LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] welke hypotheekvorm?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: welke hypotheekvorm?

Ongelezen bericht door SJZ »

Daphne, jij begrijpt inderdaad precies wat Santygo niet snapt. Huren zijn ook hoog, dan kun je beter meteen kopen en aan je toekomst werken.

(Toen ik zelf van huur naar koop overstapte ging ik zelfs MINDER netto rente betalen dan de huur hoog was, terwijl ik bijna 2 keer zoveel ruimte kreeg. Dat sparen kon dus gewoon lekker doorgaan. Voor mij was goedkoper huren ook niet mogelijk.)

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: welke hypotheekvorm?

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Daphme,

Je zou eens kunnen informeren naar de BLG-hypotheek op werkelijke last.

simmetje
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jun 2005 21:27

Re: welke hypotheekvorm?

Ongelezen bericht door simmetje »

De NHG woonquote (zoals in mijn voorbeeld) wordt door veel hypotheekverstrekkers als basis gebruikt, ook voor je maximale maandlast.

Ik zou naar de Rabo/ING/ABN/SNS gaan en het complete verhaal samen met het inkomenperspectief van zowel jouw als je vriend voorleggen.

Een en ander wordt echter wel lastiger. Door de WFD staat de doodstraf op overcreditering (=meer lenen als verantwoord).

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: welke hypotheekvorm?

Ongelezen bericht door santygo »

Daphne, jij begrijpt inderdaad precies wat Santygo niet snapt
Ik snap het wel degelijk, maar wat SJZ en een aantal hypotheekverstrekkers willen aanpraten is dat iedereen zich zo jong mogelijk tot over de oren in de schuld horen te steken.

SJZ, ooit uitgerekend wat er over 30 jaar voor die hut betaald is, inklusief de rente, ook al gaat de maandlast er per nu iets op achteruit?

Je praat wel over 30 jaar betalen, ik heb het over 8 jaar sparen en vanaf dan lastenvrij wonen.

Terwijl ik dus al 22 jaar lastenvrij woon, betaal jij nog steeds 22 jaar lang rente. Lang leve de "winst" die je daarmee maakt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: welke hypotheekvorm?

Ongelezen bericht door SJZ »

ik heb het over 8 jaar sparen
En in die 8 jaar moet Daphne dus gewoon 640 euro huur per maand (over 8 jaar is dat waarschijnlijk al bijna 800) blijven betalen.

Kan ze beter nu kopen voor 119.000. Dan betaalt ze netto MINDER rente dan de huur kost, en kan ze de komende 8 jaar dus MEER sparen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: welke hypotheekvorm?

Ongelezen bericht door SJZ »

Terwijl ik dus al 22 jaar lastenvrij woon
Nee, ik ben nog geen 22 jaar lastenvrij, maar ja, dat heeft met m'n leeftijd te maken. Als ik 55 jaar ben, dan ben ik 22 jaar lastenvrij. Hoe oud was jij toen je lastenvrij was?

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: welke hypotheekvorm?

Ongelezen bericht door santygo »

8 jaar lang 640 huur betalen tegenover 8 jaar 400 netto (ik noem maar wat) aflossing betalen. De besparing is dus 8 jaar*12maanden*240 euro. Dat maakt €23040,-

Volgens jou moeten we nu kopen en sparen we dus die €23040,-.

Als ik nu eerst 8 jaar ga sparen, en leef van één inkomen, ben ik inderdaad de huurkosten kwijt, maar bespaar ik vervolgens 22 jaar lang €400,- (netto) woonlasten, dat is dus €105600,- (zonder rente)

Wat is rekenen toch moeilijk.

Iedere vorm van lenen kost geld in de vorm van betaalde rente, kun je dat omdraaien naar ontvangen rente dan zit je altijd beter.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: welke hypotheekvorm?

Ongelezen bericht door SJZ »

Wat is rekenen toch moeilijk.

Zeg dat wel. Welk stel kan nu het meeste sparen, dat met een huurhuis van 640 huur in de maand of dat met een koopwoning van 400 netto rente in de maand.
Volgens jou moeten we nu kopen en sparen we dus die €23040,-.
Klopt, maar dat TWEEDE inkomen kan daarbovenop ook nog gespaard worden. Was je eigen idee, ben je dat vergeten?
Iedere vorm van lenen kost geld in de vorm van betaalde rente
Iedere vorm van een huis huren kost geld in de vorm van betaalde huur.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: welke hypotheekvorm?

Ongelezen bericht door santygo »

.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: welke hypotheekvorm?

Ongelezen bericht door SJZ »

,

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: welke hypotheekvorm?

Ongelezen bericht door sjapo »

daphne als je leent op basis van wat maximaal haalbaar is dan zal je daar ook dubbel voor betalen. Naar mijn mening is volledig aflosvrij voor een lange periodevast met deze rente (nog steeds) ruim het voordeligste.

Elke verzekering die je afsluit kan je ook cash per maand overhouden en of sparen. Het lullige is dat als je maximaal leent, dat je hier mee word gepakt, je kan niet anders! Dat is niet voor niks.

Je kan altijd nog bij leen lenen! :roll:

En ergens moet ik santygo dan wel weer gelijk geven gezien de huis prijzen. In jou geval valt dit nog wel mee gezien de hoogte van het bedrag. Het blijft een persoonlijke keus met het risico van het zakken instorten van die markt.

Gesloten