LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als mensen mij vragen hoelang een computer meegaat, moet ik hun altijd het antwoord schuldig blijven.
De reden hiervan is heel simpel: er zijn heel veel factoren van toepassing waar je geen invloed hebt als computerfabrikant.
Invloeden die van belang zijn voor het verkorten van de levensduur:
- De tijd dat de computer aanstaat. Hoe langer aan, des te korter de levensduur.
- De omgevingstemperatuur. De computer moet goed gekoeld worden. Als de omgevingstemperatuur te hoog is dan beinvloed dat de levensduur nadelig.
- Stof. Als de computereigenaar huisdieren heeft, dient de computer regelmatig nagekeken te worden om stof te laten verwijderen.
Ik heb wel eens een computer gezien die zo vol stof zat, dat de harde schijf niet goed gekoeld kon worden en defect ging.
Dit kan al na een half jaar optreden!
En als er dan schade is, valt dat nergens onder garantie.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door hharteman »

Daarom blijft het juridische aspect moeilijk in deze branche.
De klant moet aantonen de detailist moet weerleggen en uitspraken van rechters zijn een tombola.
In geval van een juridisch gevecht zijn ze allebei slechter af.
Je kunt beter proberen tot een overeenkomst te komen.
Ik ben wel eens naar de rechter geweest voor een geschil van 20 gulden.
Heeft 2800 gulden gekost aan advokaat en gerechtskosten, en onterecht verloren.
Ging hier om het niet ophalen van een reparatie.
klant kwam 2 jaar na aanbrengen van deze reparatie om hem op te halen.
Onodig te zeggen dat deze al met grof vuil weg was.
Ik ben geen opslagplaats.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door mr T. »

Nietemin vindt ik dat consumenten en ook in zekere mate detailisten te weinig proberen op 1 lijn te komen.
In de tijd dat ik nog verkocht heb ik bij garante calamiteiten altijd wel tot een regeling kunnen komen.
Dat betekent concessies doen van beide kanten.
Waarom zou de consument concessies moeten doen aan een detaillist die hen net een ondeugdelijk produkt heeft verkocht? Waarom zou een consument concessies moeten doen aan de rechten die gewoonweg bestaan? Het is helaas zou dat in de detailhandel veel te weinig concurrentie is en dat consumenten niet kritisch genoeg zijn. Dat zou voor de rechten van de consument en voor de houding van de detaillist een goede zaak zijn. Denk dat het meer dan genoeg zegt dat de huidige regelingen met betrekking tot consumentenkoop afgeleid zijn van Europese regelgeving.
Het enige wat ik hoor van die hardroepers:
Zo lang mogelijke garantie, Coulance en geld terug!

Zelfs als een apparaat voor de 1 keer defect is roepen ze al heel hard geld terug.
Dat krijg je nooit!
Als een detaillist zijn klanten serieus neemt (en zijn eigen verkoopactiviteiten daarbij in de eerste plaats), dan krijgt de klant uiteraard, ook bij een eerste defect, indien gewenst, het geld terug. Dat heet, ondanks het feit dat het juridisch gezien niet hoeft, gewoon service.

ikbenik

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als een detaillist zijn klanten serieus neemt (en zijn eigen verkoopactiviteiten daarbij in de eerste plaats), dan krijgt de klant uiteraard, ook bij een eerste defect, indien gewenst, het geld terug. Dat heet, ondanks het feit dat het juridisch gezien niet hoeft, gewoon service.

De klant krijgt bij mij niet gelijk z'n geld terug. Ik heb dat ook al een paar keer afgewezen.
De reden? De klant komt bij mij voor een monitor. De monitor gaat defect en gelijk willen ze hun geld terug. Maar dan zitten ze zonder monitor. Dus probeer ik altijd ervoor te zorgen dat het in orde komt.

Daarbij is het gewoon: gekocht is gekocht. Als men 2 maanden later spijt van krijgt is het zijn probleem. Ik ga niet de probleem van de klant mijn probleem maken.

Wat verstaan sommige consumenten tegenwoordig onder service?
Lange garantieperiodes, als er problemen zijn willen ze alles gratis, na de garantieperiode willen ze alles gratis. Zolang de detailist zijn knip trekt is het goed. Doet de winkelier dat niet dan deugt zijn service niet.
Sorry, ik ben het hier niet mee eens.
Ik versta onder service het volgende:
- Goed luisteren naar de klant wat hij wilt
- Goede voorlichting geven voordat de klant tot aanschaf over gaat.
- Kijken welke product/producten voor de klant in zijn situatie het beste is.
- Als er vragen zijn na de aanschaf, kunnen de klanten altijd bij mij terecht.
- Als er problemen zijn dan is mijn streven dat het probleem wordt opgelost.
- Ik geef niet snel geld terug, maar ik probeer eerst een goede oplossing te vinden. Als het niet anders kan, dan krijgt de klant zijn geld terug.
- De klanten kunnen mij altijd bellen.
- Als de klanten een stukje begeleiding nodig hebben, dan biedt ik dat ook.


Als een detaillist zijn klanten serieus neemt (en zijn eigen verkoopactiviteiten daarbij in de eerste plaats), dan krijgt de klant uiteraard, ook bij een eerste defect, indien gewenst, het geld terug. Dat heet, ondanks het feit dat het juridisch gezien niet hoeft, gewoon service.
Wat jij hiermee bedoeld zal een detaillist niet snel doen.
De reden hiervan is dat er klanten zijn die altijd proberen er misbruik van te maken. En tegen die categorie mensen proberen wij ons te wapenen. Want die kosten ons veel geld.
Ik handel uit goede trouw en ik behandel iedere klant ook zo, maar als een klant mij probeerd te beduvelen, dan laat ik me de kaas niet van mijn brood eten.
Sommige regels die wij hanteren is gewoon puur om de rotte appels niet de kans geven om ons te beduvelen. Want ze proberen het toch altijd weer.
Ik hoop dat je het ook eens van onze kant wilt en kunt bekijken. Dan begrijp je waarom wij tegen sommige dingen nogal fel reageren.
Ik verplaats me heel vaak in de schoenen van de klant. De klant moet dat ook eens bij ons doen. Dan krijg je een hele hoop begrip.

Maar nu worden wij gestraft omdat wij ons tegen de rotte appels weren.
En dat vind ik niet terecht.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door hharteman »

Recht hebben =1 en recht krijgen is =2.
Al deze garantie en coulance regelingen zijn een regelrechte aanslag op de beurs van de kleine detaillist die toch al tegen hoge kosten aanhikt en tegenwoordig minimumlijder is geworden.
Een apparaat wat na 5 maanden terug komt kan na reparatie niet meer als nieuw verkocht worden, dus verliespost, en de detaillist zal er alles aan doen om dat te voorkomen.

Het doel van ondernemen is winst te maken (NB:geeft schijnbaar een vieze smaak in de mond van sommige mensen maar ook voor de kleine detaillist moet er brood op de plank komen)
Als de klant geen begrip heeft voor de detailist heeft de detaillist geen begrip meer voor de klant.(actie/reactie)

Als de wetten zo gemaakt zijn dat de onderneming geen winst meer kan maken dan gaat de onderneming eronderdoor.
Ook ik heb moeten constateren dat de klant geen begrip heeft voor de detaillist.
Voor mij de reden om 5 jaar geleden al de handdoek in de ring te gooien.
De laatste paar jaren verdiende ik nog gemiddeld FL 5.- per uur in mijn bedrijf na aftrek alle kosten.
Je moet dan verekt veel uren maken om de hypotheek te betalen en je gezin te onderhouden.
zo word elke kleinschalige ondernemer met service langzaam gewurgd door de prijsbrekers.

Wat overblijft zijn de grote jongens.
Ik wens mijn toenmalige klanten voor wie 20 gulden meer teveel was dan ook veel plezier hier hun rechten op service te halen.
Voor mij was het in ieder geval een goed gevoel toen Megapool om zeep ging.

Just 2 my cents

ikbenik

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Die grote jongens hebben helemaal schijt aan de wetten.
Die geven geen bal om de producten en de klanten.
Maar puur om zo snel mogelijk geld te verdienen over de ruggen van de consument.

De kleine ondernemer zoals ik hebben wel gevoel voor de klant en onze producten.
Daarnaast kan ik niet zeggen dat ik veel duurder ben.
De prijsvechters (dozenschuivers) vernielen op deze manier de markt.
Als er niets meer te oogsten valt, stoppen ze ermee. En wij als kleine ondernemers moeten wel de kennis op de markt brengen. Daarbij mogen wij ook puinruimen als de dozenschuivers het niet meer weten.
Die grote dozenschuivers proberen een graantje mee te pikken. Maar verdommen wel hun verantwoordelijkheden te nemen.
Wij als kleintjes hebben wel de kennis, en die moeten wij gebruiken om de markt goed te houden.

Eigenlijk krijgen wij door die gierige consument (die veel te veel eist en maar wilt nemen) stank voor dank.

Toolboy

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik

Je hebt helemaal gelijk.
Maar als je je kop boven water wilt houden moet je,je anders gaan opstellen.
Bedenk iets of schreeuw iets waarom de consument naar de kleine zelfstandige moet gaan.
Ik weet niet in welke branche je zit maar als je erover wilt kletsen?
[email protected]

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door hharteman »

He ikbenik....Niet helemaal doordraaien hoor anders ga je er ook onderdoor.
Ik merk aan je toonzetting dat je ontzettend bitter bent geworden door de ervaringen.
Heb ik ook gehad maar heb dat van me afgezet. cest la vie.

Als ik zo om me heen kijk hebben me conculegas het toch beter gedaan.
Hebben gewoon een jaar of tig iedereen belazerd en wonen nu in grote huizen en rijden dikke auto's.
Helaas paste dat niet bij me karakter om het zo te doen.
Eerlijkheid brengt armoe..(nieuw spreekwoord van harteman)

ikbenik

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Je hebt helemaal gelijk.
Maar als je je kop boven water wilt houden moet je,je anders gaan opstellen.
Bedenk iets of schreeuw iets waarom de consument naar de kleine zelfstandige moet gaan.
Ik weet niet in welke branche je zit maar als je erover wilt kletsen?
Ik heb een eigen computerbedrijf.
Ik onderscheidt me in de service.
Maar zoals ik vooral bij de consumentenprogramma's en de forums zie hoe de consument heel anders is gaan denken.

Gelukkig heb goede klanten om me heen en ik ervaar heel weinig problemen. Maar als ik de reacties hoor of lees van de consumenten, denk ik vaak: Mensen, mensen. Doe toch normaal. Je krijgt nergens iets gratis.
Als ik de regels naleef zoals de consument met de grote b*k wilt, dan kan ik wel stoppen. Die hebben op dit moment echt puur de graai mentaliteit. Gesteund door de wet. Wij moeten ons laten beduvelen.

Ik kom op voor mijn eigen en tuurlijk ook voor de klant. Maar die heeft op dit moment niet in de gaten wat hij roept.

Ik hou me aan de regels zoals die ook door Uneto-vni wordt opgesteld.
Naar het gezwans van die rechters die denken het beter te weten luister ik al niet meer. Hun wil leef ik ook niet na.
Niet omdat ik dat niet wil, maar puur omdat ik dat niet kan.
De grote dozenschuivers doen toch maar waar ze zin in hebben,
maar wij als de kleintjes mogen wel puinruimen en wij brengen wel de kennis terug naar de fabrikanten.
De fabrikanten hebben liever met ons kleintjes te maken dan die grote dozenschuivers. Niet omdat de fabrikanten ons onder de duim hebben. In tegendeel! Wij fungeren als vangnet voor de fabrikanten. Wij verwijzen de klant niet gelijk door naar de fabrikanten, maar wij proberen samen met de fabrikant de problemen op te lossen.
Ik merk echt aan de fabrikanten dat ze liever ons spreken (wij weten echt waar we over praten) en de fabrikanten willen niets liever dan goede producten produceren.
Ik heb helemaal geen probleem met de fabrikanten.
Zoals ik al schreef, ik verwijs de klant niet door naar de fabrikant, maar ik overleg samen met de fabrikant hoe een probleem op te lossen. En soms zegt de fabrikant dat de klant rechtstreeks met hun contact moet opnemen, zodat de fabrikant snel samen met de klant het probleem oplost. Zou dit via mij gaan dan duurt dat wat langer.
Maar we streven altijd naar een goede oplossing, voor alle partijen! :D

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door mr T. »

Neem even kontakt op met de juridische afdelingen van de Consumentenbond en de Ombudsman en Staiksterk. Dan blijkt dat de deskundigen in het vakjargon wel degelijk de laatste drie jaar de term 'wettelijke garantie' hanteren. De term staat dan voor de garantie die de koper heeft in het eerste halve jaar van aankoop en de periode van 'garantie' ná de fabrieksgarantie op basis van de levensduur van het produkt. Blijkbaar heb je vanaf mei 2003 in Australië of Vuurland gezeten.
De quote ging hier over aanvullende wettelijke garantie. Kortom: beter lezen kan geen kwaad. Wettelijke garantie is namelijk nooit aanvullend.

ikbenik

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

De quote ging hier over aanvullende wettelijke garantie. Kortom: beter lezen kan geen kwaad. Wettelijke garantie is namelijk nooit aanvullend.
Sterker nog, er is helemaal geen aanvullende garantie of aanvullend recht wat aanvangt na aflopen van de fabrieksgarantie.

De garantietermijn vangt aan op de dag van levering van de betreffende producten, dan wel voltooiing van de diensten. De garantietermijn zal niet worden onderbroken door een eventuele reparatie, dan wel vervanging van een product, noch zal na reparatie dan wel vervanging een nieuwe garantietermijn aanvangen.

Masselink
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2006 11:19

Re: Nikon D70 Body Stuk buiten garantie

Ongelezen bericht door Masselink »

Ik heb mijn camera terug gekregen en het viel onder de garantie. Er bijken wel eens problemen te zijn met de belichtingsprintplaat. Die is netjes door Nikon vervangen.

Ik lees trouwens veel in dit soort gevallen dat mensen vinden dat consumenten niet moeten zeuren over dat iets kapot gaat na de garantie periode. Je moet er reeel in zijn. Dit defect had te maken met een fout van Nikon, dus moeten zij ervoor opdraaien. (ik heb daar al voorbetaald door het product aan te schaffen). Ik heb aangetoont dat ik zorgvuldig gehandeld heb. Helaas zijn er ook mensen die een product slecht behandelen en vervolgens het op garantie willen verhalen. Iedereen moet voor zichzelf maar bepalen hoe ze het aanpakken. Ik kom, als ik in mijn recht sta, er gewoon voor op.

Tot Slot: Foto Konijnenberg en Nikon hebben me uiterst zorgvuldig en goed geholpen dank daarvoor.

Gesloten