Dat "laten inslapen van gezonde asielsiedieren" niet voorkomt ben ik niet met je eens.
Een voorbeeld quote i net:
Hoe je het ook keert of draait: de meeste asiels kunnen niet anders dan euthanaseren, hoe erg dat ook is...
Stel dat een asiel plaats heeft voor pakweg 100 katten, dan kunnen ze er geen 200 houden hé. Een asiel 'selecteert' ook niet welke katten er binnenkomen, of hoeveel. Binnenkort gaat de bomvolle periode weer komen... Alle oopsnestjes gaan komen en de vakantieperiode breekt aan.
Een asiel dat niet 'moet' euthanaseren heeft het geluk dat er een evenwicht is tussen het aantal katten dat er binnenkomt en het aantal dat er buitengaat. Daar heeft het asiel zelf geen vat op. Er zijn ook 'goede' asiels die geen andere keuze hebben dan....
quote i net:
Natuurlijk vind ik het intriest dat sommige asiels dieren laten inslapen. Niet alle asiels doen het, vele wel. Het asiel waar mijn Piwipoes vandaan komt (een stadsasiel) doet het iig wel met (bepaalde) katten die na x-aantal tijd nog niet geplaatst zijn en met honden boven een bepaalde leeftijd. Naar hun eigen bewering omdat ze geen plaats en middelen hebben om meer dieren op te vangen. Dat vind ik verschrikkelijk.
Wat ik daarvan vind heeft daar niets mee te maken. En ik ben bang dat het hen wel aan geld ontbreekt..
quote i net:
Het feit dat de asiels volzitten en dat sommige een surplus euthanaseren duidt op een heel groot probleem en volgens mij moet dat probleem aan de wortel aangepakt worden door mensen hun verantwoordelijkheid te laten nemen, niet door nog meer zakken over de mensen hun hoofd te trekken. En - hier weer een denkoefening van mij - asiels zijn misschien de zakken over de mensen hun hoofd waardoor ze niet geconfronteerd hoeven te worden met de gevolgen van hun eigen daden. Het bestaan van asiels duidt eigenlijk op een wantoestand in de maatschappij, en die wantoestand moet veranderen.
-----
Maar het heeft niks met proefdieren te maken dus laten we er maar over ophouden.