LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lakschade door vogelpoep

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
warrie2
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2006 11:18

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door warrie2 »

Beste Alderwood, ik zal mijn verhaal wat toelichten:

Mijn schoonvader heeft de auto nieuw gekocht (dus 1e koper). De kleur van de auto zoals deze bij de dealer stond was bordeaux-rood. Deze kleur staat ook in de papieren vermeld.

Wat mij en de schade-expert verbaasd is dat onder de bordeaux-rode laklaag, zoals op de fotos is te zien, een felrode kleur zit.
Het lijkt er dus op dat de auto al een keer is overgespoten voordat deze uberhaupt was verkocht. Een mogelijke reden volgens de schade-expert is dat de auto bij het vervoer vanaf de fabriek naar de dealer is beschadigd, waardoor de auto is overgespoten, of dat bv de kleur felrood niet goed bleek te verkopen waardoor in de fabriek al auto's in een andere kleur zijn overgespoten.

NB U heeft het over een kleurcode in de auto/ op het kenteken? Ik ben hier niet mee bekend, waar kan ik die code precies vinden?
U heeft het over blauw/grijs maar die kleuren heb ik nergens genoemd, wellicht bent u in de war met een bericht van iemand anders?

rdrdon
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2005 11:34

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door rdrdon »

HALLO, ik heb eens naar de foto's gekeken, maar dit slaat natuurlijk NERGENS op! Wat een ravage...... Dit komt niet door vogelpoep; ben je mal... dit is gewoon slecht gespoten en/of behandeld. Dit mag ABSOLUUT niet volgens mij - en al hélemaal niet als dit een auto van drie jaar oud is. Ik zou beginnen om de dealer en de importeur een AANGETEKENDE(!) brief te sturen MET de betreffende foto's erbij (kost een paar centjes - maar écht doen) dat u hiermee geen genoegen wenst te nemen en genoegdoening - dan wel herstel - eist! Stel ook een MAXIMUM aantal dagen (bijvoorbeeld 21) dat u antwoord wilt hebben en geef aan dat u bij het uitblijven van een goede oplossing (ter uwer beoordeling) zonder verder bericht gaat inschakelen: Kassa - Radar - de consumentenbond (als u lid bent) en alle media die u kan vinden. Uiteraard is het slim om ook met juridische stappen te "dreigen" maar doe dat alleen als u verzekerd bent voor rechtsbijstand, want alleen doet u niet veel in dit soort gevallen - u kunt natuurlijk wél de ANWB én de BOVAG inschakelen - maar schrijf eerst een brief zoals boven omschreven. TIP: Probeer via de telefoon achter de naam + voorletters van de directeuren te komen en schrijf die rechtstreeks aan; meestal gebeurd er dan veel meer dan als u brief in de 'postkamer' beland- vooral bij de importeur(!) Schrijf wel zakelijk en netjes - en schaam je niet om eventueel hulp in te roepen van iemand die een goede brief kan opstellen; dat is niet iedereen gegeven en geen schande..... succes! (wel kopieën bewaren) rdrdon Alkmaar

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door alderwood »

warrie2


NB U heeft het over een kleurcode in de auto/ op het kenteken? Ik ben hier niet mee bekend, waar kan ik die code precies vinden?
U heeft het over blauw/grijs maar die kleuren heb ik nergens genoemd, wellicht bent u in de war met een bericht van iemand anders?
Ik was weer te snel en zag alleen de eerste foto van uw link en daarop is alleen de onderlaag rood.

Onder de motorkap of in de kofferbak zit doorgaans een plaatje met gegevens waaronder ook de kleurcode.
Een spuitbedrijf of speciaalzaak kan dan wel zeggen, welke kleur het is.

Sterkte en hopelijk succes.

warrie2
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2006 11:18

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door warrie2 »

Beste Rdrdon,

Dank voor de goede tips. Ik heb afgelopen maandag, nadat Hyundai Nederland en de locale Hyundai dealer mij telefonisch vertelden dat vogelpoep-schade simpelweg onder geen enkele garantie viel, DAS rechtsbijstand gebeld. Die adviseerden mij hetzelfde als u deed, dus ik heb direct een aangetekende brief naar de locale dealer gestuurd, en een aangetekende cc naar Hyundai Nederland en DAS.

Foto's erbij, gezegd dat deze beschadiging extreem was en alleen maar door een slechte laklaag kon ontstaan. Ik heb ze verzocht om de schade kostenloos te herstellen en tevens op welke wijze dan ook de laklaag dusdanig te beschermen dat iets dergelijks niet opnieuw kan gebeuren. Tevens vriendelijk verzocht om binnen 14 dagen schriftelijk te reageren.

Ik wilde niet gelijk dreigen met Kassa, Radar etc, ik heb nog de hoop (noem me naief) dat ze na het zien van de foto's ook wel inzien dat dit buitensporig is en de schade kostenloos zullen herstellen.

Ik ben er door alle reacties hier inmiddels wel van overtuigd dat ik niet overdrijf en dat dit echt niet normaal is, en voor mij meer dan genoeg reden om er bij negatief bericht een rechtzaak van te maken.

Cascas
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 okt 2005 11:24

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Cascas »

Wat ze tegenwoordig voor flutlaagje waterverf op auto's spuiten...?
Onze ene auto (22 jaar oud, originele lak) maak ik altijd al schoon met een keukensponsje, de ruwe kant, en met kracht als nodig! No problem. :lol:
Dat deed ik dus ook één keer op de nieuwere (10 jaar) auto: een grote krassenbende, gaat niet meer weg ook. :roll:

Lakgarantie? Tot het einde van de straat zeker?
:wink:

snerpo
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mar 2005 19:11

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door snerpo »

Auto wassen met een schuurspons :shock: :?:

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Shareena »

Bij de aankoop van mijn auto werd ook verteld dat je vogelpoep direct moet verwijderen! Alsof ik 24/7 naar mijn auto aan het staren ben... :shock:

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door alderwood »

Shareena
Geplaatst op: 21 Jun 2006 19:15 Onderwerp:

Bij de aankoop van mijn auto werd ook verteld dat je vogelpoep direct moet verwijderen! Alsof ik 24/7 naar mijn auto aan het staren ben...
Wat is 24/7?


Als je vroeger in de zon stond, kon je een eitje op de motorkap
bakken :D

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door gjvisser »

24/7 = 24 uur/7 dagen in de week

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Onze ene auto (22 jaar oud, originele lak) maak ik altijd al schoon met een keukensponsje, de ruwe kant, en met kracht als nodig! No problem
.

Ja jij denkt inmiddels dat die wagen er altijd zo uitgezien heeft, laat me niet lachen of toch wel :lol: :lol: :lol: :lol:

ericx33
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2006 10:20

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door ericx33 »

Haast zeer zeker een huyndai?????
Ik heb in 2001 een santa fe gekocht en ook daar lakschade door vogelstront.
Ook de dealer zei dat hier geen garantie op was.
Een raad koop een auto maar niet die uit korea goedkoop is uiteindelijk toch duurkoop.
De kwaliteit prijs verhouding van dit soort auto's is ivm goedkope oplossingen in gebruikte materialen toch een dure auto geworden,vooral na de fabrieksgarantie.
Beter een oude europeaan dan een nieuwe korean(hyundai,dewoo,kia)

vriendelijke groet
Eric

rowicom
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2006 12:39

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door rowicom »

@ warrie2

Wat een herkenbaar verhaal, Warrie2. Ik ben hier na enig zoekwerk beland, want ik heb met mijn Ford Focus Wagon uit 2003 precies hetzelfde! Duivenpoep een paar dagen laten zitten (je hebt immers wel eens iets waardoor je er even niet aan toe komt het direct te verwijderen) en nu serieuze lakschade aan motorkap en dak. Een twintigtal plekken waar de blanke lak weg is en de kleurlak gebarsten. 't Ziet er niet uit.
Ford Nederland heeft in een eerste reactie laten weten dat ze er niets aan willen doen. Ben er helemaal ziek van.
Het vreemde is ook dat andere auto's in de straat ook regelmatig volgescheten worden door duiven, maar dat ie er dan na een wasbeurt weer picobello bij staat. Mensen die de beschadiging zien geloven ook niet dat dit door duivenpoep gebeurd kan zijn....
Wat nu te doen?

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door alderwood »

rowicom


Geplaatst op 22 Jun 2006 12:47 door rowicom


--------------------------------------------------------------------------------

@ warrie2

Het vreemde is ook dat andere auto's in de straat ook regelmatig volgescheten worden door duiven, maar dat ie er dan na een wasbeurt weer picobello bij staat. Mensen die de beschadiging zien geloven ook niet dat dit door duivenpoep gebeurd kan zijn....
Wat nu te doen?
De ene vogel is de andere niet. Slecht bekend staan meeuwen
en reigers volgens mijn garage.

Hoe dan ook ik heb vanmorgen weer even mijn Mien Dobbelsteen
werk gedaan. :D
Het is een kleine moeite en zeker aan te raden als ik dit
hier allemaal zo lees.

warrie2
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2006 11:18

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door warrie2 »

Ik heb antwoord gehad van de locale Hyundai dealer, ze vertelden me dat vogelpoep onder geen enkele garantie valt (dat had ik inmiddels al wel begrepen) en dat ik dit bij de deal waar de auto in eerste instantie is gekocht moet aankaarten. Wel boden ze aan de auto tegen kostprijs te restaureren.

Ik denk dat ze wel gelijk hebben dat ik dit met de originele dealer moet aankaarten, ik had gehoopt dat het in principe niet uitmaakte via welke Hyundai dealer dit werd opgelost, de originele dealer is hier namelijk 1.5 uur rijden vandaan. Ik zal in ieder geval dezelfde brief nogmaals aangetekent versturen, ditmaal aan de originele dealer gericht.

Op hun tegen kostprijs repareren van de auto ga ik niet in, ten eerste komt dat nog op een 1200,- uit, ten tweede blijf ik van mening dat dit gewoon niet kan en mag. Als dit volgens Hyundai wel acceptabel is dan probeer ik via de media aan alle kanten dit bij iedereen bekend te maken, om aankomende Hyundai of andere merken met dergelijke slechte lak te behoeden voor zo'n miskoop.

(Helaas) to be continued..

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door alderwood »

warrie2
Geplaatst op: 22 Jun 2006 19:17 Onderwerp:


Op hun tegen kostprijs repareren van de auto ga ik niet in, ten eerste komt dat nog op een 1200,- uit, ten tweede blijf ik van mening dat dit gewoon niet kan en mag.
Stel je moet toch zelf een oplossing zoeken b.v. spuiten.
Vraag dan eens op www.vwforum.nl of iemand dat voor je wil doen
en wat dat kost.

Een Hyundai is geen Volkswagen, maar niet geschoten is zeker mis.

warrie2
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2006 11:18

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door warrie2 »

Dank voor je tip, zal dat zeker doen nadat ik eerst al het mogelijke heb geprobeerd om het via andere wegen op te lossen ;)

Cascas
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 okt 2005 11:24

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Cascas »

Ja jij denkt inmiddels dat die wagen er altijd zo uitgezien heeft, laat me niet lachen of toch wel
Ja, toch wel!
Jalours?

geneva
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2006 13:36

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door geneva »

Hoi warrie 2
Nou ook bij onze dochter heeft de vogelpoep dezelfde schade aangericht. Gisteren naar de garage geweest maar die hadden ook zo iets van dit valt niet onder garantie.
Mijn man is maar weg gelopen want die kookte. Zij heeft deze auto in februari tweedehands gekocht net 1 1/2 jaar oud. Het is een Renault Twingo. We zitten nu op een reactie van de garage tewachten en anders zullen we ook aktie moeten ondernemen. Haar vorige auto was ook een Twingo en daar heeft ze totaal geen problemen mee gehad.
Ik kijk jou voortgang met veel belangstelling. Misschien moeten we anders ons handen in elkaar slaan zodat we met meerdere sterk staan>

blok5
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 feb 2006 22:23

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door blok5 »

In de vogelpoep zitten hele agressieve zuren, daarom zal je niets kunnen halen bij de importeur of bij een garage.
Daarom probeer ik zelf steeds op tijd bij te zijn om het plekje schoon te maken.
Verder zou ik jullie aanraden om via je verzekering dit te spelen, want de schade is duidelijk veroorzaakt door het natuur (vogels). Je moet wel Casco of beperkt casco verzekerd zijn.

Succes

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door alderwood »


Geplaatst op 27 Jun 2006 14:37 door blok5
--------------------------------------------------------------------------------

Daarom probeer ik zelf steeds op tijd bij te zijn om het plekje schoon te maken.
Hoera ik heb een zus!
Mien Dobbelsteen

En indien van toepassing de verzekering aanspreken vind ik een
clevere tip.
Ben benieuwd hier naar.

Gesloten