LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Beste Keurmeester,Je kunt altijd mailen naar xs4all.nl met mijn nick er voor...
[email protected]

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door keurmeester »

NAK,

Het oude bekende liedje................
Keurmeester krijgt een antwoord dat hem niet aanstaat en hup zijn eerstvolgende opmerking is......... vragen naar de naam van de opponent.

Man, man, man.........
NAKNAK wie is daar??? :lol: :lol:

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door keurmeester »

acjzr1,
Nu we weten om wat voor auto het gaat moet ik je daar gelijk in geven
en is het voor mij ook makkelijker om te oordelen (zonder direct veroordeeld te worden over mijn kennis hiervan) :cry:
Ben wel benieuwd hoe hij er uitziet, omdat we er vroeger ook een hadden (6 cil inline met genoeg ruimte binnen) :lol: voor we overstapte op de ford cortina uit 1973 . :cry:
Maar even over de apk eisen als je deze wilt inzien ga dan naar
http://members.lycos.nl/rollers2003/apk.htm en daar heb je ze allemaal
Keuringseisen Wijze van keuren
1. Personenauto's moeten zijn voorzien van een parkeerrem die op ten minste twee wielen werkt. Terwijl twee wielen zich vrij van de grond of van de hefinrichting bevinden, wordt de parkeerrem vast aangetrokken en met behulp van de vergrendeling in deze stand gehouden, waarna wordt gecontroleerd of elk van beide wielen wordt geremd.Indien de controle van de remwerking met behulp van een remtestinrichting is uitgevoerd volgens de leden 2 en 3 van dit artikel, wordt gelijktijdig hierop gecontroleerd.
2. De parkeerrem van personenauto's, in gebruik genomen na 30 juni 1967, moet het voertuig op een helling van 16,0% in beide richtingen in stilstand kunnen houden. Hieraan wordt geacht te zijn voldaan indien de remvertraging, uitgaande van een aanvangssnelheid van 15 km/h, op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg ten minste 1,2 m/s² bedraagt en de rem ook in achterwaartse richting functioneert. Leden 2 en 3. Controle op een helling dan wel op de wijze zoals bepaald in de artikelen 2.8.8, 2.8.9, 2.8.13, 2.8.15 en 2.8.18 van de Regeling permanente eisen.Artikel2.8.8: Wijze van bepaling remvertraging2.8.9: Wijze van keuren2.8.13: Bepalen remvertraging met een remvertragingsmeter (max. massa <3500 kg)2.8.15: Bepalen remvertraging met een platenremtestbank 2.8.18: Berekening remvertraging (max. massa <3500 kg)
3. De remvertraging van de parkeerrem van personenauto's, in gebruik genomen voor 1 juli 1967, moet op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg ten minste 1,0 m/s² bedragen.

(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)

Even nog over mijn ervaring, ben al keurmeester van af 1986 en ben er dus al de nodige jaren mee bezig.
Aan ervaring niets te kort, maar ook ik moet wel weten om wat voor voertuig het gaat voordat er gereageerd kan worden toch?
excuses zijn niet nodig hoor ben wel wat gewend in het wereldje van de apk! en op de website's
groeten Leo en succes
Laatst gewijzigd door keurmeester op 11 mei 2006 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door keurmeester »

irke,
Een keuring in 10 minuten dat kan niet goed zijn hoor. :?
(wil je je auto nu goedgekeurd hebben of moet ie goed gekeurd worden??? :roll:
bij een afkeur ga je dus wel naar een garage om hem evt. te laten rep. toch?
Als je de auto eerst keuringsklaar laat maken bij een garagist hoef je toch maar een keer naar de keuring of niet?
En met een versleten wisser blijf je toch niet doorrijden? behalve als het niet regent dan? :roll:
De regels in Belgie zijn ook anders dan hier???toch??
succes
de gr. Leo

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Beste Keurmeester helaas hebben we de auto (al lang) niet meer.
Het was echter een schitterende wagen volledig origineel behalve het interieur.Dat hebben we vervangen door een Pullman interieur.
Het was een 2,5liter 6 cilinder lijnmotor welke nog een compressie had van 11,5 tot 12 toen we hem weg moesten doen.Al met al een prachtig stuk techniek.Aangezien dit verder met het topic niets te maken heeft laat ik het hier even bij.Groetjes Acjzr1 :)

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door NAK »

NAKNAK wie is daar???
De ZEURMEESTER :roll: :lol: :roll: :lol:

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door keurmeester »

NAK,
heb jij als "zeurmeester""geen mening over dit onderwerp, dat had ik toch wel een beetje verwacht.
Dat valt me een beetje tegen van je :?
gr. Leo ( de echte!) 8)

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door NAK »

Natuurllijk heb ik er wel een mening over.
Alleen ben ik gestopt om die nog in topics te vermelden van mensen die niet kunnen en willen aanvaarden dat er anders over gedacht wordt.
Ja en aangezien ik jpou tot die mensen reken.......... heb je van mij niets meer te vrezen.
Dan kan je gewoon doorgaan met hetgeen waar jij denkt goed in te zijn.......................


O ja, voldoe ik weer niet aan je verwachtingspatroon hè????

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Beste NAK,Al had ik in eertste instantie wat moeite om door te dringen tot Keurmeester,het is mij door de juiste argumenten aan te voeren wel gelukt.Keurmeester blijkt wel degelijk vatbaar voor kritiek,zolang die maar onderbouwd is.Ik heb duidelijk gemerkt dat mijn mening door Keurmeester wordt gerespecteerd omdat ik zijn/haar vragen beantwoord zodat mijn visie verduidelijkt wordt.Niemand is verplicht het met mij eens te zijn...Zolang ze maar aangeven waarom ze er anders over denken! 8)

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door keurmeester »

tja, NAK ik ben gewoon goed 8) in mijn werk
De waarheid wordt altijd gerespecteerd, zolang het de waarheid is, en dat is voor sommige gewoon te moeilijk.
Omdat ze graag anoniem een eigen mening willen geven (en dat mag hoor) alleen helpen ze er niemand mee en krijgt diegene nog meer twijfels. :shock:
Ik vraag altijd om meer gegevens om een goed onderbouwd antwoordt te kunnen geven.
Ik moet in mijn werk duidelijk zijn, en dat is wel eens lastig voor sommige mensen met een eigen mening. :cry:
Er zijn nu eenmaal regels waar we mee te maken hebben toch?
Ps. keurmeester is de eigenaar van een keuringsstation.
(en dat weet dhr.mevr.jongeheer//.NAK de "zeurmeester" zoals hij/zij zichzelf omschrijft) :wink:
de gr. Leo 8)

irke
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2005 12:22

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door irke »

irke,
Een keuring in 10 minuten dat kan niet goed zijn hoor.
(wil je je auto nu goedgekeurd hebben of moet ie goed gekeurd worden???
bij een afkeur ga je dus wel naar een garage om hem evt. te laten rep. toch?
Als je de auto eerst keuringsklaar laat maken bij een garagist hoef je toch maar een keer naar de keuring of niet?
En met een versleten wisser blijf je toch niet doorrijden? behalve als het niet regent dan?
De regels in Belgie zijn ook anders dan hier???toch??
succes
de gr. Leo
misschien niet maar ik kan je wel zeggen dat in die 10 minuten beter gekeurd word dan in een uur als ik in nederland ging voor de keuring.
in belgie kan je het vergelijken met een rdw keuring je rijd met je auto over een put van 200 meter en je auto word door 5 tot 8 mensen van alle kanten bekeken.
in nederland kwam ik eens mijn auto ophalen was mijn tank ook nog een stuk minder vol want ze hadden de remtest gewoon op straat gedaan vol gas en vol op de rem plus nog een klant opgehaalt :roll:

de ruitenwissers waren helemaal niet versleten zelfs met een stortbui had ik nog goed zicht, alleen het stipje wat zogenaamd aangeeft dat ie is versleten gaf dat aan , omdat mijn auto buiten staat maar dit was al na 2 weken zo.en dat waren geen goedkope ruitenwissers, maar ik was wel verplicht om nieuwe te kopen :twisted:

ik kijk bepaalde dingen wel na ja en nee ik ga nooit van tevoren na een garage om mijn auto keuringsklaar te laten maken omdat ik er te weinig verstand van heb en te vaak bezeikt ben en dure reparaties heb gehad 1xzelfs eentje van 400 euro heb ik niet gedaan naar een andere garage voor 100euro laten doen.

ik kom het liefst nooit in een garage , alleen als ik nieuwe banden en remmen moet hebben laat ik hem meteen even uitlijnen of hoe dat ook heet.

hoe het met de regels zit weet ik niet geloof dat ze in belgie op andere dingen weer strenger zijn en andersom, maar er zullen toch ook europese chtlijnen voor zijn of niet?

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door keurmeester »

Irke,
inderdaad blijft het voor mij moeilijk antwoorden als ik niet alle details erbij heb, keuren met meerdere personen maakt de tijd inderdaad korter en de keuring is vaak beter als ze maar wel goed samenwerken. :shock:

Er zijn inderdaad nog helemaal geen Europese richtlijnen voor de apk, want in elk land zijn er andere regeltjes. :roll:

De regering hier roept ook maar wat met hun volgens de Europese richtlijnen regeltjes (het keuren om de 2 jaar?)

Tja, en een wisser die nog goed wist en vastzit is gewoon goed! 8) :roll:

de gr. Leo

Karen99
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2006 16:03

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door Karen99 »

Goedemiddag,
Ik moet binnenkort voor het eerst in mijn leven een auto apk laten keuren. Op internet wordt aangeraden om dat bij een onafhankelijke keuringsinstelling te doen. Kan iemand mij vertellen waar ik zo'n onafhankelijke keuringsinstelling kan vinden in Utrecht (of omgeving)?
Dank, Karen

irke
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2005 12:22

Re: Is de apk keuring in Nederland nou wel zo duur ?

Ongelezen bericht door irke »

Irke,
inderdaad blijft het voor mij moeilijk antwoorden als ik niet alle details erbij heb, keuren met meerdere personen maakt de tijd inderdaad korter en de keuring is vaak beter als ze maar wel goed samenwerken.

Er zijn inderdaad nog helemaal geen Europese richtlijnen voor de apk, want in elk land zijn er andere regeltjes.

De regering hier roept ook maar wat met hun volgens de Europese richtlijnen regeltjes (het keuren om de 2 jaar?)

Tja, en een wisser die nog goed wist en vastzit is gewoon goed!

de gr. Leo
ja dat snap ik , ga eens een keertje kijken in een belgisch keuringstation zou ik zeggen :wink:
zoals ik al zei ik heb er echt geen verstand van dus alles in goed vertrouwen, het enige verschil wat ik weet qua regels is dat je in belgie geen verschillende banden achter en voor erop mag hebben in nederland mag dat wel geloof ik.
als je hier een auto koopt is de verkoper van een officiele garage verplicht om mee te gaan op keuring dat is iets nieuws, of je betaald gewoon 50 euro extra en dan kan je hem gekeurd meenemen.
maar ik ga zelf altijd graag even mee, en of de keurders gevoelig zijn voor fooien dat weet ik niet, nog nooit geprobeert :wink:

en ja ik koop dus nooit meer zo een wisser, want dan kijken ze tenminste echt of hij werkt en niet alleen naar een plakkertje

Gesloten