LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Hans A »

Gelukkig maar? Vreemd dat jij het fijn vindt dat je in een rechtstaat rechtenloos zou kunnen worden.

Nederland
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 mei 2006 20:08

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Nederland »

Ja maar natuurlijk Hans A, echter rechters willen nog wel eens een wet vrij interpreteren, gelukkig maar.
Net zo iets als forummers hun mening maar blijven opdringen :roll:

Navarre
Berichten: 663
Lid geworden op: 26 apr 2006 16:21

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Navarre »

Wie heeft het hier over rechteloos? Dat rechters vrij interpreteren is alleen maar toe te juichen, de wet is veel te statisch om naar de letter te volgen.

Navarre
Berichten: 663
Lid geworden op: 26 apr 2006 16:21

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Navarre »

Mijn waarde Nederland, het heeft niks met opdringen te maken, iedereen kan postings voor kennis aannemen, daar is dit forum voor bedoeld.

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Elias »

....of voor lief aannemen..... 8) :lol:

Navarre
Berichten: 663
Lid geworden op: 26 apr 2006 16:21

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Navarre »

Zie je, zelfs Elias is het er mee eens.

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Hans A »

Dat rechters vrij interpreteren is alleen maar toe te juichen, de wet is veel te statisch om naar de letter te volgen.
Dan begrijp jij de wet niet. De wetten zijn juist zeer strak omlijnt om duidelijkheid te scheppen en bindend te maken. Wie zou anders nog weten hoe een wet uitgelegd moet worden?
Neem het huurkoopverhaal. Dexia koos hiervoor om zo verzekerd te zijn van de inleg (lees rente) van de gedupeerden bij voortijdig afhaken. Dexia koos voor deze ZEKERHEID. Echter, deze zekerheid keert zich nu tegen Dexia.
Misleiding is een ander verhaal. Hieraan hangt geen strakke wet. En ook al heeft de rechter in diverse uitspraken zelfs aangegeven op welke punten Dexia de kluit misleide, dan nog kan deze rechter hier niet veel mee.
Dus de keiharde wettelijke overtredingen (klopt taalkundig niet hé) zullen niet anders gevonnist (kunnen) worden. (denk aan huurkoop/eegalease, Wck, zorgplicht e.d.)

Groeten

Nederland
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 mei 2006 20:08

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Nederland »

Meiner Meinung nach....denk ik dat de Tros heel blij is met de bijdragen van forummers zoals: Elias, Navarre en dat Nederland de finale speelt tegen Duitsland !!

Navarre
Berichten: 663
Lid geworden op: 26 apr 2006 16:21

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Navarre »

Hans A ik vrees dat het allemaal iets anders uitgelegd gaat worden over een tijdje, mocht jij gelijk krijgen gun ik het je van harte, ik vrees echter dat het iets anders gaat lopen dan hier algemeen wordt aangenomen.

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Uit de uitspraak van vandaag:
Wel is passend een uitdrukkelijke vraag aan de deskundige om al hetgeen waarvan hem tijdens zijn onderzoek zal blijken dat het van belang zal zijn of zal kunnen zijn voor het verkrijgen van inzicht in de voormelde feitelijke gang van zaken, in het door hem op te stellen schriftelijke bericht te vermelden en aldus ter kennis van het hof – en van de partijen - te brengen.
Welke partijen worden hier bedoeld?
Ik neem aan de partijen die om het onderzoek hebben gevraagd.
Dat betekent dus dat alles van AFM afhangt en niet van het Hof zoals ik in een eerdere posting suggereerde.

Dit brengt mee dat een steekproefsgewijs onderzoek, mits voldoende representatief, tot de mogelijkheden behoort indien dit, naar het inzicht van de deskundige, tot de beantwoording van de voorgelegde vragen geëigend en toereikend is.
Wel blijf ik nog achterdochtig dat AFM van het Hof de vrijheid heeft gekregen om zelf te bepalen of ze alles wil onderzoeken dan wel zich beperkt tot een aantal representatieve steekproeven.
Betekent dat dat het Hof er geen waarde aan hecht of de onderste steen boven komt en dat wanneer het ongeveer klopt dat het Hof dat voldoende vindt om Duisenberg bindend op te leggen?

Dan ga je denken dat Ben Knuppe AFM alleen maar in een doos contracten laten grabbelen die voor Dexia geen problemen op zullen leveren, want die contracten zal ze ongetwijfeld ook genoeg hebben. Dit zal wel een te simpele redenering zijn maar toch zou ik er voor alle zekerheid best wel graag bij willen zijn, aan een geslaagde steekproef tussen Ben Knuppe en AFM onder het genot van een glas wijn zal altijd en luchtje blijven hangen.....

Het aandelenaankooponderzoek blijft voor mij op deze manier een lachertje. Ik hoop dat het snel afgerond wordt en dat we Dexia daarna gelijk kunnen pakken op foute tussenpersonen en verzaken zorgplicht.
Dat levert meer op.

gr. OD.

dejongh1
Berichten: 589
Lid geworden op: 18 okt 2003 13:23

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door dejongh1 »

Ik ben het helemaal eens met O.D.De overheid probeert d.m.v de AFM weer een keer de beerput gesloten te houden.Waarom zei de AFM gisteren niet tegen het Hof ;""Dit onderzoek hebben we al gedaan, toen we de in rekening gebrachte koersen aan de gedupeerden aan het onderzoeken waren en keken of de leasecontracten wel koosjer waren.Dus die gegevens hebben we al.Hier hebben we geen 2 maanden voor nodig om dit nog een keer te onderzoeken"".
PAL/Payback kunnen bij een andere rechter vragen ,of ze inzage kunnen krijgen in deadministratie van Euronext betreffende Dexia.Ik durf te wedden dat er geen een rechter in Nederland is die hier toestemming voor zal geven,want anders had het Hof net zo goed toestemming kunnen geven aan PAL/Payback om bij het onderzoek van de AFM aanwezig te zijn.Het is dus de bedoeling van het Hof dat de zaak intern behandeld wordt.We willen geen pottenkijkers.
Dus als ik het goed begrijp mag er niemand van PAL/Payback bij het onderzoek van de AFM aanwezig zijn,er mogen geen vooraanstaande deskundigen worden toegevoegd bij het AFM-team en er mag niet
in de administratie bij Euronext worden ingekeken.Dit heet een onafhankelijk onderzoek.Smells like a coverup!
Stel je voor dat de gegevens verzameld door de AFM bij Dexia niet overeenkomen met de gegevens verkregen door PAL/Payback bij Euronext,dan ben je als Hof(overheid) nog geen stap verder.
Laten we aannemen dat Dexia 20% van de aandelen echt gekocht heeft.Ik denk dat de AFM nu 80% van haar steekproeven zal doen in die 20%.De AFM zal de overige 20% van haar steekproeven verrichten
in de 80% niet gekochte aandelen.Hieruit concluderend kan de AFM tegen het Hof zeggen dat Dexia 20% van de aandelen niet heeft gekocht.Het Hof zal de gedupeerden een 20% vermindering op de restschuld geven.Dexia geeft al tweederde vermindering op de restschuld met de Duisenbergregeling.Dus die 20% van het Hof is symbolisch.Nu zal het Hof de D-R verbindend verklaren.
Mocht PAL/Payback niet tevreden zijn en naar het Europese Hof gaan
en worden er nu geen aankoopbewijzen gevonden door een ander deskundigen team,dan kunnen de Ned.rechters van het Hof zich verschuilen achter de AFM- bevindingen en gaan deze rechters vrijuit.
De onderzoekers van de AFM waren toch al van plan om met pensioen te gaan.
De AFM wordt aangestuurd door Drs. van Leeuwen,die op zijn beurt wordt aangestuurd door Zalm en Zalm wordt aangestuurd door het bankwezen.De vicieuze cirkel is weer rond.

Jetsbasket
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 okt 2005 19:47

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Jetsbasket »

PAL/Payback kunnen bij een andere rechter vragen ,of ze inzage kunnen krijgen in deadministratie van Euronext betreffende Dexia.Ik durf te wedden dat er geen een rechter in Nederland is die hier toestemming voor zal geven
Nee joh het moet wel een onafhankelijk onderzoek worden hoor.

dejongh1
Berichten: 589
Lid geworden op: 18 okt 2003 13:23

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door dejongh1 »

Als er wel toestemming wordt gegeven om in de administratie van Euronext te mogen kijken ,moet dit waarschijnlijk ook door de AFM gebeuren en niet door PAL en/of Payback.

Jetsbasket
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 okt 2005 19:47

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Jetsbasket »

Je kan toch niet zomaar in administraties gaan koekeloeren? Als het echt nodig is om die administratie in te kijken dan zal dat niet door pal-payback gebeuren.
Is hetzelfde als dat jij in de administratie van de tros ofzo mag kijken.

dejongh1
Berichten: 589
Lid geworden op: 18 okt 2003 13:23

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door dejongh1 »

De Tros heeft geen aandelen verleast!

Jetsbasket
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 okt 2005 19:47

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Jetsbasket »

Euronext ook niet.

dejongh1
Berichten: 589
Lid geworden op: 18 okt 2003 13:23

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door dejongh1 »

In de administratie van Euronext staat wel hoeveel aandelen zij aan Dexia hebben verkocht en dit kunnen we niet vinden in de administratie van de Tros.

Jetsbasket
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 okt 2005 19:47

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Jetsbasket »

denk dat ze daar wel wat anders te doen hebben hoor. beetje uitvinden hoeveel de een of de ander gekocht heeft. Ze zeggen gewoon wacht de AFM maar af.

mali
Berichten: 230
Lid geworden op: 09 feb 2004 10:29

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door mali »

In de uitspraak lezen we:

Het onderzoek strekt ertoe dat het hof door een, van de partijen onafhankelijke, deskundige wordt voorgelicht omtrent de feitelijke gang van zaken met betrekking tot de – al of niet – aankoop van de betrokken aandelen en het behoud daarvan door Dexia voorzover noodzakelijk voor de nakoming van haar verplichtingen uit de met beleggers gesloten effectenleaseovereenkomsten.

Met andere woorden, niet of alle aandelen wel gekocht zijn zoals in de contracten zijn aangegeven maar uitsluitend voor zover nodig om aan de verplichtingen te voldoen ... opties zijn dus ook prima. En dat is wat dexia waarschijnlijk heeft gedaan.

Nog steeds komt er geen antwoord op de vraag of Dexia wel het verlies heeft geleden die ze stelt te hebben geleden en of het verhalen daarvan op haar klanten wel terecht is.

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: AFM onderzoekt aandelenkoop door Dexia

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Om zichzelf geloofwaardig te maken zal AFM best wel wat "vinden".
Schoonheidfoutjes, veroorzaakt door de voorganger van Dexia.
Dexia zal schijnheilig het boetekleed aantrekken en de vermindering op de restschuld een paar procentjes verhogen.
Dan is iedereen blij.
Dexia komt goed weg, haar naam is gezuiverd, ze zal vanaf dat moment weer alle schuld bij de gedupeerden neer leggen, en het Hof zal hopen dat het gros nu niet van de opt-out regeling gebruik zal maken.
Of de gedupeerden met een hoge inleg er ook blij mee zullen zijn?
Voor hen begint het feest dan pas, opboksen over de inleg tegen Dexia die dan een mentale overwinning heeft geboekt en zich van de "goede" kant heeft laten zien (onder druk van het Hof).
Rupsjes nooit genoeg die doorprocederen.
Hopelijk komt er snel een eind aan deze klucht.
OD.
Laatst gewijzigd door Oom Dagobert op 21 jun 2006 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten