De jeugd heeft de toekomst zegt men. Maar als dit de toekomst is, dan zie ik het somber in! Vaak wordt er gezegd dat er hangplekken moeten komen en dat er meer aandacht aan de jeugd moet worden besteedt, maar daar ben ik het beslist niet mee eens. Zelf ben ik ook jong geweest en dat ben ik beslist niet vergeten. Het probleem is dat men, zowel de jeugd als de ouderen, bezig gehouden moeten worden omdat men zich anders gaat vervelen.Nooit last van gehad, zelf ging ik ook met vacantie en toen waren er nog geen disco's. Dit noem ik geen vacantie besteding, maar vacantie verveling! Als ik naar het buitenland ging dan deed ik dat om andere culturen te leren ontdekken, architectuur te zien van ander steden dus is er genoeg te beleven.
Juist, en alle jeugd-van-tegenwoordig is rot en daar komt niets van terrecht. Kom nu toch op zeg, hoeveel jeugd kom jij eigenlijk tegen?
Ik zie het zo, geef iemand vis en hij heeft te eten, is de vis op, dan is er niets meer te beleven. In dat geval geef dan een hengel, dan kan hij zelf gaan vissen en hoeft zich ook niet te vervelen. Zelf heb ik in het verleden vele hobby's ontwikkeld en daar ben ik nog dagelijks mee bezig, ook vroeger.
Uhm, volgens mij is dat een metafoor die NOVIB gebruikt voor ontwikkelingshulp. Voor recreatie gaat dan niet echt op. Met die vis kun je dan namelijk ook andere dingen doen (en die dingen bedenken vereist weer creativiteit
Tegenwoordig moet alles maar tekoop zijn en enige creativiteit om iets zelf te maken is compleet zoek en dat merk ik ook in onze club. Het zijn vooral de ouderen die iets maken en de jeugd heeft totaal geen inzicht. Dit zou moeten worden gestimuleerd dan wordt er ook minder vernield. Om een voorbeeld te geven, zelf heb ik een modelboot, schaalmodel, gebouwd zelfs meerderen waar jaren werk in is gaan zitten. Het laatste project heeft 10 jaar zweet en tranen gekost om een goed werkend model te krijgen.
En wat voor hobby's hebben de jongeren waar jij je zo aan ergert? Sleutelen aan scooters, sporten (gezonder dan binnen zitten bouwen), muziek luisteren/maken etc.
Er zit erg veel techniek in verwerkt en als je dan even een technische proefvaart aan het doen bent en binnen 5 minuten gooit zo'n hangjong er een steen op met een hoop schade, dan wordt je daar niet vrolijk van en is het ook niet gek dat je zo'n malloot op zijn bek slaat. Dat mag dus niet en gelijk werd ik door 2 agenten opgepakt. Op het bureau heb ik toen mijn relaas gedaan en men zei dat het een bekend probleem was. Daarop heb ik gezegd dat het dan maar eens afgelopen moest zijn en dat heeft men inderdaad gedaan. Hij heeft een taakstraf gekregen en daarna heb ik geen last meer gehad. Ik was overigens niet de enige, want er waren meer klachten uit de buurt. Mijn remedie tegen dit soort lieden is gewoon de aangerichte schade zelf laten betalen en verhelpen, dan leren zij het vanzelf wel af.
Maar hier komt de aap uit de mouw he? Dit is jouw werkelijke probleem: je hebt ruzie gehad met een paar hangjongeren. Hangjongeren die jouw geliefde bootje hebben gesloopt (wat natuurlijk verschrikkelijk stom van die jongeren is, begrijp me niet verkeerd)
Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dan je met meer nuance over de jeugd zou moeten praten. Gelukkig zijn het namelijk niet allemaal vandalen, anders zag dit landje er heel anders uit.
P.S. zou je in het vervolg asjeblieft alinea's willen gebruiken? Je had het zelf misschien niet door tijdens het typen, maar je bericht is nu 1 massief blok tekst. Dat maakt het vervelend leesbaar.