Re: Misleiding bij extra garantie
Geplaatst: 11 jul 2006 23:12
Ik ook niet PaulaDag ikbenik,
Ik heb zelden zoveel onzin in één post gezien!
Vriendelijke groet, Paula
Ik ook niet PaulaDag ikbenik,
Ik heb zelden zoveel onzin in één post gezien!
Vriendelijke groet, Paula
Wat pas onzin is om steeds te roepen dat de je minimaal 2 jaar garantie overal op hebt, wat ook onzin is dat je na de koop een bedenkperiode hebt van 7 dagen.Dag ikbenik,
Ik heb zelden zoveel onzin in één post gezien!
Vriendelijke groet, Paula.
Sinds wanneer bepalen de consumentenbelangenorganisaties en de consumenten zelf wat de garantieperiodes zijn?Ik heb zelden zoveel onzin in één post gezien!
Kijk. Dit vind ik dus de grootste onzin!Stel, je hebt een nieuw fototoestel gekocht en dat gaat tijdens de garantieperiode kapot net voordat je op vakantie gaat. Heb je dan recht op een vervangend toestel? Ja, in principe wel. Je hebt je goeie geld betaald voor een apparaat dat het behoort te doen en als dat niet het geval is (wat het natuurlijk wel moet zijn), is dat niet jouw schuld. Wil je nu toch vakantiefoto's maken, dan zul je dus bijvoorbeeld een ander toestel moeten huren. De kosten die je daarvoor maakt zijn schade en schades die worden veroorzaakt doordat een product niet doet wat er redelijkerwijze van mag worden verwacht, zijn verhaalbaar op de leverancier van dat product. Echt recht op een vervangend product heb je dus niet direct, maar wel recht op schadevergoeding. Voor een winkelier is het in zo'n geval natuurlijk veel praktischer zolang een ander fototoestel aan te gedupeerde klant mee te geven.
Bron: HCC
Het zijn enkele voorbeelden van uitspraken van een geschillencommissie die duidelijk maken dat winkeliers wel regelmatig zeggen dat de schuld voor een mankement aan een apparaat bij de klant ligt, maar daar vervolgens geen enkel bewijs voor leveren. Vaak beroept de verkoper zich op het oordeel van de fabrikant waarnaar het apparaat is opgestuurd om te worden onderzocht, maar dat snijdt totaal geen hout. Want een ondernemer mag weliswaar gebruik maken van de hulp van de fabrikant, maar als verkoper blijft hij de eerstverantwoordelijke. Ook voor wat een fabrikant in zo'n geval doet of beweert. Verschuilen achter de woorden van de ander is er dus niet bij; hij moet bewijzen.
Bron: HCC
maar je moet daarbij niet doorslaan en net doen alsof er geen regelgeving is of je eigen regelgeving maken.
De dezelfde consument die heel veeleisend is en steeds denkt dat hij wordt opgelicht door de winkelier, is zelf ook geen haar beter.Daar moet de verkoper op inspelen zodat de klant blijft terugkomen en niet verjaagd worden naar de goedkope dozenschuivers. Ik ben het dan ook niet met je eens dat er geen plaats meer in de markt is voor de zogenaamde speciaalzaken. De after-sale-service die zij (op basis van de wet) kunnen en willen geven is hét wapen om die dozenschuivers uit de markt te drijven.
Wij moeten ook boeten voor het feit dat sommige consumenten hun eigen verantwoordelijkheid op ons afschuiven en wij dit niet overnemen.
Uitgangspunt voor koop en verkoop van consumentenproducten is wetgeving. Naar die wetgever hoeven ze niet meer.En als ze dan geen gelijk krijgen of ze krijgen hun zin niet, dan hollen ze jankend naar de wetgever toe, want de wet moet aangepast worden omdat ze hun zin niet krijgen.
er is niets mis met het ondernemerschap. Wel met het ondernemerschap waarin dader en slachtoffer van een consumentenprobleem worden omgedraaid. Dat ondernemerschap komt er op neer dat rotzooi aan de consument wordt geleverd met de mededeling: "u ziet maar". Dit wordt vervolgens geplaatst onder het mom van het nemen van de eigen verantwoordelijkheid van de consument. Helaas zijn er teveel van dergelijke ondernemers.Hij heeft het lef om zelfstandig ondernemer in dit land te zijn.
komt weer een hele lange van ikbenik
met voorbeelden die nergens op slaan
Daarom begrijp ik ook niet waarom dat een rechter vindt dat op een CRT-monitor 8 jaar garantie op hoort te zitten.ag koop je 5 jaar garantie gaatie in het 4de jaar stuk.. winkelier wil niet repareren..
na lang touw getrek komen ze bij de rechter aan rechter bepaald product X heeft een economische levensduur van 3 jaar... weg garantie...
Wel met het ondernemerschap waarin dader en slachtoffer van een consumentenprobleem worden omgedraaid.
Sommige consumenten hebben een onrealistische hoge verwachtingen van een product. De winkelier gaat daar niet in mee, omdat hij dat niet waar kan maken. Dus is de consument boos.Als het produkt niet doet wat je ervan mag verwachten en dit soort zaken wordt over consumenten gezegd, dan is detaillist verantwoordelijkheden aan het afschuiven en niet de consument.
Uitgangspunt voor koop en verkoop van consumentenproducten is wetgeving. Naar die wetgever hoeven ze niet meer.
Sommige consumenten willen alleen maar goedkope troep kopen.Dat ondernemerschap komt er op neer dat rotzooi aan de consument wordt geleverd met de mededeling: "u ziet maar". Dit wordt vervolgens geplaatst onder het mom van het nemen van de eigen verantwoordelijkheid van de consument.
De garantie die een winkelier van de fabrikant krijgt, staat los van de garantie die een consument wettelijk krijgt van de winkel.