LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechtsgeldigheid huurcontract bepaalde tijd

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Rechtsgeldigheid huurcontract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door SJZ »

(oudjes betalen minder, jonkies meer en iedereen doet verplicht mee). De overheid zou bij de woningmarkt ook zijn verantwoordelijkheid moeten nemen
Dat klinkt als het CDA-plan dat je woninglasten nooit meer dan een bepaald percentage van je inkomen mogen zijn, en de rest wordt gecompenseerd via toeslagen. Ga jij dan CDA stemmen?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Rechtsgeldigheid huurcontract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Niks toeslagen. De markt faalt en daar moet ingegrepen worden. Toeslagen is wederom lapwerk dat het probleem niet oplost. Verzekeringen zijn slechts een voorbeeld hoe de overheid tracht een beter speelveld te creeren. En daar gaat het uiteindelijk om.

supernov
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jan 2005 20:05

Re: Rechtsgeldigheid huurcontract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door supernov »

Precies. Je ziet het in de zorg ook, marktwerking is in theorie heel aardig en het werkt in veel gevallen ook uitstekend...maar wanneer het zeer complexe, inefficiente en logge zaken betreft ipv lekker lopende bedrijven, dan wordt het een geheel ander verhaal. En wanneer het dan ook nog om primaire levensbehoeftes gaat dan pakt het al helemaal verkeerd uit. Bij marktwerking heb je namelijk ook verliezers, dat is de bedoeling zelfs, zit ik alleen niet op te wachten wanneer ik daar toevallig bij hoor. Het is wel duidelijk, dat wel, in tegenstelling tot de huizenmarkt. Wanneer de marktwerking dus faalt en iedereen zichzelf maar blijft verrijken ten koste van de woningnood, dan dient de overheid in te grijpen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Rechtsgeldigheid huurcontract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door SJZ »

Niks toeslagen. De markt faalt en daar moet ingegrepen worden. Toeslagen is wederom lapwerk dat het probleem niet oplost.
Toeslagen werken juist erg goed om het geld alleen terecht te laten komen bij de mensen die het echt nodig hebben. Door domweg de huren te verlagen profiteren ook de rijke mensen die in een huurwoning zijn blijven zitten.

Met toeslagen worden alleen de laagste inkomens gesteund.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Rechtsgeldigheid huurcontract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

SJZ,

Ik snap wat je bedoelt. Maar in zekere zin is er ook niks mis met veel geld verdienen.

Het zorgt ervoor dat iemand zijn best blijft doen, en meer uit zijn werk wil halen, waar uiteindelijk iedereen bij gebaat is. Bovendien kan je met toeslagen nog eens honderden miljoenen of zelfs miljarden uitgeven om alleen maar de regels te handhaven. De belastingen zijn al inkomensafhankelijk, net als de premies volksverzekeringen in zekere zin.

Straks kom je nog bij de bakker:
-"Een bruin brood aub."
-"Wat is uw inkomen meneer?"
-"EUR 16,000 per jaar."
-"Dat is dan 1 euro."
-Doet u mij dan ook maar een bruin brood."
-"Wat is uw inkomen meneer?"
-"EUR 75,000 per jaar."
-"Dat is dan 5 euro meneer."

Als je meer verdient zal je ook wat beters kunnen huren of kopen. Nu de markt zo vastzit heb je ook op dat gebied minder doorstroming. Als je makkelijker wat anders (en beters) kan vinden of krijgen dan zal er ook sneller ruimte vrijkomen voor starters en lagere inkomens.

Overigens deugen de huidige huurtoeslagregels ook niet. Je krijgt immers geen huurtoeslag als de gemeente vindt dat je "bovenmatig" woont, terwijl je soms nu eenmaal geen keuze hebt omdat de markt je tot die loeihoge huurprijzen dwingt (en de woningbouwverenigingen in veel grotere plaatsen geen alternatief zijn of bieden).

Daarbij: de prijsstijgingen zijn ontstaan door krapte op de woningmarkt. Dat verschijnsel is op zichzelf al ongewenst en moet dus worden opgelost. Het is een fabeltje door te zeggen dat het een gebrek aan marktwerking is. Dat gebrek ontstaat namelijk door de krapte, de regering moet het niet omdraaien. Liberalisatie lost daarom in het geheel niks op, en toeslagen bestrijden slechts de symptomen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Rechtsgeldigheid huurcontract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door SJZ »

Dat gebrek ontstaat namelijk door de krapte, de regering moet het niet omdraaien. Liberalisatie lost daarom in het geheel niks op,
Maar voor zover ik de krant goed gelezen heb is het zo dat de plannen nu zo zijn dat ALS er voloende woningen worden gebouwd, pas DAN wordt 20% van de huurwoningen geliberaliseerd (waarbij er ook nog eens een maximumhuur van 5,3% van de WOZ-waarde 2003 wordt gesteld voor die woningen). Dus er wordt in ieder geval iets gedaan aan die krapte.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Rechtsgeldigheid huurcontract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Waarempel, dat zou me dan allerzins meevallen. Maar wat is dan in deze context "voldoende"? En voor en door wie zullen die woningen gebouwd worden? Ik hoop dat dit dan daadwerkelijk de druk van de ketel haalt.

supernov
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jan 2005 20:05

Re: Rechtsgeldigheid huurcontract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door supernov »

Oftewel, dat duurt nog jaren. Men wilt zich niet branden in tijden van verkiezingen. :)

Gesloten