilligerswerk.
Is dat geen goed plan?
Excuus, bedoelde met mijn opmerking dat er VUTTERS en AOWers zijn, die NAAST hun => VUT premie of AOW + persioen nog een dik maand salaris bij-verdienen onder het mom van "ik heb een hekel aan om thuis te zitten".
En in die kontext schreef ik als AOWer, ga dan vrijwilligers werk doen of neem een hobby als een volkstuin of ga granium bloemblaadjes tellen. :lol:

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door gerland »

opa, ik richtte mijn opmerking niet speciaal aan u.

U slaat inderdaad een andere weg in met uw reactie (topic ging tot dusver over <65 jaar)

Maar er zijn andere forumbezoekers die wel degelijk lijken te vinden dat er wel eerder gestopt kan worden met werken, vandaar mijn reactie

Lotte01
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2006 20:14

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door Lotte01 »

Hallo Sunbow,

Je mag gedurende een WW uitkering wel vrijwilligerswerk doen, UWV zal alleen wel toetsen of het geen werk is dat normaliter door een betaalde kracht zou worden gedaan.

Je kan het nalezen op: www.uwv.nl of anders neem je contact op met het klantencontactcentrum via 0900-9294

Groet Lotte

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door Sunbow »

Vreemd, ik heb (wel al een jaar geleden, dus het kan veranderd zijn) een WW' er gesproken die gkort werd op zijn uitkering, omdat hij de uren die hij aan vrijwilligerswerk besteedde niet aan het schrijven van sollicitatiebrieven ed kon besteden.

Zelf heb ik als WAO'er ook meer leugens dan wat anders van UWV gehoord (zo had ik in de rapportage bijvoorbeeld wel eens opeens een zus;terwijl ik in werkelijkheid een jonger broertje heb).

Zelfs bij mij deden ze een aantal jaar geleden heel moeilijk over vrijwilligerswerk, maar omdat ik destijds deels WW en deels wao had en vanuit de wao toestemming had vanwege de therapeutische waarde van mijn vrijwilligerswerk mocht ik het eerst wel blijven doen, toen weer niet, toen weer wel, niet, wel, niet, en uiteindelijk toch wel.

Overigens heb ik destijds de combinatie van chronisch ziek zijn, sollicitatieplicht, allerlei onzinnige huiswerkopdrachten van het re-integratiebedrijf, volgen van therapieen, naar betaald werk zoeken en vrijwiligerswerk verrrichten als zeer zwaar ervaren en zal het zeker niet opnieuw zo doen, als ik weer in zo'n situatie beland.

Lotte01
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2006 20:14

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door Lotte01 »

Hallo Sunbow,

Als je vervelende dingen hebt meegemaakt met UWV dan kan ik me voorstellen dat je mening wat gekleurd is. Zelf werk ik bij UWV als re-integratiecoach (zal wel een lading commentaar over me heen krijgen :wink:) en probeer dit soort misstanden juist te voorkomen.

Groeten Lotte.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door tomaatje »

nooit geweten dat het UWV ook een reintegratiecoach heeft.

Maar ja wat wil je als je een brief krijgt van het UWV dat je met een reintegratie deskundige hebt gesproken terwijl dat gesprek nooit heeft plaatsgevonden.

:-)

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door Sunbow »

Ik kende de re-integratiecoach ook niet. Wel de evrzekeringsarts, arbeidsdeskundige, afdeling inkoop re-integratie, juridische afdeling (waar ik overigens zeer goede ervaringen mee heb met een bezwaarzaak), en het kcc.

Is een re-integratiecoach een soort arbeidsdeskundige voor WW'ers? :?:

En een tip voor lotte (misschien kende je hem al): naast borea bestaat er nog een andere branche-organisatie voor re-integratiebedrijven, t.w. "de bestemming", waarbij vaak de wat kleinere, persoonlijkere re-integratiebedrijfjes zijn aangesloten, die doordat ze niet (zoals bij bijvoorbeeld Calder) vanuit Tilburg opgedragen krijgen wat ze in Alkmaar moeten doen veel flexibeler zijn en meer maat werk kunnenafleveren.

miss crazy
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door miss crazy »

Hoi


Demonstreren kan hoor op 8 april Het gaat dan over het huurbeleid van minister dekker. Je kunt evt. voor andere dingen gaan demonstreren Dus wat let je .Er worden nog mensen gevraagd om te helpen o.a voor het uitgeven van flyers.Ben benieuwd .

gr Miss

Lotte01
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2006 20:14

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door Lotte01 »

Hoi Sunbow,

Je bent inderdaad goed op de hoogte over de verschillende functies binnen UWV :wink: ! De functie van Re-integratiecoach is een doorstart van het misschien wel bekende functie Casemanager.

Als Casemanager was je niet meer dan een veredeld "doorgeefluik" de afdeling Inkoop was verantwoordelijk voor de trajecten en de Casemanagers spraken de cliënten. Dit werkte natuurlijk niet en nu is er een persoon verantwoordelijk voor het gehele re-integratiegebeuren, de Re-integratiecoach dus.

http://www.uwv.nl/Algemeen/Bestellen/be ... cm:4-32327

Is een link naar de UWV brochure, kan je zien wat een cliënt kan verwachten als hij contact zoekt met een RE-integratiecoach.

Ik ben inderdaad bekend met de verschillende branche organisaties, hoeft ook geen probleem te zijn als een cliënt met een bureau aan komt zetten welke niet is aangesloten bij Borea.

Groeten Lotte.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door tomaatje »

ik geef toch de voorkeur aan een arbeidsadviseur van het CWI ! die zijn onafhankelijk.

Praat ook wat gemakkelijker

yoram
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:47

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door yoram »

protesteren op de Dam , maakt niet uit waartegen, maar protesteer maar ( miss Crazy) Hoe makkelijk is het om iemand of iets anders dan jezelf de schuld te geven van je eigen - vermeende - ellende .
ga eens wat doen, i.p.v. zeuren en klagen vanuit een financiieel alleszins redelijk te noemen situatie. Dat de bomen niet meer tot in de hemel reiken is nu eenmaal eindelijk ook doorgedrongen in Den Haag.
Iedereen die nu de 60 jaar nadert is makkelijk in staat geweest om z'n eigen oude dag te verzorgen. Allerlei pensioenfondsen, lijfrentepolissen, eigen huis dat "vrij" komt, gewoon ouderwets sparen,
niet achteroverleunen tot de VUT-zilvervloot wel binnen zou varen. Kortom als je 10 of 15 jaar geleden al iets meer gelezen had dan alleen het vakbondsblad of het partijprogramma van welke partij dan ook, had je na kunnen gaan dat de oude dagvoorziening vanuit de staat een kaartenhuis was. Klein beetje inzicht in rekenen en iets meer solidariteit met het voor ons moeten ophoestende nageslacht en een hoop leed was voorkomen of in ieder geval een stuk minder.
En schei eens uit met al die functiebenamingen van het UWV zeg. Ga lekker zelf voor je inkomen zorgen en - daar heb je het weer - ga niet achteroverleunen en iemand inschakelen die voor jou moet gaan bepalen wat voor werk er misschien voorhanden is.
Zolang we bang zijn voor Oost-Europese instromers is er dus waarschijnlijk genoeg werk te doen in Nederland

Lotte01
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2006 20:14

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door Lotte01 »

Hoi Tomaatje,

Praat misschien makkelijker maar als er echt iets speelt of je wil gebruik maken van een traject etc dan kan de Arbeidsadviseur weinig tot niets voor je betekenen. Ja hij of zij kan je tips geven en op weg helpen, maar je zal uiteindelijk toch terecht komen bij een Re-integratiecoach want die is beslissingsbevoegd. (Dit in geval iemand een WW uitkering heeft, WWB ligt weer anders.)

Groeten Lotte

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: 64 jarige moet aan het werk!

Ongelezen bericht door tomaatje »

Nou ja het is natuurlijk geen publiek geheim dat het bij het UWV een zooitje is waar men nogal is langs elkaar heen werkt en waar momenteel personeel wordt weg-bezuinigd. Met name spreek ik uit eigen ervaring. (dus niet persoonlijk bedoelt)

Helaas vindt ik nog steeds dat je als werkloze Weinig tot geen invloed mag hebben op je eigen reintegratie naar werk.

Het UWV hanteert te veel regels voor werklozen veel moet en erg weinig mag waardoor er weinig keus meer is en is overgeleverd aan de wil van de reintegratiecoach onder dwang van kortingen of het stoppen van je uitkering.

Het zou bijvoorbeeld een goed idee zijn geweest als het UWV vroeg aan zijn clienten hoe de ervaringen met een reintegratieburo zijn die het UWV heeft ingekocht.

Helaas zijn ze bij het UWV alleen geinterreseerd in de rapportages van de reintegratieconsulenten en of de kruisjes op het UWV werkbriefje goed zijn ingevuld.

Gesloten